Kronik

Marie Krarup: Kulturkampen imod islamiseringen er afgørende for vores fremtid

Vi står i dag i en kulturkamp med voldsomme udfordringer. Socialdemokratiet ser den ikke – og det gør Venstre faktisk heller ikke. Men det burde de, for islamisering truer med at indføre en ufri og udansk kultur ad bagvejen, skriver Marie Krarup i kronikserien om, hvad de blå er vrede over
Vi står i dag i en kulturkamp med voldsomme udfordringer. Socialdemokratiet ser den ikke – og det gør Venstre faktisk heller ikke. Men det burde de, for islamisering truer med at indføre en ufri og udansk kultur ad bagvejen, skriver Marie Krarup i kronikserien om, hvad de blå er vrede over

Sigrid Nygaard

31. juli 2020

Siden valget i juni 2019 har Socialdemokratiet haft magten. Det er ikke godt for Danmark. Selv om jeg vil anerkende, at Socialdemokratiet virkelig har flyttet sig markant på udlændingepolitikken, så er de ikke der, hvor vi i Dansk Folkeparti ville ønske, de var.

Der er på en række områder blevet lempet på udlændingepolitikken siden valget. Og det er sket, selv om Socialdemokratiet før valget bedyrede, at det ikke ville ske. Udover at det er løftebrud, og dermed et svigt fra Socialdemokratiets side, så er det væsentligste problem ved dette selvfølgelig, at Danmark dermed risikerer at modtage for mange flygtninge i fremtiden.

Og da regeringen ikke er konsekvent nok til at få flygtninge udsendt, selv om der er fred i deres hjemegn (for eksempel vil regeringen ikke sende syriske flygtninge, der ikke har grund til at være i Danmark, tilbage til Syrien, selv om der er fred der, hvor de kommer fra), så vil der blive ved med at være massive problemer på udlændingeområdet i fremtiden. Da dette er det vigtigste punkt på Dansk Folkepartis politiske palette, er det naturligvis sørgeligt.

Og når regeringen ikke ser ud til at ville sørge for at mindske antallet af udlændinge alvorligt i Danmark, så burde den i det mindste have et beredskab for at imødegå den kulturelle udfordring, som indvandringen fra muslimske lande udgør. Og det har den ikke. Men det er nødvendigt at imødegå islamisering. Islamisering består i, at islamiske symboler og regler får lov at dominere i et område, hvorved ikkemuslimer påtvinges islamiske regler.

Vi står i dag i en kulturkamp med voldsomme udfordringer. Socialdemokratiet ser den ikke – og det gør Venstre faktisk heller ikke. Så her ville en Venstre-regering desværre ikke gøre det så meget bedre, medmindre Dansk Folkeparti havde mandater nok til at presse regeringen til at gøre det, som vi vil.

Islamisering truer med at indføre en ufri og udansk kultur ad bagvejen. Små bitte skridt fører til mere, der til sidst kan have fjernet den frihed, vi er vant til.

Uerkendt angst

Det er islamisering, når svinekødet forsvinder i menuen på hospitalerne, plejehjemmene og skolerne. Det er islamisering, når alt kød er halal. Det er islamisering, når skoler holder fridag – eller ikke registrerer fravær – ved eidfesten ved ramadanens afslutning.

Det er islamisering, når sygeplejersker og skolelærerinder går med tørklæde og dermed stiltiende missionerer for at følge sharia. Det er islamisering, når vi opgiver juleafslutninger i kirken eller lucia-optog eller at synge julesalmer i skolen af hensyn til muslimerne. Det er islamisering, når vi ikke tør tegne karikaturer af Muhammed og muslimer.

Vi lader ganske langsomt vores egen kulturelle ballast forsvinde over bord, mens islam trænger ind – uden at vi bemærker det og til stor glæde for sekularistiske humanister, der mener, at alle religioner er farlige. De har som regel mod til at kritisere kristendommen og vores egen kultur, men når det kommer til islam, svinder modet.

For kritiserer man islam, bliver der slået igen. Tænk på Muhammedkrisen og dens frygtelige menneskelige konsekvenser for de personer, der turde behandle islam, som man normalt behandler religion i Vesten, og tegne tegninger af Muhammed: mordtrusler og evig mandsopdækning fra PET. Det er i realiteten fængselsdom på livstid. 

Så når man langsomt viger pladsen for islam, er det ikke kun uvidenhed og sjusk over for vores egen oprindelse – det er også angst. Oftest uerkendt. Men vi er nødt til at finde modet til at stå fast.

Ikke nok med forbud

Som sagt har vi endnu ikke set tilstrækkeligt mod hos hverken Venstre eller Socialdemokratiet. Selv om Venstre lige nu lader, som om partiet hele tiden har ønsket at gøre noget for at forbyde islamisk bønnekald i det offentlige rum, så er sandheden den, at Venstre ikke ønskede at gøre noget, dengang man sad med magten – for ganske kort tid siden.

Det er en omgang gratis hykleri, når man lige pludselig på grund af en folkestemning vil se ud, som om man rent faktisk ønsker at bruge lovgivningsmuligheden som våben imod islamisering.

Vi har i DF derfor heller ingen forventning om, at Venstre, hvis de skulle komme til magten, af egen vilje vil gå ind i kampen imod islamisering og foretage de nødvendige reguleringer. Det drejer sig for eksempel om: forbud imod bederum og tørklæder i offentlige uddannelsesinstitutioner, krav om mærkning af halal, krav om traditionel dansk mad – også med svinekød i alle offentlige institutioner – forbud imod bønnekald og imod ændring af helligdage i skolerne, forbud imod kønsadskilt svømmeundervisning og så videre og så videre.

Så uanset en regerings farve forventer vi i Dansk Folkeparti som et nationalkonservativt parti med fokus på at imødegå islamisering på alle områder at skulle tvinge en regering til at gennemføre den form for politik.

Men det er ikke nok med forbud. Vi skal også erkende, hvad vores kulturelle grundlag er og blive ved med at gøde det og videregive det til næste generation. Vores kultur er den frie, kristne, demokratiske danskhed. Men den bliver kun ved med at være sådan, hvis man sørger for, at vi selv og næste generation virkelig kender den.

Her ser vi, at S-regeringen er mindre interesseret i at styrke kristendomsundervisningen i skolerne – et initiativ, der var sat i søen før regeringsskiftet. Dertil kommer en tydelig ulyst til at kæmpe for at give kirkerne mulighed for at virke under coronaepidemien. Begge disse eksempler vidner om en mangel på forståelse af kristendommens betydning netop i en krisetid.

Nationalkonservativ retning

Hvis ikke vi sikrer viden om vores eget kulturelle ståsted, så vinder vi ikke kulturkampen imod islamisering.

Der hvor det vigtigste åndelige fundament for vores kultur skal lægges, er i familierne. Familien er samfundets grundsten. Familien er en enhed, der så vidt muligt skal have mulighed for at tage sig af hinanden, og staten skal kun træde til, når der er behov for hjælp.

Det betyder, at vi i Dansk Folkeparti ønsker, at familier med små børn skal have bedre muligheder for at passe sine egne børn. Det har vi foreslået flere gange, og hver gang har jeg oplevet en betontung ideologisk tilgang fra socialdemokraterne, der går ud på, at børn skal i institution. Færdig, basta.

Det virker, som om Socialdemokratiet virkelig mener, at børnene tilhører staten og ikke familien. Er der noget, der er ødelæggende for vores egen kultur, så er det, når alle børn tvinges ind i en statslig opdragelse. Her er et område, hvor Venstre har langt større forståelse for vores familievenlige synspunkt.

