Kommentar

For os i Grønland er det uværdigt at være på støtten til evig tid. Derfor udvinder vi råstoffer

Vi grønlændere ønsker ikke at være kustoder i vores eget land og iklæde os nationaldragten, så turister kan tage instagramvenlige billeder, mens underskønne isbjerge duver forbi i baggrunden. Vi vil være økonomisk selvbårne, og her er råstoffer en mulighed, skriver tre ministre fra den grønlandske regering i dette debatindlæg
'Hver dag arbejder vi benhårdt på at blive økonomisk selvbårne, så vi kun oplever kustoder, når vi går på landets mange interessante museer. Vores råstoffer er en af mulighederne', skriver tre ministre fra den grønlandske regering i dette debatindlæg.

'Hver dag arbejder vi benhårdt på at blive økonomisk selvbårne, så vi kun oplever kustoder, når vi går på landets mange interessante museer. Vores råstoffer er en af mulighederne', skriver tre ministre fra den grønlandske regering i dette debatindlæg.

Lucas Jackson

4. juli 2020

Hvem ønsker at være kustode i sit eget land? Det er et relevant spørgsmål at stille, efter at vi i den grønlandske regering læste kronikken »Dele af Grønland er på vej til at blive et økologisk katastrofeområde« fra den 16. juni.

Kronikørerne fra fire grønlandske og danske ngo’er mener, at vi skal lade vores råstofrige undergrund ligge – og at EU til gengæld skal overtage Danmarks økonomiske forpligtigelser over for Grønland. Og vupti, så er vi blevet økonomisk selvstændiggjort … fra Danmark.

I stedet for at udvikle vores økonomiske potentialer mener de, vi skal fortsætte med vores nuværende erhverv: fiskeri/fangst og fårehold. Og lidt turisme.

Problemet med argumentet er kronikørernes præmis. De abonnerer på forestillingen om, at vi grundlæggende ønsker at være kustoder i vores eget land og iklæde os nationaldragten, så udenlandske turister kan tage instagramvenlige billeder, mens vi dikker små nuttede lam under hagen, og underskønne isbjerge duver forbi i baggrunden.

Vi er uenige i præmissen. Grundlæggende er det uværdigt for et samfund eller en person at være på støtten til evig tid. Af selvsamme årsag bestræber vi os på at udvikle landets potentialer.

Vi mener også, at kronikkens apokalyptiske overskrift mangler belæg. I kronikken fremgår det ikke med den fornødne klarhed, hvorfor Sydgrønland skulle ende som et økologisk katastrofeområde. Kronikørerne postulerer blot, at visse af vores råstoffer potentielt kan være farlige, heriblandt uran og sjældne jordarters oxider.

Forkerte tal

Vi må dog først korrigere nogle af kronikkens tal. Her fremgår det, at »Grønland vurderes at have 38,5 millioner ton sjældne jordarters oxider, mens resten af verden har 120 millioner ton«. Det er ikke korrekt. Vi har anslået 1,5 millioner ton og ikke 38,5 millioner ton.

Dernæst indeholder Kvanefjeldprojektet i Narsaq ifølge kronikken »den næststørste beholdning af uran og langt den største mængde thorium i verden«. Det er heller ikke korrekt.

Tal fra Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) viser, at området rummer den fjerdestørste uranressource i verden og indeholder uran svarende til 7,2 procent af verdens uranressource. Hvad angår thorium rummer området den 13. største thoriumressource svarende til 1,4 procent af verdens thoriumressource.

Uanset hvor store mængder råstoffer vores undergrund indeholder, er det afgørende dog, under hvilke forhold produktionen af råstoffer foregår. Og her følger Grønland faktisk de samme standarder, som store europæiske minelande opererer ud fra.

Når det drejer sig om Kvanefjeldprojektet, der indeholder uran som biprodukt, efterlever vi reglerne fra IAEA. Til at bistå os i dette arbejde modtager vi blandt andet assistance fra DCE – Danmarks Miljøundersøgelser.

At der ikke bliver givet ved dørene, kan blandt andet ses ved, at selskabet bag Kvanefjeldprojektet har været i gang med ansøgningen om udvindingstilladelse siden 2015 – og i juli 2020 arbejder de stadig med den.

Økonomisk selvbårne

Kronikørerne mener også, at vi med et snuptag kan erstatte det danske bloktilskud med et ditto stort milliardtilskud fra EU. Men som sagt er vores mål ikke at udskifte en afhængighed af Danmark med en tilsvarende afhængighed af EU. Og selv om vi måtte ønske en sådan EU-aftale, vil det ikke være realistisk.

For at perspektivere ’letheden’ med at forhandle med EU, kan vi oplyse, at vi i øjeblikket forhandler med EU om en partnerskabsaftale, der har en værdi på i overkanten af 200 millioner kroner for Grønland. Forhandlingerne har nu stået på i over et år.

Til sammenligning udgør det årlige bloktilskud fra Danmark 3,8 milliarder kroner. Og med EU’s aktuelle udfordringer in mente virker kronikørernes idé måske sympatisk, men den har ikke gang på EU’s bonede gulve.

I 2007 tilbød Ecuador at lade en del af landets olieforekomster blive i jorden, mod at det internationale samfund betalte en kompensation. Men støtten fra det internationale samfund udeblev – det var ikke muligt. Det er et konkret eksempel på, at idéen om at lade råstoffer forblive i jorden mod betaling ikke virker.

I kronikken løftes produktion af får og lam også til at være den nye guldstandard. Investér i flere får og lam i stedet for råstofprojekter, er moralen. Men den økonomiske virkelighed er anderledes.

