Klumme

Hvorfor skal dagpengesystemet absolut få folk til at hade deres liv?

Som nyuddannet tænker jeg ikke dagpenge som et reelt alternativ til et prekært arbejdsliv. For selv om dagpengesystemet skulle være til for borgernes skyld, fremstår det, som om det er designet til at få folk til at hade deres liv, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i dette debatindlæg
»Lige så privilegeret som det i princippet er, at vi har et dagpengesystem i Danmark, lige så uforståeligt er det for mig, at det skal være så ubehageligt at være i,« skriver Mathilde Moestrup i denne kommentar.

»Lige så privilegeret som det i princippet er, at vi har et dagpengesystem i Danmark, lige så uforståeligt er det for mig, at det skal være så ubehageligt at være i,« skriver Mathilde Moestrup i denne kommentar.

Jakob Dall

21. august 2020

For et par måneder siden blev jeg færdiguddannet, og det har givet anledning til en del overvejelser om min fremtid, praktiske såvel som eksistentielle. Hvad vil jeg gerne arbejde med og hvor meget? Hvor mange penge har jeg brug for at tjene? Hvad er mine ambitioner og drømme?

Der er imidlertid ét spørgsmål, jeg ikke har villet stille mig selv, nemlig spørgsmålet om, hvorvidt jeg burde gå på dagpenge.

Som freelancejournalist/litterær altmuligkvinde tjener jeg ikke ligefrem kassen, så det ville give god nok mening at overveje. Men jeg ved med mig selv, at jeg ikke kommer til at gå på dagpenge, medmindre det en dag bliver min eneste mulighed for at betale husleje.

Fordi jeg er blevet færdig med at studere forholdsvist sent, har jeg nemlig haft mulighed for at lære af mine jævnaldrendes erfaringer. Og de seneste år har jeg set en lang række af venner og bekendte færdiguddanne sig, melde sig som jobsøgende og siden blive nedbrudt af dagpengesystemet.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Bjarne Andersen
  • Kim Folke Knudsen
  • Poul Anker Juul
  • Markus Lund
  • Christian Mondrup
  • Morten Wieth
  • Freddie Vindberg
  • Steen K Petersen
  • Carsten Munk
  • Claus Nielsen
  • Katrine Damm
  • David Zennaro
  • Per Christiansen
  • Lillian Larsen
  • Anders Reinholdt
  • Viggo Okholm
  • Per Klüver
  • Hans Larsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Eva Schwanenflügel
  • Troels Ken Pedersen
  • Werner Gass
Thomas Tanghus, Bjarne Andersen, Kim Folke Knudsen, Poul Anker Juul, Markus Lund, Christian Mondrup, Morten Wieth, Freddie Vindberg, Steen K Petersen, Carsten Munk, Claus Nielsen, Katrine Damm, David Zennaro, Per Christiansen, Lillian Larsen, Anders Reinholdt, Viggo Okholm, Per Klüver, Hans Larsen, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen og Werner Gass anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Deet spørgsmål har rigtig mange stillet sig selv, hvis de er kommet i kontakt med arbejdsløshedssystemet.
Svaret er, at systemet har som formål at passivisere de, som HAR et job. Flertallet. Arbejdsstyrken. Blå Bjarne, Arne og alle de andre. En slags omvendt psykologi
Så længe der er tilstrækkelig mange protester mod beskæftigelsessystemet, hvor folk beretter om absurditeter, ørkesløshed, tvangsarbejde uden løn, ydmygelser og håbløshed, jo større chance er der for, at de forbliver i sine jobs, acceptere urimelige arbejdsvilkår og ikke får gode ideer om en bedre tilværelse.
Det er politisk helt bevidst at beskæftigelsessystemet mishandler mennesker.
Men pyt - det er jo kun et mindretal og man kan altid finde en eller anden, som kan stilles op som skydeskive for arbejdsstyrkens vrede, frygt og foragt. Karina, Robert og alle de naboer, som ved noget om nogen, som vistnok snyder med børnebidraget. Nid og nag skal nok holde hvert enkelt individ bange for udskammelsen og forargelsen.

