Klumme

Coronasommeren mindede os om, at en ferie ikke behøver at være planlagt ned til mindste detalje

Coronapandemien har givet os en slags dogmeferie, hvor Danmark er fyldt op til randen af danskere. I min familie endte coronasommeren med at minde påfaldende meget om mine egne barndomsferier ved Vesterhavet. Det var fantastisk, skriver Kristian Villesen i denne klumme
»Jeg kan ikke huske, hvad jeg lavede i huset som etårig, men mon ikke jeg tumlede rundt og spiste sand på nogenlunde samme måde, som min etårige datter gjorde i år,« skriver Kristian Villesen, hvis coronasommer mindede ham om barndommens somre.

»Jeg kan ikke huske, hvad jeg lavede i huset som etårig, men mon ikke jeg tumlede rundt og spiste sand på nogenlunde samme måde, som min etårige datter gjorde i år,« skriver Kristian Villesen, hvis coronasommer mindede ham om barndommens somre.

Kristian Villesen

12. august 2020

I ugerne op til højsommeren så jeg unormalt mange opslag på Facebook og Instagram fra bekendte, der søgte sommerhuse i Danmark, som de kunne leje/låne i en uge – eller bare nogle få dage. Selv om der teknisk set blev givet – om ikke grønt – så i hvert fald gult lys til at rejse til de fleste lande i Europa, så valgte mange danskere at blive hjemme denne sommer, og det gav kapacitetsproblemer. Jeg bød ikke ind med hjælp, for vi skulle selv bruge vores familiesommerhus, som ligger ved Vesterhavet lidt syd for Blokhus.

At det var en særlig sommer, stod hurtigt klart, da vi kom til Nordjylland. Der var så voldsom trafik, at vi flere gange holdt helt stille på landevejene. Og når man kom ned ad de små grusveje, var der biler i snart sagt samtlige indkørsler, hvilket jeg heller aldrig har oplevet før. Vores helt lokale og normalt øde vej var pludselig fyldt med kondiløbere og hundeluftere. Det nordjyske sommerland var fyldt til randen. Ikke af tyskere, som i min barndom – men af danskere.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu