Læserbrev

Marie Krarup får en vigtig samtale om religion til at handle om frikadeller

Muhammedkrisen er et eksempel på, at vi skal tage en svær, vigtig samtale om respekt for både religion og ytringsfrihed. Derfor er det ærgerligt, at Marie Krarup (DF) bruger en hel kronik på at diskutere folks privatliv i stedet, skriver studerende Johanne G. Lorenzen i dette debatindlæg
Debat
4. august 2020

Marie Krarup skriver i sin kronik »Kulturkampen mod islamiseringen er afgørende for vores fremtid« i Information den 31. juli om den overhængende fare, muslimer i Danmark udgør for vores fælles ve og vel. Det er jo ikke noget nyt, og udbasuneringen af denne flodbølge af forfærdelighed er efter min mening ved at være godt slidt.

Sammenstød mellem kulturer har de seneste tusind år været karakteriseret af korstoge, slaveri, udbytning og generelt paternalistisk fremmedsyn. Jeg synes, det er på tide, at vi viser, at vi er kommet videre fra den slags kamp og krig. Men desværre er det stadig de ord, Krarup bruger om den måde, hun synes, vi skal tackle, at Danmark ikke længere er et fuldstændig homogent, hvidt, kristent samfund som i 1500-tallet.

Marie Krarup nævner Muhammedkrisen, som er et tydeligt billede på, at der er svære problemer, når forskellige meninger om, hvordan man bearbejder meninger om religioner, autoriteter og politik gennem offentlig debat, møder hinanden.

Men kæden springer af for hende. En samtale om netop Muhammedkrisen er en svær, vigtig samtale om respekt for både religion og ytringsfrihed, men overvægten af Krarups argumenter befinder sig rundt omkring i folks privatliv. Hvad de skal spise, hvor de må bede, og hvornår der er god nok grund til, at forældre beholder deres børn hjemme fra skole. 

Og mængden af dobbeltmoral er til at tage og føle på. Gud (eller Allah) forbyde, at staten blander sig i, hvordan ikkemuslimske familier opdrager deres børn, men når det gælder muslimske familier, vil Dansk Folkeparti med helt ind på skærebrættet.

Det, der kunne blive en samtale om løsninger på reelt svære problemer, bliver altid til en hysterisk madkamp om frikadeller og halalbøffer, når Dansk Folkeparti er involveret. 

Som en del af den næste generation, som Marie Krarup mener er ved at miste grebet om danskheden, vil jeg gerne sige: Vi vil ikke proppes ned i jeres brugte krigsuniformer – vi vil selv have lov til at bestemme, hvad danskhed, frihed og demokrati betyder. For mig er det ikke at bekæmpe muslimer med forbud og had.

Af Johanne G. Lorenzen, musikstuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

<3 <3 <3 !!! JA!!! <3

Eva Schwanenflügel

Det bliver meget, meget værre.

Morten Messerschmidt er lige blevet udnævnt til halvgeneral i DF, og korsridderne dages.

I mellemtiden opruster Nye Borgerlige med liberalistiske nedgørelser af enhver med den fjerneste baggrund i muslimsk kultur.

Og Socialdemokratiet, altid lydhøre for strømningerne, vil stramme endnu mere op end før i Danmarkshistorien.

Men for f..... da - hvad sker der, når boligerne rives ned om ørerne på folk, og de ikke kan betale de nye stigende huslejer i deres genhusninger ???

Thomas Corydon, Osmann Keceli, Thomas Tanghus, Carsten Svendsen, Per Klüver, Lise Lotte Rahbek, Ete Forchhammer , Peter Knap og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Jeg læste med vilje ikke Marie Krarups kronik. Jeg ved godt, at Information prøver at give stemme til alle, men det jeg har læst ind til nu af dem, der kalder sig borgerlig, er den samme snak som narrerøvene har leveret siden jeg i min ungdom fattede en gryende interesse for samfundet. Intet nyt, og selv om der henvises til filosoffer, er løsningsmodellen altid funderet i at udgrænse en gruppe mennesker, som får skylden for alverdens dårligdomme.
Kommunisterne har samme tilbøjelighed, men vælger trods alt de stærkeste som modstander, ikke som højrefløjen de svageste og mest sårbare.

Jens Thaarup Nyberg, Eva Schwanenflügel, Osmann Keceli, Carsten Svendsen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar