Kommentar

Corona har lært os, hvad fællesskabet betyder for en god studietid

Studerende har givet afkald på meget under corona, men vi har også lært en masse på uddannelsesområdet. For eksempel hvordan vi skaber gode læringsmiljøer og undervisning i fremtiden. Vigtigst har vi lært, hvor meget fællesskabet betyder, skriver uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i dette debatindlæg
’Sammen med resten af Folketingets partier har jeg derfor også opfordret uddannelsesinstitutionerne til at sætte trivslen og fællesskabet i højsædet, når studierne begynder igen. Selv om det må blive i coronaens skær, er det vigtigt med sociale arrangementer, som kan give en tryg studiestart,’ skriver uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i denne kommentar. Billedet her er fra et rusarrangement på KUA i 2016.

’Sammen med resten af Folketingets partier har jeg derfor også opfordret uddannelsesinstitutionerne til at sætte trivslen og fællesskabet i højsædet, når studierne begynder igen. Selv om det må blive i coronaens skær, er det vigtigt med sociale arrangementer, som kan give en tryg studiestart,’ skriver uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i denne kommentar. Billedet her er fra et rusarrangement på KUA i 2016.

Sille Veilmark

Debat
16. juli 2020

Kære studerende

I har netop sat punktum for et semester, som på alle måder har været anderledes. Den fysiske nedlukning af jeres uddannelser har været en kæmpe omvæltning, som har stillet store krav til jer.

I 15 uger har I måttet studere hjemmefra. Nogle af jer er blevet afbrudt i jeres studieophold eller praktik. Andre har måttet sadle om på vigtige projekter. Mange har ikke kunnet varetage deres studiejob.

Selv om I har oplevet forandringer overalt, har I taget et stort ansvar, holdt afstand og passet på hinanden. Og det er en af grundene til, at vi nu – sammen med resten af Danmark – langsomt kan begynde at åbne igen. Det skal I have en kæmpe stor tak for.

På trods af alt det, I har givet afkald på, er det også vigtigt at se på, hvad vi på uddannelsesområdet har lært af corona.

Først og fremmest så giver den måde, I som studerende har håndteret situationen på, mig håb for fremtiden. For ikke bare har I hurtigt fundet nye måder at studere på. I har også budt jer til i frontlinjen mod corona.

Lærerstuderende har stillet sig til rådighed som undervisere i folkeskolen. Medicinstuderende, sygeplejerskestuderende og bioanalytikere har taget aktivt del i coronaberedskabet. Og de studerende i studenterorganisationerne har taget på sig at arbejde endnu hårdere, så andre ikke falder igennem. Det er det, jeg forstår ved samfundssind. At byde sig til og tage ansvar for samfundet.

Det digitale er kommet for at blive

Noget andet, vi kan lære, er, hvordan vi skaber gode læringsmiljøer og undervisning i fremtiden. For den fysiske nedlukning har tvunget den digitale omstilling igennem på rekordtid, hvilket er blevet løst på imponerende vis.

Det har selvfølgelig været udfordrende for alle, og det er vigtigt at understrege, at onlineundervisning ikke kan erstatte undervisning med fysisk fremmøde. Men jeg hører også, at onlineundervisningen i nogle tilfælde har åbnet for nye muligheder. Der er nogle af jer, som har haft glæde af den mere fleksible tilgang til forelæsninger, og fremmødet har visse steder været større.

Der er også nogle af jer, som har haft nemmere ved at stille spørgsmål, og enkelte, som har haft et større udbytte og er trivedes bedre med at få undervisning i trygge rammer derhjemme.

Omvendt har det kostet på jeres sociale fællesskaber og den identitet, der følger med at være studerende. Alt det, I normalt forbinder med at læse på en videregående uddannelse: at være fysisk til stede på sin uddannelsesinstitution, hyggesnakken til og fra undervisningslokalet. Alt det har manglet. Det kan være svært at føle sig som studerende, når man studerer alene.

Forhåbentligt oplever vi ikke tre måneders hjemmearbejde igen. Men det digitale er kommet for at blive, og derfor er jeg glad for, at vi har sat penge af til at blive klogere på erfaringerne med onlineundervisningen. Både de positive og de negative.

Vigtigst af alt er fællesskabet

For nylig besøgte jeg 4. Maj Kollegiet på Frederiksberg. Erfaringerne var meget forskellige blandt beboerne. En havde oplevet et udvekslingsophold gå i vasken, mens andre havde oplevet både gode og dårlige sider ved onlineundervisning. Fælles for gruppen var dog, at de trods alt havde haft hinanden. De havde oplevet, at fællesskabet på kollegiet havde holdt dem oppe, så de ikke blev ensomme.

Så heldige er det ikke alle, der har været. Mange af jer bor alene og har skullet spise, sove og studere inden for de samme fire vægge i mange, mange uger. Uden fysisk kontakt til jeres medstuderende.

Jeg tror, at det har været en øjenåbner for mange af os, hvor meget det faktisk betyder at mødes fysisk i hverdagen. Det, at vi har manglet fællesskabet – både på de videregående uddannelser og i samfundet generelt – har gjort det tydeligt for os, hvor stor en værdi det har. Derfor vil jeg fortsat have fokus på jeres trivsel og kæmpe for, at I har gode, inkluderende fællesskaber både på studierne og bredere i ungdomslivet.

Sammen med resten af Folketingets partier har jeg derfor også opfordret uddannelsesinstitutionerne til at sætte trivslen og fællesskabet i højsædet, når studierne begynder igen. Selv om det må blive i coronaens skær, er det vigtigt med sociale arrangementer, som kan give en tryg studiestart. Det skal vi have blik for.

Jeg glæder mig til, at vi er på den anden side – klogere af et forår, vi forhåbentligt ikke kommer til at opleve igen. Jeg håber, at vi kan åbne dørene til en studiestart med masser af liv på gangene og endnu stærkere fællesskaber.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) er uddannelses- og forskningsminister.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her