Læserbrev

Vi glemmer ofrene, når voldsdømte unge straffes med god mad, smykkeværksted og klatrevæg

En 16-årig med tyrkisk baggrund er dømt for vold, efter at han har sparket, truet og ydmyget en 14-årig dansk dreng. Straf er ikke det første, man tænker på, når man ser, hvor han skal tilbringe de næste måneder, skriver Uwe Max Jensen i dette debatindlæg
Debat
28. august 2020

Forleden faldt der dom i en sag fra Sønderborg, hvor en 16-årig med tyrkisk baggrund blev dømt for vold mod en 14-årig dansk dreng. Halsgreb, spark og trusler haglede ned over offeret, der til sidst blev tvunget til at kysse voldsmandens fødder.

Udover vold blev den 16-årige også dømt for knivtrusler og voldsomme vidnetrusler.

Dommen lyder på 16 måneders ’ungdomssanktion’ og en udfasningsperiode på otte måneder. Anklageren i voldssagen oplyser, at den 16-årige dreng med tyrkiske rødder skal være under konstant opsyn de næste fire måneder på en sikret institution. Derefter vil han blive overflyttet til et åbent opholdssted.

Efter dommen blev den 16-årige kørt direkte til den sikrede institution Koglen.

Straf er ikke det første, man tænker på, når man ser beskrivelserne af den 16-åriges hjem de næste måneder.

De kriminelle unge får deres eget værelse med stereoanlæg og selvfølgelig deres eget rummelige badeværelse. Institutionen har sportshal med basketbane samt en veludstyret klatrevæg. Der findes også fitnessfaciliteter, hvis de unge voldspersoner vil træne musklerne.

De kriminelle unge kan nyde de velekviperede køkkenfaciliteter, og de »får også noget godt at spise«, forklarer pædagogen Søren på institutionens hjemmeside.

Når de unge skal slappe af, kan det gøres med satellitkanaler på det store fladskærms-tv i opholdsrummet. Der er desuden mulighed for at dygtiggøre sig i institutionens værkstedslokaler. Her kan ungdomsforbryderne fordybe sig i smykkedesign.

Et sted i Sønderjylland sidder en 14-årig dansk dreng og hans familie. De har oplevet den værste og mest ydmygende vold, man kan forestille sig.

En 16-årig med tyrkiske rødder har fornedret sit offer og derefter spredt en mobiloptagelse på Facebook, hvor han kalder sit offer for en ’luder’. Andre personer er blevet truet på livet, fordi de skulle vidne mod ham.

Alle ofrene ser nu, hvad der sker, når en voldsmand udøver dominansvold og grov kriminalitet. Alt tyder på, at ofrene er glemt i denne sag.

Politikerne burde skamme sig.

Uwe Max Jensen er medlem af Stram Kurs.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

"Man er naturligvis nødt til at anskue hele billedet - og det er stort. Hvorfor har vi overhovedet indvandring? Hvorfor fordrives mennesker af forskellige klima/miljø-og socioøkonomiske årsager fra deres hjem? Det er ikke kun de, som må forlade deres hjem, der lider men også de, som må se det liv, de forsøger at skabe i f.eks. danmark, blive mere eller mindre udfordret af nytilflyttere. Og det er aldrig, som i aldrig den økonomisk elite, som må bære her."

Randi, jeg er ret enig i at glokalisering (Baumann) er en stærkt medvirkende faktor til konfliktudvikling mellem f.eks. danskere og flygtninge/indvandrere. Og ret mange elementer har indflydelse på udviklingen af flygtningestrømme, som ingen (og nok sidst af alle flygtningene selv) ønsker sig, herunder: Imperialistiske regimeskiftekrige, klimapåvirkningen, den globale megakapitalisme og den globale ulighed (i vores samtid vel primært faciliteret af neoliberalismens neokoloniale sigtelinjer).