For hvert produceret lam modtager fåreholderen et stort beløb fra Grønlands Selvstyre – ellers vil han ikke kunne overleve. Det er ikke i sig selv overraskende – i EU modtager landmænd også støtte. Med andre ord øger det ikke Grønlands velstand at satse på lammeproduktion.

Hver dag arbejder vi benhårdt på at blive økonomisk selvbårne, så vi kun oplever kustoder, når vi går på landets mange interessante museer. Vores råstoffer er en af mulighederne.

Vittus Qujaukitsoq, Naalakkersuisoq for Finanser, Jens-Frederik Nielsen, Naalakkersuisoq for Erhverv og Mineralske Råstoffer og Jess Svane, Naalakkersuisoq for Arbejdsmarked, Forskning og Miljø

Mineralefterforskning på Kvanefjeldet i Sydgrønland tilbage i 2009.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jens Flø
  • David Zennaro
  • Arne Albatros Olsen
  • Finn Jakobsen
  • Ervin Lazar
Jens Flø, David Zennaro, Arne Albatros Olsen, Finn Jakobsen og Ervin Lazar anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anne Albinus

Det der kan undre i forbindelse med Kvanefjeldprojektet er, at Grønland er parat til at ofre sit miljø for en kortsigtet gevinst. Kina vil jo ikke længere påtage sig de miljømæssige omkostninger ved REE miner:

https://atomposten.blogspot.com/2019/06/kina-vil-ikke-lngere-patage-sig....

t.o. Jeg har interviewet nogle eksperter om Kvanefjeldprojektet: https://sites.google.com/site/atomaffaldklarhed/7-12-13

uffe hellum, Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Ete Forchhammer , Peter Beck-Lauritzen, Holger Nielsen, Arne Albatros Olsen, Estermarie Mandelquist og Niels Hooge anbefalede denne kommentar
Jairus Lyberth

Bloktilskuddet er en NATURLIG DEL af det danske kongerige - heraf inklusive Grønland og Færøerne, så det er der ikke noget at skamme sig over eller bruge - så at sige - som våben overfor grønlænderne og færingerne. I korte træk, har vi gavn af HELE vores rigsfællesskab. Det er sådan vi skal se på det, men pga., at det bliver vendt til noget negativt i især den danske befolkning overfor grønlænderne og færingerne, så forvrænger eller skævvrider man opfattelsen af de goder man fælles er og har om ifht omverdenen. Det Er så uvurderligt for os alle i rigsfællesskabet at holde sammen. Danmarks bidrag - og dermed de fleste skatteborgeres penge, er i høj grad med til at holde verdensfreden og "lokalt", men grønlænderne og færinger bidrager så sandelig også med til det pga. "Danmarks riges" geografiske placering. Uden Grønland og Færøerne, havde eller har Danmark ikke nået/noget så MAGT i verden, som landet har eller er i på grund af sin størrelse.. Det er ikke kun sociale eller penge det drejer sig om, men, det rækker langt langt mere over det, og det må være på tide, at danskerne generelt må forstå, at penge ikke er ALT, men samtidig, må grønlænderne og færingerne forstå, at man ER meget begrænset ifht omverdenen, som et evt. selvstændigt land som Grønland og Færøerne. Sammen er vi stærke i rigsfællesskabet.

Jesper Sano Højdal, uffe hellum, Karsten Aaen, Michael Waterstradt, Peter Hansen, Flemming Berger, John Poulsen, Mads Hansen, Henrik Forsberg, Peter Beck-Lauritzen, Holger Nielsen, Carsten Munk, Stephen Paulli Andersen, Tomas Hoch, Ervin Lazar og Else Marie Arevad anbefalede denne kommentar
Jairus Lyberth

......iøvrigt, er man i Grønland i stor stil i gang med at promovere landets "oprindelige befolkning" med "oprindelige" ting og sager i sammenspil (nærmest godkendelse) af og med udvinding af råstoffer med bl.a. Uran og olie. Det er så dobbeltmoralsk så det basker, bare for at komme ud af det danske bloktilskud, som det er så naturligt som det kan være. Det danske bloktilskud ER NATURLIGT i forhold til Grønland og Færøerne og SKAL og IKKE bruges som våben overfor dem. Danmark (det danske rige ) og danskerne HAR SÅ meget gavn af rigsfællesskabet med Grønland og Færøerne i verdenspolitikken og økonomisk så det batter og uden de to lande i rigsfællesskabet, næppe været så magtfuld i både EU og Nato og overfor USA i Norden for den sags skyld, som man er så stolte af og bruger eller misbruger, overfor grønlænderne og færingerne i det hele taget. Vi skal skabe mere respekt og ligeværdighed og ikke være fjendtlige overfor hinanden, det har vi mere glæde og gavn af på mange måder - for alt i verden - det fortjener vi at være forbilleder for (igen)!.

Karsten Aaen, Peter Hansen, Flemming Berger, erik pedersen, John Poulsen, Mads Hansen, Henrik Forsberg, Ete Forchhammer , Peter Beck-Lauritzen, Randi Christiansen, Holger Nielsen, Carsten Munk, Stephen Paulli Andersen og Else Marie Arevad anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

04/jul/2020

Oh, mit dejlige Grønland :-) ...

Jeg har besøgt og overnattet i samtlige,
jeg gentager: samtlige, bygder og byer
på hele den grønlandske vestkyst fra syd
til nord, og halvdelen af den grønlandske
østkyst.

