Kronik

Hvis Støjberg virkelig ville hjælpe pigerne, kunne hun have spurgt dem, hvad de selv ville

I mit arbejde som antropolog i muslimske lande har jeg set, at helt unge piger lever i lykkelige ægteskaber med ældre mænd – ellers lader de sig skille fra dem. Derfor burde Inger Støjberg som det første have spurgt de unge piger, hvad de selv helst ville, inden hun tvangsadskilte dem, skriver Mette Bovin i dette debatindlæg
Bruden Amira (midten) på 12 år står ved siden af sine to veninder. Begge veinder er gifte, og derfor har de agat-smykker i deres pandefletninger. De mindre piger har såkaldte tre-hoved-frisurer, som viser at de er jomfruer og ugifte.

Bruden Amira (midten) på 12 år står ved siden af sine to veninder. Begge veinder er gifte, og derfor har de agat-smykker i deres pandefletninger. De mindre piger har såkaldte tre-hoved-frisurer, som viser at de er jomfruer og ugifte.

Mette Bovin

30. juni 2020

Min unge veninde Amina sidder inderst i gården omgivet af andre jomfruer, der snakker. Amina taler ikke. Hun holder genert et løg i hænderne, der skal afværge onde ånder. Ligesom alle andre i landsbyen, der er en del af Manga-folket, er hun muslim. Hun er den eneste, der bærer et stort tørklæde over hovedet. Hun er brud i dag.

Jeg ser, at hun endnu kun har små bryster. »Hun er 12 år,« siger de unge, gifte kvinder, som omgiver bruden. Resten af dagen sætter jeg mig ned for at observere deltagerne, som antropologer gør. Glider ned i klumpen af kvinder og piger inde på det rensede sand.

Manga-land ligger i Niger. Området har været muslimsk siden omkring år 1000 og blev islamiseret før alle de andre nordvestafrikanske riger.

Her er det almindeligt, at piger bliver gift som 12- eller 13-årige. Når første menstruation indtræffer, får forældrene travlt.

Aminas forældre har arrangeret brylluppet for hende. For det er vigtigt, at hun er jomfru, når hun bliver gift. Et jomfrubryllup fejres på en fredag, den vigtigste dag i ugen for muslimer.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ole Frank
  • David Breuer
  • Ole Svendsen
  • lars søgaard-jensen
  • Søren Cramer Nielsen
  • Alvin Jensen
  • Viggo Okholm
  • Michael Svennevig
  • Steffen Gliese
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Anders Reinholdt
  • Ib Christensen
  • David Zennaro
  • Claus Bødtcher-Hansen
  • Hans Larsen
  • Carsten Mortensen
  • Dorte Sørensen
  • Anker Heegaard
  • Werner Gass
  • Lillian Larsen
  • Morten Wieth
Ole Frank, David Breuer, Ole Svendsen, lars søgaard-jensen, Søren Cramer Nielsen, Alvin Jensen, Viggo Okholm, Michael Svennevig, Steffen Gliese, Peter Beck-Lauritzen, Anders Reinholdt, Ib Christensen, David Zennaro, Claus Bødtcher-Hansen, Hans Larsen, Carsten Mortensen, Dorte Sørensen, Anker Heegaard, Werner Gass, Lillian Larsen og Morten Wieth anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det har for Støjberg altid handlet om at bringe sig selv i billedet, de unge kvinder har kun være et kærkommet middel hertil.
Havde den rødhårede knold været interesseret i bruddenes velvære, ville hun nemt have kunne undersøge sagen, blandt andet som foreslået af skribenten og så på denne baggrund have hjulpet dem der ønskede hendes hjælp.

Komisionens opgave er bare at undersøge om hun havde udstedt instruksen velvidende at den er ulovligt og dermed været også juridisk ansvarligt for lovovertrædelsen.
Det politiske ansvar kan hun aldrig løbe fra.
Der påviler altid ministeren det politiske ansvar for alt hvad der foregår i dennes miniterium, uanset om den pågældende personligt er vidende herom.

Instruksen er forlods erklæret ulovligt af Folketingets ombudsmand, det står slet ikke til diskussion i Instrukskomissinen.
Så:
'Se mig, hør mig, nej hvor er jeg skrap'. Det har altid været motivet for IS, også da hun var beskæftigelesminister.
Nu bare på bekostning af unge flygtningekvinder.

