Læserbrev

Mener Rasmus Stoklund, at folk først er integrerede, når de stemmer på Socialdemokratiet?

Socialdemokratiets udlændingeordfører harcelerer over indvandreres stemmevaner og dårlige opførsel i offentligheden. Men folk på Strandvejen stemmer også overvejende ens, og de danske unge opfører sig også dårligt i parker og til fodboldkampe, skriver Birgitte Anker Petersen i dette debatindlæg
5. august 2020

Rasmus Stoklund opstillede i sin kronik i Information den 3. august 13 forskellige mål for en vellykket integration – eller assimilation, som han selv bruger synonymt.

Det første var et mål om fælles politiske interesser. Det falder Rasmus Stoklund for brystet, at De Radikale fik 34 procent af stemmerne i Vollsmose og Gellerup.

Men mon ikke, der er en overvægt af konservative og liberale stemmer op langs Strandvejen? Og mon ikke, vi bare skal lade det blive ved det? Eller vil Rasmus Stoklund bestemme, hvordan folk skal stemme? Formentlig og forhåbentlig ikke.

Et andet mål var god opførsel. Men der er ved gud mange etnisk danske unge, der opfører sig dårligt i det offentlige rum. Råber, skriger og drikker sig i hegnet til fodboldkampe. Spiller soundboks alt for højt i parker og på havnepladser. Overholder ikke anbefalinger og viser ikke hensyn i coronatiden.

Et tredje mål handlede om nationalfølelse. Alle bedes nu åbenbart sætte små dannebrogsflag i lagkagen og holde med det danske fodboldlandshold. Som etnisk dansker gennem generationer sætter jeg ikke dannebrogsflag i lagkagen, men gerne små EU-flag.

Og med hensyn til fodboldlandsholdet ser jeg aldrig sport, og hvis jeg gjorde, kunne jeg måske vælge at holde med et andet hold. Gør det mig til en dårlig og uintegreret borger i Danmark? Det tænker jeg ikke.

Birgitte Anker Petersen er pensionist.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Steffen Gliese
  • Eva Bertram
  • Hans Larsen
  • Christian Mondrup
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Ete Forchhammer
  • Anker Heegaard
  • Herdis Weins
Thomas Tanghus, Steffen Gliese, Eva Bertram, Hans Larsen, Christian Mondrup, Maj-Britt Kent Hansen, Eva Schwanenflügel, Ete Forchhammer , Anker Heegaard og Herdis Weins anbefalede denne artikel

Kommentarer

Alana Frederiksson

Topmålet af klynk er muligvist en politiker der klager over folk der stemmer på andre partier. Det er ganske simpelt uforskammet barnlig og viser flot hvordan folkevalgte ikke har skyggen af hverken viden om, eller interesse for, demokratiet. Kun ministerbiler, diæter, pension og interviews har deres interesse.

Tak, Birgitte Anker Petersen, for disse meget relevante spørgsmål. Stoklunds indlæg er ikke opmuntrende. Han ønsker assimilation, men ser ikke ud til at vide, hvad det er...

Steffen Gliese

Det er jo et spørgsmål om, at alle politikere har distanceret sig fra befolkningen, uvidende om begrebet repræsentation, der i Danmark altid har betydet repræsentation af samfundsinteresser. Det ser dog værst ud for Socialdemokratiet, hvis vristen sig fri af fagbevægelsen ikke har gjort noget godt for den brede danske befolkning.
Kampen handler om at skabe størst mulig frihed for folk til at realisere sig indenfor samfundets brede ramme indenfor de grupper, de bekender sig til af politisk, social og religiøs karakter.