Læserbrev

Lidt fremgang i optaget må ikke fjerne fokus fra, at vi stadig skal have flere til at vælge STEM

For at få flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser skal vi lægge mere vægt på aspekter som design, filosofi og bæredygtighed, så flere – især kvinder – kan se sig selv i naturvidenskabelige uddannelser og job, skriver uddannelsespolitisk chefkonsulent i Lederne, Christina Laugesen, i dette debatindlæg
18. august 2020

I år blev ni procent flere – svarende til 1.380 – optaget på en STEM-uddannelse, altså en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse (STEM er forkortelse for de engelske ord Science, Technology, Engineering and Mathematics, red.)

Det tal skal vi glæde os over og bruge til at få endnu flere unge til at se i retning af STEM-uddannelserne. Men vi skal også huske, at dette års stigning skal ses i lyset af et rekordoptag på de videregående uddannelser generelt, fordi man fra politisk hold har valgt at øge det samlede optag i 2020 grundet COVID-19.

For ser man på andelen af unge, som har valgt STEM, er stigningen på knapt så imponerende 0,7 procentpoint – fra 23,5 procent af alle studerende i 2019 til 24,2 procent i 2020. Vi skal stadig fejre dette års optag, men huske på, at en stigning næste år og de kommende år ikke er givet.

Derfor er det vigtigt, at vi alle – både uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv og politikere – holder øjet på bolden og har et fortsat fokus på at få flere unge til at engagere sig i STEM.

Det har vi brug for til at skabe morgendagens teknologiske og digitale løsninger og til at sikre den bæredygtige omstilling. Og ikke først om ti år, men allerede nu hvor mange virksomheder i den grad mangler STEM-kompetencer, og dansk erhvervsliv hungrer efter den tekniske og naturvidenskabelige viden, som skal være med til at fremtidssikre virksomhedernes konkurrencekraft.

Derfor handler det i særlig grad om at få bragt kvinderne i spil, da kvinderne på mange STEM-studier er kraftigt underrepræsenteret. I år udgør de kun 33 procent af alle de kommende STEM-studerende.

Vi er nødt til at få bragt alle talenter i spil på det her område, og derfor skal særligt pigernes interesse for naturvidenskabelige og tekniske uddannelser dyrkes. Der skal arbejdes med en udvidelse af forståelsen af STEM-kompetencer, hvor der lægges mere vægt på humanistiske aspekter som design, filosofi og bæredygtighed, så flere kvinder kan se sig selv i STEM-uddannelser og STEM-job.

Christina Laugesen er uddannelsespolitisk chefkonsulent i Lederne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu