Kommentar

Slut med at vove liv og lemmer – giv det ganske land ordentlige cykelstier

Alt for mange kommuner sjofler cyklisterne til fordel for bilisterne, selv om gode cykelforhold er godt for både klima og sundhed. Danmark har behov for en samlet cykelpolitik og en ambitiøs cykelinfrastruktur. Opret derfor et cykeldirektorat, skriver to sociologiforskere i dette debatindlæg
’Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer. Rigtig slemt er det på de veje, hvor der hverken er cykelstier eller særlig afmærkning til cyklister,’ skriver Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard i dette debatindlæg.

’Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer. Rigtig slemt er det på de veje, hvor der hverken er cykelstier eller særlig afmærkning til cyklister,’ skriver Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard i dette debatindlæg.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

19. august 2020

»Jeg er så glad for min cykel, jeg kommer hurtigt langt omkring, og det fordi på en cykel, går det let som ingenting.«

Povl Kjøllers sang fra 1970’erne har lige nu fornyet aktualitet og sin anden eller tredje renæssance som del af nye klima- og coronapolitiske dagsordener.

Coronakrisen har gjort sit til at få danskere i alle aldre tilbage på cyklerne. Myndighederne opfordrer befolkningen til at cykle i stedet for at benytte offentlig transport. Og mange har byttet sommerferien i udlandet ud med cykelferie i det danske land. Vi har vist ikke siden 1950’erne set så mange børn, unge og ældre på cykeltur. Det være sig alene eller med familie og venner.

Hvad vi også ser, er, at cykelteknologien er under udvikling med elcykler, delecykler, tricykler med videre, og mange danskere har nu flere cykler til forskellige formål: indkøb, fritid og arbejde.

Vi mener, at befolkningens øgede brug af cyklen bør følges af et offentligt løft af cykelinfrastrukturen i de kommende år.

Der findes rigtig mange fine initiativer og projekter rundt omkring, som især henvender sig til fritidscyklister og turister, for eksempel de afmærkede cykelruter langs de danske kyster. Men vi har som mange andre danskere draget rundt i sommerlandet på cykel. Og erfaringen er, at mange steder står det rigtig dårligt til.

Rigtig slemt er det på de veje, hvor der hverken er cykelstier eller særlig afmærkning til cyklister, og næsten endnu værre er de veje, som med tydelig afmærkning levner ti centimeter til cyklisterne. Eller de strækninger, hvor cykelstien ved siden af den trafikerede vej lige pludselig ophører og overlader cyklisten til at vove liv og lemmer på den store vej.

For slet ikke at tale om dårligt vedligeholdte cykelstier, hvor store huller og andre ujævnheder gør dem både ubehagelige og farlige. Endelig er der de cykelstier, der ender helt abrupt med et plankeværk og et ’cykling forbudt’-skilt.

Et skrækindjagende eksempel på alle disse dårligdomme er strækningen fra færgelejet på Sjællands Odde til Rørvig, der snildt kunne gøres til en grøn motorvej for cyklister mellem Sjælland og Jylland.

Lapperi og slingrekurs

Som daglige cyklister i København undrer vi os over den manglende prioritering af cykelinfrastruktur i det landlige Danmark. Københavnerne har taget cyklen til sig som dagligt transportmiddel godt hjulpet af en stadigt mere cykelvenlig infrastruktur, men Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer.

DTU’s transportvaneundersøgelser melder om ekstremt lave tal for cyklen som dagligt transportmiddel uden for byerne. Cykling er indtil videre blevet stort set ignoreret af Klimarådet og indgår ikke i rådets nye transportpolitiske målsætninger.

Der er behov for en samlet cykelpolitik i Danmark som afløsning for de nuværende lapperier og politiske slingrekurs. En samlet cykelpolitik varetaget af et selvstændigt og velfinansieret cykeldirektorat på linje med vejdirektoratet.

Lige nu er cyklisterne overladt til tilfældige og usammenhængende løsninger. Det skyldes blandt andet, at ansvaret for de danske veje er delt mellem staten, der står for de lange stræk, og kommunerne, som har ansvar for de lokale cykelstier, men som mange steder sjofler denne opgave til fordel for bilisterne.