Hvis vi skal ruste os til at vinde kulturkampen imod islamiseringen, skal en regerings værdipolitik oprustes gevaldigt i nationalkonservativ retning. Der er ringe forståelse i både rød og blå lejr for dette synspunkt.

Det lover ikke godt for fremtiden for den frie, kristne, demokratiske danskhed, som vi i Dansk Folkeparti kæmper for – medmindre vi får mulighed for at presse en kommende regering til at gå vores vej. Det er kulturkampen imod islamiseringen, der vil afgøre vores fremtid i Danmark.

Marie Krarup er medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti.

Serie

Hvad er de blå vrede over?

Siden valget i juni sidste år har de blå måttet affinde sig med en rolle som kritisk opposition frem for magtudøvere. I denne kronikserie skriver nogle af Danmarks førende højreorienterede stemmer om, hvad de mener, er det absolut værste ved de rødes dominans i Danmark.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Henrik Brøndum
  • Gert Romme
  • Per Torbensen
Henrik Brøndum, Gert Romme og Per Torbensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mads Kjærgård

Jeg har tabt meget for muslimer, de bærer maske og er smadderbange for en ikke eksisterende sygdom. Hvad blev det til med "Gud er størst." Åbenbart mindre end frygt. Ellers er det jo lykkedes dem meget godt med at få os alle til at tildække vores ansigt. Ja og så er muslimer, som folk er flest, nogle er flinke andre det knap så meget. Ingen grund til at helgengøre dem. Og så har alle vel ret til at ytre sig, så længe det sker i et sobert sprog. Og der nogen meget at lære og det er ikke skribenten!

@ J Grand,

Hvis der skrives noget her, som du ikke er enig i, syntes jeg da, du selv skal komme med et indlæg med din mening.

Det er jo selv tanken med demokratiet. At enhver argumenterer for sin hensigt, og hen af vejen må man antage, at disse argumenter virkelig flytter holdninger - både hos modparten og en selv.

I øvrigt er de fleste af indlæggende faktisk godt begrundede. Men det er tilsyneladende også rigtigt, at nogle debattører ikke får opsøger bredspektrede medier, men får deres holdninger fra medier, der udelukkende har samme mening, som dem selv. Og så er der dem, der filtrerer selektivt, og kun læser de "nyheder," der bekræfter deres egne holdninger.

@ Gert Romme

Ja, jeg er godt klar over, at man i nogle muslimske lande ikke ser så strengt på forbuddet mod f.eks. svinekød, alkohol mm. som man gør i andre lande, hvor der bange muslimer, eller muslimer udgør et flertal af befolkningen; jeg har undervist en hel del muslimer i min tid som indvandrerlærer, især muslimerne fra Bosnien var glade for slivovitsj :) - den jugoslaviske brændevin :) ligesom nogle af dem også spiste svinekød :) - andre muslimer gik mere op i det det med ikke at drikke alkohol, og spise svinekød;

jeg bliver bare - et eller andet sted, og flere steder også - nødt til at forholde mig til det som M. Krarup skriver her...

om muslimer og svinekød mm.

Rikke Nielsen

Jeg spiser godt nok helst heller ikke svinekød. Noget af det, jeg har købt, har har en svag lugt af tis under tilberedningen. Og jeg tror, det er svineproducenterne, der er grådige med at få for meget kød ud på markedet, og derfor slækker på kvaliteten. Og jeg kommer heller ikke til at købe mere svinekød efter MK's reklamekampagne her... (får du penge under bordet af svineindustrien? ;-)...

Carsten Hansen

Præcis som med religionsfriheden så er det ikke op til andre at bestemme hvad der må spises eller ej.

