Læserbrev

Alkoholforbud til gymnasiefester er sidste udvej - bekæmp kulturen blandt de voksne først

De unges alkoholforbrug er igen kommet på dagsordenen, senest med et forslag fra de danske rektorer om et forbud mod salg af alkohol til gymnasiefester. Men start ikke med et forbud – lyt i stedet til eleverne, og find en fælles løsning, skriver forebyggelsesordfører for De Radikale, Nils Sjøberg, i dette debatindlæg
Debat
4. august 2020

Den seneste uge har der været en intens debat om danskernes forbrug af alkohol. Især de unge danskeres forbrug, efter at rektorforeningen Danske Gymnasier meldte ud, at de gerne vil forbyde alkohol til gymnasiefester via lovgivning.

Det glæder mig, at ledelsen på ungdomsuddannelserne er opmærksomme på det helt uhørte alkoholforbrug i Danmark, og jeg er enig med dem i, at der skal gøres noget nu. Men det er vigtigt, når det handler om de unges alkoholvaner, at Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) og Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO) tages med på råd. Ellers opnår vi kun, at problemet bliver skubbet væk fra uddannelsesinstitutionerne og ud i et utrygt natteliv, hvor det er helt uden kontrol. Det tjener ikke nogen.

Jeg har aldrig set forbud som et godt middel til at nå politiske resultater, men jeg er ikke helt afvisende over for rektorernes tankegang. Jeg synes, at det er interessant og demokratisk rigtig godt, når der kommer forslag fra både lærere og studerende, for vi skal virkelig have gjort noget ved danskernes forhold til alkohol.

Danske unge er europamestre i alkoholindtag. 42 procent af de 15-årige har drukket sig fulde to gange den seneste måned. Det er langt over tallene i vores nabolande, og hvad vi ellers plejer at sammenligne os med.

Alligevel er det faktisk de danske voksne, som drikker langt mere end de unge, der skaber kulturen for alkohol i Danmark. I Kræftens Bekæmpelses undersøgelse af danskernes alkoholvaner fra 2018 angiver 12 procent mænd og 11 procent kvinder, at de drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Hver tiende dansker drikker altså så meget, at det har en relativt stor sundhedsmæssig påvirkning. Desuden oplever kun 43 procent, at det er socialt acceptabelt at sige nej tak til alkohol i sociale sammenhænge.

Det er nogle helt vilde tal for alkoholforbruget i Danmark, og det er en kultur, som vi må arbejde for at forandre – også politisk. Men et forbud for de unge bør efter min mening først komme på tale, hvis alt andet mislykkes. Lad os starte med et samarbejde mellem faglige organisationer som Alkohol & Samfund, uddannelsesinstitutionerne og de unge selv.

Af Nils Sjøberg (R), forebyggelsesordfører for De Radikale

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her