Et eksempel på nedprioritering af cyklister ses aktuelt i Rudersdal Kommune, der som selvudnævnt »grøn kommune« har valgt at udvide parkeringskapaciteten for biler på villavejene omkring den travle Birkerød Station, frem for at sikre bedre forhold til cyklister og gående på vej til arbejde og skole.

Der er lige nu et stort potentiale for at udvikle og prioritere cyklisme som dagligt transportmiddel, både for børn og voksne. Ikke mindst uden for København. Men det kræver investeringer i en sammenhængende og mere ambitiøs cykelinfrastruktur og politik på cykelområdet frem for den nuværende spredte fægtning.

Danmark har brug for større investeringer i gode cykelstier. Investeringer, der vil komme både klimaet, sundheden og livsglæden til gode.

Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard, lektor og postdoc i sociologi.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jakob Silberbrandt
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Thomas Andersen
  • Hans Larsen
  • Alvin Jensen
  • Viggo Okholm
  • Ken Sass
  • Thomas Tanghus
  • Aske Hennelund Nielsen
  • Ebbe Overbye
  • Flemming Berger
  • Carsten Munk
  • Torben Lindegaard
  • Karsten Nielsen
  • Poul Anker Sørensen
  • Palle Yndal-Olsen
Jakob Silberbrandt, Klaus Lundahl Engelholt, Thomas Andersen, Hans Larsen, Alvin Jensen, Viggo Okholm, Ken Sass, Thomas Tanghus, Aske Hennelund Nielsen, Ebbe Overbye, Flemming Berger, Carsten Munk, Torben Lindegaard, Karsten Nielsen, Poul Anker Sørensen og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Og nu, hvor vi så skal have tusindevis af kilometer sikre cykelstier, og det skal vi, så lav samtidig parkeringsarealer uden for alle byer og luk herefter alle byer for biler, lastbiler (undtagen små el drevne til varetransport). Alt i samfundet er gennem de sidste 70 år kun tilpasset bilen og ikke mennesker. Det skal være slut.

Jakob Silberbrandt, Klaus Lundahl Engelholt, Ib Christoffersen, Kim Vildnis, Hans Larsen, Arne Lund, Alvin Jensen, Flemming Berger, Peter Mikkelsen, Torben Arendal og Carl Chr Søndergård anbefalede denne kommentar
Dan D. Jensen

Made in Copenhagen ---- Det kunne være en ny definition af "københavneri"
Vestjylland er et lavindkomstsområde; store afstande, blæst og mange mange manuelle jobs til lav løn.
At mene at vi skulle cykle lange strækninger efter en lang dag med manuel arbejde; ja det er i bedste fald et udtryk for manglende indsigt, i værste fald et udtryk for arrogance !

Benny Jensen, Finn Sørensen, uffe hellum, Bent Nørgaard, Niels Jakobs og Carl Chr Søndergård anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

De berømmede Supercykelstier i Hovedstadsområdet lader også en del tilbage at ønske. Hvis der ikke er et kloakdæksel, der rager 5 cm op, er der altid rækkevis af regnvandsriste, der ligger 5 cm dybere.

Jakob Silberbrandt, Klaus Lundahl Engelholt, Ib Christoffersen, John Damm Sørensen, Bent Nørgaard, Liselotte Paulsen, Thomas Andersen, Peter Mikkelsen og Carl Chr Søndergård anbefalede denne kommentar
Carl Chr Søndergård

Ja. Man må sgu differentiere -

Jeg afskyr selv, alle de bilister der enkeltvis sidder og forpester luften, med en forbrændingsmotor - men når alternativet er et mundbind og propfyldte tog/busser - så er det ikke nu det sker.

Men måske nogle raske miljø-zoner med dertilhørende afgifter, kunne lokke nogle flere på den to-hjulede.

Det bør dog være sådan, at man gør det mere smidigt for cyklister. - disse ‘super-cykelstier’ er ikke noget værd, som tidligere nævnt.

Og ja. Bor man på landet, er det måske ikke attraktivt nok, med en el-cykel, i vinterperioden..