Mogens Holme, Allan Stampe Kristiansen, David Breuer, John Poulsen, Ole Svendsen, Helle Walther, Tino Rozzo, Curt Sørensen, lars søgaard-jensen, Christel Gruner-Olesen, Søren Cramer Nielsen, Niels Duus Nielsen, Søren Nielsen, Jan Weber Fritsbøger, Rolf Andersen, Jonna Jensen, Alvin Jensen, Lars Løfgren, Steffen Gliese, Peter Beck-Lauritzen, Anders Reinholdt, Ole Frank, Gert Romme, Lillian Larsen, Hans Larsen, Carsten Mortensen, Dorte Sørensen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

“Hun er brud i dag. Jeg ser, at hun endnu kun har små bryster. »Hun er 12 år,« “

Jeg væmmes, får opkastfornemmelser. Det er ikke i orden, men et institutionaliseret overgreb, hvor det ikke giver mening at spørge hende hvad hun helst vil. Børn der udsættes for massivt omsorgssvigt skal hjælpes.

“Sådan har det også været i samfund uden for de muslimske lande. Min bedstefar på gården i Jylland var over 20 år ældre end min bedstemor”. Underforstået i Danmark.

Nej. Sludder. Jeg tør godt vædde på at skribentens bedstemor ikke var 12 år, men nok omkring 20 år og bedstefar 40, da de blev gift, for vi skal tilbage til middelalderen for at finde 12-årige brude i Danmark

* I Danske Lov (1683) hævedes ægteskabsalderen til 16 år for kvinder og 20 år for mænd.

* Alderen for indgåelse af ægteskab blev i 1922 sat til 18 år for kvinder og 21 år for mænd.

* I ægteskabsloven af 1969 blev aldersgrænsen for mænd nedsat til 20 år, og i 1976 ændredes loven, således at grænsen for begge køn nu er 18 år svarende til myndighedsalderen

https://denstoredanske.lex.dk/ægteskab_-_retshistorie

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2019/s...

Og det har intet at gøre med Inger Støjbergs lovbrud. En minister må ikke bryde loven, længere er den ikke. Det er en sag, der intet har har gøre med barnebrude, selvom mange incl skribenten hænger fast i den opfattelse.

Allan Stampe Kristiansen, Charlotte Gissel, Mette Poulsen, Thomas Jensen, Birgitte Simonsen, Sven-Åge Westphalen, Bettina Buch, Birgit Kraft, Søren Cramer Nielsen, ingemaje lange, Kristine Hybschmann, Arne Ebbesen, Rolf Andersen, Søren Kramer, Estermarie Mandelquist, Ditte Jensen, Else Marie Arevad, jens christian jacobsen, Jannick Sørensen, jens peter hansen, Bent Nørgaard, Ib Christensen, jørgen djørup, Bo Klindt Poulsen og Irene Clausens anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Stemmer lugter ikke... Inger Støjberg har desværre en eminent næse for hvad der gi'r stemmer... først var det småkagerne til Søren Pind, så vidt jeg husker, så kom sesam-ordet barnebrud... godt ord, endnu bedre end kollegiale småkager... signalerer nemlig både omsorg og forargelse og neget m. sex...
At signalet så er tomt er med i beregningen, for skidt, det virker...
At signalet går ud over andre mennesker tæller ikke - det er jo kun "dem", ikke "os" der må bøde. Faktisk en del af hensigten.
At signalet ses, forstås og accepteres tydeligt og bedst med lukkede øjne er ligegyldigt, blot det accepteres, og accepten omsættes i stemmer...

Mogens Holme, Allan Stampe Kristiansen, Lars Koch, erik pedersen, Ole Svendsen, Birgit Kraft, Christel Gruner-Olesen, Niels Duus Nielsen, Jan Weber Fritsbøger, Rolf Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Alvin Jensen, Frank Borchorst, Lillian Larsen, Peter Beck-Lauritzen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

I 1890 var den gennemsnitlig førstefødende omkring 28 år og gennemsnittet omkring 31 år. Fødsels- tallet lå på lige godt 4 pr. kvinde. Hvis de menstruerende er giftefærdige så tror jeg at man i DK kan begynde omkring 12-13 årsalderen, så er der kuvøseguf til de gamle drenge.

Jacob Nielsen, Flemming Olsen og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Som beskrevet, virker det tilforladeligt hos Manga-folket. Er det ligeså tilforladeligt i andre muslimske samfund? Vi har hørt om salg af "brude", hvor familier er kommet i gæld, sker nok også i DK/"et godt parti"!
Støjbergs "brude" kom ikke fra Manga-folket og derfor kan det være svært at generalisere hertil. Hvor kom Støjbergs "brude" fra og hvad er kutymen der?

jens christian jacobsen

Det fremgår med al tydelighed at de 'lykkelige' barnebrude som antropologen har underholdt sig med er tvunget ind i giftermålene af nød og ikke af lyst. Uhyggelige perspektiver for den 'forskning' hun bedriver.

Charlotte Gissel, Sven-Åge Westphalen, Jacob Nielsen, Arne Ebbesen, Ditte Jensen og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar
Katrine Damm

"Hvis Støjberg virkelig ville hjælpe pigerne, kunne hun have spurgt dem, hvad de selv ville"

- Og det er præcis også, hvad loven er i DK, parrene havde og har krav på og ret til individuel vurdering, og så er den ikke længere.

- Hvordan og hvor velfungerende bryllupper og arrangementer vedrørende dette så foregår i Mangaland lyder da interessant men er grundlæggende irrelevant i denne sammenhæng.

Mogens Holme, Allan Stampe Kristiansen, erik pedersen, Mette Poulsen, Søren Nielsen, René Arestrup, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Viggo Okholm og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Hvor er da godt at vi danskere ved hvad der er rigtigt parmæssig,.moralsk og seksuelt..
Vi væmmes ved den tradition,som her beskrives og Rune får brækfornemmelser.
Vi har her i dette land en ret fri fortolkning af seksualitet og hvornår de unge bør starte og vi har en vis frihed til at gøre egne erfaringer.Umiddelbart er det godt, men om selve det at være menneske set ud fra det seksuelle liv og være lykkelig i det,set i forhold til kronikken her,kan vist være problematisk at svare på.
Jeg er nu næsten 75 og min mor var så officielt også modstander af at kærester skulle sove sammen ,før de var enten gift eller forlovet. Hun opgav at skille os ad.
Men nu er det Støjberg der er fokus på og alle de moralister,som hylder hende? gad vide om deres sti er rene? Kultur og moral er forskellige hele verden rundt og vi her har valgt den frie vej, men ve den kultur og tradition,som kommer her og har en anden opfattelse.
Personlig synes jeg selvfølgelig at unge skal vente så længe som muligt med at binde sig og at seksualitet skal kunne dyrkes under ansvar og fælles glæde uanset ægteskab,

Helle Walther, Niels Duus Nielsen, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Finn Jakobsen, Alvin Jensen, Steffen Gliese og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Inger Støjberg er da ligeglad med de piger. Hun er kun interesseret i at hente stemmer ved løgn og bedrag. En rigtig folkeforfører.

Allan Stampe Kristiansen, Ole Svendsen, Helle Walther, Jan Weber Fritsbøger, Jens Ole Mortensen, Hans Larsen, Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Jonna Jensen, Alvin Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Antropolog, Mette Bovin, kan slet ikke se noget forkert i, at 12 årige piger bliver gift.

De græder på vej hen til brudesengen, men det er krokodilletårer, skriver hun.

Det minder mig om reaktionerne hos visse, dengang vi for første gang så faraonisk omskårede.
Jamen det er jo deres kultur, sagde nogle........

Havde man fundet en etnisk dansk lille pige fra Ringsted, der havde fået skåret hele sit "køn" af.
Som om det gjorde mindre ondt på en pige fra Afrika.

I virkeligheden er det Støjberg, der betragter mennesker som lige, og denne antropolog her, med så mange andre, der mener, at pigebørn ikke behøver de samme rettigheder og samme selvbestemmelse som her i Danmark.

De lavere forventningers racisme.