Kærlig hilsen
Claus

Peter Hansen, Peter Beck-Lauritzen og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar
Morten Kjeldgaard

Hvad får jer til at tro at råstoffer er "evig tid".

Karsten Aaen, Claus Nielsen, erik pedersen, Fødevarestyrelsen Mørkhøj, Ete Forchhammer , Peter Beck-Lauritzen, David Zennaro, Holger Nielsen og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Ville det være en fordel for Grønland at melde sig ind i EU?

Peter Hansen, David Zennaro, Holger Nielsen og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Kan man købe sig til alting? Selv om Grønland skulle råde over alverdens kostbare råstoffer og kunne udvinde dem med stor profit, er det svært at se, hvordan landet med kun 55.000 indbyggere spredt over store afstande kan gøre sig helt uafhængigt af rigsfællesskabet med Danmark uden at blive mindst lige så afhængigt af et andet land, fx USA.

Karsten Aaen, Claus Nielsen, Bent Nørgaard, Kenneth Krabat, Alvin Jensen, John Poulsen, Ete Forchhammer , Peter Beck-Lauritzen, Erik Fuglsang og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Indlægget rammer plet - sidder lige i øjet. Enhver forestilling om Grønland som ikke-tilgængeligt for udnyttelse af mineralske ressourcer er uforeneligt med ønsket om at være øknomisk selvbærende. Og modstand imod selvbårenhed kan næppe kaldes andet end kolonialistisk.

Jeppe Lindholm

Grønlands selvstændighed stopper ved varetagelse af den geografisk militære sikkerhed. Dertil har det geografiske Grønland en alt alt for stor strategisk betydning. En betydning, som kun vil vokse for fremtiden.

Carl Chr Søndergård, Frank Hansen, Karsten Aaen, Claus Nielsen, Bent Nørgaard, Peter Hansen, John Poulsen, Else Marie Arevad, Jacob Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Holger Nielsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Host, som italiener ved jeg, at faktisk rigtig mange mennesker kan få et godt dagligt udkomme ved at være kustoder i eget land. Jeg har al mulig sympati for ønsket om at være selvstændig, men spørgsmålet er vel ikke nødvendigvis enten råstofudvikling eller turisme.

Karsten Aaen, Niels Jakobs, Alvin Jensen, Flemming Berger, John Poulsen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

JL: kald bloktilskuddet for kommunal udligning, som er penge, der omfordeles mellem rige og fattige kommuner. Så er brodden taget ud af den danske "understøttelse" af Grønland. Udligning kommunerne imellem er, at undgå store sociale uligheder og det gælder selvfølgelig også for Grønland og Færøerne.
Kommer det til "slagsmål" med de store, er et sammenhold nok bedre end selvstændighed!

Carl Chr Søndergård, Karsten Aaen, Peter Hansen, Flemming Berger, John Poulsen, Randi Christiansen, Ete Forchhammer og Jacob Nielsen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

"Vi grønlændere..." efter sådan en gang skyklapper og ensretning af en broget skare er det svært at læse videre.
Fuldstændig som jeg står af når nogen siger "vi danskere"!

Karsten Aaen, Bent Nørgaard, Estermarie Mandelquist, Alvin Jensen, John Poulsen og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar

I så fald må I jo lære jer selv at fange spækhuggere og hvaler igen og opgive den moderne livsstil.

Randi Christiansen

I hvilket omfang er det overhovedet muligt for nogen stat at være selvbærende i en verden, hvor en lille økonomisk mafia kontrollerer alt? Det er en illusion. Derfor må det kollektive verdenssamfund tage et opgør med denne lille magtenhed. Første skridt er at erkende dens tilstedeværelse, næste at afsløre den og endelig at være parat med alternativet, som er det samarbejdende folkestyre - ikke af navn men af gavn.

Nille Torsen, Karsten Aaen, David Zennaro, Michael Waterstradt, Estermarie Mandelquist, Jeppe Lindholm, Torben Arendal og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Flere af kommentarerne drejer sig om selvstændighed i forhold til Danmark. Men det er slet ikke det tema, indlægget handler om - det drejer sig om værdighed og selvbårenhed. Og nok så mange kan mene, at kustodelivet er det, Grønland bør tilstræbe. Men næppe mange grønlændere deler den opfattelse.

Nille Torsen, Søren Jensen og Bruger 175058 anbefalede denne kommentar
Bent Gregersen

Det kedelige ved udvinding af diverse råstoffer, hvoraf nogle er radioaktive, er at de en skønne dag er væk! Hvad så? Så er man tilbage på start.
Uden at have megen indsigt i de eksisterende erhverv som bliver nævnt er der måske en mulighed for at overtage flere merkantile udvikling og
, videre forarbejdning og afsætning. Fiske Protein er en særdeles vigtig proteinkilde! Desuden presse politisk på så at de nævnte erhverv bliver forbeholdt grønlænderne og ikke overtaget af udenlandske kæmpe fiskefartøjer fx Man kan med rette hævde Grønlands klimabetingede sårbarhed og legitime selvstyre.

Karsten Aaen, Niels Jakobs, Estermarie Mandelquist, Ete Forchhammer , Peter Beck-Lauritzen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Henrik Mortensen

Meget enig i værdighedssynspunktet. Og et godt råd er at huske at mht råstofudvinderne er det ikke danskerne man forhandler med. Grønland kunne have haft en kørende jernmine nu, hvis man havde lavet en fornuftig aftale baseret på verdensmarkedsprisen på jernmalm, i stedet for at fokusere på hvad modparten kunne tjene. Og ligefrem fremhæve som et gode, at det har taget 5 år med Kvanefjeldet, peger også på at man er mere vant til at forhandle med den bundløse, velmenende danske statskasse, end med en ærlig modpart.

