Det værste er ikke den venstreorienterede regering. For som borgerlig kan jeg nogenlunde leve med en gammelkonservativ, højreorienteret socialdemokratisme, der har vist politisk beslutsomhed under coronakrisen, som appellerer til det nationale skæbnefællesskab og har en hård indvandringspolitik på programmet.
Nej, det værste er de udenomsparlamentariske strømninger, der er ved at vinde frem, især på uddannelserne, der som bekendt er landets vigtigste institutioner, fordi det er her, man vinder borgernes hjerter og sjæle. Jeg tænker på den identitetspolitiske venstrefløj med fokus på køn, klasse, seksualitet og ikke mindst race – eller etnicitet, som vi siger på vores breddegrader.
Identitetspolitikken bør bekæmpes, fordi den er totalitær i sit væsen.
Umulige at stoppe
Nedrivning af mindesmærker, skandalisering af Winston Churchill som racist, hvide, der underkastes raceregler ved Black Lives Matter-demoer, censurering af filmmesterværker, omskrivning af historiebøger, ændring af klassisk pensum til fordel for postkolonialisme og minoritetsdyrkelse. Læg dertil opfordringer om at fjerne statuer af den ’hvide’ Kristus og Twitter-fantasier om at dræbe hvide mennesker, sådan som det har lydt fra ledende talspersoner.
På baggrund af en del af disse aktuelle eksempler spurgte Berlingskes chefredaktør Tom Jensen: »Hvorfor ender forståelige krav om retfærdighed for ofte med at sande til i deres eget tyranni?«
Til spørgsmålet vil jeg med Henry Kissinger svare: »Frygt ikke menneskers ondskab, men deres selvretfærdighed.«
For selvretfærdige menneskers vilje til at ødelægge er grænseløs. Målet helliger midlet. Når aktivister på tilsyneladende ubegribelig vis også ødelægger statuer af Thomas Jefferson og Ulysses Grant, der i modsætning til nutidens retoriske moralister faktisk arbejdede på at afskaffe slaveriet, skal man forstå følgende:
Venstrefløjsaktivisme betyder en frisættelse af destruktive kræfter, der er nærmest umulige at kontrollere. Derfor må bevægelsen inddæmmes eller helt standses, ikke mødes med kujoneret forståelse og passivitet. Der er nemlig intet som helst overraskende i pøblens amokløb, når anarkiet først er sluppet løs.
Nedrivningen af statuer viser også venstrefløjens politisk-pædagogiske moralpolitik, når den er værst. Det er altid dybt problematisk at tilbageprojicere nutidens moralbegreber. Og det er, præcis hvad rabiate venstreorienterede og deres kujonerede medløbere gør: De ødelægger vores fælles erindringskultur og fordømmer fortidens mennesker for ikke at være som os.
Flade menneskesyn
Hvad bliver der af det ikke-identiske, som vi kan lære af?
George Orwells ord fra hans dystopiske roman 1984 er ofte citeret i denne sammenhæng, men tåler en gentagelse:
»Enhver rapport er destrueret eller forfalsket, enhver bog er blevet omskrevet, ethvert maleri er blevet malet om, hver statue og bygning har fået nye navne, alle dage er justeret. Og processen fortsætter dag efter dag, minut efter minut. Historien er standset. Intet eksisterer uden for den evige nutid, i hvilken Partiet altid har ret.«
Selvretfærdige krænkelsesentusiaster, der aldrig har stillet sig selv et vanskeligt moralsk spørgsmål, ønsker nu som før at rense historien for alt det, der falder uden for deres flade menneskesyn. Derfor fjerner de statuer af store, men sammensatte historiske skikkelser.
Som den canadiske skribent Mark Steyn siger: »Denne generation har besluttet sig for at ødelægge alt, hvad den ikke forstår, og det er temmelig meget.«
Man skal da netop forholde sig til statuerne og den erindringskultur, de symboliserer: Man skal diskutere den, ikke udrense den. I stedet for den moralhygiejne, der vil sanere historien for alt det, der ikke lever op til vores politisk korrekte nutidsidealer, burde man forøge straffen for vandalisering af offentlige monumenter.
At mange minoriteter klarer sig meget dårligt er et stort problem. Men man kan kun hjælpe dårligt fungerende grupper, hvis de hjælper sig selv. Mere særbehandling, flere rettigheder, demonstrationer og tilkendegivelser af sympati hjælper kun, hvis grupperne ændrer deres kultur. Det gælder mange arabiske og afrikanske indvandrere herhjemme, og det gælder de sorte i USA.
