Læserbrev

Drop parathedsvurderingerne. De skaber A- og B-hold i klasserne

Folketinget bør droppe de uddannelsesparathedsvurderinger, der allerede i 8. klasse dunker helt unge mennesker i hovedet med, at de ikke er gode nok. Alle unge er parate til uddannelse – spørgsmålet er bare på hvilket niveau, skriver Thomas Medom (SF) i dette debatindlæg
16. juli 2020

Hvad kan næsten være mere ødelæggende for et ungt menneskes ambition om at få en god uddannelse, end at man som det første bliver stemplet ’ikkeparat’? At de, allerede inden tankerne er nået meget videre end brandmand, astronaut eller SoMe-influencer, får at vide, at de ikke er parate.

Folketinget bør droppe de forkætrede uddannelsesparathedsvurderinger, UPV, der allerede i 8. klasse dunker helt unge mennesker i hovedet med, at de ikke er gode nok, og skaber A- og B-hold i klasserne.

Danmarks Evalueringsinstitut har vist, hvordan ’ikkeparate’ unge oplever ikke at få den hjælp, de har brug for, at de trives dårligere end ’parate’ unge, og at de har mangelfuldt kendskab til uddannelsesmuligheder.

Hensigten med UPV er grundlæggende i orden: At bane unges vej til ungdomsuddannelse. Men midlerne kunne være mange andre end den enten-eller-vurdering, som UPV er.

Man bør tale med unge og deres forældre om muligheder, lyst og de kompetencer, der allerede er til stede hos de unge, frem for at fortælle dem at de ikke er parate.

Alle unge er parate til uddannelse – det handler om at finde ud af på hvilket niveau. Og i den henseende hjælper en dumpekarakter ikke på vej. Slet ikke på et tidspunkt, hvor hjernen knap er færdigudviklet, og frontallapperne for mange stadig blafrer som en vimpel for vinden.

Et opgør med UPV vil være et lille skridt i retning af et opgør med det præstations-, performance- og karakterræs, som mange unge føler sig presset af. Her hjælper et ’du er ikke parat’-stempel ikke på motivationen.

Lad os i stedet bruge kræfterne på positivt at hjælpe unge videre med afsæt i, at de er parate til både uddannelse og livet.

Thomas Medom er rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Jens Flø
Eva Schwanenflügel og Jens Flø anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvad med at indføre nogle *flere* paratheds-dimensioner? Parat til at på tage sig et job, parat til at starte egen virksomhed, parat til at styre egen økonomi... Det er uddannelses-snobberi at kun uddannelses-parathed vurderes. Mange andre dimensioner er mindst lige så vigtige. Vi skal hjælpe hinanden og de unge mennesker med at sikre alle de nødvendige kompetencer for at blive en velfungerende borger.