Læserbrev

Klimakrisen har skabt en større kløft mellem de unge og de ældre end nogensinde før

Engang var det den ældre generation, der grundet deres erfaringer udstrålede visdom og stabilitet, men vores generationers overforbrug har gjort, at nu om dage er det de unge mennesker, der repræsenterer eftertankens visdom, skriver forfatter Bo Thyge Bisgaard i dette debatindlæg
6. august 2020

Klima- og miljøkrisen, resultatet af 75 års uafbrudt materiel vækst, har rokket alvorligt ved den konstruktive generationsdynamik, der plejede at fungere ved, at unge gør oprør og forandrer, og de ældre lader dem komme til.

Den sammenhængskraft, der tidligere garanterede en solidaritet mellem generationerne, er gået tabt i materiel vækst og individuelt fokus. I dag er der næsten ingen af de ældre, der indretter deres liv med tanke på, at der også skal være noget til de unge mennesker.

Det, der i gamle dage var symboliseret ved slægtsgården, videregivelsen af ressourcer til den næste generation, går i dag op i diverse udlandsrejser og et vanvittigt overforbrug generelt.

Og flere af de unge halser desværre efter, så godt de kan. De snart ikke så unge over 25 har for manges vedkommende stiftet en form for hjem og slægter især de ældre på med deres høje forbrug.

Men, der er også mange af de unge, der, på trods af et liv med en velstand som aldrig før i historien, begynder at ryste på hånden. De kan godt se, at den nuværende udvikling ikke vil holde deres tid ud. At det massive overforbrug af klodens ressourcer ikke er bæredygtigt på den bare lidt længere bane.

De er begyndt at tvivle på de tidligere generationers livsstil. På, at en livsstil i skyggen af ubekymret vækst er vejen frem. På, at de kan bruge væksterfaringerne til noget i forsøget på at overleve klima- og miljøkrisen.

Erfaringsløs eftertanke

Engang var det de ældre, der qua deres erfaringer udstrålede visdom og stabilitet. I dag er det de helt unge under 20, der repræsenterer eftertankens visdom.

Det er de erfaringsløse, der gør krav på at have den moralske habitus, som de ældre traditionelt har været eksponenter for.

Det er de erfaringsløse, der er i gang med at gennemføre en nødvendig revolution af vores vesterlandske civilisation, fordi de ældre har opgivet håbet for alle andre end dem selv.

Det er de erfaringsløse, der som ganske unge mennesker har evnet at italesætte den eneste mulige erfaring, de har kunnet gøre sig: Vi er nødt til at handle.

De har påtaget sig det ansvar for de kommende generationer, som efterkrigsgenerationerne har nægtet at påtage sig. Det er modigt gjort, men de har heller ikke noget valg. Det havde vi, da vi startede for alle de år siden. Vi skulle skamme os.

»Jeg misunder de generationer, der ikke voksede op med at skulle bekymre sig om indlandsisen, CO2-udslip og forsvindende skovarealer. Hvor gad jeg godt kunne spise en hakkebøf uden at tænke over, hvordan det belaster kloden. Mine jævnaldrende og jeg kommer aldrig til at opleve den frihed,« skriver Donya Nora Lykkeberg.
Læs også
Fortællingen om 68’erne som modige og handlekraftige unge, der gjorde oprør mod et undertrykkende og konservativt samfund, ignorerer, at der faktisk var en række samfundsstrukturer, der hjalp ungdomsoprøret på vej, skriver Jesper Lundsby Skov.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Mads Greve Haaning
  • Kristian Nielsen
Mads Greve Haaning og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Knud Anker Iversen

Du ar desværre en pointe, når du har de generelle generationsbriller på..
Vi gamle må tage os sammen og udvise respekt og bakke den generation op, der skal tage over efter os.

Lise Lotte Rahbek

Skamme os? jamen det gør nogen af os da også. jeg har f.eks været på charterferie 2 gange i mit liv og skammer mig derfor. Jeg har også smidt affald i havet fra et skibsdæk for 32-34 år siden. Det skammer jeg mig også over. Jeg har engang haft et køleskab som var drevet af freon.Og en bil. Og en motorcykel. og jeg har kasseret og smidt ting ud, som godt kunne genanvendes. Og brugt mange liter toiletrens igennem tiden.

Uanset hvor meget jeg skammer mig ændrer det ikke en skid i nutiden. Eler fremtiden.
Så.. hvad var det nu igen, jeg skal gøre, bortset fra at holde op med det, jeg ved, er dårligt for eftertiden?

Det er blevet lidt trætende at være vidende til den tilsyneladende ustoppelige strøm af: Det er de gamles skyld.
Alle generationer begår fejl også de generationer der er unge i dag og med tiden vil også de blive beskyldt for at være det onde selv.

Jeppe Lindholm

Her kan du se hvilke metoder højrefløjen anvender til at ødelægge verden. https://www.dr.dk/drtv/se/kampagnen-mod-klimaet_198525

Der er sådan set intet nyt i det. For vi ved det udmærket. Herhjemme er kendte eksempler med CEPOS og Venstres manipulation med den danske befolkning i 2 årtier. Højrefløjen bruger ALLE metoder til at modarbejde en den verden, som det store flertal af almindelige mennesker ønsker sig det. Og de gør det yderst effektiv efter metoden den der råber højset vinder.

Højrefløjen tøver end ikke, når deres argumenter ødelægger livbetingelserne på vores jord.