Sorte i USA er ekstremt overrepræsenterede i grov kriminalitet. Otte procent af sorte mænd mellem 25 og 65 sidder i fængsel sammenlignet med to procent hvide, og de sorte hører også til blandt de fattigste i USA. Det skyldes især nedbrudte familier.
Hele to tredjedele af sorte børn vokser op med fraværende fædre. Det er opskriften på en social og moralsk katastrofe! Det er en fælde af kulturel dysfunktionalitet, som også Black Lives Matter graver for de sorte medborgere, når de vil ødelægge kernefamilien, fordi den ses som udtryk for ’diskriminerende struktur’.
Tilsvarende reducerer venstrefløjens identitetspolitik ofte ulighed til et spørgsmål om ’privilegier’. For eksempel er jøder overrepræsenterede på de amerikanske universiteter. Men engang befandt også jøder sig blandt de laveste i USA og var udsat for voldsom diskrimination; i dag er det den vel nok bedst fungerende gruppe i USA. Nogenlunde det samme gælder for asiater.
Minoriteter fastholdes i offerrollen
Forklaringen? En kultur med en stærk arbejdsetik, velfungerende familier, disciplin og behovsudsættelse. Grupper som jøder og asiater har opnået stor succes i USA, fordi de har assimileret sig ind i den anglo-protestantiske kernekultur. Det har millioner af sorte gennem tiden såmænd også.
Igen må det mejsles i solid Mount Rushmore-granit: It’s The Culture, Stupid!
Selvfølgelig findes der racisme, og selvfølgelig skal man bekæmpe den. Men identitetspolitikken forbedrer ikke, den forværrer derimod minoriteternes vilkår: Den fastholder minoriteter i offerrollen, ydmyger dem med medlidenhed og ansporer dem til at reproducere en selvødelæggende kultur.
Også på andre områder viser en bevægelse som Black Lives Matter, hvor korrumperet identitetspolitikken er blevet. Demonstrerende masser i tusindvis tilsidesætter midt under coronakrisen groft deres samfundssind og skærper risikoen for at sprede coronavirus. Store forsamlinger er netop superspredere.
Forestiller de sig virkelig, at vi andre skal solidarisere med dem? Det har været beskæmmende at iagttage det totale fravær af pligtfølelse og solidaritet hos disse demonstranter. En bevægelse, der så hensynsløst og egoistisk bringer mit og andres helbred i fare ved at forøge smittetrykket, kan næppe få megen sympati.
Jeg har brugt spørgsmålet om race og etnicitet som et blandt mange eksempler på tidens venstreorienterede identitetspolitik, der især udgår fra universiteterne. For borgerlige må opgaven være at bremse fødekæden. Det gør man bedst ved at fremme traditionelle borgerlige dyder og styrke den klassiske kulturdannelse.
For kulturen er moderen, institutionerne er børnene.
Kasper Støvring er forfatter og debattør.
Hvad er de blå vrede over?
Siden valget i juni sidste år har de blå måttet affinde sig med en rolle som kritisk opposition frem for magtudøvere. I denne kronikserie skriver nogle af Danmarks førende højreorienterede stemmer om, hvad de mener, er det absolut værste ved de rødes dominans i Danmark.
Seneste artikler
Simon Emil Ammitzbøll-Bille: De ægte borgerlige må ikke lade sig æde af det yderste højre
7. august 2020De nationalkonservative æder sig dygtigt og uhindret ind på de blå partier. Uden klar modstand rykker Venstre, De Konservative og LA langsomt, men sikkert i små ryk mod højre i udlændingepolitikken. Og det splitter os som folk, skriver Simon Emil Ammitzbøll-Bille, formand for partiet Fremad, i dette debatindlægMarie Krarup: Kulturkampen imod islamiseringen er afgørende for vores fremtid
31. juli 2020Vi står i dag i en kulturkamp med voldsomme udfordringer. Socialdemokratiet ser den ikke – og det gør Venstre faktisk heller ikke. Men det burde de, for islamisering truer med at indføre en ufri og udansk kultur ad bagvejen, skriver Marie Krarup i kronikserien om, hvad de blå er vrede overEn hvid kvinde er blevet en fjende og ikke den solidariske søster, hun var for 40 år siden
22. juli 2020Efter at ’gæstearbejderne’ kom til landet, så vi, at nogle af dem slet ikke ønskede det samfund og den kvindefrigørelse, vi havde skabt. Men venstrefløjens tolerance over for de muslimske minoriteter medførte, at ligestillingsspørgsmålet blev redefineret og den oprindelige kvindekamp spaltet i fraktioner, skriver Karen West i denne kronik
“Frisættelse af destruktive kræfter” gælder vel begge veje så? Den ene procent rige over for de 99 pct. mere eller mindre fattige, kunne man begynde med at udligne. Reagan slap tyren løs, og andre fulgte efter - også her i Danmark. Den fossile industri er nok den største ødelægger overhovedet. Kritisér den KS! Og hvorfor fremhæve kernefamilien, når fremtrædende højreorienterede er homoseksuelle?
