Læserbrev

Nu hvor vi er tilbage i gymnasiet, ville det være dejligt at få fysisk undervisning

Lærerkontakt, bedre hjælp og vejledning er noget af det eleverne på landets ungdomsuddannelser har drømt om at vende tilbage til efter coronakrisen. Desværre stemmer drømme og virkelighed ikke overens, skriver gymnasieelev og formand for DGS i Nordsjælland, Mike Viking Nørgaard Hansen, i dette debatindlæg
Debat
9. juni 2020

Det var med jubel og glædestårer, at mange 1.- og 2. G’s elever samt 1. hf fik at vide, at de skulle vende tilbage til skole, da et enigt folketing besluttede at de fra d. 27. maj måtte vende tilbage til en nogenlunde normal skolehverdag.

Jeg havde selv ligget derhjemme, rastløs, og i flere måneder, med et problemkompleks kørende uafbrudt i mit hoved: Skulle jeg bare lige ses med mine venner over en øl, med afstand, eller skulle jeg tvinge mig selv i seng og se Netflix, som jeg ellers har gjort i flere måneder?

Endelig var jeg tilbage i skole, men skuffende og hurtigt måtte jeg indse, at den ’undervisning’, som vi med begejstring skulle komme tilbage til, slet ikke er undervisning, men blot bare endnu flere tests – nu bare i fysiske grupper, som erstatning for Zoom.

Selv skulle mit første modul, som var matematik, paradoksalt være mit sidste nogensinde. Jeg er en af dem, der ikke klarer sig godt i matematik – og det blev ikke spor bedre af de virtuelle moduler. Så det var en lettelse, at vi nu skulle tilbage med fysisk lærerkontakt.

Men hvad jeg blev mødt af, da jeg vendte tilbage i skole, med resten af min årgang, var en fire timers blokdagstest på den computer, som jeg ellers havde set frem til at skulle klappe i og smide fra mig.

Ikke et tilstrækkeligt udbytte

Realiteten er desværre, at den undervisning, som vi er vendt tilbage til, er blokdage, forstået som gruppetestdage, og slet ikke den tavleundervisning som vi havde håbet og troet på, at vi kunne få inden sommerferie.

Da eksaminerne blev aflyst for 1.- og 2.g’erne samt 1. hf’erne, var det, fordi at vi ikke havde fået et tilstrækkeligt udbytte af den virtuelle undervisning, som lærerne havde knoklet for at kokse sammen med afsindig kort varsel, og det var også derfor, at vi havde forventet, at vi kunne komme tilbage og få noget af den undervisning og viden, som vi nu må undvære, når vi træder ind i næste skoleår.

Som undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) også har sagt, så er vi den generation, som virksomhederne især skal tage godt imod, når vi en dag skal fra fuglereden og videre på arbejdsmarkedet; dog kunne regeringen havde gjort det markant nemmere for os elever at komme videre, hvis vi kunne indhente noget af den fysiske undervisning, som vi forgæves har kæmpet for at få lidt af inden sommerferien.

Mike Viking Nørgaard Hansen er formand for DGS Nordsjælland og elevrådsformand på Helsingør Gymnasium.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her