Ja tiderne skifter og hvad er årsag og hvad er virkning.
Under krigen cyklede min far ca 30 km om dagen på træjul og ja det var ude mod vest- jeg selv cyklede ca 25 km for at komme til bal-frem og tilbage og ja det var også mod vest :)
Selvfølgelig får vi ikke alle på cyklen, men hvordan får vi arrangeret det så valgmulighederne er der?
Skal alle som kan lade bilen stå i byer? Er det realistisk at forlange at det ikke er på sin plads at bruge bilen hver gang vi lige skal købe lidt større ind?
Jeg er snart 75 og fik aldrig kørekortet. så jeg er skam med på sangen fra Kjøller, men jeg må tilstå at det trods alt er rart at have en ven,der elsker at køre bil, og ja hun hører til dem,som man bestemt ikke skal flytte op på en cykel.
Men vigtigst må vel være at give mennesker mulighed for at undvære bilen,men det kræver så ud over restriktioner en offentlig trafik,som alternativ.

erik pedersen, Alvin Jensen, Lillian Larsen, Carsten Munk, Thomas Tanghus, jens peter hansen, Carl Chr Søndergård og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Fra Mønbroen er der 9 km til Stege. På de første ca. 4 km er der cykelstier i begge sider af vejen. De sidste 5 km er der ingen. Da man for nogle år tilbage lavede cykelstierne var det med stor forbavselse at man i stedet for een bred cykelsti hele vejen til Stege lavede to stier knap halvvejs. Det sidste stykke er livsfarligt med enorm meget tung trafik og masser af turistbilister. Der kører stort set kun turister på cykel her. Ingen lokale tør sende børn afsted på denne dødsrute og ingen gamle tør bruge landevejen. Hvorfor pokker kunne man ikke nøjes med een cykelsti hele vejen ? Jeg fatter det ikke.

Søren Kristensen, Erik Nielsen, uffe hellum, Ditte Jensen, Torbjørn Methmann, Kim Vildnis, Liselotte Paulsen, Torben Arendal, Erik Kanstrup, Arne Lund, Alvin Jensen, Carl Chr Søndergård og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
daniel malcus

Nu må vi ikke tale hårt om billister de har jo ofret meget. De har overgevet København til cyklerne. Byen er Danmarks Potemkin by, som fremvises til besøgende som bevis for vores ... øhm... miljø engagement. At resten af landet er SUV med anhænger krog land, er jo et lille offer... .
I "Danmark" følger vi devisen, at der ikke kan være plads til alt, 2 biler i indkørelsen og en montainbike til skoven er rigligt... .

erik pedersen, Lillian Larsen, Carsten Munk og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar

Landeveje med malede cykelstier er de mest usikre steder at køre. De fleste bilister holder deres vejbane og meget få biler tager hensyn og holder afstand - dvs. i praksis bliver man som cyklist overhalet af biler som er mindre end 1m væk og som ofte kører 70-90km/t - kender adskillige cyklister der er blevet snittet af et sidespejl.
I England er følgende forslag netop blevet stillet i forbindelse med revision af "The Highway Code" Cycling UK is calling for the code to include guidance on a minimum distance to give when overtaking, suggesting a minimum of 1.5m when travelling under 30mph and 2m over 30mph.

