Læserbrev

Snart bliver Hærvejens skønne natur ødelagt af en overflødig motorvej

En vandretur på Hærvejen kan meget snart blive til en anden oplevelse end den, man møder i dag. Dybe skove, fredfyldte søer og kronvildt bliver erstattet af en overflødig motorvej – og ikke engang Danmarks Naturfredningsforening siger fra, skriver Kurt Lundsfryd Jensen i dette debatindlæg
30. juni 2020

»Du skal ikke til Berlin. Du skal gå på Hærvejen,« skriver Mathias Sonne i sin klumme i avisen 18. juni. Det handler om at forsage udlandets fristelser og i stedet holde en aktiv ferie i fædrelandets naturskønne, uberørte omgivelser.

En vandretur på den gamle hovedfartsåre kan desværre meget snart gå hen at blive en anderledes oplevelse end den, Sonne med gode venner oplevede.

Netop strækningen Jelling-Viborg vil blive berørt af den planlagte projektering af en ny motorvej fra Hobro i nord til Haderslev i syd. Mod syd, fra Give til Haderslev, er man langt fremme i planlægningen. Planlægningen af den nordlige del resterer, men bliver skubbet frem i disse dage.

Her får den næsten uberørte natur, som nævnes i klummen, en alvorlig rusketur. Alene på den korte strækning fra Give i syd til Nørre Snede i nord går den planlagte linjeføring gennem beskyttet natur, et kulturarvsområde, henover et udbygget vandrestisystem og over beskyttede vandløb.

Videre skal motorvejen passere området ved Gudenåen og Skjernåens kilder. Naturskov og fredninger præger området omkring de store åers kilder. Dybe skove og fredfyldte søer med en rig fauna, kronvildt og fiskeørn.

Det er bemærkelsesværdigt, at Danmarks Naturfredningsforening tilsyneladende ikke har til hensigt at komme med særlige indvendinger mod hærvejsmotorvejen. Jeg har forsøgt at råbe foreningen op, men de erkender, at de ikke har en egentlig transportpolitik. I stedet ønsker de at samle ressourcerne omkring færre mærkesager. Således overlades initiativet til selvbestaltede borgergrupper, som naturligvis samler en del af de berørte lodsejere.

Men her er noget større på spil end den enkeltes private herligheder. Naturen langs den midtjyske hærvej hører til de få områder i landet, hvor naturen fylder mere end mennesket.

Nu vil man mase en overflødig motorvej ned gennem noget af vores bedste natur.

Kurt Lundsfryd Jensen er tidligere formand for Danmarks Naturfredningsforenings lokalkomité Give og Nørre Snede.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Carsten Munk
  • Ulla Blok Kristensen
  • Thomas Tanghus
  • Svend Erik Sokkelund
  • Eva Schwanenflügel
  • Jesper Eskelund
  • David Zennaro
  • Hans Larsen
  • Anders Graae
  • Marianne Stockmarr
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Dorte Sørensen
  • erik pedersen
  • Lillian Larsen
  • Per Christiansen
  • Poul Anker Sørensen
  • Trond Meiring
  • Niels-Simon Larsen
Carsten Munk, Ulla Blok Kristensen, Thomas Tanghus, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel, Jesper Eskelund, David Zennaro, Hans Larsen, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Dorte Sørensen, erik pedersen, Lillian Larsen, Per Christiansen, Poul Anker Sørensen, Trond Meiring og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Hærværksmotorvejen kaldet.
Gik på ruten sidste sommer, og det ligger som et skønt minde i mig.
Den motorvej må ikke bygges, basta!

lone hansen, Ete Forchhammer , Thomas Tanghus, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel, Hannibal Knudsen, Dorte Sørensen, erik pedersen, Lillian Larsen, Poul Anker Sørensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Fuldstændig vanvittig prioritering. Vi har ikke brug for mere motorvej i DK . Vi har brug for færre biler og udbedring af offentlige transportmuligheder.

