Læserbrev

Gør rejsepasset til et permanent sommertilbud for unge, så vi kan udforske Danmark

Rejsepasset åbner for, at unge som mig kan få råd til at gå på opdagelse i Danmarks natur i stedet for at flyve til udlandet – og færre flyrejser er til gavn for miljøet. Derfor bør det gøres til et permanent sommertilbud, skriver studerende i dette debatindlæg
»Kloden brænder, og en af de allerstørste syndere er flytrafikken. Alligevel er det – også efter corona – billigere at hoppe på et fly til Østrig, end at køre fra Aarhus til Skagen med tog,« skriver studerende Tøger Lautrup Knøss, som ønsker, at det såkaldte rejsepas, der giver billig adgang til offentlig transport i otte dage, bliver permanent for unge.

»Kloden brænder, og en af de allerstørste syndere er flytrafikken. Alligevel er det – også efter corona – billigere at hoppe på et fly til Østrig, end at køre fra Aarhus til Skagen med tog,« skriver studerende Tøger Lautrup Knøss, som ønsker, at det såkaldte rejsepas, der giver billig adgang til offentlig transport i otte dage, bliver permanent for unge.

Anders Rye Skjoldjensen

1. juli 2020

For mange danskere betyder smitterisiko og lukkede grænser, at sommerferien vil foregå herhjemme. Derfor har regeringen helt ekstraordinært besluttet at oprette et såkaldt rejsepas, der for få penge giver fri adgang til al kollektiv transport i otte sammenhængende dage.

Det er et glimrende tilbud, der åbner muligheden for at (gen)opdage Danmarks natur og provins i stedet for at rejse til udlandet.

Vi står også midt i en klimakrise, der gør ordningen relevant for fremtiden. Kloden brænder, og en af de allerstørste syndere er flytrafikken. Alligevel er det – også efter corona – billigere at hoppe på et fly til Østrig, end at køre fra Aarhus til Skagen med tog. En tur/returbillet med fly til Wien koster 558 kroner, mens en tur/returbillet fra Aarhus H til Skagen koster 622 kroner.

Mit forslag er derfor: Giv unge i Danmark muligheden for at købe et billigt rejsepas hver sommer, der gælder i hele juli måned. Lad det koste omkring 500 kroner (en anelse mindre end tur/retur billetten til Wien), og lad det gælde til al kollektiv transport.

For det første vil det få flere unge til at bruge ferien herhjemme og dermed flyve mindre. For det andet vil det give os en bedre fornemmelse for Danmarks natur og provins.

Man kan lade sig inspirere af det østrigske jernbaneselskab, der hver sommer tilbyder alle unge en sommerbillet, der i 30 dage gælder til ÖBB-toge i landet for mellem 39 og 69 euro.

For en ung person som mig er Danmarks natur endnu ret uudforsket. Jeg har da været ved Vesterhavet, på Himmelbjerget og i Mols Bjerge, men hver gang jeg påbegynder årets sommerferieplanlægning, drages jeg oftest af drømmen om en europæisk storbyferie eller et middelhavseventyr.

Det skyldes til dels kulturelle visioner og Google-billeder af det turkisblå middelhav. Men det skyldes også, at det simpelthen er billigere at rejse udenlands, end at ’toge den’ rundt i Danmark.

Derudover skyldes det mit manglende kendskab til den danske natur. Jeg fandt først for nylig ud af, hvor fantastisk der egentlig er ved Vesterhavet, men havde allerede som student et klokkeklart billede af naturen i både Sydspanien, Slovenien og på Kreta.

Hvis vi skal nå 70-procentsmålet i 2030, er det helt afgørende, at vi ændrer vores rejsevaner.

Derfor er det ikke bare bydende vigtigt, at vi genopdager Danmark som sommerferiedestination, men at vi gør en indsats for at gøre genopdagelsen af Danmark mere tilgængelig og attraktiv, end storbyferien til Wien.