Systemet vil ikke bedres. Arbejdsløse skal leve på fattigdomsgrænsen, hvis ingen arbejdskøber vil betale for deres tid og kræfter, for allers ville de arbejdende gøre oprør.
Det ville være politisk selvmord at ændre systemet til det bedre. for de arbejdsløse. Eller bare til noget konstruktivt.

Estermarie Mandelquist, Pia Nielsen, Thomas Tanghus, Jeppe Lindholm, Lars Bo Jensen, Jette Steensen, Jonna Jensen, Bjarne Andersen, Kim Folke Knudsen, Randi Christiansen, Mads Kjærgård, Flemming Berger, Markus Lund, Heidi Larsen, Martin Rønnow Klarlund, Christian Mondrup, Arne Albatros Olsen, Steen Bahnsen, Dennis Tomsen, gert rasmussen, Birte Pedersen, Søren Nielsen, Kim Houmøller, Freddie Vindberg, Thomas Steensen, Steen K Petersen, Jacob Schmidt, Claus Nielsen, Carsten Munk, Jacob Nielsen, Katrine Damm, Anne Schøtt, Per Kortegaard, David Zennaro, Per Christiansen, Lillian Larsen, Susanne Kaspersen, Anders Reinholdt, Viggo Okholm, John Poulsen, Per Klüver, Hans Larsen, Tinne Stubbe Østergaard, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen og David Adam anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Mathilde Moestrup. Nu skal man ikke tro på alt hvad medierne incl nyuddannede i statskundskab Emma Sander Poulsen skriver. Medier nyder at jage arbejdsløse som dovne, og samtidig brokke sig over når myndighederne prøver at holde de arbejdsløse i aktivitet, især når de er velformulerende akademikere.
Borgerlige debatører/politikere opdeler ofte mennesker i 1. de dovne svage karakterer der er ude på at leve af offentlige ydelser (andre mnnesker skattebetaling), og 2. dem de selv kender og som altid er ærlige og reelle mennesker og som myndigheder bør have stor tillid til?

Arne Albatros Olsen, Jacob Schmidt, Carsten Munk, Susanne Kaspersen og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Der kommer altid til at være nogle arbejdsløse i vores samfund, især nu hvor vi befinder os i en pandemi og økonomisk recession. Så hvorfor ikke behandle dem ordentligt?"

Ret det til :
Der SKAL altid være nogle arbejdsløse i vores samfund.
Det regnes der nemlig med i Finansministeriets finurlige krinkelkroge.
Det er det, der kaldes 'den strukturelle arbejdsløshed', eller med Orwellsk newspeak; 'arbejdsudbuddet'.

De arbejdsløse skal være der af de suspekte og dunkle årsager, som Lise Lotte Rahbek oplister i sit skarpe indlæg.
Og i tilgift af den indlysende grund, at det holder lønningerne nede.

Desuden er faggrænserne blevet fuldstændig ophævede; nu er det lige meget hvad man er uddannet eller oplært i, man har bare at søge jobs man overhovedet ikke er kvalificeret til, eller som giver en meget ringere løn end éns fag.
Ansøgninger, der ofte ryger durk i papirkurven hos modtageren.

Fagre nye jobmarked.

Tak for en god klumme.

Estermarie Mandelquist, Pia Nielsen, Thomas Tanghus, Bjarne Andersen, Kim Folke Knudsen, Steffen Gliese, Markus Lund, Heidi Larsen, Martin Rønnow Klarlund, Christian Mondrup, Arne Albatros Olsen, Steen Bahnsen, Rune Haller, Dennis Tomsen, Birte Pedersen, Freddie Vindberg, Steen K Petersen, Jacob Schmidt, Carsten Munk, Ebbe Overbye, Katrine Damm, Anne Schøtt, Per Christiansen, Lillian Larsen, Susanne Kaspersen, Viggo Okholm, John Poulsen, Per Klüver, Lise Lotte Rahbek og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar

gad vide hvor mange socialrådgivere og andre beslægtede job i det bureaukrati her,der kunne frigives til at hjælpe mennesker i generelle livs kriser m.v.,hvis systemet gik ud fra at alle som har muligheden hellere vil arbejde en bare "dovne" den af?
Man kunne jo sagtens kræve at mennesker forsøger at finde job ved at man skulle vedlægge et bevis på en ansøgning når dagpengen skal gøres op.
Måske skal alle de praktikforløb med gratis arbejde og med "løn" til arbejdsgiverne forbydes, men at de tvil være ok at en arbejdssøgende kunne få sin understøttelse i en prøvemåned på en elelr anden måde.

gad vide hvor mange socialrådgivere og andre beslægtede job i det bureaukrati her,der kunne frigives til at hjælpe mennesker i generelle livs kriser m.v.,hvis systemet gik ud fra at alle som har muligheden hellere vil arbejde en bare "dovne" den af?
Man kunne jo sagtens kræve at mennesker forsøger at finde job ved at man skulle vedlægge et bevis på en ansøgning når dagpengen skal gøres op.
Måske skal alle de praktikforløb med gratis arbejde og med "løn" til arbejdsgiverne forbydes, men at de tvil være ok at en arbejdssøgende kunne få sin understøttelse i en prøvemåned på en elelr anden måde.

jens christian jacobsen

I stedet for at hade dit liv, Mathilde, kunne du bruge de ti-timers ophold til sammen med de andre i samme situation til at kvalificere en systemkritik og handle politisk. Aktionere hed det engang. Der er i al fald ingen grund til at hade dig selv fordi du er reduceret til arbejdskraftreserve på et marked du ingen indflydelse har på.

Søren Dahl, Bjarne Andersen, Kim Folke Knudsen, Randi Christiansen, Viggo Okholm, Steffen Gliese, Markus Lund, Arne Albatros Olsen, Steen Bahnsen, Jette Randrup, Birte Pedersen, Søren Kuhn, Morten Wieth, Steen K Petersen, Ebbe Overbye, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek, Ole Henriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Viggo

Lige begyndelsen af dit indlæg anbefaler jeg gerne.

Men :

"Man kunne jo sagtens kræve at mennesker forsøger at finde job ved at man skulle vedlægge et bevis på en ansøgning når dagpengen skal gøres op."

Idag er det sådan, at man skal søge mindst to job om ugen, og logge på jobnet, dermed beviser man sine ansøgninger.
Det er også ofte den eneste mulighed, der gives i mange kommuner, for at man kan komme i kontakt med sin sagsbehandler/jobkonsulent.
Man logger ind og booker en aftale.
Og så er det bare ærgerligt, hvis vedkommende er syg/fraværende/man har fået en anden.

Det er al denne umyndiggørende "bevisførelse" og kontrol i hoved og hale, der gør systemet totalt gumpetungt og kafkask.
Hvorfor ikke bare gøre mere ud af at hjælpe den enkelte?

Den sidste bemærkning forstår jeg desværre ikke..

"Måske skal alle de praktikforløb med gratis arbejde og med "løn" til arbejdsgiverne forbydes, men at de tvil være ok at en arbejdssøgende kunne få sin understøttelse i en prøvemåned på en elelr anden måde."

Hvad i alverden mener du med "en prøvemåned"???

Bjarne Andersen, Markus Lund, Steen Bahnsen, Birte Pedersen, Steen K Petersen, Carsten Munk og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ jens christian jacobsen

God idé !!

Man ser for sig, hvordan rummet pludselig summer af indignerede stemmer, plakater tegnes på kopipapir, og trapper barrikaderes i jobcentret ;-)

Lillian Larsen, Bjarne Andersen, Steen Bahnsen, Birte Pedersen, Morten Wieth, Steen K Petersen, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek og Ole Henriksen anbefalede denne kommentar

- Som jeg har skrevet før, så fatter jeg ganske enkelt ikke, at fagforeningerne, fx socialrådgiverene og diverse andre, som er ansat på jobcenterne ikke sætter hælene i, og samlet nægter at fortsætte med at administrere efter de modbydelige, nedværdigende og menneskefjenske regler jobcenter-helvedet er omfattet af.

Therese Hagen, Lillian Larsen, Thomas Tanghus, Jette Steensen, Bjarne Andersen, Kim Folke Knudsen, Ib Christensen, Sven Elming, Markus Lund, Lise Lotte Rahbek, Arne Albatros Olsen, Steen Bahnsen, Birte Pedersen, Lars Løfgren, Freddie Vindberg, Steen K Petersen, Ebbe Overbye, David Adam og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Hvorfor bliver jobcentret ikke indklaget for Menneskerettighedsdomstolen?

