Læserbrev

Navneloven bør ikke forhindre en kvinde i at hedde Lars

Jeg må tit afvise folk i et navneskift, fordi man ifølge Navneloven ikke må hedde et navn, der betegner det modsatte køn. Det er da på tide, at vi afskaffer så unødvendig og forældet en begrænsning og lader folk hedde, hvad de vil, skriver kordegn Mette Østgaard Henriksen i dette debatindlæg
Debat
6. august 2020

Navneloven, som den ser ud i dag, cementerer en unødvendig inddeling af befolkningen i to køn. Jeg vil gerne stille det indlysende spørgsmål: Hvorfor? Og hvorfor må man ikke tage det fornavn, man gerne vil, uafhængigt af køn?

Jeg arbejder som kordegn med personregistrering og modtager jævnligt ansøgninger fra borgere, der ønsker at tage et fornavn, der betegner det modsatte køn end borgerens juridiske køn. Der skal gives et afslag på den type ansøgninger med henvisning til Navnelovens §13 stk. 2, hvori der står, at »et fornavn må ikke betegne det modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet«.

Den eneste måde, en borger i dag kan undtages fra kønsbestemmelsen i navneloven er ved henvisning til §13, stk. 3, som siger, at »personer, der er transeksuelle eller ganske må ligestilles hermed, ikke er omfattet af forbuddet i stk. 2.«

Jeg er for nylig blevet kontaktet af Familieretshuset på baggrund af en ansøgning fra forældrene til et barn, som ikke ønsker at defineres som et af de to køn. Dette er ikke en tilstrækkelig begrundelse ifølge Familieretshuset – kun hvis barnet er i et forløb ved Sexologisk Klinik, kan ansøgningen imødekommes.

Juridiske forskelle