Erik Nielsen, Carl Chr Søndergård, Ib Christoffersen, Liselotte Paulsen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Jens Peter hansen - Ét af problemerne med de manglende cykelstier er, at kommunerne har for meget at skulle have sagt. Og da de fleste byrødder selv er bilister, så.... End ikke skolevejene gider de sikre, heller ikke selv om det er deres egne børn, der kører der.
Vi savner her i landet visionære og modige politikere, der agerer som i Holland, hvor man for år tilbage lavede en national cykelhandlingsplan Masterplan Fiets. I løbet af en 10-årig periode skulle der anlægges så og så mange km cykelstier, p.pladser til cykler ved stationer, busstoppesteder, indkøbscentre, skoler, fritidstilbud osv. Desuden udbyggede man ordningen med at kunne tage sin cykel med i kol. trafik overalt. Supercykelstier hvor cykler ofte fik fortrinsret osv.
Der afsattes et øremærket beløb til formålet - og ikke de krummer der her i landet bliver til overs ved de årlige finanslovsforhandlinger. I dele af Tyskland er de langt længere fremme end hos os.
Vi har en transportminister der selv mener, at han er yderst generøs når han afsætter 28 mio kr. til anlæg af flere cykelparkeringspladser ved stationerne. Udbetalingen af beløbet er dog betinget at, at kommunerne selv skyder 50 pct. ind, og det er der mange kommuner, der ikke vil, Hellere gøre som i Birkerød: bruge pengene på flere p-pladser til kernevælgerne.
For 30 år siden udsendte DSB S-tog en rapport, der viste, at var der tilstrækkeligt med sikre, aflåste cykelparkeringspladser ved stationerne, så ville op mod en femtedel af bilistpendlerne gerne stige om. Så det er altså ikke nok, at man kan cyklen hjem-station, der er også behov for at kunne cykle mellem station og arbejde/uddannelse.
Sværere er det ikke for de trafikpolitikere, der har det med at ignorere kendt viden.
Jeg kan da også blive misundelig på pariserne, der har en visionær og modig borgmester genvalgt med knap 50 pct. af stemmerne ved foårets kommunalvalg - , der ikke alene har erklæret bilisterne krig, men også er i stand til at gennemføre det hun vil. Lukke motorveje, anlægge 1000 km nye cykelstier - arealet tages fra bilernes vejbaner, og erklærer at det ikke længere skal være muligt at køre ind i bymidten i bil,
Coronaen har givet Hidalgo medvind, for nu har hun fået dokumentation for, at den sikreste måde at transportere sig på, er på cyklen. .
Så ville det også hjælpe hvis det Coca Cola-sponsorerede Cyklistforbund kunne få fingeren ud, og virkelig gik i brechen for cyklisterne, og ikke agerede mikrofonholdere for politikerne. Her i kommunen bruger den lokale afd. af Cyklistforbundet tiden på hyggeture i det grønne, og opsætning af tæskedyre skilte om, at nu er der kun 0,5 km til skolen eller Brugsen. Livsfarlige skoleveje har ikke lokalafdelingens interesse.
Og skal det jo blive derefter.

Erik Nielsen, Jørgen Kirkegaard, Ib Christoffersen, Viggo Okholm, Liselotte Paulsen, Thomas Andersen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jeg synes nu at cykelstierne København er ok. I mange år kørte jeg fra Brønshøj til Amager. 10 km og cykelsti hele vejen. På landevejen til gengæld, uha mange steder. Jeg så for første gang den todelte cykelsti i Holland for over 50 år siden. Smart og formentlig temmelig billig!

Connie Brask Jensen, Trond Meiring og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Morten Poulsen

Jammerbugt kommune er rimeligt godt dækket ind med adskildte cykelstier langs de fleste landeveje. Jeg kunne fx cykle hele vejen fra Ålborg til Saltum strand (knapt 40 km) på cykelsti med undtagelse af en halv kilometer omkring Pandrup. Jeg ved ikke, om det er generelt for Nordjylland, men de lokale virker stolte af deres cykelstier, og de bliver også brugt.

Trond Meiring, Ib Christoffersen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Dan D. Jensen,

Wtf? Du kalder dem arrogante, og du skal så kaldes hvad?

Debatindlægget handler jo om manglen på ordentlig cykelforhold!

Ikke om du synes at en vestjyde ikke kan cykle i blæsevejr.

Mads Kjærgård

Det farligste sted at opholde sig, er da på cykelstierne, idet cyklister aldrig overholder færdselsreglerne, det kan man i det mindste regne med at billisterne gør. Mit råd til cyklister
er, tag den med ro og tænk jer om, før i fx. kører ud i et kryds, eller måske har de andre ikke lige set
dig, det tåge og vintermørkt! Men en sådan omsorg er, måske for meget at forlange?

Thomas Andersen

Hvis der ikke er cykelsti, risikerer du så til gengæld at blive pløjet ned bagfra.

Og hmm, Mads, kan forstå at hastighedsbegrænsninger og manglende afstand ikke hører med i din definition af færdselsloven...

Og nå ja, der findes tosser blandt alle trafikanter, folk der er ligeglade med både eget og andres helbred, tror ikke at cyklister er overrepræsenterede.

PPS

Hvorfor ikke give cyklister tilladelse til at køre i begge retninger, hvor cykelstier i de fleste tilfælde er brede nok. På samme vis som gående på fortove...

Vi cyklister har lang vej endnu før vi kan erklære os ansvarlige nok både overfor os selv og bilende medmennesker.
Jeg er som mand uden kørekort klart på cyklisternes parti, men vi skal sgu lære at give tegn i alle situationer ikke mindst når vi drejer ud af en rundkørsel. og så de små højre sving for rødt!