Lillian Larsen, Thomas Tanghus, Arne Albatros Olsen, Steen Bahnsen, Birte Pedersen, Freddie Vindberg og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

@ Katrine Damm 21. august, 2020 - 11:11
Det gør de ikke - grundet skræk og rædsel for at havne på den anden side af bordet.

Lillian Larsen, Thomas Tanghus, Jette Steensen, Bjarne Andersen, Ib Christensen, Lise Lotte Rahbek, Steen Bahnsen, Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Freddie

"Husk på, at det er statens penge du får."

Det var en joke - ikke..?!?

Bjarne Andersen, Kim Folke Knudsen, Ole Henriksen, Lise Lotte Rahbek, Birte Pedersen, Steen K Petersen, Kim Houmøller, Morten Wieth og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Eva@

Fordi Eva, menneskerettighederne de sidste 20 år er blevet udvandet, de er bare blevet til et skønhedsmaleri, det samme med arbejdsmiljø loven.

Ønske fra min side, at vi gav samme beskyttelse til arbejdsløse/kontanthjælps modtager, som dyreværnsloven kapitel 1, §1 & §2 fastslår:

Dyreværnsloven

Kapitel 1

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

Jørgen Larsen, hannah bro, Thomas Tanghus, Bjarne Andersen, Ib Christensen, Lise Lotte Rahbek, Steen Bahnsen, Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen, Freddie Vindberg, Katrine Damm og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Jeg har været der, og det er ren tortur, ganske enkelt, det kan ikke forklares anderledes.

Jørgen Larsen, Bjarne Andersen, Kim Folke Knudsen, Steffen Gliese, Steen Bahnsen, Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen, Steen K Petersen, Lars Løfgren og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Det er jeg skam helt med på Carsten Svendsen, men netop derfor er det jo nødvendigt at det foregår i samlet flok.

Steen Bahnsen, Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar

Rolig nu!

Dagpenge systemet opleves meget forskelligt alt efter hvilken status du har. Dvs. der er forskellige sanktioner og tiltag alt efter dit uddannelses niveau og alder. Og på trods af at systemet sjældent tager udgangspunkt i den enkeltes situation og behov( som en række politikere naivt tror, ja Morten Østergaard, det er dig jeg tænker på), men snarere kommunens behov for at kunne sætte krydser i de rigtige felter for at kunne få penge fra staten, så er det trods alt ikke Hanna Ahrendt der skal i brug i øjeblikket. Menneskehåndteringen er blevet meget bedre end den var under de blå regeringer. Vi er dog stadigvæk langt fra de plus ord Hummelgaard spytter ud, ord som værdighed f.eks. Kravende for at dokumentere aktivitet i jobjagten er slækket en del og en halv times samtale med en velmenende jobkonsulent kan vel heller karakteriseres som en voldsom udfordring. At samtalen så stort set handler om at skabe en fortælling som konsulenten kan nedfælde i loggen, så kritiske øjne ikke finder grundlag for løftede pegefingre, snarere end for alvor at hjælpe den ledige tilbage til aktiv tjeneste på arbejdsmarkedet er en helt anden snak (man lærer hurtigt at bruge de rigtige ord, uopfordret er f.eks. et rigtigt godt et)
For øvrigt er der aldrig nok ledige samlet på jobcentrene samtidigt til at nogen form for aktion endsige barrikadering af trapper kan finde sted. Om ikke andet skal de udstationerede vagter nok sørge for at dæmpe evt. ophidsede gemytter.
Et par gode råd til at håndtere ledighed.
Lad være med at basere din identitet på dit arbejdsliv.
Få en hobby.
Glæd dig over corona karantæne, du er trænet til det, det er de andre ikke..
Skriv kommentarer i Information.
Tag en dag af gangen og udlad at tænke på din skæbne når dagpengeperioden løber ud.

Therese Hagen, Torbjørn Methmann, Poul Erik Pedersen, Lise Lotte Rahbek og Jette Randrup anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Steen

Situationen er dog, at dyreværnsloven bestemt ikke overholdes mange steder i landbruget, ligesom den heller ikke overholdes på mange jobcentre.

