Kommentar

Når coronakrisen har tømt statskassen, er kampfly til 56 mia. det sidste, vi har brug for

Næste år lander det første F-35-kampfly i Danmark. Men coronakrisen har tømt statskassen, og en økonomisk krise lurer lige rundt om hjørnet. Derfor bør Danmark droppe de dyre F-35-kampfly og bruge pengene andre steder i samfundet, skriver Birger Hansen i dette debatindlæg
Lokale overværer prøveflyvninger af F-35-kampfly ved Flyvestation Skrydstrup. ’Danmark har været med i 21 krige siden år 1500. Alle vore krige – med undtagelse af Anden Verdenskrig – er endt med nederlag og efterfølgende nød og elendighed. Måske skulle vi lære af vores fejltagelser,’ skriver Birger Hansen i dette debatindlæg.

Lokale overværer prøveflyvninger af F-35-kampfly ved Flyvestation Skrydstrup. ’Danmark har været med i 21 krige siden år 1500. Alle vore krige – med undtagelse af Anden Verdenskrig – er endt med nederlag og efterfølgende nød og elendighed. Måske skulle vi lære af vores fejltagelser,’ skriver Birger Hansen i dette debatindlæg.

Peter Nygaard

23. juni 2020

Måske blev min pacifistiske holdning grundlagt, da min farfar brækkede en flitsbue, jeg havde lavet. Jeg var seks år gammel, og vi var i sommerhus. Han var sønderjyde og blev sendt til fronten under Første Verdenskrig. Han sagde, at han ikke kunne lide våben, og viste mig et skudsår i skulderen.

»Jeg var heldig. Hvis den kugle havde ramt mig i hovedet eller i hjertet, så havde vi ikke stået her nu,« husker jeg ham fortælle. Det var stof til eftertanke for en seksårig.

Dybt apokalypse-bekymret for fremtiden både militært og økonomisk har jeg blandt andet brugt coronaferien på at fremsætte et såkaldt borgerforslag.

Her opfordrer jeg til at annullere danmarkshistoriens største våbenhandel med ordren på 27 F-35-kampfly, der i flyenes levetid anslås til at koste mere end 56 milliarder kroner. Til sammenligning kostede Storebæltsbroen 26 milliarder kroner.

På grund af den globale coronapandemi er den økonomiske krise lige rundt om hjørnet, og derfor kan de 56 milliarder kroner bruges andre steder i samfundet, der rent faktisk er til gavn for den danske befolkning.

Det første fly skal efter planen ankomme næste år. Men hvad skal vi bruge 27 nye kampfly til? De kan kun bruges til én ting: krig. Og krig er værre end coronavirus.

Voldsom oprustning

Med Trump i spidsen for USA er verden i dag i gang med en voldsom oprustning. I 2019 brugte atommagterne således ti procent mere på atomvåben end i 2018. Det kostede sammenlagt 503 milliarder kroner – og amerikanerne brugte de 244 af dem.

Vi følger tilsyneladende tavse og lydigt trop i oprustningen. Det er længe siden, der har været debat om vores udenrigs- og sikkerhedspolitik. Forsvarsminister Trine Bramsen (S) stod den 4. maj på tv med julelys i øjnene og glædede sig til de nye kampfly. Hun var også glad for, at vi nu har nået næsten 1,7 procent af de 2 procent af bruttonationalproduktet, som Trump og NATO kræver, at vi bruger på militæret.

Hun er sikkert også tilfreds med, at vi har bestilt nye kampfly for mere end 56 milliarder kroner. Kampflyene skal operere fra Flyvestationen Skrydstrup, hvor naboerne skal leve med et støjhelvede. Af den grund viser det sig nu, at flyene bliver endnu dyrere, for beboerne i området skal have erstatning. Den 11. juni vedtog et flertal i Folketinget nemlig, at staten skulle bruge 250 millioner kroner på at opkøbe eller lydisolere utilfredse beboeres ejendomme.

Produktionen af F-35-flyene har endda været ramt af mange fejl og problemer. Måske lurer en ny IC-4 skandale?

En krigsførende nation

Danmark har været med i 21 krige siden år 1500. Alle vore krige – med undtagelse af Anden Verdenskrig – er endt med nederlag og efterfølgende nød og elendighed. Måske skulle vi lære af vores fejltagelser, for vi er ikke gode til at føre krig.

Under Anders Fogh Rasmussen blev Danmark en krigsførende nation og inddraget i USA’s krige i både Irak og Afghanistan. Før rykkede vi kun ud, når det var FN, som bad om hjælp. Fogh fik, måske som tak for hjælpen, en generalsekretærpost i NATO.

Siden har vi fortsat Fogh-doktrinen, og vi sender velvilligt militær derhen, hvor USA ønsker. I dag har vi eksempelvis et krigsskib i Middelhavet.

Jeg havde engang en historielærer, som sagde: »Alle krige handler om mad.« Selv om vi har masser af mad i Danmark, så har jeg svært ved at se, hvem der kunne finde på at invadere eller angribe os.

