Kommentar

Georg Metz: Vulkanen i øret

Efter coronaens isolation spiller de højere
»Musik er støj, når man ikke har bedt om den. Glem aldrig det. Det er derfor, man i den bedste af alle verdener, hvad angår privat musikudøvelse forstærket eller ej, kunne tage at indskrænke sig til at udfolde sig bag egne fire vægge med forseglede døre og vinduer,« skriver Georg Metz i denne uges 'Intermetzo'.

»Musik er støj, når man ikke har bedt om den. Glem aldrig det. Det er derfor, man i den bedste af alle verdener, hvad angår privat musikudøvelse forstærket eller ej, kunne tage at indskrænke sig til at udfolde sig bag egne fire vægge med forseglede døre og vinduer,« skriver Georg Metz i denne uges 'Intermetzo'.

Martin Slottemo Lyngstad

24. juli 2020

Et erindringsbillede viser på den indre skærm en lille mand iført flad hat og rød næse. Manden sidder alene bag en hæk i Søndermarken og spiller klarinet med noden sirligt anbragt i en holder midt på instrumentet. Han spiller uden forstærker, tonerne når knap nok buskens udkant, han gør ikke stads af sig, er nærmest en levende Storm P.-tegning; scenen antyder, at han er hældt ud hjemmefra. Ingen bliver generet af den ensomme musiker, heller ikke konen.

Lidt væk fra busken høres kun ændernes snadren, trafikken i det fjerne og de rædsomme klokker i Frederiksbergs umulige rådhustårn.

I det samfundssystem, danskerne normalt hylder, er respekten for andre menneskers enemærker normalt stor. Det forventes, at man tager hensyn til andre og ikke opfører sig som en brøndpisser, den mest foragtelige person i de gamle samfund. Folk med dette lidet flatterende tilnavn, uden at de nødvendigvis pissede i brønden, ænsede ikke andres behov. Han handlede udelukkende i egen vinding og velbehags interesse og var ligeglad med, om andre led under deres udfoldelser.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Katrine Damm
  • Malan Helge
  • Flemming Berger
  • Anker Heegaard
  • Torben K L Jensen
  • Hanne Ribens
  • Torsten Jacobsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • David Zennaro
  • Trond Meiring
  • John Scheibelein
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Freddie Vindberg
  • Ellen Jeppesen
  • Lillian Larsen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Kurt Nielsen
Katrine Damm, Malan Helge, Flemming Berger, Anker Heegaard, Torben K L Jensen, Hanne Ribens, Torsten Jacobsen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, David Zennaro, Trond Meiring, John Scheibelein, Bjarne Bisgaard Jensen, Freddie Vindberg, Ellen Jeppesen, Lillian Larsen, Maj-Britt Kent Hansen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

... og så er der jo dem, der bringer den højlydte musik rundt på cykel gennem byens gader.

Til glæde for hvem?

Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Maia Aarskov og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Maia Aarskov

Og det er altid den samme slags "musik". Har nogen prøvet med opera?
Jeg husker en nat i en lukket gård inde i byen. Henad kl 3. Der var én, som pludselig spillede sækkepibe for fulde gardiner. ALLE vinduer røg op og folk brølede efter nattero. Dét var morsomt.

Herdis Weins, Eva Schwanenflügel og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar
Gitte Loeyche

Ingen torsdag/fredag uden Intermetzo - tak Georg Metz fordi du endnu en gang skarpt og humoristisk slår hovedet på sømmet

Sonja Rosdahl, Birthe Gawinski, Stine Laursen, Svend-Erik Runberg, Eva Schwanenflügel og Finn Lindberg anbefalede denne kommentar

Folk, der ønsker høj musik, kunne jo bruge disse smarte ørebøffer eller de diskrete "in-ear"-dimser.
Måske kunne man gøre in-ear-party'er til den nye modedille.

Bjarne Bisgaard Jensen, Herdis Weins, Birthe Gawinski, Svend-Erik Runberg, Eva Schwanenflügel og Maia Aarskov anbefalede denne kommentar
jens raahauge

Det her kan ordensmagten ikke sidde overhørigt. Vanvidsspillisme er da at sidestille med ditto bilisme. Uhæmmet speeder på basgangen rammer både andres søvn og hørelse. Man ihukommer henstillingerne i Giro 413 i sommervarmen om at vise hensyn og holde vinduerne lukket.
Problemet er hørbart; derfor undrer det mig, at dette intermetto nu har været at læse i mere end et halvt døgn, uden at nogen folketingspolitiker har været lydhør og gjort sagen til sin!
ps
Intermezzoerne er en væsentlig grund til at jeg er abonnent

Forleden besøgte jeg det moderne spekulations- og slumbyggeri i Nordhavnen. På det lokale fluepapir lå de dertil indrettede unge med deres soundboxe. Det slog mig, at den såkaldte muzak lød forbavsende ens: dunk-dunk-dunk og så forfra ad nauseam. Tæppebankerrytmen var tydelig inspiration for såvel "komponist" som "musikerne". De unge så ud til at nyde det.
Til trods for opslag fra beboerne om at vise hensyn, så lykkes det de unge - en del har sikkert get i gymnasiet eller på Uni - at ignorere påbuddet.
Dagen efter læste jeg i avisen, at nu havde beboeren hyret et vagtbureau for at få de unge til at vise en smule hensyn. Det gør de nok kun så længe vagtfolkene er i nærheden, derefter...
Et lige så stort problem er de mange cyklister, der færdes med hørebøffer i øret og så de ikke kan høre udrykningskøretøjer, eller bagfrakommende cykelklokker.
Jeg tænker på hvor mange af de ligeglade unge, der også går i klimademonstrationer, og støtter Grethe Thunberg.
Jeg tænker også, at de unge sq er mine egne børnebørn, og at ét eller andet må der være gået galt i vores opdragelse af børnene.