Der er rigtig mange, også herhjemme, der lider af det menneskesyn. Vi forventer os ikke så meget, som vi forventer af os selv og vores lige.
Som udskældt universel ligestillingsforkæmper er det, det her, der får mit p.. allermest i kog.

Jens Baj, Charlotte Gissel, Sven-Åge Westphalen, Ditte Jensen, Ole K. Ersgaard, Jacob Nielsen, Arne Ebbesen og Kim Saxman anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Hej Oliver. Går ud fra at det er min kommentar du kommenterer..
Socialvidenskaberne er fyldt med dårlig forskning i sær idylliserende etno-washing og mikrofonholderi. Mette Bovin demonstrerer dette i sin kronik. Kritisk distance var engang et ideal i forskningen.

Charlotte Gissel, Birgit Kraft, Jacob Nielsen og Arne Ebbesen anbefalede denne kommentar
Ole Falstoft

Mette Bovins artikel afslører et svært dilemma. Hvordan skal man afveje respekten for et enkle menneskes frie valg overfor hensynet til de moralske normer vi lever efter i dette samfund?
Mette Bovins løsningsforslag ’ man kan spørge pigerne hvad de selv vil’ lukker øjnene for at det ikke er så enkelt.
Hendes historier fra Niger om tolvårige lykkelige brude kan ikke overføres til danske forhold. Friheden består ikke kun i at kunne vælge, men i lige så høj grad hvilke valgmuligheder der er, og de er ikke ens i Niger og Danmark Så de lykkelige brude i Niger er lykkelige, ud fra de muligheder de har i deres samfund, som selvfølgelig ikke er særlig mange. Kommer de til Danmark opstår dilemmaet.
Ved de hvilke muligheder de har i Danmark, og hvad det betyder? Ved de som tolvårige overhovedet, hvad de vil? Har de så stor tillid til de danske myndigheder, at de ærligt tør sige, hvad de ønsker? Hvad betyder det at adskille dem fra deres ægtefæller, for deres tilknytning til deres etniske gruppe og deres mentale sundhed?
I Danmark kan vi selvfølgelig ikke acceptere brude på 12 år. Lighed for loven må vel gælde for alle også for flygtninge og indvandrer? Det er et af de fundamentale principper i vores demokrati.
At tvangsadskille alle ægteparrene med mindreårige brude løser ikke problemet. Det er mangel på respekt og medmenneskelighed. Det skaber ikke den nødvendige tillid til myndighederne og er ødelæggende for integrationen. Så selvfølgelig skal man lytte, og i videst muligt omfang tage hensyn til deres ønsker; men der også er en grænse som f.eks. at acceptere tolvårige brude.
Det er virkelig svært at se en entydig rigtig løsning på dette dilemma. Næste uanset hvad man gør, risikerer man at gøre ondt værre.

Sven-Åge Westphalen, Viggo Okholm, Arne Ebbesen, Søren Gosvig Olesen og René Arestrup anbefalede denne kommentar

"De græder på vej hen til brudesengen, men det er krokodilletårer", skriver den såkaldte Antropolog, Mette Bovin. Med andre ord mener MB at børn født i andre kulturer end den europæiske skal være sædatomater for liderlige mænd? Skal børn som er født i Niger og lande hvor den ulækre børneægteskabstradion ikke befries for denne trældom som voksne har pålagt dem? Hvorfor skal sådan en "tradition" ifølge MB ikke fordømmes, men fremstilles romantisk? Er MB bekendt med FNs børnekonventation artikel 19.

"Article 19

1. States Parties shall take all appropriate legislative, administrative, social and educational measures to protect the child from all forms of physical or mental violence, injury or abuse, neglect or negligent treatment, maltreatment or exploitation, including sexual abuse, while in the care of parent(s), legal guardian(s) or any other person who has the care of the child."

Mener MB at denne slags beskyttelse kun skal gælde for børn i Europa og USA? Og ikke Niger, Chad, Syd Sudan mfl. ?

Jeg er overbevist om at hvis MB havde en niece, datter eller barnebarn på 12 som en voksen lyster efter, så ville MB melde vedkommende til politiet. Men siden at MB ikke fordømmer når det foregår i Chad, Niger, Syd Syd Sudan mfl. Men tværtimod kalder det krokodilletårer, når en lille pige i Afrika ikke ønsker sex med en ulækker voksen mand. Det siger efter min mening en hel del om den såkaldte antropologs menneskesyn.

