Klumme

Luderjournalistikken lever videre på trods af stor ståhej om den sponsorbetalte Teslatur

Såkaldt luderjournalistik, hvor en virksomhed selv betaler omkostningerne for at opnå omtale, er vidt udbredt i rejsejournalistikken. Og selv om Politiken fik et rap over nallerne efter en Teslatur, fortsætter luderturene uden debat om etikken, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
Politikens chefredaktør Christian Jensen sagde i Presselogen, at det ikke kan hænge sammen rent økonomisk at lave rejsejournalistik uden sponsorater. Hans avis ejes af en koncern, der sidste år kunne fremvise et resultat efter skat på 265 millioner kroner, og er den eneste dagbladsvirksomhed i Danmark med en pengetank på over en milliard, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme.

Politikens chefredaktør Christian Jensen sagde i Presselogen, at det ikke kan hænge sammen rent økonomisk at lave rejsejournalistik uden sponsorater. Hans avis ejes af en koncern, der sidste år kunne fremvise et resultat efter skat på 265 millioner kroner, og er den eneste dagbladsvirksomhed i Danmark med en pengetank på over en milliard, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme.

Thomas Rousing

Debat
26. august 2020

En ludertur er i journalistikken en passende klam betegnelse for det fænomen, at en virksomhed betaler omkostningerne – eller dele af dem – ved at drive journalistik om samme virksomhed eller branche. Ligesom prostitution er tilladt, er såkaldt luderjournalistik vidt udbredt og tilladt i rejse- og motorjournalistikken.

Den 9. august bragte Politiken en rejseberetning skrevet af politisk redaktør Anders Bæksgaard under overskriften »På badehotel i et eldrevet rumskib på fire hjul«. Rejseberetningen bredte sig over tre sider og var forsynet med en oplysning om, at bilen var stillet gratis til rådighed af Tesla, og at overnatning og forplejning var betalt af badehotellerne. Det var luderjournalistik i anden potens, fordi den politiske redaktør hyggede sig med familien i det ’eldrevne rumskib’ forud for efterårets politiske klimakampe – herunder en debat om afgiften på elbiler.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vi må gå ud fra, at Politisk redaktør Anders Bæksgaard husker at oplyse skattevæsenet om den gratis Tesla, de gratis overnatninger og den gratis forplejning på badehotellerne. Disse ting repræsenterer jo en ikke ubetydelig værdi, som han naturligvis skal betale skat af, når nu hans arbejdsgiver åbenbart ikke betragter udgifterne som arbejdsrelaterede, og noget de skal betale for.

Thomas Tanghus, jørgen djørup, Halfdan Illum, Per Hansen, Torben K L Jensen, Steen K Petersen, Claus Nielsen, Rolf Andersen, Susanne Kaspersen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, Marianne Stockmarr, Torben Siersbæk og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Hvad i alverden skal de bruge alle de penge til? At opnå status og magt som et nyt Rupert Murdoch-konglomerat? Meningen med mediestøtten var at det skulle løbe rundt. Ikke at de skulle opføre sig som bankerne...

Per Hansen, P.G. Olsen, Steen K Petersen, Søren Dahl, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Tjaehhh ... Som abonnent på Politiken må man jo græmme sig stort over at det ikke kun er EkstraBladet, det lever højt på prostitution.

Men at det endda er den politiske redaktør, der prostituerer sig på koncernens vegne, det er godt nok lige i overkanten.

Gad vide om hans kommentarer også er betalt af partierne på Christiansborg....

Godt man også får Inf hver dag!

Arne Lund, Steen K Petersen, Søren Dahl, Rolf Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

Udviklingen er et skråplan, men jeg kunne dog formildes en anelse, hvis det i den slags artikler blev fremhævet med fede versaler under overskriften:

"Var inviteret af" etc

Sådan som jeg ofte har oplevet det skrevet med småt, under artiklerne, når jeg har læst dem:-(

Vi kommer ikke udenom at Google og facebook, udgør årsagen til denne beklagelige udvikling indenfor dansk journalistik,.
Hvor der ikke er økonomi længere, i at alt journalistik er fuldstændig uafhængig af eksterne økonomiske bidrag.

Jeg savner at nogle af landets store milliard fonde, som en ny Brygger Jacobsen gjorde det for kunsten, vil gøre det samme for danske medier og dansk journalistik.

