Læserbrev

Hjælpepakken til indenrigsfly er grotesk, når vi står midt i en klimakrise

Midt i en klimakrise har regeringen vedtaget en hjælpepakke til indenrigsflyvninger. Det er en kold skulder til den generation, der vil tage drastiske skridt i klimakampen. Forbyd indenrigsfly og bevis, at klimapolitik ikke er symbolpolitik, skriver Emma Holst Mørch og Marie Holst Mørch i dette debatindlæg
Debat
7. juli 2020

I en tid hvor dronningen ikke er overbevist om, at klimaforandringer er direkte menneskeskabte, og vores klimaminister Dan Jørgensen (S) netop har fået en næse for klimanøl, gør regeringens hjælpepakke til indenrigsflyvning os ikke mindre frustrerede. Tværtimod.

Fra den 1. august indfører regeringen en hjælpepakke, som skal sikre, at der frem til årsskiftet er det samme antal indenrigsflyvninger, som før coronapandemien. Dette sker, alt imens antallet af passagerer i Københavns Lufthavn er faldet med 98,5 procent i maj måned. Det vil sige, at halvtomme fly kommer til at flyve for danskernes skattepenge. I vores optik er dette et helt grotesk signal at sende i en tid, hvor vi står over for en enorm global klimaudfordring.

Midt i coronakrisens kaos opstod der et spirende håb inde i os. Hvor klimakrisen virkede som en uløselig gåde, kom coronaen som et lyn fra en skyfri himmel og viste det muligt at ændre vaner og lave hurtige omstillinger i samfundet.

Før coronaens indtog ville synet af mennesketomme lufthavne have været et utænkeligt scenarie – en urealistisk fremtidsutopi, som passende kunne optræde i Netflix-serien Black Mirror. Men dette blev pludselig en realitet.

Vi har hidtil ubekymret reddet på globaliseringens bølge, og tanken om at begrænse en så effektiv og grundlæggende frihed hos det moderne individ som flytransport har tabt til fordel for tanken om effektivitet.

Coronaens undtagelsestilstand er en gylden mulighed for at tænke i nye baner og langt om længe tage klimakrisen seriøst.

Et lille, men vigtigt skridt på vejen mod at bremse denne udvikling kunne oplagt være at forbyde indenrigsflyvning i Danmark.

Frem for at genoprette den transportform, som skader klimaet mest, burde skatteydernes penge gå til at investere i en udvikling af mere miljøvenlige transportformer.

Vores opfordring til regeringen er klar. En hjælpepakke til indenrigsflyvning er en kold skulder til vores generation, som er klar til at tage drastiske skridt i klimakampen. Tag nu den grønne førertrøje på og bevis, at jeres klimapolitik ikke bare er ren symbolpolitik.

Dette er en lavthængende frugt – og vi er omstillingsparate som aldrig før. Gør indenrigsflyvning til fortid i Danmark.

Emma Holst Mørch og Marie Holst Mørch, hhv. studerende og statistiker

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

erik pedersen

Enig

søren ploug, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel, Anders Graae, Mette Johansson, S.G Thorup, Peter Knap, Marie Vibe og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Må indrømme, jeg troede det var løgn da jeg så den første overskrift om denne sorte hjælpepakke..

søren ploug, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Mette Johansson, S.G Thorup og Marie Vibe anbefalede denne kommentar

Det er helt absurd, ikke at stille krav til branchen i forbindelse med genåbningen. Og det gør ondt, ondt i mit hjerte, når flybranchen selv udtaler at: de "lider". ET er, at de afskediger medarbejdere, trods massiv støtte. Noget andet er, at hver eneste gang man flyver "for sjov<2, foretager man et bevidst valg. ET valg der ødelægger livet. For andre og en selv. Dét er lidelse. Regeringen flyver blot..lavt hen over laveste fællesnævner. Ikke engang en lille sølle co2afgift til branchen. Den de, som de eneste er undtaget fra.

søren ploug, Eva Schwanenflügel og Hallberg Borg anbefalede denne kommentar