Jens Baj, Sven-Åge Westphalen, Ditte Jensen, Birgit Kraft, Jacob Nielsen og Arne Ebbesen anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

det er så nemt at dæmonisere andre kulturer og fremhæve sig selv som bedre,
men faktum er jo at der også i vores kultur er almindeligt accepterede overgreb og klare urimeligheder, men dem finder vi naturlige "for sådan er det jo"
men for eksempel et menneske fra en kultur som respekterer naturen ville jo kalde vores rovdrift og meningsløse forbrug, for helt umenneskeligt og ondt og måske ligefrem mene vi ikke har ret til at leve med den holdning vi har til forbrug og rovdrift,
jeg vil ikke forsvare nogen ondskab, men at blive gift som 12 årig kan jo være fuldstændig uskyldigt og give god mening, for dem vi ser som ofre alene fordi vi har en anden kultur,
om "de græder på vej til brudesengen" ved jeg ikke,
men det kunne jo være fordi det er en stor begivenhed for dem,
tror faktisk også en del kvinder i danmark græder til deres bryllup overvældet af begivenhedens betydning,
men måske skulle man hver gang man vil fordømme først spørge "ofret" ,
men jeg tror så slet ikke forargelsen handler om empati,
den handler om at føle sig bedre end "de andre", altså ren dæmonisering,
er jo typisk at folk nedgør andre for at føle sig bedre end dem, og dette sker jo både iblandt individer og grupper.

Ole Frank, Steffen Gliese, Ole Svendsen, Viggo Okholm, Rikke Nielsen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Poul Nielsen

12-årige pigebørn gifter sig med gamle mænd, fordi de gerne vil være sammen med dem. Hvis mændende ikke lever op til pigernes forventninger, dropper de dem. Bovins bundløse naivitet er kvalmene.

Jens Baj, Sven-Åge Westphalen, Ditte Jensen, Jacob Nielsen og Arne Ebbesen anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

hvis man endelig skal fordømme noget, så har jeg et forslag, nemlig kun at fordømme noget som aldrig vil kunne retfærdiggøres uanset kultur og normer, her tænker jeg selvfølgelig på krig og militær her er der ingen gode forklaringer og ingen formildende omstændigheder, så her er fordømmelse nærmest obligatorisk,
men nej uha for det er jo ikke bare "de andre", det er også os selv vi dermed fordømmer, og der sætter vi grænsen for vi er jo helt fejlfri ikke sandt.

@Jan Weber Fritsbøger, Du tror vel ikke en lille pige på 10-12 år i f.eks. Niger græder af glæde fordi hun nu skal ligge med en voksen mand ? Og dermed glæder sig til at en ulækker voksen mand skal ligge ovenpå hende? Som jeg skriver ovenfor så siger FNs børnekonvention, at man er pligt til at beskytte børn mod seksuelle overgreb. Derfor uanset hvad disse personer, politisk korrekte danskere siger, så har et barn på 10-12 år ikke lyst til sex med en voksen mand. Og hvis nogen har en "tradition" som strider imod al fornuft uanset om den er foregået i 10, 100 eller 1000 år, så står det ethvert menneske frit at fordømme en sådan "tradition".

Lars Schmidt, Ditte Jensen, Birgit Kraft, Jørgen Larsen, Jacob Nielsen og Arne Ebbesen anbefalede denne kommentar
Søren Gosvig Olesen

Det er jo ret fantastisk, at man både kan vide, at når de græder, så mener de det ikke, og at når de siger, hvad de vil, så mener de det. Og så er det endda videnskab!

Lars Schmidt, Sven-Åge Westphalen, Ditte Jensen, Bo Klindt Poulsen , Jørgen Larsen, Jacob Nielsen, ulrik mortensen, Jannick Sørensen og Arne Ebbesen anbefalede denne kommentar
Katrine Damm

Den seksuelle lavalder i DK er 15 år, det betyder, at skulle der ankomme et par - ved ikke om det overhovedet er sket - hvor den ene er under 15, så SKAL de de adskilles. Personligt synes jeg det er ok.
Det vi taler om er par, hvor den ene er under 18, altså ikke-myndig i DK, her kan der jo godt være nogen som er blevet gift eller har dannet par fra før den ene var 15, det kan DK jo ikke bagudrettet lave om på, og måske er de rent faktisk et glad - lykkeligt par, og præcis derfor har parrene et retskrav på individuel vurdering, for netop at afklare dette.

