Læserbrev

Hvis du sidder og kukkelurer på jobcenteret, er det din egen skyld

Selvfølgelig stiller vi krav, hvis man som nyuddannet akademiker lever af andre menneskers penge. Så kan man kukkelure eller vælge at bruge tiden på jobsøgningskurser fornuftigt – men vi anbefaler klart det sidste, skriver beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Cecilia Lonning-Skovgaard (V), i dette debatindlæg
Debat
25. august 2020

Mathilde Moestrup holder i sin klumme i Information den 21. august desværre en strøm af myter om dagpengesystemet i live.

En af de særligt sejlivede myter er, at jobsøgningskurser for nyuddannede akademikere bare handler om at holde folk indespærret et sted, hvor de intet har at gøre.

Men selvfølgelig handler jobsøgningskurserne ikke bare om at »befinde sig på et jobcenter«, som Moestrup skriver. Jobsøgningskurserne er, hvad de lyder som: gode tip og rådgivning til, hvordan man kommer i job. Og vi regner sådan set med, at man foretager sig noget, mens man er der. Ja, faktisk foreslår vi, at man bruger tiden på at søge job.

Hvis nogle ledige bare sidder og kukkelurer, som Moestrup siger, at vi tvinger dem til, så er det deres egen skyld. Det er op til den enkelte ledige at bruge tiden fornuftigt, når man er på kursus. Det har vi også tillid til, at de både kan og vil.

Selvfølgelig er der ingen, som ønsker triste eller modløse ledige. Men det må altså være okay, at vi stiller krav, mens man som nyuddannet akademiker lever af andre menneskers penge.

Cecilia Lonning-Skovgaard (V) er beskæftigelses- og integrationsborgmester i København.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Du godeste... alle fordomme om politikere, som ikke har en hat forstand på mennesker eller på hvad der motiverer dem, er virkelig sand.

Trond Meiring, Flemming Berger, Per Klüver, Thomas Tanghus, Poul Erik Pedersen, Marianne Jespersen, Katrine Damm, Herdis Weins, Mads Kjærgård, Egon Stich, Carsten Svendsen, David Adam, Dorte Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Ebbe Overbye og Ellen Jeppesen anbefalede denne kommentar

Total mangel på situationsfornemmelse.
Er konen klar over hvor mange der er blevet arbejdsløse pga corona?

Trond Meiring, Poul Erik Pedersen, Per Klüver og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

@Rahbek
Lonning-Skovgaards tekst er skrevet med venstre hånd: »vi stiller krav, mens man som nyuddannet akademiker lever af andre menneskers penge«.
Den toårige forsikringsordning dagpenge er her blevet til "andre menneskers penge". Lonning-Skovgaard kan prøve at foreslå, at ordningen helt afskaffes. Så har hun sikret, at Venstre ikke kommer til at lede en regering foreløbig.

Ordningen stiller ikke særlige krav til "nyuddannede akademikere" men samme krav til alle, og Lonning-Skovgaard kan på vegne af konkurrencestaten, som er hendes egentlige anliggende, glæde sig over, at der er nogle mennesker, som stiller deres arbejdskraft til rådighed. Hvis hun er utilfreds med arbejdskraftens kvalifikation, kan hun stille forslag til uddannelsessystemets normeringer, som i større grad forhindrer de kvalifikationer, Venstre ikke bifalder.

Det, som undrer mig mest, er imidlertid den motivation, som får folk til at sætte en klaphat på hovedet og et dannebrog i reverset eller i lagkagen, kort sagt identifikationen med et fællesskab, som har overskriften nation, men betydningen "andre menneskers penge". Det er en befrielse, at reducere den identifikation.

Trond Meiring, Flemming Berger, Per Klüver, Thomas Tanghus, Poul Erik Pedersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Marianne Jespersen, Katrine Damm, Ebbe Overbye, Carsten Svendsen, David Adam og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Jørgen Mathiasen.
"nogle mennesker, som stiller deres arbejdskraft til rådighed." får mig mest til at tænke på nogle mennesker der åndeligt set står "med hænderne i lommerne".
Regner de ikke med at arbejde efter at have taget en akademisk uddannelsen?

Henning Kjær

Jørgen Mathiasen.
"nogle mennesker, som stiller deres arbejdskraft til rådighed." får mig mest til at tænke på nogle mennesker der åndeligt set står "med hænderne i lommerne".
Regner de ikke med at arbejde efter at have taget en akademisk uddannelsen?

Mads Kjærgård

Desværre er jobsøgning jo ikke en eksakt videnskab, så det er jo ikke så svært, så hvorfor bruge så mange penge på aktører, for at forklare folk det indlysende? Det er jo ikke politikere, der skal have alt ind med ske! Er det ikke bedre, at de ledige leder efter et job. At blive gjort til nar på jobcenteret hjælper ikke på motivationen!

Per Klüver, Poul Erik Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Jeg foreslår at hun får et kursus på jobcenteret allerede nu mens hun lever af borgernes penge for hun kan da umuligt blive genvalgt!!

Jørgen Mathiasen, Flemming Berger, Thomas Tanghus, Poul Erik Pedersen, Eva Schwanenflügel og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Henning Kjær:
Jo - jeg kan love dig for, at de og jeg regner med at arbejde efter endt akademisk uddannelse.
Og: til din orientering - de og jeg arbejder også gratis, i håbet om at dette kan kaste et ordentligt lønnet arbejde af sig. Hvad det så ikke altid gør! Skulle du have behov for at få dokumenteret magistre og andre akademikeres arbejdsvilje, er jeg helt sikker på at Dansk Magisterforening står til rådighed med information.
mvh. poul.
mvh. poul.