Hvis fonde ville kompensere for nogle af de milliarder, som tech virksomhederne har suget til sig af indtægter, som tidligere udgjorde medierne levebrød, så kunne en ulykkelig udhuling af uafhængig journalistik stækkes og begrænses.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Daniel Joelsen

Det er ikke kun rejsejournalistikken der fejler, se bare på alle de produkter, kunstværker eller tjenester som får en ensidig positiv medfart i medierne. Gentagende koncertbilleter, museumsåbninger, ferniseringer og folkemøder kan vel også en eller anden form for perk?

Jeg købte engang en bog af en seriøs international anerkendt forfatter. Jeg skilte mig dog af med bogen uden at læse den efter at have set et 100% ordret interview i BBC, en måned senere samme person var blevet interviewet herhjemme. Jeg mener same spørgsmål, same pointe, same pudsige anekdote, samme rækkefølge. Øv!

Trond Meiring og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Ja, det er grimt - og Politiken har også overfor mig afvist, at det skulle være relevant at angive forfatteres evt. interessekonflikter, når der trykkes debatindlæg. Dog synes jeg at have observeret lidt opblødning i den rigtige retning på det punkt den seneste tid.

Må jeg i den forbindelse lige minde om, at Information sammen med DR har et millionsamarbejde med Lundbeck-fonden om Ph.D-cup. Det er ikke lykkedes mig at få aktindsigt i DR's kontrakt med Lundbeck-fonden og Information om dette.

Marianne Jespersen, Per Hansen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Dertil kommer, at rejseanmeldelser, madanmeldelser og lignende forbrugsstof i Politiken, som jeg abonnerer på, er dræbende kedsommeligt, hvorfor jeg generelt springer det over. Tesla-sagen blev jeg kun opmærksom på, fordi den blev taget op i Presselogen. Læste den så - eller snarere: skimmede den. I sig selv er den inderlig uinteressant, men det principielle ift. betalte rejser/ophold bør Politiken revurdere. Og måske i det hele taget overveje, om rejse- og madstof nu også er SÅ interessant for læserne. Ja, for læserne.

Erik Fuglsang, Per Hansen, Trond Meiring og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Ja, det er klamt. Og det er specielt klamt, når det bliver holdt skjult for modtagerne.

Berlingske Tidenede har faktisk draget en konsekvens af denne problematik ved, konsekvent at deklarere artikler, herunder også om der har været en sponsor inde over.

Og så kan man, som læser, afgøre med sig selv om man overhovedet gider læse artiklen.

Erik Fuglsang, Per Hansen, Søren Dahl og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

PS: Jeg har ikke meget til overs for undskyldningen med, at det er deklareret, for det ændrer ikke ved, at den slags bindinger er med til at forvride journalistikken. Ville vi acceptere den undskyldning, hvis en dommer i en retssag åbent lagde frem, at han var betalt af den ene part i sagen - "Men det er jo lagt åbent frem"?

Det samme er jo desværre tilfældet ift. det politiske niveau, hvor pengeinteresser knytter politikere til sig via parti- og kandidatstøttereglerne (det burde kaldes "statsautoriseret korruption") - og der er der endda ret begrænset åbenhed om denne "statsautoriserede korruption".

Ellers smart af Tesla. Deres biler er planlagt til at stige med 135.000 kr. I afgifter næste år, før de kommende klimaforhandlinger. Det er Politikens redaktør da manden til at få ændret. Send ham på hotel med en Tesla. Problem løst.

Lene Krathmann Pedersen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Henrik Petersen

Af alle de måder, som reklamer smugles ind på, virker denne sag ret uskyldig. Og det er måske det værste. Vi oversvømmes af reklamer over alt. Prøv at åbne din computer eller din telefon - det slag er for længst tabt.

Ib Christoffersen

Husker brugen af bogen Turen går til Brasilien. Der var flere STORE faktuelle fejl. Meget pussigt, var de samme fejl i den tilsvarende Michelen Guide.

Vi er alle ludere for den store revisor. Må den ærbareste jomfru kaste den første sten.

@Henrik Petersen: Jeg ser nu ingen (åbne) reklamer overhovedet i min dagligdag, for jeg har bevidst renset dem væk. Der er ingen på min computer og ingen på min mobil. Jeg har også sagt nej tak til papirreklamer (men det er nu primært for miljøets skyld, for jeg savner faktisk informationen i dem om tilgængelige produkter og deres pris, og de er for det meste ret informative). Og jeg kunne ikke drømme om så meget som et sekund at se en reklame i tv eller høre en i radioen, da disse er stærkt manipulerende.

Men ja, de fleste udsættes nok for rigtig mange reklamer, fordi de ikke bevidst sørger for at undgå dem.

Og det er klart problematisk. Især når reklamerne er manipulerende. Var de udelukkende informerende ville jeg ikke have lige så meget imod dem, for information i sig selv er ret neutralt. Det er manipulationen, jeg finder problematisk, og som efter min mening faktisk bør forbydes. Det bør også forbydes at forsøge at påtvinge reklamer på folk. Og de bør klart forbydes helt på stationer og i offentlig transport, hvor folk ingen chance har for at undgå dem. Disse steder bør forbeholdes rationel information fra det offentlige.

Og angående at slaget skulle være "tabt", som jeg forstår som at du mener der intet kan gøres ved det: Absolut ikke. Ingen slag er tabt, så længe vi har demokrati. Og selv hvis demokratiet midlertidigt skulle gå væk i en periode, som det er sket så mange steder i tidens løb, så kommer det altid tilbage igen, fordi det er det eneste der giver mening.

Manipulerende reklamer er af det onde, og de bør derfor fjernes fra det offentlige rum. Ja, det kommer nok til at tage tid, men der er for mig ingen tvivl om, at det vil ske, for vi går trods alt (meget langsomt) i retning af højere intelligens og mere fornuft. Hvad vi ser for tiden er et midlertidigt tilbageslag i udviklingen, hvor det antidemokratiske "frie marked" og den tilsyneladende medfølgende manipulation hyldes på trods af dets vanvid.

For årtier siden ville visse sikkert også sige at kampen mod rygning i det offentlige rum var "tabt". Man måtte bare leve med stanken af rygere og med risikoen for selv at blive syg pga. andres opførsel. Men folk kom med tiden langsomt til fornuft, og nu er det lysnet på det område. Nu kan man faktisk undgå røg, selv til private fester. Den brede befolkning er på det område blevet klogere.

Det samme vil ske med andre åbenlyst tåbelige ting som manipulerende såvel som skjulte reklamer. Det tager bare tid, før den brede befolkning sådan helt forstår, hvad der foregår, og derefter begynder at kræve ændringer.

Malou Lauridsen

Om virksomhederne direkte betaler eller betaler via reklamer på “luderaviserne” er for mig det samme. Begge dele betyder at den egentlige nyhedsformidling ophører med at eksisterer.

Steffen Gliese

Journalistik er, som navnet siger: en beskrivelse af dagens hændelser. Der er ikke i sig selv et kritisk perspektiv, og historisk har det også været almindeligt oplysende uden en særlig etik (men heller ikke det modsatte).
Når aviser bringer reportager om rejser og ophold og deslignende, er det næsten indlysende, at dette må være sponseret og dække over en reportage snarere end en kritisk efterprøvning af et produkt, der vel bare gerne vil oplyse om sig selv - og næppe ønsker at hverken forskønne eller lyve sig bedre, end det er.

Lasse Jensen underdriver størrelsen på Politikens pengetank. Den var i 2019 på ca. 2.4 mia kr. - en stigning på ca. 20 pct. på blot to år.
Nylig har Pol. ansat en headhunter, der skal jagte lukrative emner til opkøb så Pol kan blive endnu større i det danske mediebillede.
Med vanlig sans for hykleri kaldes den slags for et led i avisens oplysende virksomhed. Det er næppe læserne, der bliver klogere af det. Det eneste ste, hvor det kan ses er i bogholderiet.
Et eksempel. JP/Politiken ville for et par år siden købe Børsen for 800 mio kr. Det sagde Konkurrencestyrelsen nej til - kun det halve måtte man købe. Det blev koncernchef Stig Kirk Ørskov - tidl. DKU'er - meget fortørnet over.
Kom købet af Børsen så læserne til gode i form af artikler om hvad der sker i det højere finansliv?
Nix! I stedet nedlagde Politiken sit ugentlige særtillæg "Finans og Erhverv".
Så meget for det oplysende.
PS: Politiken og Ekstra Bladet modtager hvert år 35 mio kr. fra staten i mediestøtte - penge som bl.a. er blevet brugt til at føre kampagner (sammen med DF) mod DR via brancheorganisationen, hvor Stig Kirk Ørskov var formand, i dag næstformand.
PPS: Information bør være henrykte over at være sluppet af med Chr. Jensen.

erik pedersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Har opsagt mit abonnement af samme årsag, synes ikke det harmonerer med min forventning om en saglig tilgang til klimakatastrofen
Mvh Hanne Pedersen