Der spekuleres i at en anket sag ikke har opsættende virkning, og at der ikke sanktioneres, når kommunen bryder loven - eller "går til kanten", som det hedder på politisk.

I øjeblikket overvejes det seriøst, om Danmark skal følge Tyskland med en ny lov om hundeluftning; mindst to gange om dagen, ellers vanker der bøder.
(Det skal blive lidt sjovt at se betjent Kling og Klang ligge ude i busken med stopuret og kikkerten..)

Måske kunne man lave en lov om, at også arbejdsløse skulle have lov til at lufte sig mindst to gange om året på en lille ferie?
Det må de ikke nu, da de skal 'stå til rådighed for arbejdsmarkedet' 24/7.

Ib Christensen, Steen Bahnsen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Bent Christensen

Jeg har været på dagpenge, mener ikke at systemet er så forfærdelig som andre mener. Men hvis jeg skulle starte som ny, vil jeg nok droppe a-kassen og i stedet lægge 1000 kr. til side hver måned. Afhængig af mange tin vil jeg mene at jeg kan overleve for omkring 10000 kr. mdr

Bent Christensen

Jeg har været på dagpenge, mener ikke at systemet er så forfærdelig som andre mener. Men hvis jeg skulle starte som ny, vil jeg nok droppe a-kassen og i stedet lægge 1000 kr. til side hver måned. Afhængig af mange tin vil jeg mene at jeg kan overleve for omkring 10000 kr. mdr

Ole Henriksen

I mit, indtil nu, godt 40-årige arbejdsliv, har jeg for 10 - 15 år siden været en tur omkrig Jobcenteret for at få udbetalt en månedsløn fra lønmodtagergarantifonden i forbindelse med en konkurs.
Jeg bor i Aalborg, og mødte op med et CV, der viste at jeg havde arbejdet i Aalborg, Brønderslev, Hjørring, Valby og Hampen, og den eneste “vejledning” jeg modtog var, at nu skulle jeg være klar over, at jeg skulle være klar til at tage arbejde udenfor min bopælskommune.
Så jo, man kan modtage yderst kvalificeret rådgivning på Jobcenteret.......

Therese Hagen, Søren Dahl, Kim Folke Knudsen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Markus Lund anbefalede denne kommentar
Ole Henriksen

I de perioder, hvor jeg havde ansvaret for at ansætte produktionsmedarbejdere var det også min erfaring, at det gav mere mening at kontakte de relevante A-kasser i stedet for jobcenteret.

Søren Dahl, Kim Houmøller, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Ib Christensen anbefalede denne kommentar

Jeg er på supplerende, og jeg hader det! Kontrolbureaukrati og mistillid, fuldstændig ligesom kontanthjælpssystemet. Social'rådgivere' er i realiteten vogtere af statens pengekasse. Til Bloksbjerg med dem. Heldigvis har jeg en forestående arbejdsplads som ofte forlænger mig - desværre kun på nat. Jeg fucking hader nat, især om sommeren og efter 4 år uden et socialt liv. Giv mig min frihed tilbage. Det kan ikke passe at man har det bedre som fuldt ledig end en som gør hvad samfundet beder om og arbejder. Og det kan ikke passe at man som arbejdsløs skal have det dårligt og ligefrem skamme sig over at eksistere. Føj.w

Steen K Petersen, Kim Folke Knudsen, Randi Christiansen, Anders Reinholdt, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Betragt det at være arbejdsløs som et job, så giver det hele meget mere mening...

Freddie Vindberg

Rikke, hvad er det for et job, du tænker på - prostitution?

Lillian Larsen, Katrine Damm, Jørgen Larsen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Jeg bliver i hvert fald umådelig trist, når man får tilbudt et kursus i at logge sig ind på NemID!

Therese Hagen, Søren Dahl, Steen K Petersen, Kim Houmøller, Kim Folke Knudsen, Anders Reinholdt, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Ok man kan godt betragte det som et job, men hvorfor ikke gøre det til et job. Der er masser af funktioner som blev varetaget før i tiden, parkbetjent, stationsbetjent etc. Jeg tror der er masser, hvis man leder. Og så går det meningsfuldt og giv den løn, der hører til jobbet!