“Traditionelle borgerlige dyder”? Det er vel noget med at ikke at ødelægge skattevæsnet indefra og udefra, ikk’? Tag og gå lidt mere i dybden med dybden med de der dyder, så vil du møde mange af os venstreorienterede.
Ja , og idioter findes overalt, hvad det ikke Pol Pot det hville slå ihjæl alle med briller, for de var jo intektuelle.
Er der blå "agurketid" på Information?
B L Å ( S L U K K E D E ) L Y S
Jamen. Man orker næsten ikke. Idet al denne debat, tager tid fra reelle problemer, der kan løses om man vil! <3 Ja: kulturen kan for så vidt godt være moderen, men det er for dumt og for simplet og mangler absolut - en fader. Du mangler naturen! Og du mangler en nytolkning af mangfoldighed, køn og en langt bredere forståelse af "institutioner".
Men altså: her, blot et eklatant eksempel på den (såkaldte) blå elitære KS fejlopfattelse af fakta: "Sorte i USA er ekstremt overrepræsenterede i grov kriminalitet. Otte procent af sorte mænd mellem 25 og 65 sidder i fængsel sammenlignet med to procent hvide, og de sorte hører også til blandt de fattigste i USA. Det skyldes især nedbrudte familier." - Og længere ræsonnerer KS ikke. Han går ikke tilbage til historien. Han mangler perspektivet: slaveriet og dermed fattigdommens svøbe i generationer frem. Han mangler også viden om politiets racisme: samt deres "farvefokus" : det der beviseligt gør, at langt flere sorte end hvide stoppes og undersøges af politiet.
JA: der skal uddannelse til. Men den mangler i den grad menneskeligt på højrefløjen. Jeg er dødtræt af; hver gang NOGEN perspektiverer humanistisk og tænker i andre løsninger end "vækst", mindre Skat og mere (ego)individ, - men inddrager det enkelte menneske i et samfundssocialt helhedsbillede; da, at blive anklaget for "selvforherligelse".
Højrefløjen har åbenbart brug for et ord, der lyder fælt, idet humanisme, stadig har en tillidsvækkende klang. De allerfleste indædte, seje aktivister på venstrefløjen, der hver dag gør en uendelig forskel for andre; tier stille. De hjælper bare. Uanset politisk ståsted; tænker aldrig på at nævne eget navn. Det handler nemlig ikke om dem, men om at forandre. Præcis den høj(re)populistdemagogiske retorik, og dermed racistiske og ulighedsskabende konsekvenser; som et sådant debatindlæg afstedkommer. Dét er selvretfærdiggørelse. Der kun er bygget på generaliseringer; IKKE de klassiske dyder der pinligt efterlyses, og de universiteter der dæmoniseres. Beklager: men det er alt, alt for overfladisk - og alt, alt for unuanceret.
Jeg får sådan lyst til at spørge; apropos socialitet og klima...hvor mange gange flyver hr KS om året? Apropos perspektiv - og at flytte fokus fra reelle udfordringer. Se DET er en fælde af kulturel dysfunktionalitet.
Hjælp.
Jeg kunne nærmest spille bingo med alle de genbrugte højrefløjsargumenter som er brugt i den her artikel.
Jeg hader sammenligningen med 1984 og deres udslettelse af viden, med det at vi nuancerer vores historieforståelse med en ikke så eurocentrisk vinkel.
Det er næsten som om vedkommende her bare vil have en nemt sort hvid verdenshistorie at opbygge en identitet omkring og ikke behøver at stille spørgsmålstegn ved.
