Klumme

Det tog mig kun et halvt år at blive opslugt af Københavnerboblen

Når jeg besøger familie og venner i Jylland, handler samtalerne om noget helt andet end de ting, der fylder i min hverdag i København. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad konsekvenserne er af den boble, jeg er blevet en del af, skriver journalist Marina Veis Høi i denne klumme
Er det okay at forvente, at min familie og venner tager stilling til identitetspolitiske debatter hver gang, der er en?

Er det okay at forvente, at min familie og venner tager stilling til identitetspolitiske debatter hver gang, der er en?

Ida Marie Odgaard

11. august 2020

Over middagsbordet spurgte jeg forleden mine forældre, hvad de mente om navneændringen af eskimo-isen.

»Jeg har ikke lige fulgt så meget med i det. Hvad så da?« lød svaret.

Jeg var taget tværs over landet hjem på forlænget weekend for at besøge dem i den lille østjyske by, hvor jeg er vokset op. Brædstrup. 

Irritationen sitrede igennem min krop efter svaret. Jeg sukkede og drejede samtalen over på noget andet.

Imens tænkte jeg på, om de godt var klar over, hvor vigtigt det rent faktisk er, at vi begynder at genoverveje, hvordan vi taler om ting. Og nu, hvor det har været i næsten alle medier, kunne man måske lige have gjort sig den ulejlighed at gå lidt mere op i det.

I næste øjeblik blev jeg flov over min reaktion. Selvfølgelig kan jeg ikke forvente, at de tager stilling til identitetspolitiske debatter hver gang, der er en. Men jeg kunne ikke stoppe mine tanker. Jeg var simpelthen pisseirriteret over, at de ikke går noget mere op i det. Hvorfor gør de ikke det? Det er jo virkelig vigtigt for udviklingen af vores samfund. Hvorfor vil de ikke noget mere? Hvorfor søger de ikke mere viden?

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• ingemaje lange
  • Michael Larsen
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Jane Jensen
  • David Zennaro
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Lise Lotte Rahbek
ingemaje lange, Michael Larsen, Klaus Lundahl Engelholt, Jane Jensen, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

@ Marina Veis Høi

Nu er det jo komplekse emner du er inde på, fx debatten om Eskimo-is, som et isfirma lancerede over sommeren, og alle kjøvenhavnske medier klistrede sig til med de sædvanlige agurketidsanalyser.

Godt for Hansen Is, der fik ekstra reklame.
Måske lidt dårligere for os, som faktisk ser racisme og diskriminerende opførsel mere end lige over sommeren.

For eksempel i Informations glimrende serie om historier fra folk, der på den ene eller anden måde havde oplevet mobning i dette så lykkelige land.
Og selvoplevede via vores familie, kærester og venskaber.

Hvor mange af os kender en Eskimo?

Ingen.

Derfor er udtrykket uddateret, og burde gå i den koloniale glemmebog.
For det er et udtryk andre har opfundet om Inuitter.

Med hensyn til Jylland, så tager de altså ikke alvorligt hvad der sker på "Djævleøen", ikke engang de ret så intense Aarhusianere.
Coronavirus har huseret længe, men myten i Jylland har været 'det skidt når ikke os', eller 'broklappen ned'.

Nu er det sket - illusionen er bristet; Jylland kan også rammes af virussen.
Det er ikke fedt.

Men lur mig; når virussen er ovre, vil Jyderne nægte den var ovre broen.

Derfor kræver de også Eskimo-is.

Liselotte Petersen

Du er godt nok selvfed. Jeg er selv Københavner, men har valgt at leve mit liv i Jylland, og kan ikke genkende din meget indsnævrede holdning til herboende folk. Her foregår masser af debatter om relevante emner, og jeg kan ikke andre end byde dig velkommen til at deltage i livet i Danmark, som ikke kun foregår i København.

John Liebach, jens christian jacobsen, Jan Weber Fritsbøger, Kirsten Andersen, ingemaje lange, Inger Jensen, Karsten Aaen, arne tørsleff, Nette Skov, Kristine Skøtt-Jensen, Ole jakob Dueholm Bech, Jannie Tolstrup, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Maria Bjerregaard, jan sørensen, Anders Olesen og Morten Hansen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

‘En boble af dannelse’, ligefrem? :D

Meget ville være gået anderledes for den stakkels student, Rasmus Berg, hvis blot han var forblevet i København. Så det er måske den mest enkle løsning? Hvis du på kun 6 måneder er lykkedes med at pådrage dig ‘Erasmus-syndromet’, så tør jeg nok formode, at kimen til så tragisk en tilstand allerede havde slået rod i din sjæl, længe inden hegnspælene blev rykket mod hovedstadens uimodståelige lys.

