Læserbrev

Hvis du er født i Danmark, er du dansker - og så skal du selvfølgelig have statsborgerskab

Det lyder som noget fra Nye Borgerlige eller Dansk Folkeparti, når en folketingskandidat for Socialdemokratiet mener, at automatisk statsborgerskab efter ti år »vil være enden på Danmark«. Man er dansker, når man er født her, skriver Sikandar Siddique i dette debatindlæg
27. juli 2020

Der står godt nok i Malthe Johan Poulsens indlæg i Information den 24. juli, at han er folketingskandidat for Socialdemokratiet. Men man får sine tvivl, når han skriver, at »et multikulturelt Danmark vil være enden på Danmark, som vi kender det« og stiller spørgsmål ved, om Danmark overhovedet vil kunne overleve, hvis vi vedtager borgerforslaget om automatisk statsborgerskab til mennesker, der har boet i Danmark i ti år.

For indlægget lyder snarere som noget, der er fremstillet på en slags troll-fabrik for Nye Borgerlige eller i Martin Henriksens danskhedsgruppe, hvor man skal spise flæskesteg 365 dage om året.

Hør her: Danmark er allerede multikulturelt – og har været det i århundreder – og hvis der er nogle kulturelle input, der udgør en trussel mod andedammen, er det snarere den amerikanske forbrugskultur og de multinationale selskaber, der udpiner velfærdsstaten uden at betale skat og ødelægger planeten på samme tid.

Multikultur og mangfoldighed udvikler Danmark, der ellers ville gå i stå.

Malthe Johan Poulsen mener dertil, at jeg er modstander af nationalstaten, fordi jeg vil lette adgangen til at få et dansk pas. Men er det at have et pas netop ikke en hjørnesten i nationalstaten?

Poulsen fortsætter med at fryde sig over, at borgerforslaget nok ikke vedtages – og den bekymring deler jeg. For jeg fatter ærlig talt ikke, at hverken Enhedslisten, SF eller Radikale Venstre støtter forslaget.

I mit gamle parti, Alternativet, var vi ikke bange for at stå alene med tilsyneladende upopulære synspunkter. For kun et par år siden var vi eksempelvis det eneste parti, der kæmpede for en 70-procents reduktion af CO2 i 2030. Se, hvor vi er i dag – måske vi kan gøre noget lignende i forhold til statsborgerskab.

I Frie Grønne, som jeg repræsenterer nu, vil vi i hvert fald insistere på at skabe nye politiske trends – både når det gælder klima og selvfølgelig også, når det kommer til mangfoldighed.

Så jeg vil sige det kort: Er man født i Danmark, er man dansker. Og hvis man har boet her i ti år, skal man selvfølgelig have dansk pas. Uanset hvilken hudfarve eller religion eller seksualitet eller yogamåtte, man måtte have.

Sikandar Siddique er folketingsmedlem for Frie Grønne

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ib Gram-Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Per Klüver
  • Werner Gass
  • Poul Erik Riis
  • Kristian Nielsen
  • Hans Larsen
Ib Gram-Jensen, Eva Schwanenflügel, Per Klüver, Werner Gass, Poul Erik Riis, Kristian Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så hvis en gravid tysk kvinde er på ferie i Danmark og føder sit barn før tid... så synes du at barnet er dansker? Er det så ikke tysker, fordi det ikke er født i Tyskland?
Hvor går grænsen?

Eva Schwanenflügel

"...hvis der er nogle kulturelle input, der udgør en trussel mod andedammen, er det snarere den amerikanske forbrugskultur og de multinationale selskaber, der udpiner velfærdsstaten uden at betale skat og ødelægger planeten på samme tid."

Netop.

Karen Nygård, Per Klüver, Thomas Tanghus, Maj-Britt Kent Hansen, Hans Larsen og Werner Gass anbefalede denne kommentar

Jeg tror der er en sammenhæng mellem graden af integrering, og hastigheden af hvor mange der kan indtages i det Danske samfund, uden det giver for meget konflikt og modstand.
F. eks. er der en overvægt blandt efterkommere, der ser modstand fra forældre, om de gifter sig med anden etnicitet, eller religion.
Der er også en overvægt, der ikke deltager i sociale sammenhænge, måske særligt blandt piger. Måske også generationerne efter, efterkommere, de er udenfor statistikkerne.
Hvis vi kan få øget denne integrationsgrad, tror jeg der bliver stemning for lettere adgang til statsborgerskab.
Det her at folk gifter sig helt frit, uanset etnicitet, og religion er en god markør for integrering.
Der er måske lige et problem, med stemningen for statsborgerskab blandt kriminelle.

Niels Erlinger

Og når så vi får en ny indbygger som måske, måske ikke, er født her i landet, er vedkommende så også skyldig i de samme overgreb med slavehandel og kolonier i de varme og kolde lande, som den midaldrende hvide dansker, der kan føre stamtavlen tilbage til Absalon er??

Martin Kristensen

Selvfølgelig er man ikke dansker fordi man er født inden for landets grænser; det kræver man tilvælger et tilhørsforhold til landet. Man har alle forudsætninger for at kunne blive dansk statsborger hvis man agerer i samfundet fra fødslen, men automatisk skal det ikke være.

På samme måde har jeg snart været gift med min udenlandske kone i 10 år, heraf 5 i Danmark. Hun bliver aldrig dansker, heller ikke om 5 år mere. Hun tilhører sit hjemland, men bor i Danmark. Jeg så meget gerne det blev nemmere at få permanent opholdstilladelse efter f.eks. 10 år uden offentlig forsøgelse eller kriminalitet, men statsborgerskabet skal vi værne om.

At S. Siddique fremstiller et multikulturelt samfund som et fait accompli vi bare må lægge os på maven for er problematisk (Pelle Dragsted skrev i går om nødvendighedens politik indenfor økonomi - det er den samme mekanisme Siddique ønsker gældende på integrationsområdet). Tidligere tiders immigration har været afgrænsede grupper fra primært nabolande, der har måtte frigøre sig fra Sverige, Tyskland, Holland etc. for at blive danske. Nutidens immigration er et konstant pres fra fjernere kulturer, hvor en væsentlig del af de ankomne (ikke alle!) vedblivende orienterer sig mod hjemlandet via TV, Internet m.v. Det er simpelthen muligt at blive hængende i det gamle hjemland på en måde man ikke tidligere kunne.

Derfor ser man store befolkningsgrupper i Europa, der betegner sig som eks. tyrkere og føler tilhørsforhold med Tyrkiet på trods af at have levet hele deres liv i Europa. De skal ikke have statsborgerskab med de rettigheder, det medfører.