Thøger Lautrup Knøss, studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jon Mangerel
  • Mikkel Ellersgaard Sørensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Steffen Gliese
  • Thomas Tanghus
Jon Mangerel, Mikkel Ellersgaard Sørensen, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Martin Bergholz

Det er da en fantastisk god ide - også fordi den har også fordele for landets økonomi samt klimaet.

Søren Fosberg, Pia Nielsen, Rolf Andersen, Steffen Gliese og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Anker Heegaard

Jo det er da oplagt, men hvorfor begrænse det til unge mennesker, og hvorfor kun 1 måned?
Det vil også være interessant for ældre mennesker, der stadig er nysgerrige på at se Danmark's mange smukke steder, og de oceaner af kulturelle tilbud, der er strøet ud over landet.
Det vil oveni købet passe perfekt ind i en grøn trafik/miljøpolitik, og samtidigt give både omsætning og gode oplevelser rundt omkring i HELE Danmark.

Thomas Andersen, Eva Schwanenflügel, Søren Fosberg, Per Almar Johnson, Rolf Andersen, Henrik Olesen, jens peter hansen, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese, Herdis Weins og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

Da jeg var barn, og mine forældre fik deres første bil - en Morris Marina 1100 - begyndte vi at holde ferier rundt om i Danmark. Èt år i Nordjylland, ét år i Vestjylland osv. Så jeg har set det meste af Danmark som barn. Jeg husker at min far - som var meget kulturhistorisk interesseret - med Trap Danmark i hånden - kunne finde et hav af kalkmalerier. Jeg var nødt til at indlægge en begrænsning: Max. 2 kirker per dag :)

Men hele idéen om at udforske nær-området i ferien i stedet for at flyve til Bali, Røde-havet eller Caribien er altså ret smart.

Anker Heegaard, jens peter hansen og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar

Jamen så synes jeg dert er oplagt at inkludere flere grupper - f.eks.t børn hvis forældre er på overførsel,skal de ikke også have muligheden for at udvide horizonten og en billig ferierejse i Danmark.

Henriette Bøhne, Eva Schwanenflügel, Søren Fosberg og Per Almar Johnson anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

Jo det er en god ide. Men her er min egen erfaring med rejsepasset i en corona tid;

DSB har sat 50.000 rejsepas til salg. Med rejsepasset, som koster 299 kr, kan man rejse over hele Danmark med tog, bus og færger. Vi købte to pas og planlagde en ferie i juli i Svendborg, Sønderborg og Ribe.

Tanken var at tage vores cykler med. Opdagede så at man ikke kan få cykler med over Sjælland fordi der er indsat togbusser på en del af strækningen. Og de kan ikke tage cykler med.

Ok, det kunne vi nok affinde os med. Men vi skulle også bestille pladsbillet. Og det kan man ikke, aldeles udsolgt.

Vi har nu afbestilt vores hotel reservationer og holder ferie i nærområdet.

Eneste udestående er rejsepassene som vi ikke for brug for. Vil DSB refundere? Det finder jeg ud af i morgen.

Henriette Bøhne

Tjoeh, egentlig en god ide, bortset fra at der pt pga corona er begrænset plads i togene og der kræves pladsbillet - jeg frygter ikke at kunne komme på job i sundhedssektoren den uge pga den nedsatte pladskapacitet og den øgede mængde passagerer...

Niels Erlinger

Var der ikke i gamle dage, et tilbud i skolens sommerferie, hvor man kunne rejse med DSB til en destination i Danmark og tilbage igen??

Hvis der var, må man kunne gennemføre en lignende ordning i dag også.

Steffen Gliese

Henriette Bøhne, det er ikke én uge, men spredt over to måneder med gyldighed for den enkelte i en uge. Ligesom med Interrail, hvor det tæller, fra man indleder den første rejse.