Det er så rystende ubegavet, at det ikke burde stå i en begavet avis. Der generaliseres hæmningsløst fra nogle få ikonoklastiske idioter til alle, der ikke er borgerlige, hvad det så end vil sige. Og beskrivelsen af de sorte amerikanere lader os forstå, at de har en indbygget genetisk kode, der gør dem kriminelle; men modgiften er at blive "borgerlig", så forsvinder deres fortid, og deres levevilkår forbedres, og racismen forsvinder. Det minder meget om en gymnasieøvelse, hvor man skal argumentere fra en bestemt vinkel. Kunne Information ikke bestille nogle analyser fra mennesker, der ikke er så ensporede, at de er nødt til at identificere sig selv i modsætning til andre.
Støvring er forarget over 'Black Live Matter' demonstranterne og deres ’manglende samfundssind’.
Det minder mig om et sted hos Scherfig, hvor en historiker brokker sig over de historieløse bønder, der ødelagde træhesten og ridefogedens pisk ved stavnsbåndets ophævelse. Han bebrejdede dem deres manglede klassisk dannelse og historiske sans.
Støvring vil bekæmpe århundredes racisme og undertrykkelse ved at opdage sorte amerikanere i
'traditionelle borgerlige dyder og styrke den klassiske kulturdannelse'.
Ikke et ord om de massive sociale problemer, der er hovedårsagen til urolighederne. Her hjælper lidt ’klassisk fernis’ ikke stort. Som Lenin sagde ’revolutionen er ikke et teselskab’
Desuden: Det er påfaldende at Støvring er helt tavs om de højrefløjsaktivister der nægter at følge anbefalingerne fra myndighederne med henvisning til deres personlig frihed. Det er dem der frem for nogen er skyld i corona situationen i USA
Jeg beklager hvis jeg som mønsterbryder fra arbejderklasse til akademiker og nu medlem af Enhedslisten er kommet til at fratage jer debattører muligheden for at have ondt af mig ligesom jeg selv har haft det svært med at have ondt af min fordrukne far. Det har på ingen måde været hensigten.
Det er så tåbeligt: er der nogen, hvis statue er blevet fjernet eller revet ned, der har forladt vores historiske bevidsthed? Taler vi ikke stadig om zarfamilien, Saddam Hussein? Er oldtidens statuer, når de graves frem, ikke lige så gemt af århundreders tilkomne jordlag, hvadenten de var gemt væk eller stod på åbne pladser?
Når man går ind for at bevare disse statuer, er det, fordi man ved, at ens egen affinitet for de synspunkter, de tavst hylder, er på vej ud af tidens tankegods, og tak for det.
Det eneste, der virker, er at tage fra de rige og give til de fattige over skatten - sådan som vi lykkedes så godt med det, indtil Muren faldt, og åbenlyst fejlagtige analyser (Fukuyamas, først og fremmest) blev lagt til grund for en naiv liberalistisk omstilling af økonomien - selvom alle advarselslamper burde blinke: den vildvej har vi betrådt én gang, og én gang for meget.
Hvis man ikke ønsker at høre til i sit samfund og bidrage med det, man er god til, skal man ikke stryges op og ned ad ryggen, men det er, hvad de få procent besiddende bliver.
Desværre er der i Socialdemokratiet en indbygget hoffærdighed, der ønsker konformisme, i stedet for egentlig lighed, der fordrer den mest ekstreme forskellighed mellem forskellige mennesker, men netop giver dem ret til som borgere at være den, de er.
Det er også, hvad identitetskampen handler om: den enkeltes ret til 'sig'.
Tillykke Rune Lykkeberg og redaktionen.....første dags prøveabonnement på avisen, og endelig på side 16 et medie der lader andre meninger komme til orde....i dette tilfælde Kasper Støvring. Det er hvad man (jeg i hvert fald) har savnet i avisbranchen i de sidste 30 år. Fortsæt med det, og Information kan vokse til et betydningsfuldt medie....fremfor, hvad jeg tidligere har opfattet som en nicheavis. Tak.
"It’s The Culture, Stupid!" - Ha! Snak lige om identitetspolitik!
Så de "blå" i Danmark er vrede over noget der foregår i USA? Det må man selvsagt gerne være, men siden at han er en dansk debattør, der skriver i en dansk avis, til en dansk læser skarer om hvad danske borgerlige er vrede over virker det mildest talt malplaceret.