Helle Walther, Ditte Jensen, Ole Meyer og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

@Jan Weber Frtizbøger. En 12 årig pige er ikke udviklet til samleje.

erik pedersen, Ole Svendsen, Ditte Jensen, Jørgen Larsen, Jacob Nielsen, Arne Ebbesen og Mads Toft anbefalede denne kommentar
Jens Ole Mortensen

Det er jo ikke et godt indspark til denne debat. Denne kultur kunne vi jo aldrig nogensinde acceptere i Danmark. For at begå sig i det danske samfund er børn slet ikke rede til voksenlivet i så tidlig alder. Og de fleste mænd undres nok over at seksuelle akter med så unge piger overhovedet er muligt for manden.
Men når der bringes pædofili ind i Støjberg debatten. Hvorfor vil man skille par, uden at der ligger en vurdering til grund for det enkelte par. Og Pigen er f.eks. 16 år og manden kan være 22 år. Vi har jo en seksuel lavalder på 15 år i Danmark. Og vi har myndigheder som vurderer sådanne sager individuelt. Det kan jo umuligt være beskyttelse af disse piger seksuelt, når man tillader en seksuel lavalder på 15 år. for danskere. Debattører og Støjberg smider hele tiden pædofili kortet, hvad er uanstændigt.
Men hvordan vil Støjberg og hendes støtter forklare at deres agenda i sagen ikke er enten islamofobi eller racisme.

Steffen Gliese, Viggo Okholm, Jan Weber Fritsbøger og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

I hopper på propagandaen igen, når diskussionen omkring Inger Støjbergs foirmentlig manglende overholdelse af loven, igen igen, gøres til en debat omkring for og imod mindreårige brude. Loven var allerede på forhånd klar i spyttet omkring, at hver sag skal behandles individuelt. Så der mangler bestemt ikke et lovgrundlag og en beskyttelse af pigerne. At påstå andet er fake news i forsøget på at gøre Inger Støjberg til en forkæmper for noget, der allerede findes en beskyttelse af.

Allan Stampe Kristiansen, Lars Løfgren, Steffen Gliese, Marie Jensen, erik pedersen, Ole Svendsen, Helle Walther, Eva Schwanenflügel og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Ole Falstoft

Rikke: Jeg hopper ikke på noget. Inger Støjberg sagen handler om om hun har handlet lovstridigt og det er der vist ikke meget tvivl om at hun har. Men det vil være naivt at tro at loven tager højde for alle problemer og at pigerne derfor er godt beskyttet. Det handler om meget mere end en lov. Det handler om to uforenelige moralske normer der støder sammen.

Jan Weber Fritsbøger

hvor forsvarer jeg sex med 12 årige piger ? jeg angriber hadpropaganda uanset hvad man bruger af argumenter,
og når 12 årige i visse kulturer bliver gift, så betyder det jo altså ikke nødvendigvis at ægteskabet "fuldbyrdes" før pigen er parat og moden til det,
man forudsætter at manden er kynisk og selvisk og tager hvad han har "ret til" på bryllupsnatten, ikke fordi man VED det er sådan det er,
men man kan da godt forestille sig at det er sådan det er og så fordømme ud fra det , når man nu gerne vil fordømme de fremmede,
og det er jo lige præcis det som drev IS, hun havde brug for at legitimere sit behov for at få ram på "de fremmede" og der var absolut ingen empati i hendes hjerte,
det som drev hende var ønsket om egen magt og ønsket om at gøre sin aggression legitim, og det ved alle som ejer evnen til at se ind i menneskers hjerter godt.