Og naturligvis er det almindelige mennesker, som både må lide og ofres i de eksisterende og medfølgende problemkomplekser, som vel mest af alt handler om fraværet af reelt demokrati i specielt de toneangivende magter og økonomier i den eksisterende verdensorden.

Vi er alle offer i færd med at skabe nye offer.
Straf forstærker den tendens yderligere.

Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Trond Meiring og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Henrik Plaschke

Erik Fuglsang

Jeg har tidligere forsøgt at forklare, hvor lidt givtige tal for overrepræsentation egentlig er. Sådanne tal siger intet om en befolkningsgruppe som helhed.

Ikke desto er der fortsat en del debattører, der bliver ved med at tale om denne ”overrepræsentation”, om betydningen af etnicitet og kulturelle forskelle m.v. Som om det skal gøre os klogere.

I stedet for at se på disse vildledende størrelser har jeg i stedet regnet lidt på de absolutte tal – med udgangspunkt i Danmarks Statistiks Indvandrere i Danmark 2019.

Definerer vi kriminalitet ud fra antallet af personer, der i et givet år er dømt for at overtræde straffeloven, kan vi konstatere, at ca. 1,3 % af efterkommere af tyrkiske indvandrere er kriminelle. Ca. 0,5 % af de tyrkiske indvandrede er kriminelle ud fra en tilsvarende definition.

98,7 % af efterkommerne er således ikke kriminelle. Tilsvarende er 99,5 % af de tyrkiske indvandrere ikke kriminelle ud fra en tilsvarende definition.

Næsten alle beboere – flere end 99 % - i Danmark af tyrkisk oprindelse er således ikke kriminelle, hvis vi lægger tallene for indvandrere og efterkommere sammen.

Mon det nu er etnicitet og kultur, der forklarer, at 99 % af disse ikke er kriminelle?

Havde man nu i stedet for defineret kriminalitet bredere – havde man også inkluderet overtrædelser af færdselsloven – ville tallene blive lidt større. Men det gælder stadig, at langt størsteparten af mennesker af tyrkisk oprindelse i Danmark ikke er kriminelle.

Man kan jo heller ikke udelukke, at nogle vælger at begå deres kriminalitet i et andet år end de her angivne, ligesom jeg i nogle tilfælde har måttet sammenholde tal for hhv. 2018 og 2019. Men det forrykker næppe billedet i noget videre omfang.

Endvidere kunne man sondre mellem forskellige aldersgrupper, mellem mænd og kvinder og meget mere. Unge er som bekendt mere kriminelle end ældre, ligesom mænd er mere kriminelle end kvinder.

Man kunne også udvide billedet til hele gruppen af såkaldt ikke-vestlige indvandrede og efterkommere. Billedet er det samme: langt de fleste er ikke kriminelle.

Men jeg holder mig her til den overordnede pointe: næsten alle mennesker – mere end 99 % - af tyrkisk oprindelse i Danmark er ikke kriminelle.

Carsten Munk, Hans Larsen, nils valla, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Henrik plaschke - så de, der henviser til overrepræsentation i kriminalitetsstatistikkerne læser simpelthen tallene forkert. Det vil jeg ikke argumentere imod men blot konstatere, at der finder etnisk og kulturelt baserede konflikter af både kriminel og ikke kriminel karakter sted, som det giver mening at anerkende og forholde sig til.

Henrik Plaschke

Randi Christiansen

Ja, hvis man tror, at man kan sige noget om omfanget af kriminalitet i forskellige afgrænsede grupper ud fra en mulig over- eller underrepræsentation, så bruger man tallene til noget, de ikke kan bruges til. Og det er der en del, der gør. Enten fordi de ikke forstår statistikken eller for at manipulere.

At der måske findes etniske og eller kulturelt baserede konflikter sted her og der, vil jeg da på ingen måde afvise. Vi kan blot tænke på forholdet mellem dele af det tyrkiske og dele af det kurdiske miljø i Tyskland, Danmark og mange andre lande med en befolkning med rødder i Tyrkiet. I øvrigt er den ”etnisk” danske befolkning på ingen måde kulturelt homogen, ligesom der er masser af kulturelt baserede konflikter i den danske befolkning – selvom vi sjældent slår hinanden ihjel.