Enten har han misforstået hvad artikel serien handler om, eller også(hvad jeg frygter) kan han ikke differencer imellem USA og Danmark, da han halvvejs lveer i den amerikanske offentlighed som vi er blevet påtvunget igemmen de social medier. Og det må siges at være en pinlighed af de større for en selverklæret dansk konservativ
Jeg kunne godt ønske mig, at KS ville tage sig tid til at forklare sine læsere, hvad han mener med sinee udtryk:
identitetspolitikken. Er det meget vanskeligt at forstå at mennesker har tendens til at identificerer sig med mennesker, som har tilsvarende problematikker som dem selv når de ikke tilhører middelklassen,
er det de udnævnte ghettoerne hvor mennesker bor sammen med andre mennesker som heller ikke har for mange penge, eller.. ?
Og hvem er det, der går og vil rive statuer ned? jeg vil ikke, og jeg er da sikker på at jeg godt kunne finde en venstrefløjsidentitet et sted, hvis det skulle være. Jeg kan såmænd også finde en landboidentitet, en uden-indkomst-identitet, eller hvad med en sart hvidhuds-identitet-som-ofte-går-til-hudlæge..
Er det ikke netop denne forkætrede identitetspolitik som har skabt forenings-danmark, som står bag overordentlig meget udvikling i samfundet? jeg er da overbevist om at der findes forfatter-identiter for dem, som måtte begå sig i de kredse.
Men her er lidt hjælp til andre, som er sprunget let hen over identitespolitikkens stakitter: https://www.information.dk/kultur/2018/11/taler-naar-taler-identitetspol...
Ej, seriøst, jeg godtager ikke brokkeriet over 'venstrefløjen', som man som borgerlig vælter skyld over på, men som man ikke formår at definere nærmere.
Jeg kan egentlig godt forstå at I/vi ryster på hovedet,men måske er det egentlig Informations mål her at vise den "værste" side af højrefløjen?
De tre store indlæg har under alle omstændigheder bekræftet mig i at jeg befinder mig på den "rigtige" side.
Hvis jeg skal sige bare lidt godt- så er det fint at blive gjort opmærksom på at vi alle skal tvivle og ikke tro vi har sandheden og at de de rike kan se vores sandhed (også på "venstrefløjen" er dumme.
Det hele startede med en situation:
En borger siger at han ikke kan trække vejret fordi en politibetjent sidder med sit knæ på hans hals. Den borger dør. En politibetjent har myrdet en borger.
Nu lægger vi farve på deres hud:
En sort borger siger han ikke kan trække vejret fordi en hvid politibetjent sidder med sit knæ på hans hals. Den sorte borger dør. En hvid politibetjent har myrdet en sort borger.
Med eller uden hudfarve, fremkalder denne situation harme, vrede og indignation i os alle, men ikke dig Kasper Støvring?
Dét er tragisk! Yderemere din højeste akademiske grad kan ikke gøre godt for din manglende evne/vilje til at se denne umenneskelige vold med døden til følge, og du har mest travlt med at lufte din opsparede had/hævn mod de venstreorienterede der konstant giver dig dårlig samvittighed fordi de vil det godt for alle mennesker. Det lyser gennem at det er kun dig selv du tænker på og ikke andre borger i samfundet. Derfor lyder dine meninger og argumentationer hult og uinspirende.
P. S. Jeg synes også det var forkert af DKs BLM at adskille demonstranterne efter hudfarve.
Kommer vi aldrig hinsides god-ringe og god-ond systemiske indespærring; som Nietzsche beskrev der var grundlaget for kulturen? Jeg tror at det er de fleste der skriver her der glemmer at det er sejrherren der skriver historien. Sådan vil det altid være, så det er det kampen drejer sig om. Men hvis vi ikke er i stand til at genkende dem der Befriede Slaverne til Fattigdom, Hjemløshed og deraf naturligt medfølgende Kriminalitet, hvordan kan vi så forstå den forfærdelige systemiske fattigdom, materielle og spirituelle hjemløshed og de deraf følgende identitære problemer af alskens materielle og spirituelle slags de Også har medført? Skal de Ringe og Onde ofre så hjælpes? Og til hvad? Til at være Ikkeringe god, eller til at være Ikkeond god, eller begge dele? Skal vi i stedet bare tage lidt af det ene god og lidt af det andet god og blande dem opportunistisk politisk sammen og håbe på det virker blåt eller rødt, eller skal vi nihilistisk give slip på det hele og så tro på at det var det; som det er stormagtkonsensus nu? Så længe vi handler på baggrund af den ene slags eller den anden slags God (som er på baggrund af ringe og ond dialektikerne), så er vi stadig fangede i den systemiske cyklus; hvilket aldrig er til fordel for ofrene for cyklussen som derfor bliver til gode--onde. Når cyklussen bliver materiel- og spirituelhistorisk, så er der ingen nåde. Enhver revolte æder sine børn op og tager sine urimelige ofre i al urimelighed.Som mester Goya sagde: Il sueño de la razon produce monstruos. (Når forstanden sover producerer den monstrer)!