Henning Kjær

Poul Erik Pedersen.
Jeg har ikke brug for dokumentation, men forstår ikke tankegangen om at "stille sin arbejdskraft til rådighed". Det signalerer manglende initiativ, gåpåmod og arbejdslyst. De akademikere jeg har mødt har udstrålet mere energi og mod på fremtiden, og ikke brugt energien på at brokke sig over jobsøgningskurser.

Jens Frederik Drivsholm

Kære Henning Kjær og Poul Erik Pedersen. Ret skytset mod den rette 'forbryder':
Venstres spindoktorer har jo for længst 'vundet' forpestningen af et forståelige arbejdsmarkeds-dansk: Selv enhedslistefolk på talerstol bruger regeringsVenstres spinord "arbejdsudbud" - som IKKE længere betyder det logiske: Udbud af arbejde.... næh, det betyder det arbejde, som en arbejdskraft udbyder at udføre. Altså "arbejdsKRAFTudbud".
SÅ jeg vil foreslå at I begge - og alle andre - sætter stavekontrollen til automatisk at indsætte de 5 ekstra bogstaver. Husk det også mundtligt; det tager ikke ret meget længere tid at udtale HELE ordet: Arbejdskraftudbud.
Med konstruktiv hilsen

Trond Meiring, Ebbe Overbye, Jørgen Mathiasen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

@Henning Kjær
Det ville utvivlsomt have været en anden og mere forstandig diskussion, hvis Lonning-Skovgaard fra begyndelsen havde udtrykt sig i nationaløkonomiske vendinger i stedet for at kalde dagpenge for "andre menneskers penge".

Virksomhederne kommer ingen vegne, hvis ikke der er arbejdskraft til rådighed, og det har været gentaget til hudløshed i den danske offentlighed af politikere, arbejdsgiverorganisationer og medier i mindst 30 år. Man har nærmest indtryk af, at en radikal (RV) ikke kan gå i seng førend bønnen om arbejdskraftsudbuddet, som Drivsholm korrekt påpeger at det er, er blevet sagt. En central del af den danske arbejdsmarkedspolitik, som også har et øje på demografien, er derfor, at skaffe rigelige mængder af kvalificeret arbejdskraft. Gæt selv, hvad virkningen er for prisen.
Det er alt sammen nationaløkonomi og, uanset de håbløse formuleringer og bibetydningerne hos Lonning-Skovgaard, hendes egentlige ærinde.

Poul Erik Pedersen

Jørgen Mathiasen 23.09:
Meget præcis analyse. Der er derfor heller ikke noget nyt i Lonning-Skovgaards position.
Det der bekymrer mig er så, at Lonning-Skovgaard ikke formår at læse det indlæg, der er anledning til hendes kommentar, analytisk. Altså at prøve på at forstå, hvad der er baggrunden for den formulerede kritik i indlægget. Når hun ikke formår dette, så hænger dette sammen med at hendes tilgang til arbejdsmarkedspolitik i højere grad er ideologisk end samfundsmæssig - altså bundet i en analyse af de aktuelt reelt eksistrerende forhold på arbejdsmarkedet.
Det ideologiske grundlag for Lonning-Skovgaards indlæg er at der, uanset alt andet, altid er det fornødne udbud af arbejdspladser til de der "virkeligt" har behov for et arbejde. Dette forhold gælder også for akademikere, hvorfor det også er akademikerens eget ansvar at få fundet det nødvendige arbejde.
Hvis den enkelte arbejdsløse akademiker derfor ikke bestræber sig, i tilstrækkelig grad, på at gøre alt det menneskelige mulige oå at få et fast arbejde - ja, så kan der altid henvises til akademikerens egen performance, hvis pågældende ikke har fundet det eftertragtede arbejde.
Dette er, i sin kerne, det ideologiske aspekt i Lonning-Skovgaards position. I det tilfælde at vi skal have ændret den dagsorden, for arbejdsmarkedspolitikken, må vi alså også anfægte det ideoligiske grundlag for selv samme politik.
Det indledende, og grundlæggende, spørgsmål er derfor: er det den arbejdsløses eget ansvar at vedkommende er arbejdsløs?
Svaret på dette spørgsmål er fundamentalt retningsgivende for, hvilken arbejdsmarkedspolitik der skal føres i dette land!
mvh. poul.

Lise Lotte Rahbek og Jørgen Mathiasen anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Henning Kjær 20.35:
Mht. tankegangen: "at stille sin arbejdskraft til rådighed". I al almindelighed er det altså det, lømarbejderen gør - og da det er det de fleste af os er, er der vel næppe noget odiøst i at konstatere fakta!
Om det så signalerer manglende initiativ, gåpåmod, virkelyst og mod på fremtiden lader jeg så trygt andre om at vurdere!
For egen regning lader jeg igen andre vurdere, om engagement i fagforeningspolitik, partipolitik og arbejdet med kulturpolitikken i Aalborg Kommune og hjælp til at en antikvarboghandler kunne tjene penge kan tages som udtryk for dovenskab. I bekræftende tilfælde hører jeg da gerne argumenterne herfor!
mvh. poul.