Læserbrev

IB-gymnasier gambler med vores fremtid, når de lader hemmelig algoritme afgøre vores karakterer

Det lyder som noget fra en dårlig science fiction-film: Corona har aflyst vores eksaminer, og nu skal en hemmelig algoritme bestemme, at en 19-årig pige med en far, der er tømrer, nok får 7,6 i snit. Systemet er uretfærdigt og gambler med vores fremtid, skriver repræsentanter for elevorganisationer i Norden i dette debatindlæg
Debat
23. juli 2020

Tænk, hvis dine eksamensresultater skulle afgøres af, hvad en person, der statistisk set mindede om dig, kunne forvente at få til en eksamen. Du får slet ikke lov til selv at bevise noget, det er i stedet en algoritme, der bestemmer, at en 19-årig pige fra et bestemt gymnasium i Jylland med blond hår og blå øjne og en far, der er tømrer, nok får 7,6 i gennemsnit.

Det lyder som noget fra en dårlig science fiction-film og vil have store konsekvenser for den sociale mobilitet. Denne gambling med karaktererne lyder ikke som noget, der kunne ske i Danmark.

Men sådan ser det ud for alle de elever, der i år får deres International Baccalaureate (IB) Diploma. Normalt går IB’ere til eksamen i alle fag, men de blev i år aflyst grundet corona, og nu afgøres deres afsluttende karakter af en hemmelig algoritme, som IB’s hovedorganisation, IBO, har udarbejdet.

Algoritmen siges blandt andet at være baseret på skolernes tidligere resultater. Det betyder, at hvis du kommer fra en ressourcestærk skole, som traditionelt set har klaret sig godt til eksaminerne, vil algoritmen tildele dig flere point, end hvis du kommer fra en skole, som har en mere udfordret elevgruppe.

Konsekvensen er, at elever på tværs af lande og skoler har fået væsentligt færre point på eksamensbeviset, end de havde forventet ud fra de predicted grades, som mange IB-elever får fra deres lærere. Mange er endda dumpet uden at kunne forstå hvorfor.

Den hemmelige algoritme har altså en alvorlig social slagside og truer elevernes retssikkerhed. Men på trods af dette har hverken medier eller politikere taget sagen op.

Selv om det er et internationalt problem, som i sidste ende kun kan løses fra IBO’s side, fritager det ikke de nationale myndigheder fra et ansvar for elevernes retssikkerhed og uddannelsesmuligheder.

Derfor ønsker vi på tværs af de nordiske elevorganisationer at understrege vigtigheden af, at algoritmen som minimum offentliggøres, selv om vi helst ser, at man omgør bedømmelserne helt.

Indtil da må de enkelte lande sørge for, at deres elever kan søge videre på et retfærdigt grundlag.

Vi foreslår, at reeksaminer finansieres af staten, så elever ikke selv skal betale for en retfærdig vurdering, og at de nye resultater giver en genberegning af karaktergennemsnittet, som man kan søge ind på videregående uddannelser med.

For os er det vigtigt at understrege, at en national indsats kun er en lille kompensation for det internationale problem med retssikkerheden, som IBO bliver nødt til at tage ansvar for. En national løsning hjælper ikke de elever, der ønsker at videreuddanne sig i udlandet.

Derfor er det altafgørende, at de nationale myndigheder lægger pres på IB-administrationen.

Hvis ikke IBO føler noget ansvar for deres egne elever, må vi tage ansvaret.

Jennie Gustavsson, Kristin Schultz og Ingrid Kjærgaard er hhv. förbundsordförande Sveriges elevråd – SVEA, leder i Elevorganisasjonen og forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Christian De Thurah

Er det her en aprilsnar? Det er en gammel sandhed, at statistik intet siger om det enkelte tilfælde. Derfor er eksamensresultater baseret på statistik absurde.

Henning Kjær

Det er godt I selv prøver den slags absurde urimeligheder, for når I engang har fået jeres høje uddannelser og sidder med magt over andre, vil I vil med stor sandsynlighed selv med stor selvfølgelighed være tvunget til udsætte jeres medarbejdere for tilsvarende urimeligheder.

Marie Hansen

IB student 2010 her - IB er en gymnasial uddannelse der ligestilles med en STX-eksamen som også udbydes på ganske almindelige gymnasier. Eksaminerne er anderledes idet de er kortere, uden hjælpemidler (såsom noter, computere og til matematik har man dårligere lommeregnere end i STX) og alle skriftligt (vel at mærke med blyant/kuglepen). Det danske uddannelsesministerie har ikke som sådan mulighed for at ændre direkte på studenternes karakterer, men de kan jo kigge på at inkludere predicted grades i ansøgningsprocessen til danske universiteter eller som der foreslås med gratis re-eksaminer.