“At mange minoriteter klarer sig meget dårligt er et stort problem. Men man kan kun hjælpe dårligt fungerende grupper, hvis de hjælper sig selv. Mere særbehandling, flere rettigheder, demonstrationer og tilkendegivelser af sympati hjælper kun, hvis grupperne ændrer deres kultur. Det gælder mange arabiske og afrikanske indvandrere herhjemme, og det gælder de sorte i USA.“
-I can’t breathe !
- Hjælp dig selv.
I nazitidens Tyskland hjalp jødernes selvudslettende assimilation dem vist ikke helt så meget, som hr. Støvring argumenterer for.
Så meget for den slags letkøbte følgeslutninger.
Der faldt jeg i fælden; fordømmelse og selvretfærdighed, Kasper Støvring!
Der kan siges så meget om Støvring og de øvrige "borgerlige debattører".
Èt vigtigt spørgsmål at stille den "modsatte fløj" af hans, som jo her er så rigt repræsenteret, er om den yderste konsekvens af de åbne og indvandringsvenlige holdninger er at resten af verden "bare" kan løse sine problemer ved at indbyggerne forlader disse lande til fordel for f.eks. Europa (vest) og Nordamerika.
Fordi man er en borgerlig debattør "behøver" man jo ikke ikke at skrive som en åndspygmæ med skrumpehoved - vel ? Kasper Strøvring.
Udover det intellektuelle fallit, som de mest radikale og mest højtråbende 'identitetskrigere' repræsenterer, tegner der sig over nu tre debatindlæg fra 'markante ' borgerlige stemmer en - utvivlsomt utilsigtet - men ikke desto mindre ligeledes katastrofal bivirkning:
En aldeles forfladigelse af den borgerlige tænkning og virkelighedsforståelse.
Sådan går det gerne, når man lader sin tanke alene nære af de lavthængende frugter..
Tre 'markante' borgerlige stemmer har indtil nu fået ordet. Deres tilgang og stil er forskellig, men påfaldende er alligevel visse fællestræk:
- Ingen af dem berører den menneskeskabte globale opvarmning. Måske fordi problemet udspringer direkte af en livsførsel i overensstemmelse med 'gode borgerlige dyder', dvs. en af 'stærk arbejdsetik' drevet vækstfilosofi.
- Alle definerer de enhver afvigelse fra det 'anbefalelsesværdige' konservative samfundssyn som noget 'udefrakommende', et fremmedlegeme på den ellers homogene kreds af 'retsindede'. Dette i modsætning til at forstå samfundet som et hele, og dermed forholde sig medansvarligt til tidens problemer. Læser man disse 'borgerlige' kæmper, kan man ikke undgå at sidde tilbage med en fornemmelse af, at al ondt i denne verden ifølge dem indtraf omkring det herrens år 1968, og at vi indtil da levede i en form for jordisk paradis..
- Alle identificerer de - med rette - en tiltagende opløsning i samfundet. En vedvarende destruktion og opsplitning af både fællesskaber og de værdier, sådanne fællesskaber forudsætter som fundament. Og alle bebrejder de alene 'venstrefløjen' dette tiltagende mørke, og synes slet ikke at sanse, at de 'borgerlige dyders' uundværlige motor, en aldeles amokløben, globalt set altdominerende kapitalisme, har ikke ubetydelig andel i sagernes triste tilstand.
Nej, der er ingen dybde i tanken hos disse såkaldte 'intellektuelle borgerlige'. Forledt af en på de sociale medier særdeles højrøstet, men i al praksis forsvindende lille minoritet af selvforelskede 'identitetskrigere', har de ladet deres egen 'kritik', af 'venstrefløjen' og af samfundets opløsningstendenser i det hele taget, trække helt ud i en gold, og ufrugtbar ørken.