Lillian Larsen, Søren Dahl, Kim Folke Knudsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Mette Poulsen

Hvis man gerne vil have ydelsen, så er der visse modkrav som f.eks. fremmøde. Og selvom det virker hjernedødt, så kommer det sig af, at folk tidligere brugte dagpenge til at tage på rygsæksrejse i Asien osv. dvs. ikke være til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er en form for forfinet kontanthjælp, hvor man bare lige skal have været i job x antal tid og Man behøver ikke være medlem af en a-kasse.

Det er fordi dagpenge systemet, ligesom andre offentlige systemet, har som hovedformål at "klienterne" skal overholde paragrafferne. Og det er umuligt for offentlige systemer at tænke anderledes, idet enhver fejl i forhold til reglerne er forbryderisk.

Eva:
Ja hvad mener jeg? nok et godt spørgsmål.
Jeg forsøger nok her at se virkeligheden som jeg opfatter den, i øjnene, da det desværre nok ikke lige er med det første at dette umulige system forsvinder.
Jeg kommer så med et par måske vattede overgangs løsninger for i det mindste at være konstruktiv.
Personlig er min holdning at langt de fleste gerne vil arbejde,hvis muligheden er der.
Men vi finder så også mennesker med højere uddannelse som se r"ned" på arbejde,som skal gøres uden den store status.
Men det med prøvemåned med understøttelse kunne være en løsning frem for at arbejdsgivere tager praktikanter ind og så skifter dem ud med andre- men jeg kan godt se de to ting ligner hinanden. Så din kritik e rnok relevant.

Eva Schwanenflügel, Mette Poulsen, Lise Lotte Rahbek og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Mads Kjærgård, noget af det sørgeligste, jeg har oplevet i den retninger, var kantinen på Goldsmith's College i London, hvor midaldrende kvinder gik og ryddede af efter de studerende og ansatte. Jeg har altid brudt mig meget lidt om den dansker version. 'Din mor arbejder ikke her. Ryd selv op', men jeg fik faktisk lidt rørstrømsk glæde over den.
Vi skal ikke opfinde jo for at beskæftige folk, når de ting, der skal gøres, bliver gjort. Og vi skal ikke genindføre tyende for at sikre beskæftigelse. Folk kan forhåbentlig godt beskæftige sig selv med nyttige ting, hvis ingen vil betale en løn for arbejdskraften.
Og vi skal netop bort fra, at man kan få arbejdskraft til spotpris: om noget sted, må det da gælde for arbejdskraft, at den har en aftalt pris, der ikke som sådan kan pruttes om.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Nils Bøjden, det er jo resultatet af liberalismens overtag ovenpå Murens fald, at det er blevet sådan. Tidligere var den danske offentlige sektor ledet ved pragmatik - og der er ingen anden vej, hvis man vil tage udgangspunkt i den faktisk eksisterende virkelighed.

Lillian Larsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Anina Weber anbefalede denne kommentar

"Nils Bøjden, det er jo resultatet af liberalismens overtag ovenpå Murens fald, at det er blevet sådan."

Hvorfor blande diktaturers fald oven i vored velfærdssamfund som er rigere, friere og bedre på enhvert tænkeligt måde end det faldne diktaturs.

Steffen Gliese

Fordi, Nils Bøjden, det desværre var sådan, at de skandinaviske blandingsøkonomier levede højt på en tredje vej, der ikke var Blairs.
Med Murens fald kom vi desværre med i den pulje, der så så fatalt forkert, kulminerende med Fukuyamas analyse om kapitalismens sejr. Men dels var historien ikke forbi, dels kan demokrati og liberalisme ikke fungere sammen.

Lillian Larsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

I stedet for det politiske flertals latterlige Tudekiks 1.000 kr som de har delt ud til borgerne pga. en epidemi, så kunne de samme politikere overveje, at reformere dagpengesystemet fra bunden af.

Den gang den 2. Verdenskrig brød ud, så gav Chamberlain og senere Winston Churchill sig da ikke til at starte med at forære 1.000 kr. væk til befolkningen fordi der opstår en begivenhed, som vi alle er en del af. Forslaget er latterligt og udtryk for en tankegang, hvor politikerne ikke mindst Socialdemokratiet tror at de kan bestikke sig til nye vælgere ved at hælde mia ud i hovedet på folk fremfor at investere skatteborgernes penge i at skabe reelle nye job.