Steffen Gliese

Søren Fosberg, har du undersøgt det med pladsbilletterne fuldstændigt? De bliver i regionaltogene udstedt til 1. klasse og med en placering nr. 999, der indikerer, at man selv kan vælge, hvor man vil sidde, så det er forsvarligt.

Henriette Bøhne

Steffen Gliese,
Så meget desto værre for mig. Kapaciteten er allerede nu på visse tidspunkter kneben for os, som har job at passe og altså betaler 3280 kr for et pendlerkort pr måned...
Jeg synes, det er en god ide, men ikke så længe dsb kører for nedsat kapacitet, det må være vigtigst at tilgodese de, som har job at passe og ingen bil, ærligt talt.

Henriette Bøhne

Steffen Gliese,
Søren Fosberg har ret mht pladsbilletter, jeg kører dagligt med regionaltog ene og booker også pladsbilletter dagligt.
Problemet er, at der er for få pladser i togene pga kravet om afstand, hvis der pludselig skal så mange flere med billige billetter med toget...

Henriette Bøhne

- og iøvrigt hjælper det jo ikke meget, for som Søren Fosberg så rigtigt påpeger, er der indtil november sporarbejder mange steder på Sjælland, hvor der er indsat togbusser og det betyder:
1 ingen cykler kan medtagess
2 endnu lavere kapacitet i de indsatte busser pga afstandskrav

Tror der er mange, som bliver svært skuffede over de "billige" billetter, de har købt.

Selvfølgelig, de unge har jo slidt og slæbt i et langt liv, og de har måttet undvære druk og fester hver weekend i flere uger. Jeg får virkelig ondt af den unge Knøss og hans venner, der har måttet henslænge sine ferier i sydens sol og varme, fordi de er blevet fristet over evne.

Jeg forstår udmærket, at Knøss på alle unges vegne, nu ønsker at blive kompenseret for dette martyrium, i form af at lade vi andre betale en stor del af deres fremtidige feriebilletter, hvis de får lyst til at følge den nye trend, med at feriere herhjemme.

Og det er helt fabelagtigt, at pakke gaven ind som miljøbevidsthed, så vi gamle kan lære ungdommen, at vi sagtens kan ændre miljøbelastningen, uden det gør ondt - eller i hvert fald kan vi lære disse hårdt prøvede unge, at de i det mindste ikke skal bidrage med noget, uden at få noget igen.

Jo, der er sandelig dybsindighed og perspektiv i grønne tanker af den type, hvor jeg får noget foræret af samfundet, så jeg ikke skal belaste miljøet. Jeg pønser f.eks. på et forslag om, at I alle giver 50 øre, så jeg kan få en el.bil gratis. På den måde vil jeg ikke udlede mere CO2 og ingen giftige partikler i trafikken. Det er en ren gevinst for alle.

Måske er der andre, der kan bidrage med mere grøn nytænkninger? Hvorfor skal al den miljøsnak dog være så seriøs og kedelig?

Jeppe Lindholm

"og en af de allerstørste syndere er flytrafikken"

Flytrafikken står kun for 2,24% af CO2 udledningen. Eller 850.000.000 ton. Ca. det samme som driften af internettet. Den helt helt helt store synder når det kommer til CO2 udledning er gas-, olie- og kulbasseret produktion af strøm. Hele 32.000.000.000 ton ud af en samlet udledning på 38.000.000.000 ton kommer fra fossil strøm produktion. Eller 84%.

Skriv afbrænding af kul ud af ligningen og klimaet er redet. Hvis det da ikke er for sent. Desvære opføres der kulbasserede kraftværker i et hidtil uset tempo verden over med et stærkt stigende strøm forbrug. Fordi kul er billig og let tilgængelig stort set overalt på jorden. Så hvis vi virkelig vil gøre en forskel, burde Danmark og resten af de rigeste lande i verden give økonomisk støtte til at afvikle kulbasserede kraftværker. For her får vi virkelig valuta for pengene.