Det er ganske irrelevant om svinekød er mere usundt end slangekød kyllingkød eller hvad som helst.
Hvis danskere ønsker at spise svinekød så skal der være mulighed for dette på de offentlige institutioner.
Det er da heldigvis også kun ganske få institutioner der helt fjerner gris fra menukortet.
Skulle man dog beslutte sig for at gøre dette, så er det direkte ynkeligt hvis man påstår det er af sundhedsmæssige årsager. Så fortælhellere sandheden ; At det er for at please muslimske familier.
Ellers er det bare om at fjerne alt hvad der er usandt; lige fra slik over is til saftevand og naturligvis kaffe til personalet.
Ærlighed vil altid være at foretrække frem for pseodo-argumenter. Det er harens våben.

Carsten Hansen

Som ateist mener jeg naturligvis ikke at religiøse begrundelser skal have mere vægt end alle mulige andre begrundelser.
Er der familier der mener at deres barn ikke skal spise buræg da hønsene lever under ganske forfærdelige vilkår, så er det mindst en lige så god begrundelse. Ergo skal al mad hvad der indeholder buræg fjernes fra børnehaven. "Billige" kyllinger lever ligeledes et elendig liv.
Er der forældre der mener at deres barn ikke skal spise konserveringsmidler så er dette ligeledes en mindst lige så reelt krav at alt hvad der indeholder dette, skal fjernes.
Er der hindu-forældre der mener at oksen er helligt dyr der ikke må spise, så er hinduismen præcis lige så vægtig som Islam.

Find selv flere eksempler.

Det dur ikke; Vil man at ens barn skal spise noget bestemt så må man selv sørge for at barnet for dette mad med hjemmefra på de dage hvor madplanen ikke lige passer en.

Ovenstående har intet med DF og dets muslimhetz at gøre, men blot at alle skal stilles lige.

Therese Hagen, Henrik Ovesen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Endnu en gang.

Bær over med tastefejl; Jeg glemmer ofte mine læsebriller.
Det er sådan noget der kommer med alderen.

Rikke Nielsen

Carsten Hansen, jeg tror netop også, det er derfor mange offentlige institutioner kigger meget hen mod det økologisk og veganske/vegetariske køkken (så kan forældrene jo fylde dem med alt skidtet, når de kommer hjem).

Carsten Hansen

Rikke Nielsen.

Så længe ovenstående ikke er en pseudo-forklaring for at skjule at man reelt pleaser lige præcis muslimer, så er det egentlig ok med mig.

Personlig synes jeg at vegetarismen er ok men veganismen er lige i overkanten.
Men det er Ok hvis en bestyrelse beslutter sig for en plan, så længe der ikke gøres forskel på hverken ideologiske eller religiøse præferencer.

Carsten Hansen

Rikke nielsem.

For at korte min holdning ned til ganske få sætninger, så må det lyde som følgende.

- Nej tak til hetz mod bestemte befolkningsgrupper. (Eksempelvis muslimer)
- Nej tak til favorisering af bestemte befolkningsgrupper.(Eksempelvis muslimer)

Er man uenig i ovenstående, så betragter jeg vedkommende som ensidige/naive mennesker.

Rikke Nielsen

Carsten Hansen, nu er det jo nogle oldgamle diskussioner, MK forsøger at genoplive med sit indlæg, så det begynder at stå lidt fjernt i erindringen. Men så vidt jeg husker, var det typisk etniske danskere, der forsøgte at virke inkluderende ved at tage hensyn til en muslimsk minoritet. Det kan man næppe klandre muslimer for.

Og gud hvor er det træls, at en MK kan åbne op for nogle af disse latterlige debatter igen. Er hun ikke snart glemt...

Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Rikke Nielsen.
kan være at visse fra f.eks. det radikale segment startede med at lefle for lige præcis muslimer; Men det kan man vel ikke klandre danskerne i dag for !

Hvorom alt er mener jeg at både MK og diverse Islam-apologeter er lige lattervækkende .
På engelsk har de et rigtigt godt ord. "Absolete"

Carsten Hansen

Stefen Glies.

Det er vel gået op for dig at Rikke Nielsen og jeg er ganske enige.
Selv om du kun anbefaler hendes indlæg !