Finn Jakobsen

Kan nogen bruger af mobiltelefon, computer og andre high-tech vidundere forklare, hvorfor sjældne jordarter absolut ikke må komme fra Grønland? Jeg forstår ikke den form for korrekthed.

Erik Fleischer, Frank Hansen, Nille Torsen, Claus Nielsen, Bent Nørgaard, Peter Nissen, Bruger 175058 og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Ole K. Ersgaard

Konturerne af den nye verdensorden er blevet mere og mere tydelige de seneste 10-15 år. Men det er der fortsat fx en del politikere, der ikke har opdaget.

Kinas betydelige globale indflydelse burde ellers være blevet tydeligere for enhver med sit projekt “Belt and Road strategien”.

Her investeres jo betydelige summer i infrastruktur m.v. i flere og flere lande ligesom der ydes betydelig økonomisk støtte i form af lån.

Det medfører ikke alene afhængighed til Kina for de pågældende lande, men også - som det er set i Tadsjikistan - det, der er værre.
Landet kunne ikke leve op til sin låneaftale og måtte afstå adskillige hundrede kvadratkilometer til Kina, for at få eftergivet sin gæld.

Omkring Grønland er spørgsmålet enkelt:
Vil USA fx acceptere Rusland/Kina som “investorer i Grønland”?
Næppe.
Og mon ikke det er et ganske klart vink med sit genåbnede konsulat i Grønland?

Erik Fleischer, Karsten Aaen, Peter Beck-Lauritzen og John Poulsen anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Uanset, hvordan vi vender og drejer det, er Grønland en selvstyrende del af det danske kongerige - og derfor er råstofudvinding et spørgsmål, der afgøres af Grønland alene. Det er ikke desto mindre også indlysende, at Grønland militært/forsvarsmæssigt sorterer under USA. Det er latterligt at tro, at Danmark kan beskytte Grønland.

Erik Fleischer, Claus Nielsen og Ole K. Ersgaard anbefalede denne kommentar
Ole K. Ersgaard

Finn Jakobsen:
Donald Trump har stillet i udsigt, at USA kun går videre med de lande - som lever op til aftalen fra 2014 omkring 2% bidrag til forsvaret (senest i 2024).
En forudsætning for at opretholde sit medlemskab af NATO.
Danmark lever i lighed med fx Tyskland og Frankrig ikke op til aftalen.
Det kan komme til at betyde en anden sikkerhedsmæssig situation ikke mindst i Europa.
Så det var næppe blot en joke fra Donald Trump, da han for nogle år siden foreslog at "købe" Grønland!
Og hvorfor mon ikke?
https://en.wikipedia.org/wiki/Proposals_for_the_United_States_to_purchas...

Alvin Jensen

Det her er en meget svær sag. Grønland har ikke infrastruktur til af kunde leve af andet end minedrift o.l. og det er ikke der de store penge er. Skibene sejler kun når der ikke er for meget is og fly/helikopter er skide dyre i draft og derfor er ingen af delene brugbart som primar transport. Men når den hødel er overvundet tror jeg fint de kan klare sig selv.
Men indtil de er stærke nok til at klare det, står valget mellem hvem man vil være afhængig af. Skal det være et fuldt demokratisk land som danmark, et fejlslanget et som usa eller et diktatur som kina?

Søren Jensen

Grønland har selvfølgelig ret til at søge mod selvforsørgelse, med de midler de har tilrådighed. Minedrift er et nødvendigt onde for den moderne verden, som ikke kan klare sig uden. Om det sker i Grønland eller et andet land, vil det være efterspørgslen, som driver produktionen. Minedrift kan være en god katalysator, hvis det kan sprøjte arbejde og penge ind i det grønlandske samfund, hvilket kan medføre yderligere industrier. Jeg synes ikke at vi skal blande os, så længe de over op til miljøforeskrifterne, så har de jo ret til at arbejde for egen sag.

Kenneth Krabat

Grønlands militær og flåde, hvor mange soldater er det, der er?

Men der er selvfølgelig 55.000 indfødte grønlændere som værn mod 300.000.000 amerikanere og 1.1000.000.000 kinesere. For ikke at tale om russere og hvem der ellers mener, de kan tiltuske sig dele af grønland.

Jeg bryder mig ikke om Danmarks kolonihistorie ift. nogen koloni, og bestemt ikke hvordan nationens ledere behandlede nogle grønlændere, og hvordan pressen misforstod alt ved den grønlandske kultur. Men ærlig talt: Hvor mange agitatorer skal der til at for at tale sagen om økonomisk frigørelse op over for landets indbyggere? Og hvor mange agitatorer har noget at have konsekvenserne i?

Henning Kjær

Finn Jakobsen.
"hvorfor sjældne jordarter absolut ikke må komme fra Grønland?"
Udvinding af sjældne jordarter fra "malmen" er en voldsom miljøbelastning, det er derfor det meste foregår i Kina.
De sjældne jordarter er mange forskellige grundstoffer, men fælles for dem er at de reagere med/nedbrydes af luftens ilt. De skal opbevares i lufttætte beholdere for ikke at blive nedbrudt.

Mads Kjærgård

Sælg l.... til Kina. Pak det ind i nyfunden nationalfølelse, og fortæl mig så, at det ikke handler om penge! De vil smadre Grønland for et par få Yen!

