Klumme

Planteblindhed er måske forklaringen på, at du ikke har talt med din plante i dag

Vi ignorerer ofte planter til fordel for dyr og mennesker. Forskerne kalder det planteblindhed. Men måske skulle vi betragte planterne med nye øjne og se dem som grønne personligheder, skriver litteratur- og teateranmelder Nanna Goul i dette debatindlæg
’Faktisk ligner planter og mennesker hinanden langt mere, end vi tror. For selv om planterne ikke fysiologisk ligner os mennesker, kan de mange af de samme ting. Planter kan trække vejret uden lunger, se uden øjne, smage uden mund, dufte uden næse og høre uden ører,’ skriver Nanna Goul i denne kommentar.

’Faktisk ligner planter og mennesker hinanden langt mere, end vi tror. For selv om planterne ikke fysiologisk ligner os mennesker, kan de mange af de samme ting. Planter kan trække vejret uden lunger, se uden øjne, smage uden mund, dufte uden næse og høre uden ører,’ skriver Nanna Goul i denne kommentar.

Mads Claus Rasmussen

2. juli 2020

Samme morgen som jeg havde set den italienske planteprofessor Stefano Mancusos videoforedrag om planters bevidsthed, ville tilfældet, at jeg også skulle stifte bekendtskab med græsdværgen Rosenblad. Han er umiddelbart en venligt udseende lille fyr med en stav og en blomsterhat på hovedet. Men man skal ikke lade sig narre. Græsdværgen Rosenblad er nemlig blomsternes hævner.

Min datter havde fundet historien om »Ole og blomsterne« frem fra en bog, der har samlet hundredvis af forskellige små historier, men den her havde vi ikke læst før. Og det var grove løjer. I hvert fald hvis man, som min datter, om eftermiddagen havde løbet planløst rundt og hevet blomster fra baggårdens bede op til et ikke nærmere specificeret projekt.

I »Ole og blomsterne« dukker græsdværgen Rosenblad nemlig op, da Ole på samme vis har løbet rundt og leget med Knud og uforvarende har knækket en masse blomsterstilke:

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Katrine Damm
  • Eva Schwanenflügel
  • Kristian Nielsen
Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Erik Hornstrup

Det er jo ingen revolutionerende nyhed, at planter kan dufte. Det der menes er vist, at planter også kan lugte.

Katrine Damm

Har allerede talt med indendørs-chilien og nu går jeg fluks ud i haven og slår en sludder af med alle de andre planter :-)

@Christian De Thurah
Hvis du synes planteliv er meget vigtige, så skal der mindre til at mætte dig, hvis du spiser planter direkte i stedet for først at sende dem gennem et dyr.

Christian De Thurah

Lauge Hoyer
Pointen er, at veganere ikke ønsker at udsætte medskabninger for udnyttelse i nogen form. Hvis planter får status af medskabninger på linje med dyrene, må det da give problemer.
Mvh