:-)

Steffen Gliese

Carsten Hansen, hvis du læser de kommentarer, jeg har udtrykt en vis begejstring for, fra Rikke Nielsens hånd, så vil du se, at de udtrykker et ønske om at forstå baggrunde for den udvikling, vi ser.

Carsten Hansen

Rikke Nielsen.

Jeg skriver i mine indlæg, at hvis man vil forbyde svinekød, så bør man også forbyde alt muligt andet usundt
Du skriver efterfølgende at det nok er derfor mange går over til økologisk vegansk.

Jeg skriver at både MK og islamapologeter er "Absolete" og du skriver ; ja, vi er heldigvis kommet videre.

jeg kan ikke se den store forskel !

Carsten Hansen

Stefan Gliese.

Udviklingen går ikke i retning af at muslimer skal favoriseres. Dette er Rikke N. og jeg enige om.
Der er ingen forskel i det.
Vi er enige om at MK er "Absolete". Der er ingen forskel i det.

Men forklar gerne , med din dybere indsigt, hvad forskellen er.

Carsten Hansen

Hvorom alt er. så er jeg ganske enig med enhver DF´er der mener at muslimer ikke skal favoriseres !
Alle venstreorienterede er enige i dette.
Forskellen på os venstreorienterede og DF´ere, er at vi samtidig mener at muslimer ikke skal stilles ringere end andre.
Vi går in for lighed mellem folk.

Alana Frederiksson

Bliver muslimer nu også favoriseret Carsten Hansen? Er det dem der er grund til at man gerne må omskære drenge?

Carsten Hansen

Så en gang til for Prins Knud.

Hvis man fjerner svinekød fra de offentlige institutioner, så åbner man følgeligt op for at fjerne alle mulige andre fødevarer.
Efterfølgende kan tilhængere af enhver ideologi/religion påpege hvad de mener om diverse spiselige ting og sager.
Herefter vil der stort set ikke være noget tilbage at tilbyde brugerne ud over økologiske/veganske varer.
For ingen mener vel at lige præcis kun muslimer skal imødekommes i forhold til spisevaner ?.

Carsten Hansen

PS Til Alana Frederikson.

Jeg er naturligvis imod at omskære raske drengebørn; Uanset om man er muslim eller jøde.(Og pigebørn selvfølgelig) At brændemærke børn ind i en religion kan ingen der går ind for den individuelle religionsfrihed vel godtage.
Dermed er de fleste venstreorienterede vel enige.

Steffen Gliese

Carsten Hansen, der er ca. 4 religioner med spiseregler: jøder, muslimer, hinduer og buddhister. Dertil kommer så vegetarer og veganere. De sidste er formodentlig de mest problematiske at imødekomme, fordi de på det nærmeste foretrækker kunstigt frembragt kost og klædning.
Jeg er selvfølgelig grundlæggende uenig i dit synspunkt: vi lever i et samfund, hvor der hele tiden tages hensyn til enhver i konkrete situationer, og selvfølgelig skal der det, når det offentlige påtager sig en opgave.

Jan Bisp Zarghami, Jens Thaarup Nyberg, Karsten Aaen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Carsten Hansen, nej, det ændrer ikke noget for mit vedkommende.
Men der kunne jo være andre, der ikke forstod, hvad du mente med dette ord?
Personligt synes jeg selv det er rart at stave rigtigt, derfor tippet :-)

Carsten Hansen

Stefefn Gliese.

Mener du dermed at alle skal imødekommes ?
I så fald er der ikke andet end økologisk/vegansk tilbage.

Men det glæder mig da hvis du er enig med mig ii at enten skal alle tilgodeses eller ingen.

Carsten Hansen

Jeg kan ikke komme ud over den tanke at både Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel. mener at muslimer skal favoriseres.

Tager jeg fejl og hvorfor ?