Og det er i sandhed en skam!
Kasper Støvring:
Jeg håber ikke du har afbrudt din ferie for at skrive denne kronik, for du har spildt din tid på at tage afstand fra andre (de venstreradikale), i stedet for at benytte muligheden for at argumentere for dine egne (borgerlige) holdninger.
Jens Thaarup:
Jeg forstår dig ikke helt i din argumentation?
Du nævner det at forandre sig kulturelt og hermed hjælpe sig selv, men hvilken kultur vil hjælpe "dem" lige nu?
Tro.traditioner ligger nok dybt og hvis de per nødvendighed skal forlade en kultur for at overleve både fysisk og psykisk,vil de færreste kunne gøre det på kort tid.
Vi kan jo bare kigge på os selv omkring hvor lang tid det kan tage for en bondeknold fra Vestjylland at falde ind i en kultur i hovedstaden og omvendt.
Hvis man så som menneske ikke opfattes som ligeværdig i processen bliver det endnu sværere ,tror jeg.
Viggo Okholm,
Jens Thaarup Nyberg citerer blot Kasper støvring. Måske derfor finder du forståelse svært opnåelig? ;D
Kasper Støvring, jeg synes, det er rammende for dit hykleri, at du netop benytter det amerikanske fængselssystem som indikator for de sortes kriminalitet - i og med netop det amerikanske fængslessystem har en historik for at internalisere det historiske slaveri i deres struktur, hvor det jo selv i vores dage diskuteres om det stadig er tilfældet. Hvilket det formentlig er i mindre grad end før, og andre sociale faktorer selvfølgelig også spiller ind. Men det gør problemstillingen ekstremt kompliceret og du kan ikke bare udnytte tallene som bevisførelse for, at de sorte er dårligere mennesker end andre.
Præcis samme retorik du plejer at bruge mod muslimer herhjemme. Måske har du endda bare taget en gammel artikel mod muslimer og skiftet ordet ud?
Som om du har et indre behov for at opbygge en "os og dem" retorik, der kan benyttes til at forsvare dine undertrykkende motiver - i hvert fald mod "dem". Og i så fald er du ikke en disse bedre end dem, du forsøger at angribe. For ekstremisme er undertrykkende ligegyldig hvilken farve den har.
Læs denne rigtig godE (og triste) artikel: https://baggrund.com/2018/10/08/slaveri-et-nyt-navn-afroamerikanerne-og-...
Fint nok med de seneste skriv om værdier fra såkaldte højreorienterede...eller som de tager sig ud...kalkstøtter.
Jeg syntes det er en interessant betragtning at sidestille det at være venstreorienteret med det at være imod racisme.
At asiater er assimilierede i USA ses tydeligt i alle storbyernes Chinatowns, Japantown, HindiUSA o.m.a. At Jøderne på samme måde er assimilerede ses tilsvarende af deres etablerede genetiske screening paneler der netop er opsat som de er fordi de Jødiske grupperinger er så indgifte at de har helt særegne sygdomme. (personligt syntes jeg kultural assimilering er rædselsfuldt).
At bruge netop 1984 som dokumentation er også lidt pudsigt alt den stund bogen er inspireret af Den Spanske borgerkrig og Francos totalitarisme og skrevet af en demokratisk socialist.
I forlængelse af Rikke Nielsens anbefalelsesværdige kommentar, kan man ligeledes dristes til at anbefale James Baldwins korte meditation over en gruppes behov for at dæmonisere en anden:
James Baldwin: I Am Not Your Nigger
https://www.youtube.com/watch?v=vWpcwUtIvCg
Bedre lyd her:
https://www.youtube.com/watch?v=L0L5fciA6AU
kunne de ikke få Jarl Cordua eller en anden lidt mindre outreret type til at skrive disse indlæg. Hvad bliver det næste: Morten Uhrskov eller Mikael Jalving?
Indtil videre er denne artikel-serie vel mest et vægtigt indlæg i debatten for drastisk at begrænse adgangen til universiteterne.
Kasper Støvrings debatindlæg er så fuld af misforståelser, fordrejninger og spidsvinklinger, at man ikke orker at gendrive dem alle. Lad mig derfor nøjes med en enkel, nemlig at Thomas Jefferson skulle være modstander af slaveri.
Jefferson var en af sin tids største slaveholdere. I Virginia var han måske den største.
Livet igennem livet gjorde han mere end 600 mennesker til slaver.
Mens han levede frigav han 2! Efter sin død 5!
Selv de børn, han avlede med sin 30 år yngre husslave Sally Hemings gjorde han til salver.
Jeffersons eneste virkelige indsats mod slaveri var at støtte forbuddet mod import af slavegjorte. Det skete i 1808, og medførte en højnelse af prisen på slaver og hurtigt et målrettet avlsarbejde for at holde trit med efterspørgslen.
Jeffersons modstand mod slaveriet må derfor siges at have været langt mere teoretisk end praktisk funderet, og han var aldeles frastødt af tanker som, at hvide og sorte kunne leve ligeværdigt sammen. Den dag slaveriet ville blive afskaffet, måtte man, mente han, sende de sorte tilbage til Afrika eller forvise dem til caribiske øer.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det borgerlige projekt går ud på i dag, hvor der er så megen indbyrdes strid. Ikke engang den gamle valgplakat, Pengene ligger bedst i borgernes lommer, holder vand. Staten skal jo opkræve skatter, så den har råd til at dele hjælpepakker ud til dem, der ødelægger børnenes fremtid.
Den anden gamle valgplakat, Den griske hånd tager dit parcelhus, kan godt skræmme nogle endnu. Det er svært for dem at lave valgplakater, så derfor står der fx kun, Familien, på dem.
Niels-Simon:
Den traditionelle borgerlighed har været død siden 1. verdenskrig, hvad dens nulevende tilhængere ikke har opdaget. Den tilhører 'verdens af i går' som Stefan Zwieg så fint beskriver.
'Denne civilisation var fra en økonomisk betragtning kapitalistisk, mens den juridisk og konstitutionelt var liberal; i sin forestilling om den karakteristiske herskende klasse var den borgerlig; den glorificerede naturvidenskab, viden og uddannelse, materielt og moralsk fremskridt; og den var dybt overbevist om Europas centrale rolle i verden – det Europa, der havde været skueplads for revolutioner inden for videnskab, kunst, politik og produktion'
Alt det bryder samme med 1. verdenskrigs katastrofe.
I dag har man en anden type borgerlig konservatisme som er i modsætning til den liberale konservatisme. Den er national og illiberal. Victor Urban i Ungarn er et eksempel på den type konservatisme. Her hjemme er Eva Selsing, Marcus Knuth og Marie Krarup eksempel på den samme. Som modsætning findes en liberale konservatisme, hvor Søren Pind og Jarl Cordua er eksempler. De to fløje er i virkeligheden dybt uenige om det meste, selvom nogle af dem sidder i samme parti.
Derfor kan de ikke enes om noget landsigtet politisk projekt. Det bliver spændende at se hvordan denne splittelse udvikler sig i de kommende år.
Ole Falstoft: Helt enig. Jeg tror bare, at de hader os. De ser fordærv i os. Vi er skyld i ulykkerne, skilsmisserne, narkomanerne, indvandringen, de uopdragede børn selvom mange af os gjorde, hvad vi kunne for at samle de rodløse op i institutionerne, skolerne og ungdomsuddannelserne. De kalder os røde, en slags femtekolonne. I de tre borgerlige kronikører føler jeg, at de anser os for en slags forrædere, der har fordærvet ungdommen. Suk!
Jeg tror deres had er udtryk for afmagt. 'Toget' er kørt og de er efterladt på perronen. De har ikke svar på tidens presserede problemer
Som i de andre artikler i serien er der ikke megen rationale at komme efter i denne heller.
Der er dog en ting der rækker langt ind over midten mod venstre hos folketingets partier; Nemlig at minoriteter ikke ukritisk bare skal ses som ofre og holdes i denne rolle. Dette er evident og uomtvisteligt al den stund at langt langt de fleste blandt minoriteterne i Danmark klarer sig ganske fint.
Skal vi have flere med, så gælder det om at få disse til omfavne de rige muligheder det danske samfund byder på.
Der er der rimelig enlighed om på tinge; Vel omkring 75%.
Men ovenståene er jo ikke et specielt dansk problem, men et problem man kender overalt i det vestlige Europa.
Det skal dog ikke forhindre os i at forsøge at få flere med på vognen; Til gavn for alle.
Borgerlige dyder, som skribenten løst fabler om ?, er det den gamle sang om "gud konge og fædreland" hvor pøblen skal tjene de rige. Hvor det eneste saliggørende for almuen er familiens kærlige favn ?