Kommentar

’Arnes tur’ handler ikke længere om nedslidningsproblemet, men om marginalvælgeren

Hvis regeringen virkelig ville gavne den nedslidte, hvorfor så ikke forhøje beløbet, der er afsat til seniorførtidspensionen svarende til det beløb, Socialdemokratiet agter at bruge på ’Arnes tur’, spørger gymnasielærer Morten Rudfeld Henriksen i dette debatindlæg
»Hvis man virkelig ville gavne den nedslidte, hvorfor så ikke forhøje beløbet, der er afsat til seniorførtidspensionen svarende til det beløb, Socialdemokratiet agter at bruge på ’Arnes tur’?« spørger gymnasielærer Morten Rudfeld Henriksen i denne kommentar.

»Hvis man virkelig ville gavne den nedslidte, hvorfor så ikke forhøje beløbet, der er afsat til seniorførtidspensionen svarende til det beløb, Socialdemokratiet agter at bruge på ’Arnes tur’?« spørger gymnasielærer Morten Rudfeld Henriksen i denne kommentar.

Mads Claus Rasmussen

21. juli 2020

Ifølge en artikel fra Mandag Morgen den 25. juni er centrale dele af A-valgkampens kronjuvel ’Arnes tur’ ved at være på plads. I modsætning til valgkampens løse formuleringer om, at nogle faggrupper, men ikke alle, måtte gå tidligere på pension, og at det ikke måtte koste mere end tre milliarder kroner, ser det nu snarere ud til, at de fleste må gå på pension, blot de har arbejdet i minimum 40 år. Nedslidt som ikkenedslidt. Der bliver sågar taget hensyn til deltid.

Hvis artiklen står til troende, tyder det på, at ’Arnes tur’ ikke længere handler om nedslidningsproblemet, da nedslidning ikke er et kriterium for at have ret til tidligere pension. Den handler om marginalvælgeren. Lad os kalde ham Kristian.

Man må konstatere, at Socialdemokratiet bejler til de oprørske DF-stemmer med det økonomiske råderum som valuta. Selvsamme råderum, der ud over nedslidningsproblematikken også skal betale regningen for den grønne omstilling og det demografiske træk.

To store regninger

I fremtiden spår de kloge, at vi skal finde en måde at betale to af de helt store regninger. Nemlig den grønne omstilling forstået som målet om 70 procent CO2 nedsættelse i 2030 og det demografiske træk i perioden 2025-2040.

Den førstnævnte store regning – den grønne omstilling – estimeres alene at koste Danmark 30 milliarder kroner om året frem til 2030, hvis målet om 70 procent reduktion af Danmarks CO2-udledning skal opnås. Estimatet er både Cepos og Dansk Energi enige om.

Den anden store regning fra det demografiske træk stammer fra, hvad økonomer har døbt »hængekøjeperioden« fra 2025 til 2040. I denne periode skal vi simpelthen forsørge flere ældre med en mindre arbejdsstyrke – og hvordan gøres det uden at gå på kompromis med kvaliteten?

I første omgang skulle man måske ikke give raske mennesker ret til tidligere pension. Det er nemlig den stigende pensionsalder, der giver os mulighed for at betale disse regninger.

Socialdemokraterne har været med til at skabe deres eget problem. De centrale forlig i dansk politik, der står for politikken om at hæve pensionsalderen, hedder velfærdsforliget fra 2006 og tilbagetrækningsreformen fra 2011. Socialdemokraterne stemte for dem begge.

Disse aftaler har da også ført til, at vi nu opererer med et såkaldt økonomisk råderum, der p.t. er estimeret ifølge regeringens konvergensprogram for 2019 til at være omkring 22 milliarder kroner om året. Altså penge, som man håber på, at de fremtidige generationer kommer til at tjene ind til os på grund af et længere arbejdsliv.

At man i disse to aftaler ikke tog højde for, at et menneske ikke kan klare et hårdt fysisk arbejde i længere og længere tid var åbenbart ikke så vigtigt. Det så jo skidegodt ud i regnearket, ikke?

Marginalvælgeren

Mærkeligt nok kunne det tyde på, at nedslidningsproblemet måske allerede er løst. Lige inden valget i 2019 blev den skrantende seniorførtidspension erstattet af en bedre ordning, der blot kaldes seniorpensionen. Denne ordning har mange fordele for den nedslidte i form af en ydelse svarende til førtidspension, at man kan søge om den seks år inden pensionsalderen, og at den netop er målrettet den nedslidte.

Desuden ser den faktisk ud til at virke. Fire måneder efter dens indførsel har flere fået tildelt seniorpension, end hvad der blev tildelt med den gamle ordning på fire år. Endvidere overgår tildelingen af seniorpensioner fra kommunerne til staten i 2021. Dette burde forhindre eventuelle kommunale budgethajer i at forhale tildelingen af seniorpension og sikre borgeren den nødvendige vejledning til at søge om den.

Meget tyder på, at den nuværende ordning kunne blive en succes. Det mærkelige består således i, at regeringen ikke evaluerer denne ordning først.

Den nuværende ordning er estimeret til at koste 650 millioner kroner om året. Hvis man virkelig ville gavne den nedslidte, hvorfor så ikke forhøje beløbet, der er afsat til seniorførtidspensionen svarende til det beløb, Socialdemokratiet agter at bruge på ’Arnes tur’? Så kunne Arne få en bedre tur på grund af en højere ydelse tre år tidligere end Mette Frederiksens forslag uden at skulle dele turen med Kristian, der ikke fejler noget? Svaret er simpelt.

Socialdemokratiet har ikke brug for Arne – de har brug for marginalvælgeren. Desværre må man konstatere, at vores nuværende regering repræsenterer marginalvælgeren i form af den aldrende middelklasse, der bare gerne vil hygge sig i smug, før det bliver dyrere at være dansker.

I det mindste får Arne selskab af Kristian til den tid.

Morten Rudfeld Henriksen er gymnasielærer i samfundsfag og historie på Middelfart Gymnasium & HF.

Statsminister Mette Frederiksen lovede tidlig pension til Arne på Socialdemokratiets kongres
Læs også
Den socialdemokratiske regering bør tage den tidligere regerings seniorpension til sig og forbedre den, skriver Gunvor Auken i dette debatindlæg. På billedet ses Morten Østergaard (R) på vej til forhandlingerne om seniorpensionen tilbage i maj. 
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Kjær

Dit forslag lyder let og logisk, for hvor svært kan det være?
Vanskeligheden for regeringen er at skaffe flertal for løsningen, nogle vil bruge pengene til skattelettelse til andre vælgersegmenter.
Regeringen er som bekendt en mindretalsregering.