Carsten Munk, lone hansen, Ete Forchhammer , Thomas Tanghus, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Hans Larsen, Marianne Stockmarr, Trond Meiring, Hannibal Knudsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvorfor ikke opgive denne motorvej - hvorfor ikke give folk et par minutter ekstra til at være sig selv i deres bil - Hvad med at regne omvendt med tid brugt i en bil som en god tid til at få tanker, af stresse osv... og derfor er meget værdifuld for samfundet. Tænk hvis analysemodellerne begyndte på det så ville flere motorvejudvidelser blive mindre værdifulde .

Det må da også være et sted at sparre her efter sundhedskrisens nedlukninger og lån af penge til det nedlukkede erhvervsliv mv.
Lav i stedet bedre tog og bus forbindelser og tilkørselspladser til hurtige ruter - så vil megen bilkørsel kunne blive erstattet med en mere klimavenlig transport.

Carsten Munk, lone hansen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Marianne Stockmarr, Hannibal Knudsen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Hvis man kører hyppigt på strækningen vejle - århus, vil hærvejsmotorvejen blive en kærkommen aflastning.
Men derfor er jeg alligevel imod flere motorveje.
Vi har så lidt frit landskab og så mange mange km asfalt i forvejen.
Hold nu op med at tro at at fremtidens klode har plads til, at 6 mia mennesker kan køre rundt i deres små individuelle blikæsker og have motorveje, indkørsler, udstødningsgasser, reservedele, skrot og parkeringshuse i stakkevis.
Det går ikke.

Bedre kollektiv transport, hvordan den så end kan se ud, er den mulighed, vi har.

Carsten Munk, lone hansen, Ete Forchhammer , Thomas Tanghus, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Hans Larsen, Poul Simonsen, erik pedersen, Trond Meiring, Hannibal Knudsen, Niels-Simon Larsen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar

Der er blevet indsendt flere hundrede høringssvar til VVM-undersøgelsen vedr. en ny motorvej Haderslev-Give. De kan ses her:
http://vejdirektoratet-public.infodemo.niras.dk/Webpublicering/Publiceri...
Langt de fleste indsendere af høringssvar (borgere, foreninger, interesseorganisationer m.v.) giver udtryk for, at de ikke ønsker en motorvej overhovedet, men en række kommuner (Billund, Haderslev, Kolding, Viborg og Vejen) samt Region Syddanmark, Billund Lufthavn, Hærvejskomitéen og Kirkbi A/S og Lego Koncernen ønsker sig en motorvej. Fortalerne for en ny motorvej er mest optaget af de økonomiske fordele i bred forstand, men som VVM-rapporten viser, er disse fordele såre beskedne. Selv ud fra i øvrigt dubiøse beregningsmetoder, der i allerhøjeste
grad favoriserer individuel bilkørsel, er der tale om en dårlig rentabilitet for motorvejsprojektet.
Denne kendsgerning generer dog ikke fortalerne, der vil have vejen, og de talrige negative konsekvenser af forskellig art ved anlæg af vejen gør generelt ikke videre indtryk, om noget overhovedet.
Det er selvsagt en overordentlig dårlig ide at anlægge en ny midtjysk motorvej! Anlæg af vejen vil have særdeles negative konsekvenser for landskaber og naturområder, plante- og dyrearter, kulturhistoriske værdier og menneskers livskvalitet (bl a. i form af vejstøj), og alene disse konsekvenser burde forhindre anlæg motorvejen. Forhåbentlig sejrer fornuften, så vejen ikke anlægges, men det er der selvfølgelig ingen garanti for i vort kære fædreland!

Lise Lotte Rahbek, Carsten Munk, Trond Meiring, Niels-Simon Larsen og lone hansen anbefalede denne kommentar

Tak for nødvendigt indlæg! Jyllands hjerte findes i Tinnet krat med Gudenåens og Skjern Å's udspring. Som to årer pibler og løber vandløbene i hver sin retning ud i den jyske halvø. Hærvejen er den fine rygsøjle ned gennem Jylland, og den passerer bl.a. dette krats urskovsområde. I det hele taget er der nærmest uendeligt mange historiske og naturmæssige steder til fordybelse langs Hærvejen.
Jeg har i et stykke tid kendt til den vanvittige og barbariske plan om en motorvej, der vil flænse Midtylland i stykker. Stop den plan - lige nu!

Lise Lotte Rahbek, Carsten Munk og Trond Meiring anbefalede denne kommentar