Lillian Larsen, Ole Svendsen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

En vigtig menneskelig diskussion om hvilke betingelser elskende skal leve både rent seksuelt og i lige værdighed.
Bovin fremstiller forholdene som hun ser det og det provokerer vores moral og sind.
Vi forstår ikke disse kulturelle vilkår og traditioner, men hvorfor er vi så sikre på at vores traditioner og moral er så meget bedre? Er unges frie seksualitet altid det rigtige? Hvad med hele følelses registret i den forbindelse?
Problematikken for mig ligger meget i balancen mellem den biologiske og psykiske udvikling og modenhed.Reelt set ved denne Støjberg sikkert ikke mere om det end en hver af os andre,
Hvor står hun egentlig henne rent menneskeligt i det spil?

Ditte Jensen

Børneægteskaber har så mange negative konsekvenser for pigerne (hvor skal man næsten begynde?!), og hvordan en dansk antropolog kan forsvare eller normalisere det går over min forstand.
Pigerne må i de aller fleste tilfælde opgive deres skolegang. Dermed kan de aldrig forsørge sig selv og er prisgivet deres mænd og svigerfamilier. De oplever for mange, for tidlige og for hyppige graviditeter og har ingen kontrol over deres egen seksualitet og reproduktive rettigheder og ofte ingen adgang til prævention. En hyppig dødsårsag blandt 15-19 årige teenagepiger i udviklingslandene er således fødsel og graviditet. Især for piger under 15 år er det farligt og forbundet med mange komplikationer at føde. Og børn født af børn har større risiko for bl.a. fejlernæring.
Desuden er pigerne i øget risiko for vold i hjemmet, når de giftes bort så tidligt bl.a. grundet den ulige magtbalance i ægteskabet.
For nu blot at nævne nogle få helt oplagte uhyrligheder!
At kulturelle normer (og fattigdom) i nogle lande dikterer, at det bedste er at gifte døtrene bort så tidligt som muligt må aldrig blive et validt argument for at normalisere det overgreb, som pigerne er udsat for.

Er da i øvrigt enig i, at Inger Støjberg ikke har et specielt humant menneskesyn og desuden har jokket gevaldigt i spinaten i denne sag.

Sidsel Jespersen, Birgit Kraft, Arne Ebbesen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Ole Falstoft

"... Det handler om meget mere end en lov. Det handler om to uforenelige moralske normer der støder sammen...."

Inger Støjbergs og loven?

René Arestrup

Der kører to parallelle diskussioner her, foranlediget af antropologens forkerte udgangspunkt, nemlig at sagen mod Støjberg handler om barnebrude. DET GØR DEN IKKE! Og det uanset hvor meget Støjberg insisterer på det modsatte.

Mht afrikanske piger, der bliver bortgiftet som 12-årige, er det vel blot, som en anden i tråden er inde på, at konstatere, at det er et udtryk for mangel på valg, ikke blot for pigerne, men også for deres forældre og for samfundet som sådan.

Det er naturligvis også kultur. Men det gør den ikke nødvendigvis 'ædel'.

Steffen Gliese, erik pedersen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Ole Falstoft

Rikke: Nej jeg tænker ikke på Inger Støjbjergs moral. Jeg ved ikke om hun har nogen når det drejer sig om politik. Det moralske dilemma handler om holdningen til barnebrude i hhv. Niger og Danmark, som vi bliver konfronteret med når flygtninge fra f.eks. Niger kommer til Danmark

Rikke Nielsen

Ole Falstoft, det korte svar er vel, at i Danmark skal den danske lovgivning overholdes, af alle, både nye borgere og Inger Støjberg.

Lars Løfgren, Steffen Gliese og Helle Walther anbefalede denne kommentar
Helle Walther

Måske skulle Inger S sætte sig ind i disse menneskers kultur og baggrund, før hun dømmer og adskiller. Hvad er deres historik, hvad ønsker de selv. Alt det er ikke belyst. Der kommer et nærmest dekret som under Trump, formet som en instruks og så basta, skal de hver for sig. Og det der er usmageligt i min optik er at hun profilerer sig selv politisk på det.
Etikken er væk, empatien ligeså, her er kun "se mig seje Inger. Barnebrudenes beskytter. " Det skal hun stå til ansvar for.

Ib Christensen

Er der ikke en der kan spørge hende, om hendes forsvar med "i en højere sags tjeneste" skal opfattes som, at ministre opfordre os andre til selvtægt?