Ib Christoffersen

Jeg cykler meget. Bor 35 km fra centrum af København. I torsdags var jeg så i centrum af København på cykel. Fra Bellahøj og ind bliver det aldrig på cykel igen. Det er livsfarligt. Cykelstierne er fyldt med ladcykler der åbenbart har tiltaget sig forkørselsret ten. Vejene er ikke noget alternativ. Så det bliver diesel toyotaen næste gang.

Ib Christoffersen

Alternativer kombinationen tog cykel er nu udgået af ligningen. Og alternativet metro cykel har aldrig eksisteret. Alternativet bil cykel duer kun når der kan startes med bilen. Måske jeg bare skal nøjes med at bruge bilen når jeg skal til København og så overlade bilen til datteren de 80 procent af tiden.

Mads Kjærgård

Jeg har elsket, at cykle fra jeg var 7 år, jeg har altid oplevet mine medtrafikanter, som værende hensynsfulde. Men ja med elektriske cykler, ladcykler og flere på cykelstien, så er tolerencen svundet betydeligt! Nok generelt også for bilister! Jeg har altid godt kunne lide, at køre hurtigt, men afstand kan jeg nu godt finde ud af! :-) Det er blot min observation, ikke nødvendigvis sandt!

Mads Kjærgård

Så forøvrigt en lille lyshåret pige komme drønende på løbehjul på cykelstien, heldigvis for hende, var det en billist. der kom, og så snart jeg havde set hende, så var det foden på bremsen og ned med farten. Og ganske rigtigt hun smuttede over vejen uden at se sig over skulderne og nedad villevejen på den anden side. Havde der kommet en af de nye cykler med EL-motor, som er så populære, så havde hun haft et køretøj bag sig med en hastighed på en 60 km/t. Og så var det ikke sikkert, det var gået godt!

Svagheden ved cykler er, at det koster blod og kalorier at standse og starte igen. Som bilist koster det mig ingenting at stoppe ved fuldt stop, men på cykel er det ubehageligt at give plads, vente, se sig for, og på andre måder køre ordentligt.
Det er derfor hensynsløst (og naivt) at forvente, cykler kan standse ved kryds, ved fortov, og andre steder, hvor den virkelige verdens cykler meget nødigt standser. Lidt ligesom biler på en motorvej.
Jeg tror, cykelstier, der har værdi for cyklister, fokuserer på flow, så man kan komme fra A til B uden hindringer. En cykelsti, der slutter midt på en landevej, er ikke bare gak og amatøragtig planlægning, det er en grov uforskammethed overfor alle cyklister.
Miljøgevinsten ved flere cykler er national, ikke kommunal. Midlet er muligvis at cykelruter udenfor københavn skal planlæges, financieres, og vedligeholdes af staten, og bloktilskuddene reduceres tilsvarende.
Kombinationstransport er nemt: Det er gratis eller billigt at tage cykel med, og det er bare noget, som tog, taxaer, uber, busser og færger skal ordne straks. En national lov fixer problemet med et snuptag. Hele ideen med alle statstilskuddene til offentlig transport er, at vi vil have dækning, og så kan man naturligvis ikke lade en operatør få primadonnanykker og afvise cykler. Hvis en operatør har undervurderet behovet for cykler, må det jo justeres ved næste udbud, så en dygtigere operatør kan overtage.

Ib Christoffersen, Lillian Larsen, Trond Meiring og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Åhh mht den der pige, der bare drejede uden at se sig for. Jeg har også SÅ dårlige nerver med børn på de der el løbehjul.

Jeg kører dagligt på cykel med mine unger i en lille provinsby (små 3000 indbyggere hvis vi tager det hele med), og jeg forstår simpelthen ikke mange forældres cykelopdragelse af deres børn.

Min egen teori er at det er et villavejssyndrom, for de kører så fuldstændig sindssygt og med hovedet alle mulige andre steder end på cykel.

De lærer små børn, som i børn i 3 år og op, at det er helt okay at køre i venstre side af vejen, bare at dreje uden at orientere sig og at man ikke behøves at give tegn.

Når de der unger flytter til en større by, christ...