Carsten Hansen

Der er ingen partier, repræsenteret på tinge, der mener at muslimer skal favoriseres.

Derfor er det evident at hvis man går ind for at fjerne svinekød fra offentlige institutioner , så skal der fjernes alt muligt andet.

Jeg nægter at tro nogen venstreorienterede mener andet !,

Carsten Hansen

Eva Schwanenflügel.

Men du har anbefalet indlæg fra Gliese.
Men fint hvis du mener at muslimer ikke skal favoriseres fremfor andre. Så er vi enige,

Eva Schwanenflügel

Carsten Hansen, seriøst; der er forskel på at 'favorisere', og på at tage hensyn.

Det er sådan, jeg forstår Steffens indlæg; at man naturligvis skal tage hensyn til andre, når de foretrækker at spise noget bestemt.

Det handler ikke om at favorisere, for det indebærer, at der udelukkende bliver serveret én slags mad.

Jan Bisp Zarghami, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Eva S,
'
Som jeg skriver .

Religiøse grupperinger har ikke større ret til hensyntagen end alle andre.
Så hvis man fjerne svinekød af hensyn til muslimer, så må man nødvendigvis også fjerne alt muligt andet som alle mulige andre mener skal fjernes.
Herefter, når man har taget hensyn til alle, så er der ikke meget tilbage at servere.

Så igen : Går man ind for lighed så tager man ikke kun hensyn til nogen men til alle,

Carsten Hansen

Lad mig pinde det ud.

Muslimer vil ikke have der serveres gris.
Hinduer vil ikke have at der serveres okse.
Veganere vil ikke have at der serveres animalske produkter.
Nogle vil ikke have at der serveres mad indeholde æg fra burhøns.
Nogle vil ikke have at der serveres mad hvor dyr har levet et kummerligt liv
Nogle vil ikke have at der servers mad der indeholder kemikalier/ sprøjtemidler.

Det betyder så at en børnehave eller et plejehjem enten skal lave mange forskellige retter, hvilket er temmelig dyrt, eller kun servere økologisk/vegansk til alle.

Carsten Hansen

Det nemmeste og eneste rigtige il være , er at lave en madplan pr. uge.
I Danmark spiser vi alt muligt , lige fra gris til okse og kylling og fisk og retter uden kød.
Er der dage hvor det der serveres (Det er for dyrt at lave mange retter), ikke passer til ens smag, så må man nøjes med tilbehør og eventuelt selv medbringe anden mad.

De eneste der kan være helt sikre på at der altid er mad der passer dem, er de der kun spiser økologisk grønt og frugt. ,

Dermed tilgodeses alle eller for den sags skyld ingen og madbudgettet kan overholdes.

Ole Arne Sejersen

Jeg ser, at mine kommenterer i denne tråd er blevet bortcensureret.
Så meget for Informations respekt for ytringsfrihed.
Man græmmes.

Eva Schwanenflügel

Carsten Hansen

Det er også sådan som du beskriver, at det foregår.

Der bliver lavet en madplan, der suppleres med medbragte madpakker i mange daginstitutioner.
Det er de færreste skoler, hvor der serveres mad.

På hospitalerne bestemmer patienterne selv menuen, ligesom de gør på plejehjem, hvor der som regel er valg mellem to retter og to desserter til aften.
I løbet af dagen er der morgenmad og frokost med flere valg af fx brød med forskelligt pålæg.

Så vidt jeg ved er der et borgerforslag i omløb, hvor man indstiller til en ordning, så der i alle offentlige køkkener tilbydes et vegetarisk/vegansk alternativ til kød.

Hvis nogle slet ikke vil være i nærheden af en bestemt slags kød, er der jo heldigvis friskoler, de kan søge ind på.

Mig bekendt er der ingen muslimer, der har stillet krav om svinekødsfrie offentlige serveringer.
De plejer at indordne sig helt fint til daginstitutionen/skolen.