Vi skal have følgende gennemført

Dagpenge skal være en obligatorisk forsikringsordning for alle.
Eneste forpligtelse søg job og/ eller uddan dig til nye jobområder.
Tilmeldingen skal ske helt simpelt og hver måned modtages dagpengene på linje med en lønseddel.

Genoptjeningsperioden på 1 år afskaffes. Alle skal til enhver tid kunne komme ind i dagpengeordningen.

For alle over 30 år er dagpengeperioden maks 3 år.
For alle over 50 år er dagpenge perioden maks 5 år

For de unge er dagpengeperioden maks 2 år.

Kontrolapparatet skal skæres ned til stikprøver og krav om tilbagebetaling, hvis der foreligger misbrug.

Al meningsløs aktivering coaching i stråhatte kurser og spaghetti tårne og find din indre pipfugl afskaffes. Der er tale om camoufleret statsstøtte til en hel industri af psykologer og projektmagere, som intet produktivt udretter udover at medvirke til " Disciplineringen af de arbejdsløse ".

Om vi så brugte 100 mia kr. på alle de hersens tiltag med henblik på at hæve arbejdsudbuddet så er omkostningerne pr. borger skyhøj og fuldstændig vanvittig.

De arbejdsløse skal have en fast sagsbehandler og der skal tages udgangspunkt i de arbejsløses egne ønsker og kvalifikationer med henblik på at få dem tilbage i ordinært job.

Hele det koorporative cirkus af beskæftigelsesudvalg fyldt med inkompetente politikere og interesseorganisationer, som gnaver ben af systemets evighedsbureaukrati ud med hele molevitten. Alene det kan spare mia af kr. i overflødig og ligegyldig administration.

Husk i der befinder jer i bureaukrati moradset: I skal væk fra bureaukratiet og jeres evner skal bruges til at hjælpe og støtte de ledige ud fra jeres egne talenter og ideer ikke ud fra systemets evige vokseværk af handleplaner skabeloner, opfølgnings dit og dat og jeg skal kommer efter dig.

End ikke Sovjetregimets 5 års planer kan komme på højde med det ineffektive og overbureaukratiseret Jobcentersystem.

Lad os få brugerstyrede Jobcentrer med bestyrelser sammensat af personalet og de arbejdsløse selv. Væk med de politikere og de tunge interesseorganisationer, som skaber forstening og ikke fornyelse.

Giv de ledige mulighed for selv at søge en jobcoach og tilvælge tilbud, så der bliver tale om reel konkurrence og frit valg af jobcenterforløb. Jobcenteret kan være indgangen men private skal også have mulighed for at byde ind på opgaven.

Vi skal have et stærkt og solidarisk dagpengesystem, som alle borgere der betaler for deres forsikring har adgang til.

De der skal være i systemet er alene jobparate borgere. Borgere med andre problemstillinger skal tilbydes afklaring med henblik på førtidspension, fleksjob, revalidering og lignende.

Vi skal især se på at nedbringe de alt for mange borgere,som ikke er afklaret og som sidder uhjælpeligt fast i et kontanthjælpssystem med meget lave ydelser, som fører til fattigdom og endnu mere umyndiggørelse.

Beskrivelsen fra dette glimrende indlæg bekræfter kun mit ønske om at det nuværende dagpenge og Jobcentersystem skal reformeres fra bunden af ikke noget med små ligegyldige rettelser til hist og pist. Hele systemet er saneringsmodent og klar til nedrivning. Der skal bygges nyt fra bunden af til gavn for de arbejdsløse til gavn for socialrådgiverne hvis kompetence skal bruges og ikke druknes i bureaukrati og til gavn for landets arbejdsgivere.

Jeg undrer mig i den grad over, at danske lønmodtagere uden antydningen af protest affinder sig med at betale en særskat på op imod 16% ( AMB Bidraget som betales før skat ) og som er hele malkekoen til at holde bureaukratiet flydende og for opadgående i en uendelighed. De arbejdsløse har såmænd selv finansieret det umyndiggørende kontrolapparat, som behandler de arbejdsløse nedværdigende og fratager dem deres selvtillid fremfor at bygge denne op,

Lillian Larsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Ebbe Overbye og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Kim Folke:
Så fik du modsat mig vist sat de rigtige problematikker ind og et godt forslag til nytænkning., håber da du videresender til de rette? Det er alvorlig ment!