Men det er alt for nemt blot og bart at henvise til kulturelle forskelle, når der er et eller, man ikke forstår og gerne vil forklare. At sætte navn på en uvidenhed ved at benævne den kultur - ”ja, det er nok deres kultur” - gør os ikke nødvendigvis klogere. De kulturelle normer, der hersker eksempelvis blandt unge indvandrere i Danmark, er formodentlig mindst lige så præget af amerikansk ungdoms- og/eller ghettokultur som af kulturelle mønstre i deres oprindelseslande. Ligesom sidstnævnte kan være ekstremt uensartede. Osv. Osv.

Randi Christiansen

Henrik plaschke - som jeg skrev 29. august - 19:35

"Er det udelukkende sociale forhold, der gør sig gældende? Eller kunne etnicitet I en til tider ekspolosiv blanding tænkes også at være en del af ligningen?

Fatter ikke, at man slår syv kors for sig bare ved tanken?

Personligt finder jeg som moderne dansk kvinde dele af den arabiske kultur herunder det macho- volds-og undertrykkende syn på kvinder og børn meget provokerende.

Hvilket ikke gør det nemmere at deltage med gensidig respekt i det danske samfund. Det er en selvforstærkende ond spiral, i hvilken de enkelte detaljer må anskues nøgternt og fordomsfrit."

Randi Christiansen

Debatten har utvivlsomt udviklet sig i en retning væk fra "forholdene i danske fængsler", men desuagtet må jeg give dig ret i denne del af debatten.
Det har i mange år også undret mig, at vi der plæderer for at mange aspekter skal indregnes når vi anskuer problemer blandt en del af vores nye medborgere, er de der bliver betegnes som snæversynede; Mens de der giver DF og "gammeldanskerne hele skylden betragter sig selv som
de nuancerede.

Fortsat held og lykke med den debat.

Malou Lauridsen

“den arabiske kultur herunder det macho- volds-og undertrykkende syn på kvinder og børn meget provokerende.”

Randi er det alle herboende med arabisk baggrund der har den stråmands-kultur du lige opsætter der? Det er jo let nok at retfærdiggøre sine argumenter når man hjælper dem lidt på vej ved at tillægge en masse mennesker nogle negative tendenser for så at erklære sig bekymret over det.

Randi Christiansen

Malou - hvis du citerer mig, må du gøre det korrekt. Men så var din pointe selvfølgelig invalid.

"Personligt finder jeg som moderne dansk kvinde dele af den arabiske kultur herunder det macho- volds-og undertrykkende syn på kvinder og børn meget provokerende."

Så for at stave det for dig : når jeg skriver 'dele af den arabiske kultur', burde det være indlysende for dig, at jeg ikke henfører til alle arabere.

Den del af arabisk kultur, som jeg refererer til, kan ikke være nogen ubekendt ej heller, at disse normer i ikke nær samme omfang om overhovedet er del af dansk kultur.

Malou Lauridsen

Måske er det, Randi Christensen, fordi det du beskriver ikke er kultur. At tillægge nogen vold som kultur er fuldstændigt inkorrekt og du burde faktisk vide bedre. Hvorfor mit argument naturligvis holder vand 100%. Du behøver ikke føle dig hængt ud over at du mener det kun er “dele af arabisk kultur”, for jeg anfægter hele din tillæggelse af vold som “kultur” til nogen arabere overhovedet.

Du kan måske argumentere relativitet men det kan du også over “dele af den danske kultur der forherliger voldtægt og drab“ eller andre tilsvarende stigmatiserende, inkorrekte udsagn der lige bliver påhægtet ordet kultur for at understrege at det er altså noget man lærer i den gruppe.

Sider