Finn Jakobsen

Henning Kjær: man bliver vist nødt til at acceptere sjældne jordarter, hvis man bruger mobiltelefon. Og hvorfor skulle Grønland ikke leve op til højere miljøstandarder end Kina?

Randi Christiansen

I nuværende situation kunne man forsøge sig med at anlægge et nationalt selvbærende princip som værende efterstræbelsesværdigt - bl.a. set i lyset af fokus på det økologiske aftryk, der således virkelig måtte udsættes for et eftersyn og uden tvivl reduceres. Spørgsmålet er, hvordan det billede ville se ud. Ville f.eks. grønland kunne være selvbærende - alternativt med hvor lille tilskud udefra, ville grønland kunne overleve?

Det er min overbevisning, at de fleste efterhånden forstår det hensigtsmæssige i at reducere det økologiske aftryk mest muligt. Hvad har vi absolut brug for? Frihed bør være at foretrække fremfor luksus.

Overforbrugssamfundet har hærget mennesker og natur så længe, at det nu er på høje tid at stille om. En omstilling til det absolut nødvendige forudsætter at aktørerne er villige hertil. For at det kan ske, må de forstå det hensigtsmæssige heri, og før vi ved af det endda det absolut nødvendige heri.

Det er bedre at være på forkant, og hvis der er tale om et valg mellem luksus og frihed, bør der ikke være tvivl, om hvad der er at foretrække. Under alle omstændigheder et yderst relevant eksperiment.

Henning Kjær

Finn Jakobsen.
For år tilbage bombede Kina markedet for sjældne jordarter med lave priser, og produktionen andre steder blev meget kraftigt reduceret/nedlagt. Jeg tror det var før finanskrisen Kina satte priserne kraftigt op, for der var for meget miljøsvineri med udvindingen. Dengang var der masser af forekomster af sjældne jordarter, men raffineringen er miljømæssigt meget tvivlsom = der er ingen der ønsker have processerne i deres land.
Uanset høje miljøstandarder, generere udvindingen/raffineringen af sjældne jordarter store miljøskadelige affaldsmængder til deponering.
Der er 17 forskellige sjældne jordarter, men deres forekomster og anvendelse er vidt forskellige.
Mit kendskab til de sjældne jordarter begrænser sig mest til Cerium og Lanthan, der bruges i legeringsmaterialer ved fremstillingen af SG-Jern/DI/GGG.

Finn Jakobsen

Randi Christiansen:
Jeg er enig i dine betragtninger, men når det kommer til Grønland må vi - dvs danskerne- forstå og acceptere, at råstofudnyttelse er en af de få muligheder, Grønland har for at blive selvbærende, og vi må acceptere, at det er en sag, der afgøres af den grønlandske befolkning alene - Danmark har og skal ikke have mere indflydelse på udvinding af råstoffer i Grønland end udnyttelse af råstoffer i eksempelvis Kina. Og til dem, der siger nej til sjældne jordarter, må man blot sige, at så skal de smide al deres high-tech legetøj ud - ingen internet, ingen mobil, værsgo.

Finn Jakobsen

Henning Kjær: ja, der er problemer, som du beskriver. Men det gør os ikke kompetente til at mene, at Grønland skal ekskluderes som potentiel leverandør - medmindre man vil sjældne jordarter som sådan til livs. Vi bliver nødt til at anerkende Grønlands selvbestemmelsesret.

Randi Christiansen

finn jakobsen@ - med hensyn til brug af high tech legetøj er kun at sige, at anvendelsen bør nedskaleres kraftigt.

Nuværende ekstravagante forbrug er på alle måder skadeligt for både det humane og det planetare helbred og kan derfor ikke overlades til særinteresser.

Finn Jakobsen

Randi Christiansen: fint, men hvilke kommissærer skal tage stilling til hvor mange dimser, vi hver især må have, og hvilke kommisærer skal bestemme, om for eksempel de sjældne jordarter skal udvindes i Kina eller i Grønland?

Randi Christiansen

finn jakobsen@ - jeg er naturligvis helt klar over, at jeg bevæger mig på et visionært overdrev, der nærmer sig utopien. Ikke fordi det ikke er rigtigt, hvad jeg siger, men fordi kollektivet er for dumt og bedraget til at kende og ville sit eget bedste.

Derfor er problemet ikke praktisk men psykologisk. Som man siger, er selverkendelse det første skridt i retning af forbedring. Det lyder bedre på tysk : ´selbsterkentniss ist das erste weg zum besserung´.

Da jeg var barn, drev mine voksne mig til irritation med udsagn som ´man kan, hvad man vil´ og ´troen flytter bjerge´. Det er faktisk sandt, som ikke mindst kvantefysikken har bekræftet.

Bare en detalje: Grønland er en amerikansk ø. Det ville være meget, meget fristende, efter næste præsidentvalg, at søge om optagelse som et territorium. Og please, please, tag Danmark med som "syd-grønland".

Der kan siges meget grimt om situationen i Puerto Rico, og manglen på demokrati, men hvis alle normale grønlændere taler ret godt engelsk, er det hele altså lidt nemmere med et blåt "rigtigt pas", end med et rødbedepas fra et sammenrend af forskellige slags tyskere og latineuropæiske katastrofestater.

Finn Jakobsen

Randi C : tak for visionerne; men hvorfor skal vore utopiske fantasier lige præcis gå ud over et land, Grønland, der i mange, mange år har kæmpet for at komme ud af den nedværdigende status som modtager af almisser fra den tidligere kolonimagt?

