Læserbrev

En byboer som Anders bliver ikke mere bæredygtig af at købe en elbil

Information glemmer at fortælle om elbilernes ulemper i sin serie ’Anders vil ha’ elbil’. For elbiler løser hverken problemerne med støj, partikler eller trængsel i byen. I stedet bør fokus flyttes over på en bedre offentlig transport, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg
Jo flere af os, der melder sig ind i kampen for udbygning af hurtig, cykelvenlig, komfortabel og eldreven kollektiv transport, som hænger sammen, jo større er muligheden for at påvirke politikerne i bæredygtig retning, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg.

Jo flere af os, der melder sig ind i kampen for udbygning af hurtig, cykelvenlig, komfortabel og eldreven kollektiv transport, som hænger sammen, jo større er muligheden for at påvirke politikerne i bæredygtig retning, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg.

Jakob Dall

15. juli 2020

Tak for interessant pingpong mellem journalisten Anders Fjordbak-Trier og forskeren Jakob Stoustrup i Informations serie om overvejelserne i forbindelse med skift fra dieselbil til elbil.

I min optik mangler der dog et par væsentlige elementer ved de opsummerede fordele og ulemper ved bilskiftet. Stoustrup omtaler til sidst i artiklen den reducerede overdødelighed som konsekvens af skift til elbiler og nævner specifikt trafikuheld, luftforurening og støj. Men ved skift til elbil slipper vi ikke af med luftforurenings- og støjproblemet.

Mange partikler fremkommer ved hjulenes friktion mod asfalten, og da elbilen samtidig er tungere end fossilbilen er dens bidrag til partikelforureningen større. Og støj fra elbiler er lige så stor som fra fossilbiler ved en hastighed over 35 km/t

Stoustrup understreger korrekt, at mikset af brændsler til elproduktion er betydningsfuldt for at opnå bæredygtig eldreven mobilitet. Det store problem i dansk sammenhæng er, at elkraft i stigende omfang kommer fra anvendelsen af ikkebæredygtig biomasse.

Derudover inddrages heller ikke problemet med den stigende trængsel i de større byer i takt med den stadig voksende bilpark. Så måske skulle Anders Fjordbak-Trier lytte mere til sin kone, som sætter spørgsmål ved bilens nødvendighed, når man nu lever i en storby.

Det største mobilitetsproblem er den manglende og ikke så driftssikre kollektive trafik med stadig reduceret komfort. Men jo flere af os, der melder sig ind i kampen for udbygning af hurtig, cykelvenlig, komfortabel og eldreven kollektiv transport, som hænger sammen, jo større er muligheden for at påvirke politikerne i bæredygtig retning.

Rådet for Bæredygtig Trafik har for eksempel udarbejdet et notat om bæredygtige trafiktiltag i ti udvalgte europæiske byer, som er blevet præsenteret til inspiration for københavnske politikere.

Så giv slip på drømmen om den grønne bil og begynd i stedet at drømme om bedre kollektiv transport.

Kjeld A. Larsen er næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Alana Frederiksson

Kjeld har fuldstændig og aldeles ret. Batteriet bliver et værre svineri og selve produktionen af bilen bliver næsten 100% sikkert kulsort. Corona er noget værre noget men hvor var det dog skønt der tidligt i nedlukningen da privatbilismen i min by forsvandt.

Enig. Hvorfor overvejer Anders ikke om han kan klare sig uden bil? Turene til Jylland kan klares ved leje eller delebil.