Det er MK, der postulerer et problem.
Nemlig at muslimer vil have "fjernet svinekød".
Og det har hun overhovedet ikke belæg for at mene.

Egentlig er MK's klare holdning, at svinekødet er udryddelsestruet, og at det SKAL serveres.
Se dét er favorisering.

Carsten Hansen

Jeg snakker principper; Og intet andet.

Og har man sagt ja til at tage hensyn til muslimer, så har man i princippet sagt ja til alle mulige andre hensyn til ønsker/krav angående mad.
Man kan simpelthen ikke undslå sig da en person altid vil kunne sige: "Hvis du siger ja til at tage hensyn til en muslim hvorfor siger du så nej til mig".

Personligt går jeg ikke ind for hverken at fjerne svinekød eller kun servere svinekød. Men menukortet bliver temmelig langt hvis alle skal have opfyldt deres specialønsker.

Lidt læsning om hvad økonomi kan bruges til som forklaring på at fjerne svinekød fra institutioner.

https://sn.dk/Sydkysten/Kommunalbestyrelsen-slaar-ned-mod-halal-mad/arti...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/servere-halal-i-b%C3%B8rnehave...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/halaldebat-splitter-regeringen

Jo; Der er institutioner der helt har fjernet svinekød. Om det er muslimernes skyld ?
Under alle omstændigheder er det på grund af muslimerne.

Jørn Pedersen

Marie Krarup er sikkert et udmærket menneske, men hun lider måske af et dybtgående faderkompleks. Hun er fuldstændig låst fast i nogle bestemte forestillinger. Ved forsøg på kommunikation med Marie Krarup direkte, er svaret blot, jeg har ikke tid, men er i øvrigt uenig.

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Carsten Hansen, jeg tror forskellen på dit og mit udgangspunkt er, at jeg er åben over for kulturændringer og ikke føler mig bange for at tilpasse mig, hvis der kommer noget bedre, mens du udstiller - ja, det er jo min fortolkning - en tilsvarende lukkethed.

At jeg så er enig med dig i - ja, hvad skrev du - at muslimer ikke skal favoriseres, betyder jo samtidig med, at jeg mener, at ingen skal favoriseres over andre. Så der skal tages lige så meget hensyn til (nogle) muslimers ubehag ved at spise svinekød, og til (åbenbart) nogle danskeres overvældende trangt til at spise samme.

Forskellen på disse 2 punkter er bare, at hvis man mener, at muslimske børn i institutionerne SKAL spise svinekød, så indebærer det et element af tvang, der ikke er et frit samfund værdigt, mens hvis man ikke spiser svinekød i børneinstitutioner, så ved jeg at butikkerne er proppet med svinekød, og alle ville kunne svælge i det hjemme i familierne alligevel.

Og på sin vis, synes jeg dette her er en ikke-diskussion. Tingene bliver blandet sammen. Det er i min optik helt ok, at institutioner serverer god og sund mad - ser på det økologiske, vegatariske/veganske køkken. At børnene her får dækket deres behov for f.eks. grønsager og frugt. Og jeg er ret sikker på, at institutionerne har meget bedre styr på det end du og jeg.

Bjørn Pedersen

Der foregår ingen "islamisering" af det danske samfund og kultur. Til gengæld har der i årtier, ja nærmest et århundrede, foregået en overvældende grad af amerikanisering af vores kultur.

En amerikanisering, der ikke er blevet os pålagt af fremmede magter, og slet ikke af indvandring, men af danskere der så og stadig ser så meget op til det amerikanske som noget prestigefyldt, at man har søgt at efterligne ikke kun deres musik, men også deres syn på samfundet, deres racesyn, deres neoliberalisme i nyere tid, deres identitære filosofier og tankesæt, deres måde at tænke politik på (mest noget man ser i mediernes dækning af blokpolitik). Altsammen til en grad at flere danskere i dag forledes til at tro at den amerikanske virkelighed er og beskriver en "universel" virkelighed.

Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Rikke Nielsen,

Vi er også enige om at muslimer ikke skal tvinges til at spise svinekød.

Rikke Nielsen, Randi Christiansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Rent principielt.

Hvis man mener at det er en bestyrelses demokratiske ret at fjerne al svinekød fra en institution , så må man nødvendigvis også mene at det er en bestyrelses demokratiske ret at fjerne oksekød fra menuen da dette er for dyrt i forhold til budgettet. Samt at institutionen vægter at bruge personaleressourcerne på andet og derfor kun serverer en slags kød pr.dag herunder gris 2-.3 gange om ugen.

Ikke at jeg bryder mig om noget af det; Men rent principielt.

Carsten Hansen

- Vegetarerne i DVF- Danske Vegetarisk Forening - har lige anlagt en sag mod ? (ja, jeg har glemt mod hvem?) for at få alle offentlige institutioner til at lave et vegetarisk/vegansk måltid til alle! som et tilbud til alle! der er indlagt på et hospital, har et barn i børnehave, eller vuggestue - dette tiltag fra DVF må du jo også være imod eller?

Åbenbart ved du heller ikke?, at det i vore dage på de fleste hospitaler er sådan, at man selv kan vælge sin mad, man kan selv vælge om man vil have retten med svinekød, oksekød, eller en grøn vegetarret f.eks - ja, på nogle hospitaler har de ligefrem ansat kokke! til at lave maden til de personer, som er indlagt på hospitalet; personalet kommer med en liste med retter, så kan man som patient krydse af, hvilken ret, man gerne vil have at spise....

Det, som jeg og mange andre herinde er imod! det er at M. Krarup vil bestemme over kommunerne, over bestyrelserne i børnehaven f.eks.! at der skal være svinekød! hver dag! - også i de børnehaver, hvor 90 procent af børnene kommer fra muslimske hjem; her går MK, som jeg det, direkte imod den tradition for kommunalt selvstyre, vi har i DK, og den tradition for at politikerne ikke blander sig i, hvad den enkelte bestyrelse, f.eks. i en børnehave gør, bl.a. når den bestemmer, at der ikke skal spises oksekød, svinekød i børnehaven. [Og læg mærke til, at INGEN muslimer i DK nogensinde har krævet, at danskerne skulle holde op med at spise svinekød, eller drikke alkohol!].

Og det er altså ikke, fordi de danske børn, der går i børnehaver f.eks. ikke kan få nok svinekød der hjemme - det kan de selvfølgelig :) - alt det som de gerne vil have :) - bare ikke lige i børnehaven mm. og mv.

Og min sidste pointe er den her:

På alle de skoler, hvor jeg undervist som lærer, på erhvervs-skoler, AMU, sosu-skoler mm. hvor der er blevet serveret, og lavet mad, til alle, som vi kunne købe, elever og lærere, har der altid været både oksekød, svinekød, en vegetarret, og sådan så man kunne lave sin egen dejlige salat, hvis man ville det! :)

Randi Christiansen

Jeg hørte i et p1 radioprogram en repræsentant for veganerpartiet, som kun mangler få tusinde stemmer i at blive opstillingsberettigede, udtale, at det er deres program at forbyde at slå dyr ihjel.

Det var en drastisk udmelding synes jeg. Nuværende umenneskelige og stupide brutalitet mod dyr, må naturligvis omstilles, men ligefrem at forbyde f.eks. hønsehold og dermed slagtning af unghaner? Eller f.eks. lam, som giver uld - køer, som giver mælk, ost, smør - og skind? Fisk?

Ifølge bibelen bør mennesker ikke indtage dyr men kun vegetarisk føde. Dog er der historien om de to fisk og de fem brød ...

Carsten Hansen

Karsten Aaen.

Jeg ved en masse.
Og jeg ved at du ikke har forstået at jeg debatterer om principper-

Så forfra med at læse.

Sider