Randi Christiansen

Finn@ - og tak til dig for at udveksle tanker om dette emne.

Jeg mener naturligvis ikke, at grønland alene skal ofre sig, men jeg mener for det første, at det jo ofte forholder sig således, at nogen påtager sig at være first movers. I dette tilfælde et ærefuldt hverv. Og for det andet at skulle grønland vælge det, bør de kompenseres. Hvilket de jo i en vis forstand allerede bliver i form af bloktilskuddene. Som man med rette kan anse for at være kompensation for at undlade uhensigtsmæssig og overdreven indvinding af uerstattelige naturressourcer. Hvilket de som gammelt naturfolk måske er tættere på en forståelse af end kulturer, der er mere fremmedgjorte for naturgrundlagets afgørende betydning for vores overlevelse.

Kunne f.eks. danmark, grønland og færøerne samarbejde om at blive yderligere selvbærende indenfor rigsfællesskabet, synes jeg, at det giver megen mening. Og hvis jeg var grønlænder - 'vi er alle grønlændere' - ville jeg så langt foretrække et sådant fællesskab end junglelovens nådesløse kamp for overlevelse baseret på rovdrift af naturgrundlagets ressourcer. Som jeg grundlæggende mener tilhører det store kollektiv, dvs ingen og alle og kun bør udnyttes med så minimalt et økologisk aftryk som overhovedet muligt. Man kan ikke sælge, hvad der tilhører alle. Naturen er verdensarv, og det er en forbrydelse at privatprofitere på den og at konkurrere indbyrdes om den.

Det er et synspunkt, som med succes modarbejdes af den lille finanselite, der nu tjener styrtende på denne rovdrift. Og som ovenikøbet med fjernsyn, fodbold og frygt for udkommet, med kontrol og overvågning, er lykkedes med at slavebinde mennesker og bilde dem ind, at det er den bedste og eneste måde at forvalte vores fælleseje. Det er et kæmpemæssigt bedrag.

Finn Jakobsen

Randi: Ja - men: det er ikke os, men den grønlandske befolkning, der i givet fald skal bestemme, at landet skal friholdes fra minedrift mv. Det er vist ikke lige til højrebenet at skaffe sponsorer til den rette kompensation, så helt ærligt kan jeg ikke se lyset. Din henvisning til, at bloktilskuddet skulle være kompensation er ikke rimelig: bloktilskuddet er principielt det beløb, som Danmark skulle have brugt på diverse selvstyreovertagede aktiviteter, hvis de var forblevet under dansk administration. Din henvisning til 'naturfolk' skurrer lidt fælt i ørerne - ikke mange grønlændere er mere naturfolk end en bonderøv som mig fra Vestsjælland.
Skulle vi i gang med dit projekt, burde vi nok først og fremmest rette fokus på det kedelige faktum, at Danmark er det land i Europa, hvor udnyttelsen af naturen i form af landarealet er mest intensiv.

Randi Christiansen

finn@ - som det menneskelige kollektiv har indrettet sig, så ja, så er det - ihvertfald formelt - den grønlandske befolkning, der bestemmer over det land, de i lighed med resten af menneskehedens biotop/habitater de facto kun har til låns.

Det er lige meget, hvad du kalder bloktilskuddet - og realiteten er, at det er pengene, som på den ene eller den anden måde i nuværende verdensorden bestemmer over os alle. Om du piber eller synger, er et mafiøst, finansielt hegemoni i færd med at etablere one world order, Alle metoder benyttes - herunder false flag operations, eliminering/pacificering af systemkritikere, kontrol med medierne og tilhørende teknologi og et økonomisk system, der samler kontrollen med fællesejet hos den ene procent. Dette er faktuelt og kan ikke bortforklares.

Med hensyn til betegnelsen ´naturfolk´ tænkte jeg nok, at du ville slå ned på det forhold, at grønlænderne er katapulteret ind i den moderne verden og som følge heraf i høj grad har mistet kontakten til deres oprindelse. Jeg så for nylig et tv program om grønland, som viste, at mange unge grønlændere er i færd med at kontakte og integrere deres oprindelige kultur. På trods af sørgelige selvmordsstatistikker mener jeg, at grønlændere som folk er tættere på deres oprindelige natur end f.eks. danskere. Et kuriøst eksempel observeret af en ven : når en grønlænder på christiania har fået sin kontanthjælp, deler hun/han med de andre. Helt uden tanke for morgendagen. Er det fordi, hun/han har drukket hjernen ud eller fordi, grønlændernes oprindelige kultur er at dele?

Mht ´mit projekt´ må jeg sige, at det i første omgang er at italesætte, hvad jeg kort sagt ser som ondets ophav. Vi er helt enige om, at danmarks udnyttelse af sit naturgrundlag er yderst betænkeligt og i den grad trænger til at blive omstillet.

Karsten Aaen

Finn Jakobsen:

Når du skriver det her:

"Jeg er enig i dine betragtninger, men når det kommer til Grønland må vi - dvs danskerne- forstå og acceptere, at råstofudnyttelse er en af de få muligheder, Grønland har for at blive selvbærende, og vi må acceptere, at det er en sag, der afgøres af den grønlandske befolkning alene - Danmark har og skal ikke have mere indflydelse på udvinding af råstoffer i Grønland end udnyttelse af råstoffer i eksempelvis Kina."

bliver jeg altså nødt til at sige til dig, at ja, det er muligt, at det er sådan, at det er - lige nu!

