Læserbrev

Giv kvinder ret til at bestemme over deres egne æg – drop femårsgrænsen for nedfrysning

Når man nu, som mig, har gået igennem en smertefuld ægudtagning og været så heldig, at der er æg til overs, der kan fryses, hvorfor må man så ikke selv bestemme, hvornår man vil bruge dem til et barn nummer to eller tre, spørger Julie Sams Agerschou i dette debatindlæg
17. august 2020

Forlæng nedfrysning af æg. Det er vel ikke for meget at forlange?

Jeg synes i hvert fald ikke, at vi beder om meget. Retten til at bestemme over egne kønsceller, ligesom mændene må.

Jeg mener, at vi skal have ændret en forældet lov, som mange mennesker, der allerede har det svært, skal leve med konsekvenserne af. Jeg taler om loven, der foreskriver, at ubefrugtede og befrugtede æg skal destrueres fem år efter, at de er taget ud af kvinden. Forlængelse af perioden vil gøre en stor forskel for mange par og kvinder, som er i fertilitetsbehandling.

Loven er opdateret senest i 2006, hvor opbevaringsperioden blev sat op til fem år. Dengang havde man ikke samme viden om påvirkningen af æggene ved nedfrysning, som man har i dag. Nu siger ledende overlæger, at æggenes kvalitet, og dermed deres evne til at blive til et barn, ikke er bestemt af nedfrysningslængden. Risikoen for cellebeskadigelse sker i forbindelse med nedfrysning eller optøning, og æggene kender ikke forskel på ét eller 20 år i fryseren.

Så hvorfor skal vores beslutning om at prøve at bringe endnu et barn til verden dikteres af politikere og en forældet lov? Især når mænds sæd må være frosset ned til evig tid. Er det ikke på tide at bringe lidt ligestilling ind på denne front?

Opslidende proces

At være i fertilitetsbehandling er opslidende og en enorm belastning. Kroppen skal fyldes med hormoner, utallige scanninger, smertefulde ægudtagninger og ægoplægninger, samtidig med at tankerne strømmer rundt i hovedet:

Mon det lykkes? Hvornår lykkes det? Hvorfor er det så svært? Hvorfor er jeg så ked af det?

Når man nu, som mig, har gået igennem en smertefuld ægudtagning og været så heldig, at der er æg til overs, der kan fryses, hvorfor må man så ikke selv bestemme, hvornår man vil bruge dem til et barn nummer to eller tre?

Jeg har lavet et borgerforslag, og flere desperate kvinder har kontaktet mig for at høre, om der er nyt i processen med forslaget. De er plaget af stress, fordi de har æg på frys, der snart skal destrueres, og de føler sig ikke klar til endnu et barn lige nu. En arbitrær, politisk sat deadline på fem år burde slet ikke være en faktor i beslutningen om endnu et barn.

For hver dag, der spildes med politikersnak frem og tilbage, bliver æg destrueret. Vi skal lave om på det nu.

Julie Sams Agershou er GMP Professional hos Novo Nordisk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Beck-Lauritzen

-cellebeskadigelse sker i forbindelse med nrdfrysning og optøning! Måske skulle lægerne og kvinderne/mændene tage en pause, til kvaliteten af disse "in vivo"-forsøg bliver bedre. Der er øget risiko for livstids-skader på de nyfødte, til livslang sorg og belastning af forældrene, ja, vel også øgede sundhedsudgifter for samfundet! Ubetænksom adfærd, såmænd.

Claus Bødtcher-Hansen

16/aug/2020

Altså, er et ubefrugtet eller
befrugtet æg/foster ikke en
mere kompleks enhed end en
sæd-celle ?

Venlig hilsen
Claus