Læserbrev

34 havmøller vil ødelægge den strand, jeg tilbragte alle min barndoms somre ved

Ved Bjerge Strand oplevede jeg sol og regn, fantastiske solnedgange og strandengens blomster. Jeg kunne høre græshopperne og gå med bare fødder. Nu trues naturen og biodiversiteten af 34 nye, støjende havmøller, skriver Bodil Holst Kjær i dette debatindlæg
Debat
28. august 2020

Det er dejligt, at Information vil tage naturen op i serien »Informations naturskole«. En del af baggrunden er journalist Anna von Sperlings dragning mod naturen for at få lindring, når »verden er ved at gå ad helvede til«, skriver hun i avisen den 26. august. Sådan har jeg det også indimellem.

Det sted, hvor jeg blev bevidst om naturens betydning for mig, var Bjerge Strand ved Jammerland Bugt. Mine forældre havde fået et lille strandhus af min farfar i 1943. Det år blev jeg født. Alle min barndoms somre blev levet dér.

Jeg oplevede sol, regn og fantastiske solnedgange, hvis ellers ikke solen gik ned i en sæk. Jeg oplevede strandengens blomster – nikkende kobjælde, trevlenellike, bakkenellike, tjærenellike, blåklokker, engelskgræs, Jomfru Marias sengehalm og mange, mange flere.

Jeg spiste de sure revlingbær og vidste, hvor der var godt at gå med bare fødder. Sko hørte sig ikke til.

Der var store grønne græshopper, som kunne høres. Mange fugle og masser af sommerfugle. Der var også gammeldags lokum og ingen elektricitet eller vand. Vask foregik i Storebælt.

I dag har stranden ændret sig. Der er bygget flere sommerhuse, plæneklipperne har gjort deres indtog, strandengen er mange steder groet til med hybenroser, og der er plantet træer. Mange af husene er stadig små og gamle, men moderniserede.

Nede ved kysten er der imidlertid uændret. Solen er den samme, det er strandbredden også. Badevandet er som oftest klart, og stranden er stadig børnevenlig med lavt vand. Her er der kun naturens lyde, som giver fred i sind og krop.

Men der er en trussel, som kan ødelægge alt for mig og de mange andre, som færdes på og ved stranden. Der er planer for en kæmpe kystnær møllepark af havmøller, og går det, som jeg ikke håber, det gør, skal der bygges 34 200 meter høje havmøller tæt på kysten.

I stedet for uforstyrrethed vil vi komme til at opleve roterende og lysblinkende vinger. Ikke flere solnedgange uden gitterværk foran, og muligheden for at høre naturens lyde vil være forbi til fordel for turbinestøj.

Vindmøllerne vil også skade de totalfredede marsvin, som holder til i bugten, da de ikke tåler støj og kan miste hørelsen på grund af den, de vil skade edderfuglene, som raster og fouragerer i bugten to gange om året. De lever af muslinger, og føden forsvinder, når møllerne bygges.

En kystnær havmøllepark vil være på bekostning af naturen, dens diversitet og menneskenes velbefindende. Møllerne bør derfor ikke bygges.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvor langt fra kysten bliver vindmøllerne opstillet?

Torben K L Jensen, Dorte Sørensen, Lise Lotte Rahbek, Helene Thorup Hayes og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Søren Løvborg

Onde tunger kunne måske finde på at sige at disse bekymringer om dyreliv i virkeligheden mest handler om mennesker og deres udsigt (og deres behov for at drømme sig tilbage til en tid før verden gik af lave), men jeg synes da det er alvorligt med sådan nogen nye vindmøller, der skænder udsigten langs stranden nord for Reersø. Og de har jo ellers udfordringer nok i forvejen; som læsere af Information vil vide, kan både strand og Reersø meget vel være sunket i havet inden udgangen af dette århundrede. (http://surl.dk/ihi)

Jeg får dog lidt svært med at mønstre den helt store bekymring for fuglelivet, når skribenten selv linker til en artikel med titlen "Fugle reagerer fornuftigt på havvindmøller" og konklusionen "Den samlede effekt på havfuglene af de to vindmølleparker er begrænset". Klimaforandringer er, til gengæld, en eksistentiel trussel for mange fuglearter. (Og så estimeres det i øvrigt at for hver gang én fugl dræbes af en vindmølle, dræbes et sted mellem 100 og 10,000 fugle af bygningers vinduespartier. Men jeg har stadig til gode at se folk protestere mod det seneste arkitektoniske glasmonstrum af hensyn til fuglelivet...)

Thomas Tanghus, Werner Gass, Carsten Munk, Carsten Svendsen, erik pedersen, Lise Lotte Rahbek og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

findes der en alternativ placering til møllerne?

Jeg forstår sorgen og modstanden.
Jeg ved bare ikke andet alternativ til etablering af vedvarende energi end at holde op med at bruge strøm

Carsten Munk, Dorte Sørensen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvorfor ikke se vindmøllerne som et gode og al den renere energi der kan komme ud af "vore" stikkontakter.

I mine øjne er der noget flot over en vindmølle - de skæmmer da ikke landet så meget som motorveje og de støjer mindre. Tænk på alle de mennesker der må døje med støj , synet,osv. pga vejtrafikken til sommerhusområderne.

Thomas Tanghus, Jens Frederik Drivsholm, Carsten Munk, Viggo Okholm, Carsten Svendsen, Torben K L Jensen, Lise Lotte Rahbek, David Zennaro, erik pedersen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Om hundrede år er der nostalgi over at de første vindmøller bliver pillet ned for at skabe plads til noget nyt.

Carsten Svendsen

Mon ikke marsvinenes hørelse tager mere skade af de over 22.000 skibspassager der årligt foregår gennem det norlige Storebælt.

Malou Lauridsen

Der er sjældent noget naturligt over den danske natur. Dog er der mennesker der romantiserer over lige netop deres barnsdomsminder.

Det er synd at vi skal producere strøm men sådan er det nu engang. Sommerhusfolket har åbenbart aldrig tænkt over at andre har boet tæt på strømførende kabler og kraftværker i årtier.

Bodil Holst Kjær

Hans Larsen: Afstand mellem kyst og møllepark er 6 km. Loven blev imidlertid ændret i 2019, så herefter bliver der næppe bygget møller tættere på kysten end 15 km. Politikerne har heldigvis forstået, at møllerne ses meget tydeligt over vand.
Søren Løvborg: jeg har ikke lagt linket ind, men problemet med edderfuglene er, at deres fourageringsmuligheder er begrænset, da muslingbankerne afgraves. Vi har internationale forpligtelser til at opretholde bestanden, og det svenske Naturvårdsverket fastholder på denne baggrund, at møllerne ikke kan bygges.
Jeg synes det er ærgerligt, at naturen skal ofres for at klimaet kan blive forbedret. Vi må finde måder at forene de to målsætninger på. Energiøerne synes umiddelbart at være en god idé.
Jeg skrev ikke om min barndom for at romantisere o.lign., men for at gøre opmærksom på, at ferier kan være oplevelsesrige, selvom man ikke flyver til eksotiske badestrand etc. I det hele taget går jeg ind for at forbruget nedsættes.

Hans Larsen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jens Frederik Drivsholm

Der er samme problemstilling i farvandet imellem det nordlige Als og sydvest-fyn.
En medvirkning til et mildere syn på den nye udsigt kunne være, at udsigts-påvirkede får mulighed for at købe en andel - og det uanset fast bopæls-kommune. Den 'forsikring' gjorde jeg selv, da der var debat om, hvor meget Middelgrundens Havvindmøllebues nordlige del ville skæmme udsigten fra Langelinie. Da der var forslag om endnu en vindpark for enden af Nordhavn, var der strandvilla-ejere i Gentofte Kommune, som ikke ville have den nye skyline over København. Men de gamle havnekraner viger jo så bare for noget andet. Både på Tuborg-grunden og ud til Amager Strandpark bygges der højt og tæt!

Summa summarum. Storebælt og Sydlige Lillebælt: Kræv folke-andele i de kystnære vindmølleparker.

PS
Og få organiseret grundejerforeningerne i udryddelse af den invasive hybenrose til fordel for oprindelige strandengs-arter.