Læserbrev

Afprivatisér Hundested Havn, så havnefogeden ikke længere er byens konge

Hundested Havn er en ud af tre privatejede havne i Danmark. Desværre betyder det, at havnefogeden har magten over et af byens vigtigste leverum, og at profit vægter højere end borgernes adgang og initiativer, skriver Malin Kristina Westerlund i dette debatindlæg
22. juli 2020

Hundested. Rå, autentisk og lige ved indsejlingen til Isefjord. Før sprang man fra kutter til kutter, men nu er det lystsejlerne, der ligger tæt sammen med restauranterne, cafeerne og kunsthåndværkerne. Hundested Havn er blevet rekreativ. Et sted, man kommer for at spise, drikke, ose, hænge ud, gå til havnefest, i kiosken eller fiske, hvis man da ikke skal videre med færgen til Rørvig.

Det er byens torv. Det sted, man mødes, og der hvor man mærker byens liv, for det er efterhånden blevet svært på byens hovedgade. For nogle år siden var der store planer om et arktisk center på Nordmolen. Her skulle de store historier udfoldes, som polarforskeren Knud Rasmussens hus oppe på skrænterne nord for byen er spækfyldt med. Det kunne have været et fantastisk sted for hele landet og andre også – og toget går endda lige dertil.

Havnekonger

Men havnens mænd ville ikke være med. Det var for stort og kom i karambolage med de nye, dyre boliger, de vil bygge på havnens nordmole. Og det er desværre havnens mænd, der bestemmer. De ejer nemlig havnen.

Som en af tre danske havne er Hundested Havn et såkaldt I/S. De to andre havne er Søby Havn på Ærø og Strandby Fiskerihavn nord for Frederikshavn. Jeg kender ikke til forholdene i hverken Søby eller Strandby, men i Hundested er havnen så stor en del af byen, at man indimellem kan få indtryk af, at havnefogeden er konge i byen.

Havnens mænd har blandt andet lejet et vagtværn til at holde Hundesteds ungdom væk. En sag, der har fået sindene i kog i Hundested. Rygterne svirrer også om westernmetoder, i den lokale presse har man kunnet læse, at indsamlere af underskrifter mod boligbyggeriet på Nordmolen har følt sig truet, og at lister til indsamling af underskrifter er blevet stjålet.

Og ja, Hundested har stadig en rå og autentisk charme, som havnens mænd og deres forgængere kan tage en stor del af æren for, og som jeg også selv er faldet for. Men tiderne skifter, og det, der sker i Hundested lige nu, kalder, undskyld mig, havnemænd, på en afprivatisering af havnen.

Malin Kristina Westerlund er freelancejournalist.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jon Mangerel
  • David Zennaro
  • Hans Larsen
  • Anker Heegaard
Jon Mangerel, David Zennaro, Hans Larsen og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Annette Beier Liisberg

Svar på Indlæg i information d. 22.07.2020
Jeg har med stor undren læst Malin Westerlunds indlæg vedr. Hundested Havn,
jeg har boet i Kommunen siden 1984, og har i de sidste 16 år været en aktør i Havnen via vores galleri og kommer der daglig.

Vi fik lov til at skabe et galleri - takket være en fremsynet havnefoged. Dette spæde tiltag som overlevede imod alle odds, gav startskuddet til et erhvervseventyr der idag dækker en stribe gallerier/kreative værksteder og spisesteder og som betyder at Havnen og byen idag er på landkortet blandt de byer der har modstået affolkningen af området og gjort Hundested til et sted som er en kendt og omtalt rollemodel i de fleste havnebyer i Danmark.

Det skal ikke stå uimodsagt at Malin påstår at Havnen ikke tilgodeser befolkningens ønsker og iniativer. Havnen har hvert år lagt rum til en stor folkelig havnefest hvis overskud går til idræt. Havnen er med til afholdelse af fantastiske kunsthåndværkermarkeder. De støtter mange iniativer der dække alle sociale lag. Det pædagogiske projekt “klap en fisk” som ildsjæle står for. Det kan ikke være rigtigt, at du Malin, påstår at Havnen udelukker befolkningen. Jeg kender ikke nogen steder hvor der er en så bred folkelig medvirken som i denne havn! Der er anlagt legepladser til børn, opsat kyssebænke til solnedgangen, og havnen summer af gæster i alle sociale lag - det kan ikke været gået nogen forbi- heller ikke dig Malin!
At Havnen så har måtte ansætte et vagtværn - det er surt, men - hånden på hjertet: Det siger da ikke noget om Havnen, men om brugerne!

Nu har Hundested Havn I/S så planer om af udbygge den attraktive grund på Nordmolen. Denne process har kørt i mange år, men på det seneste har flertallet i kommunalbestyrelsen ændret sig til fordel for det. Det er jo en politisk process som selv Malin Westerlund bør bøje sig for!
“Eller er det sådan, Hvis man ikke kan få ret, så kan man jo tale om nationalisering så man kan få sin vilje…men er det sådan man gør i et demokrati??? Sådan et samfund vil jeg nødig bo i - det er der eksempler nok af i denne verden!”

Jeg ser også gerne at vi får et Arktisk Center. Men det er så stor en opgave, som jeg tvivler på at kommunen kan magte. Det kræver etablering af en anden infrastruktur der kan rumme og modtage det stigende antal besøgende så det er jo ikke gjort med at nationalisere Havnen……. Trump sagde:” I want to buy Greenland” But Greenland was not for sale…..
Det er Havnen vist heller ikke!

Malin Kristina Westerlund

Kære Anette Liisberg, jeg har været bortrejst og ser først dit svar på mit debatindlæg nu. Jeg er ikke ude efter at få min vilje, og påstår ikke at havnen ikke tilgodeser befolkningen - som under alle omstændigheder er en broget skare og så vidt jeg kan se delt i forhold til spørgsmålet om boliger på Nordmolen. Jeg bøjer mig selvfølgelig for processen, men prøver at gøre opmærksom på noget, jeg betragter som et strukturelt problem. I en lille by som Hundested bliver det hele meget hurtigt personligt.