Og hvis/når det er sådan det her lige nu, kan jeg godt garantere dig for, at USA vil besætte hele Grønland! udelukkende for at få fat i de her resurser, der ligger i den grønlandske jord - så kan de nemlig gøre Grønland til en slags koloni, og bare tage alle de råstoffer, de vil - i den grønlandske undergrund - uden at betale noget som helst til Grønland. Og tro mig, det vil USA gøre - ikke mindst for at holde Rusland, og især Kina! væk fra Grønland; af samme grund vil USA have en militær-base på Færøerne!

Pointen er den her:

Måske bliver Grønland nok økonomisk selvbærende så meget at de kan overleve uden økonomisk støtte fra Grønland, men Grønland vil ikke, på nuværende tidspunkt, og mange, mange år ud i fremtiden! mener jeg, være i stand til at opretholde landets suverænitet! selvstændigt - DK står som en del af Rigsfællesskabet for den del lige nu, bl.a. med Sirius-patruljen, flåden, og flyvevåbnet.

Pointen er også den her:
Bliver Grønland så selvstændigt økonomisk, at det kan sige farvel til det danske Rigsfællesskab, så står russerne, kineserne, og især USA på spring for at tage over! Og det bliver aldeles ikke på samme måde som danskernes forhold til Grønlænderne er lige nu - det bliver som en slags koloni, i USA, ingen stemmeret i Kongressen, måske heller ingen taleret! - kort sagt: Grønland bliver et nyt Puerto Rico.....!

Karsten Aaen

Randi Christensen:

Når du skriver det her:

"Med hensyn til betegnelsen ´naturfolk´ tænkte jeg nok, at du ville slå ned på det forhold, at grønlænderne er katapulteret ind i den moderne verden og som følge heraf i høj grad har mistet kontakten til deres oprindelse. Jeg så for nylig et tv program om grønland, som viste, at mange unge grønlændere er i færd med at kontakte og integrere deres oprindelige kultur. På trods af sørgelige selvmordsstatistikker mener jeg, at grønlændere som folk er tættere på deres oprindelige natur end f.eks. danskere."

så overser du, at den oprindelige kultur i Grønland var en fangerkultur, hvor mændene drog ud i kajakker, (og kanoer) for at fiske, fange sæler mm. og mv. - og ofte kom tomhændene hjem til bygden; det betød, at folk måtte sulte, børn måtte gå sultne i seng, en hel masse mænd, og store drenge på 16-20 druknede, eller faldt ned af isbjerge, i det kolde vand :( fordi de skulle finde æg, skyde fugle mm. og mv. som kunne mætte deres familier...

Og det som unge grønlændere, i dag, her i 2016-2020, opdager er de positive sider ved deres kultur, som de så tager til sig, bl.a. tatoveringer i ansigtet, trommedans mm. og mv. Og det er som de slet slet ikke ser, eller totalt overser! de negative sider af deres kultur, seksuelt misbrug af børn :( , druk,
og meget meget andet grimt :( som ikke forsvinder, fordi vi ikke taler om det !

ps:
I mit seneste job har jeg undervist 1-2 grønlændere i dansk og matematik, 1 af dem drak hver weekend med sine grønlandske kammerater her i DK :( - 1-2 af de andre, som vi havde i jobbet, men som jeg ikke underviste var så skadede måske af misbrug? seksuelt :( ? (jeg ved det ikke men jeg gætter på det?) at personen knap kunne tale hverken grønlandsk eller dansk...

Pointen er at de negative sider ikke går væk, fordi vi, eller de unge grønlændere, der leder efter deres kultur, oprindelige, eller ej, ikke vil tale om dem!

Finn Jakobsen

Karsten Aaen: jeg har ingen illussioner om, at Grønland får lov til at være i fred for andre kolonialister end danskerne. Om billedet af Danmark som en bedre koloniherre end USA, Rusland eller Kina kan jeg kun sige, at det måske er rimeligt - men det afgørende er, at det ikke er Danmark, men den grønlandske befolkning, der selv må forholde sig til spørgsmål om selvstændighed og uafhængighed. Vi kan filsosofere meget og relevant om, hvorvidt det overhovedet er muligt for Grønland at løsrive sig andet end rent formelt. For uanset, hvad man skulle mene i Nuuk, Sisimiut eller København, er Grønland en del af USA's nære interesseområde og vigtigt for det amerikanske territorialforsvar (og potentielt interessant som råstofbase) - og i den sammenhng betyder det vist ikke ret meget om USA køber eller besætter Grønland - Grønland har militært reelt set været amerikansk siden 1940'erne.

Randi Christiansen

Karsten@ - det overser jeg bestemt ikke, min pointe er den, at i lighed med andre oprindelige folk er grønlænderne katapulteret fra egen livsstil til en moderne livsstil, som andre kulturer har haft århundreder til at bevæge sig ind i. Det er klart, at det medvirker til rodløshed, som forårsager de livsstilssygdomme, vi så sørgeligt ser udfolde sig blandt grønlændere. Husk at alkohol ikke var en del af oprindelige grønlænderes liv.

Randi Christiansen

Og mht national suverænitet er der vist ingen tvivl om, at en nation er bedst stillet ved at være så selvbærende som muligt og det naturligvis på en så økologisk bæredygtig måde som muligt.

Her er et dansk, færøsk, grønlandsk rigsfælleskab den langt bedste model for grønland. Og mht til stormagternes mulige overgreb på grønlandsk suverænitet, vil den i så fald blive udstillet i al sin grimhed. Forudsat naturligvis at rigsfællesskabet formår at modstå lokkepengene.