Lillian Larsen, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Kim Folke:
Så fik du modsat mig vist sat de rigtige problematikker ind og et godt forslag til nytænkning., håber da du videresender til de rette? Det er alvorlig ment!

Jeppe Lindholm

Hvis ikke der fandtes arbejdsløse var man nødt til at skabe nogen. For det er et passende antal arbejdsløse, som forhindre lønningerne i at stige og som vedholder angsten for at miste sit arbejde hos de lønmodtagere, som er i arbejde. Gennem målrettet nedbrydning og borgerlig udskamning af de ægte overenskomst bærende fagforeninger op gennem 00'erne er lønmodtagerne blevet banket tilbage til slaveri lignende tilstande. Hvornår har der sidst været strejket? Det ultimative våben for at skabe bedre løn- og arbejdsvilkår. Før i tiden blev der jævnligt strejket i kampen for bedre vilkår. Nu tilmelder lønmodtagere sig de gule fagforeninger og frasiger dermed muligheden for at strejke.

Resultat er heller ikke ude blevet. Lønningerne for almindelige hårdt arbejdende lønmodtagere er ikke steget nævneværdigt i snart 15-20 år. Arbejdsforholdene bliver stadig ringere og ringere. Det samme gælder sikkerhedsnettet med dagpenge og kontanthjælp. Og betingelserne for en værdig alderdom nedbrydes konstant med ødelæggelse af efterløn, førtidspension og udsigt til folkepension som 75 årig. Reelt en afskaffelse af folkepensionen.

Om få årtier står vi med 33% af mennesker i Danmark, som kommer til at leve et liv i pereferien af samfundet som de overflødige, som man kan mishandle som man vil, da de ingen reelt rettigheder besidder. Bliver dine børn eller børnebørn en del af dem, de overflødige moderne slaver?

Lillian Larsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Ebbe Overbye og Søren Dahl anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Før var det trykhed, som var det bærende element for det danske samfund. Nu er frygten og angsten, som er blevet til det bærende element. En frygt og angst skabt gennem snart 2 årtier med borgerlig manipulation og svindel af den danske befolkning anført af Venstre bygget på den samme strategi, som tobaks industrien i USA skabte og anvendte for omkring 40 år siden i et forsøg på, at manipulere den amerikanske befolkning til at tro rygning nærmest var sundt. Det startede bølgen af politisk svindel. En svindel, som blev introduceret i Danmark af Anders Fogh Rasmussen i starten af 00'erne.

Lillian Larsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Lars Løfgren og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Jeg synes godt om Kim Folke Knudsens politiske program, som er næsten grydeklart og til at overtage for et politisk parti, der er på de sårbare lønmodtageres side. Men hvorfor skal der være begrænsninger i dagpengeperiodens længde?

Lillian Larsen, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Fordi, Nils Bøjden, det desværre var sådan, at de skandinaviske blandingsøkonomier levede højt på en tredje vej, der ikke var Blairs."

Så derfor vil du sammenligne Danmark med et diktatur?????

"Med Murens fald kom vi desværre med i den pulje, der så så fatalt forkert, kulminerende med Fukuyamas analyse om kapitalismens sejr. "

Så fordi der er forkert har vi et bedre sygehussystem, mindre korruption, bedre levevilkør end stort set noget andet land i verden?

Det er godt nok et mærkeligt had til Danmark.

Steen K Petersen

Så fik vi igen en eventyrfortælling, uden hold til virkelighedens Danmark, krydret med had, hvis man forholder sig til den virkelighed, hovedparten af arbejdsløse/kontantmodtager møder i cirkus jobcenter

Så længe staten er involveret i dagpengesystemet kommer der ikke en eneste forbedring, idet enhver forbedring vil gøre det endnu mere attraktivt at komme til Danmark og være arbejdsløs som EU borger. Og vi skal den anden vej. Det skal være attraktivt at komme til Danmark og arbejde, ikke at være arbejdsløs.