Morten Reippuert Knudsen

@Rune Palm

Jeg ved ikke hvilken planet du er født på - men det må være en historiefattig planet.

jeg er endnu ikke fyldt 50 og er opvokset i vandkants danmark. I min egen skoleklasse på 26 elever var der ikke mindre end 3 fra hjem hvor moderen fødte det første barn som 16-17 årig og i 70’erne i vandkantsdanmark blev forældrene selvfølgelig gift inden barnet blev født og ét til to år inden kvinden fyldte 18 og blev myndig.

Allan Stampe Kristiansen, Steffen Gliese, Lillian Larsen, erik pedersen, Herdis Weins og Ib Christensen anbefalede denne kommentar

@ Morten Reippuert Knudsen
Hvad er din pointe i forhold til debatten her?
Kan ikke se den handler om Inger Støjbergs ulovlige instruks eller om børneægteskaber.
IS handler den i hvertfald ikke om.
Og jeg læser ikke, at du har gået i klasse med nogle som havde mødre, der var blevet bortgiftet til en dobbelt så gammel mand, mens de endnu selv kun var piger. Ja, der blev ind til en lovændring i 2017 givet dispensationen til indgåelse af ægteskab til personer under 18 år. Tidligere kaldt kongebrev. I 1990’erne et par hundrede årligt, i de senere år næsten ingen. https://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/l94/spm/4/svar/1372152/170805...
Så i 1970’ere blev der formentlig også givet nogle hundrede. Men ikke til 12-13 årige!
Som du skriver var de 16-17 år (og nok 17 i de fleste tilfælde)
Og mon ikke fædrene til dine klassekammerater var nogenlunde jævnaldrende med mødrene?
Tvivler på de var mere end dobbelt så gamle, som skribenten fortæller tidligere var almindeligt.
Det var det ikke, heller ikke i 1970’ere. Manden var gennemsnitligt 3,9 år ældre end kvinden i 1974, mens aldersforskellen i 2002/03 var faldet til 3,4 år.
https://www.vive.dk/media/pure/3042/268259
Og her er der tale om samlevende, ikke kun gifte.
Så jeg synes ikke din anekdote belyser eller bidrager til nogle af de 2 debatter. Belyser gør derimod

https://redbarnet.dk/vores-arbejde/boerneaegteskaber/
https://www.unicef.dk/fakta-til-opgaven/fakta-om-boerneaegteskaber/

Ib Gram-Jensen

Inden forargelsen hos visse kommnetatorer koger helt over, kan det faktum, at kulturer er forskellige både over sted og tid - uden af den grund på noget sted eller tidspunkt at være hævet over kritik - illustreres med, at den seksuelle lavalder for piger i Danmark indtil straffeloven af 1930 trådte i kraft var 12 år (og for drenge ikkeeksisterende).

da.wikipedia.org/wiki/Seksuel_lavalder

Allan Stampe Kristiansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Thomas Slott

Jeg vil starte med at alle bør følger loven , også Inger Støjberg , som jeg iøvrigt ikke personligt kan udstå . Men at læse ovenstående er som at høre stemmer i 70’ernes Danmark tale om at seksuelle forhold mellem børn og voksne kan være lykkelige. Det er der sikkert også mange katolske præster der mener, men er ret sikker på at ofrene ikke syntes. Det er egentlig pudsigt i disse frelste og krænkelses parate tider at der er mange voksne der stadig på en eller anden absurd måde kan retfærdiggøre overgreb mod børn.

Steffen Gliese

Det er så kompleks en diskussion, men mht. lige præcis modtagelsen af ægtepar fra andre lande er det konvention, at modtagerlandet respekterer ægteskabets status, selvom det selvfølgelig også har en grænse, der f.eks. her i landet går ved bigami.
Vi er også nødt til at ophøre med at forveksle politik med virkeligheden. Man er så optaget af at se den seksuelle lavalder som en beskyttelse af børnene, men for børnene selv i en 7.-klasse er det nok så meget en følelse af et forbud, de er underlagt. Loven er heller ikke så meget en beskyttelse af børnene, som en beskyttelse af samfundet imod umodne og fattige teenageforældre.