Hvem er det, vi skal frygte i dag? Vel ikke de lande, vi før har ført krige mod. Hvad med den store ’fjende’ Rusland? Hvilken interesse skulle Rusland, som vi aldrig har været i krig mod, have i at angribe Danmark? Mon ikke de har nok i deres egne problemer.

Jeg opfordrer statsminister Mette Frederiksen (S) og Folketinget til at droppe investeringerne i kampfly. Hvorfor skal vi fortsat deltage i den globale oprustning? Lige nu trænger vor planet mere end nogensinde til fred og nedrustning.

Alle ønsker det bedste for vores børns fremtid. Vi er et lille land, som tit er gået forrest med nye ideer og tiltag, og mon ikke der er andre lande, der vil lade sig inspirere, hvis vi sætter gang i nedrustningsprocessen.

Krig er værre end coronavirus, vi er ikke gode til at føre krig, og lige nu har vi bestemt ikke råd. Drop kamflyene.

Birger Hansen er pensionist.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Johnny Christiansen
  • Ib Christensen
  • Carsten Munk
  • Thomas Tanghus
  • Hans Larsen
  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Martin E. Haastrup
  • Claus Bødtcher-Hansen
  • Niels-Simon Larsen
  • Poul Anker Sørensen
Johnny Christiansen, Ib Christensen, Carsten Munk, Thomas Tanghus, Hans Larsen, Mikael Velschow-Rasmussen, Martin E. Haastrup, Claus Bødtcher-Hansen, Niels-Simon Larsen og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Drop kampflyene. Vi trænger til at få gode hospitaler, socialkontorer, børnehaver, skoler, godt politi, dygtig skat, gode universiteter.

Niels-Simon Larsen

Nu er våbenteknologien kommet så langt, at det er den, der er truslen. Ingen kan holde ud at høre de brøl fra flyene. Hvorfor lod de mennesker i Jylland sig overbevise om flyenes vidunderlighed?
Hvor meget har man lov til at terrorisere omgivelserne? Det samme gælder udvidelsen af Kastrup lufthavn, motorveje og alt muligt andet? Hvis demokrati er medleven, hvor er denne medleven så blevet af?

Mikael Velschow-Rasmussen

Jeg er tilhænger af og med på det pacifistiske budskab i Birgers kommentar !

Jeg kan rent faktisk ikke rigtig forstå, hvorfor vi ikke har afskaffet krig for længst.
Det er vel et mere end 95% af menneskeheden der er modstandere af krig - hvor jeg lader ca. 5% stå åben overfor de mest sociopatisk anlagte(*1*) (så vidt jeg forstår kategoriserer man et sted mellem 5-15% af menneskeheden som værende mere eller mindre sociopatiske - typisk forstået som manglende evne til empati).

Den eneste konklusion jeg kan komme på - hvorfor der stadig eksisterer krig på Jorden - er, at det er netop disse 5% der styrer, ejer og regulerer verden, økonomisk, politisk og militært.

Det ville faktisk være super smart, hvis vi i stedet omkalfatrede systemet, så det ikke belønnede denne gruppe af mennesker.

(*1*): Med hensyn til specifikt kulturelle og religiøse forskelle(*2*) mellem mennesker - der kunne tænkes at være årsag til uenigheder og stridigheder - er jeg ret sikker på, at ovenstående procenttal også gælder for alle de forskellige grupper man kunne finde på at kategorisere mennesker ind i.

(*2*): Og her tænker jeg fx kristne, muslimer, jøder, asiater, kaukasere, sorte, mænd, kvinder, børn, homosexuelle, heterosexuelle, LBGTQ+fans, non-binære, Liverpool-fans, Laker-girls, cheerleaders, tykke, tynde, konservative, progressive, liberale, osv.

Annette Chronstedt

Ja, tak for initiativet. Nu mangler vi bare linket / navnet til dette indlysende borgerforslag ?

Steffen Gliese

De to ting hører nu ikke sammen - væk med krig, jatak; men statskassen er ikke tømt af coronakrisen, den slags tror kun folk, der religiøst tror på kapital.

Ib Christensen

Jeg tænker på A.F.R i sin tid førte sig frem med "dovne hunde der ikke gider vise rettidig omhu", og vi har hørt at vores pandemi beredskab var sparet væk.

A.F.R. var manden der fandt det passende at lyve os i krig og bruge vores penge på at slå folk ihjel.
Og det lader til at være det samme slæng bag krigen der senere, i besparelser, fandt det nødvendigt at spare pandemi beredskabet væk, af økonomiske årsager. Ikke for at vise rettidig omhu.

Er sagen den, at en del af vores døde, kommer af at løgnen fra dengang stadig slår folk ihjel. Nu er det bare os selv der dør.?

Niels-Simon Larsen

1734 underskrifter siden nov. Så er der ikke noget at gøre. Det er synd. Alle ved Skrydstrup burde skrive under, og det gør de ikke. Det samme med udvidelsen af Kastrup lufthavn. Hvis de lokale ikke fører an, kan politikerne sige, at der ikke er noget i vejen. Alle mulige ødelæggelser skal møde lokale protester.