Læserbrev

Syrisk flygtning: I Syrien må politikerne gøre hvad de vil, lad det ikke ske i Danmark også

I Syrien er politikerne over lovgivningen. I Danmark skal politikerne følge den. For i Danmark er loven over alle. Derfor er det problematisk når Inger Støjberg (V) får lov til at bryde den skriver studerende, Osama Alkanj i dette læserbrev
4. juni 2020

’Læg din religion i skabet, og følg loven. I Danmark er loven over alle.’

Det var noget af det allerførste, jeg hørte, da jeg kom til Danmark som flygtning i slutningen af 2014. Den var god nok, for jeg kunne se det overalt. Alle følger og respekterer den danske lovgivning. Det er en af de mange ting, jeg elsker ved Danmark. Jeg har dog fundet ud af, at man både kan praktisere sin religion og samtidig følge loven til punkt og prikke.

Når jeg nu holder foredrag om Syrien, så snakker jeg blandt andet om landets regime og dets korrupte politikere.

I Syrien måtte politikerne gøre alt, hvad de ville. De måtte bryde loven, så meget de ville, og slippe fra det, uden at det fik konsekvenser. For de var over lovgivningen. Før krigen var alt perfekt i Syrien lige bortset fra, at loven ikke gjaldt alle, men kun de svage.

Det var også en af grundene til krigens begyndelse i Syrien. Som én, der er flygtet fra et land, hvor loven ikke bestemmer over alle, er jeg rigtig glad for, at den er det i Danmark. Jeg kan også godt forstå, hvorfor de fleste danskere er rigtig stolte af systemet i Danmark.

Derfor bekymrer det mig også at se en dansk minister bryde loven.

I Danmark er loven over alle

Selvom daværende integrations- og udlændingeminister Inger Støjberg (V) blev advaret om, at det ville være et brud på udlændingeloven, hvis alle unge asylpar blev adskilt uden adgang til individuel sagsbehandling, sagde hun angiveligt med stolthed: »Den risiko løber jeg gerne

Inger Støjberg står stadigvæk ved sine udtalelser og nægter at indrømme, at det var en fejl.

At en minister, der skulle være et forbillede for den almene borger, udsender en ulovlig instruks, er dog ikke det, som bekymrer mig allermest. Nej, for mig handler det om, at mange bakker op om det. At være med eller imod asylansøgere er en ting. At bakke op om en ministers ulovlige instruks er noget helt andet.

Der er ingen i Danmark, som bakker op om barnebrude. Men derfor skal det ikke legitimeres at bryde loven. En 50-årig far og hans 16-årige datter skal heller ikke kaldes for et ægtepar.

Jeg kommer fra et land, hvor mange har ofret deres liv. Det har de gjort for retfærdighed og lighed mellem borgere og politikere. Jeg håber, at I værdsætter og nyder, at alle dem, der begår kriminalitet, bliver straffet uanset deres baggrund og stilling.

Uanset om du er enig eller uenig med Inger Støjberg, skal du lægge din politiske holdning i skabet og følge den danske lovgivning. I Danmark er loven over alle.

Osama Alkanj, studerende og syrisk flygtning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
  • Johnny Christiansen
Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup og Johnny Christiansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Osama Alkanj

Der er så lige Den kongelige Familie, der er hævet over hvad som helst ....
Moms, Skat, Afgifter & gældende Lov - sågar Færdselsloven ....

Det er mageløst