Bjarne Pedersen

Gud elsker Grønland og inuitter. Gud sidder på sin trone og ser direkte under hans fødder og våger over Grønlands befolkning. Gud vidner folks prøvelser og trængsler i livet, og bemærker enhver ond handling og alle uretfærdighederne som er begået af de rige og den politiske elite, alt sammen gjort på vegne af "alle Inuitter".

Regnskabets time er kommet, og de, der "profiterede" fra uretfærdighederne over for folket, vil nu betale for deres synder!

Problemet i Grønland er indlysende. De "inuitter" som den politiske elite henviser til, er dem selv! De få, dvs. dem med magt, penge og indflydelse og hvor deres eneste interesse er at fortsætter "det gode liv og med retten til de lette penge" blandt det naive flertal, som de dagligt ignorerer som "uvidende får", mens de tager selvbestaltede beslutninger, der kun er til gavn for dem selv, egne interesser, lommer og bankkonti og for deres mestre som kineserne, Storbritannien, EU og Danmark etc.

Siumut og koalitionsregeringen, alle partierne, totaliteten af magt og myndigheden i Grønland (inklusive alle danske politikere) landtinget, Inatsisartut, Naalakkersuisut og alle statsansatte, fremstår i særdeleshed som korrupte mennesker, der kontrollerer alt!

Det er dem der er problemet!

Sandheden er, at de grønlandske politikere, det økonomiske og sociale hierarki, læs overklassen, tror ærlig talt, at den "champignonhåndteringsfilosofi" de anvender i Grønland, og som ordinerer eller tror på den teori, at du til enhver tid skal motivere dine medarbejdere og dine borgere ved, at:

1. holde dem i mørket (fortæl dem ikke noget, især ikke sandheden!)

2. fyld dem med usandheder, og

fortæl dem kun hvad vil sælge dem som "tærter i skyerne" (GML) drømme. Fortæl dem løgne som aldrig kan bekræftes, og de "sælger altid ting med deres måske’er (immaqa), fordi de tror at folket er for dumme til sandheden, så de siger intet med substans, der kunne afsløre dem, for at undgå at befolkningen kan se hvor uægte og inkompetente de i virkeligheden er. Derfor holder de deres kæft, imens de udviser og udøver landsforræderi af værste skuffe ved at sælge Grønlands arv, alt imens de fabrikerer løgne, for at retfærdiggøre deres næste "forretningsplan" og dermed stjæler fra fælleskassen, for at bruge pengene til at finansiere deres egne grådighed, uden risiko for dem selv.

Det er uhørt og absurditet, men ikke desto mindre en del af den daglig virkelighed i mange indfødte amerikanske nationer, hvor chefen står for korruptionen, præcis som Siumut, Regeringen, GML og kompagni alle er forrædere.

Du udgør til sammen den grønlandske chef, den sultne ulv, blandt den grønlandske befolkning, der sælger åbenlyse "kasino drømme", drømmen og illusionen om de mange penge for alle i Nuuk-reservatet, mens de i realitet tjener GML’s grådighed og interesser ved at sælge vores fælles arv og rigdomme med Grønlands naturressourcer til kineserne, Storbritannien, EU og enhver som ellers er villige til at bestikke de korrupte elite mennesker i Grønland med lommepenge, for at sælge rigdommene af den grønlanske undergrund for en slik.

Er der en vis sandhed i dette? Ja, I er de samme mennesker, som fortsat stemmer for de samme gamle og trætte, unyttige og inkompetente politikere, som danner nye koalitionsregeringer, uden forandring.

Du håber desperat på en "Ny begyndelse", men det er de samme gamle ansigter, der kun skifter kasketter, flytter til den næste stol omkring det samme bord, som kun udtaler flere Siumut løgne, opkast og bedrag, imens du urealistisk og måske en anelse naivt forventer og kræver en forskel fra politikerne?

I håb om, at din støtte og stemme for et parti eller person magisk ville resultere i en ny kompetent Kong Gullerod. Uanset hvem der er den nye leder af Regeringen, tjener de altid GML’s interesser og grådighed.

GML’s kinesiske venner, køber og bestikker alt og alle med indflydelse, og lover urealistiske forventninger ved at sælge tonsvis af grønlandsk guld til bolsjepriser.

Det er ubeskriveligt, at befolkningen lader sig manipulere til at acceptere dette, når GML gutterne sælger den samme vare i ny indpakning til den grønlandske befolkning, og lover meget flot guld og grønne skove!

Grønlands naturarv og undergrunds ressourcer skal ikke sælges til kineserne, Storbritannien eller EU, så både GML folk of overordnede regerings ledere kan prale med, at de er de rigest grønlændere nogensinde med deres bestikkelsespenge!

Inuit Nation har løsningerne og mulighederne for en etisk og transparent ny regeringsform for at beskytte Grønland, vores befolkning og stoppe alt korruption, bedrageri og nepotisme og give reelle håb og muligheder for vores fælles fremtid. Dog kun så længe befolkningen ikke bliver ved med at stemme på de samme inkompetente egoister og narcisister, uden bekymring og ansvar for den grønlandske befolkning.

Gud har en plan for os alle, men stop med at følge inkompetente idioter som ikke har noget at tilbyde ud over slaveri og afhængighed til systemet. Godt lederskab kræver ansvarlighed, og skal implementeres af mennesker med uddannelse og derigennem kompetencer, viden, personlig integritet og moral som er dybt etiske og som elsker og tjener folket og Gud.

Bjarne Motzfeldt Pedersen [10.07.20]