Har jeg ret, må du tage konsekvensen: Du kan enten overgive dig, eller kæmpe imod. Kæmper du imod, bliver din karriere i mediebranchen formentlig smertefuld, måske endda kort. Dog bliver den unægteligt interessant, og måske endda bemærkelsesværdig. Overgiver du dig til dine tilbøjeligheder, taler alt i og for sig for et liv og en karriere præget af næsten ulidelig lethed. Held og Lykke med det!

John Liebach, Inger Jensen, Karsten Aaen, Søren Hansen, Kristine Skøtt-Jensen, Ole jakob Dueholm Bech, Sten Christensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Flemming Berger, Erik Winberg, Lasse Glavind, Peter Fenger Lund, jan sørensen, Bjørn Pedersen, Søren Dahl og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Men.. er der virkelig en " geografisk og social opdeling [..]. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på konsekvenserne ved, at et smalt segment, heriblandt politikere og mediefolk, måske har det på samme måde som mig eller i hvert fald er en del af den boble."
Findes der en sådan forskel mellem Tjøwnhavn og provinsen?
Det ved jeg ikke om der gør.
Identitetspolitiske emner har ingen relevans for sådan en som mig. Jeg er stjerneligeglad om min is hedder Eskimo eller den hedder Elisabeth. Jeg ved ikke hvorfor medierne kører sådan en historie op, men det har nok som ovenfor nævnt noget med agurketid at gøre.
Men der kan somme tider være stor forskel på hvad der har relevans for befolkningen og deres utallige og forskelligartede interesser og livssituationer, så der er sikkert også nogen for hvem det at læse om Eskimois-krisen giver relevans.
Det der er allerbedst at læse om, er folk som har sat sig ind i et emne og virkelig går i dybden. Synes jeg. Engagement og entusiasme. Skønt. Men andre vil hellere læse overskrifterne og se pressefotos.
Akkeja

John Liebach, jens christian jacobsen, Søren Fosberg, Inger Jensen, Karsten Aaen, Gitte Runge, Nette Skov, Kristine Skøtt-Jensen, Michael Gudnæs og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Malene Wiinblad

Hej Marina, når jeg læser din artikel, tænker jeg, at du må være meget ung, og jeg forstår egentlig godt de reaktioner du har fået. Jeg har boet i Mozambique i mange år og når jeg kommer på besøg i Danmark ja så indtræder jeg i en dansk boble hvor meget få interesserer sig for Afrika og endnu færre for Mozambique. Afrika er et helt kontinent så det har da ofte undret mig. På den anden side er det sådan i min erfaring, at der er millionvis af bobler med større eller mindre overlap hvor folk interesserer sig for noget forskelligt. Nu har jeg fulgt Eskimo debatten men ret beset så er det jo en meget lille sag i et større perspektiv. Hvis jeg var journalist ville jeg søge at være del af så mange bobler som muligt for at tage bestik af diversiteten i folk meninger og interesser.

John Liebach, Jan Weber Fritsbøger, Camilla Bank Andersen, Kirsten Andersen, Jørgen Larsen, ingemaje lange, Inger Jensen, Karsten Aaen, Per Christensen, Nette Skov, Kristine Skøtt-Jensen, Allan S. K. Frederiksen, Karoline H Larsen, Hanne Utoft, Maria Bjerregaard, Thomas Ter-Borch, Joy Nitav, Markus Lund, Anders Olesen, Jane Jensen, Johan á Rogvi, Bjarne Bisgaard Jensen, Randi Christiansen, Katrine Damm, Morten Hansen, Susanne Kaspersen, Rolf Andersen, Irene Sørensen, Søren Dahl, Torsten Jacobsen, Trond Meiring og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Eva Schwanenflügel, 11. august, 2020 - 02:20: Det er da langt under dit niveau, Eva. Nu er det jo skrevet ret sent, så jeg vil tro, din fortrydelse må være indtruffet senest sammen med morgengryet. At komme med den slags nedsættende og diskriminerende bemærkninger om en bestemt befolkningsgruppe baseret på hvor de bor?! - Er det ikke præcist det stof racisme er gjort af: Dem med en anden dialekt, hudfarve, adresse, religion eller dem der bor på den anden side af bælterene?

John Liebach, Lisbet Laursen, jens christian jacobsen, Søren Fosberg, ingemaje lange, Birgit Kraft, Nette Skov, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Markus Lund, Morten Hansen og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Fy da, "parallelsamfund"!
Er det så København eller Jylland, der skal rives ned?

Steen Bahnsen, Søren Fosberg, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Flemming Berger og Sigstein Oecologicus anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Eva Schwanenflügel
"Med hensyn til Jylland, så tager de altså ikke alvorligt hvad der sker på "Djævleøen", ikke engang de ret så intense Aarhusianere.
Coronavirus har huseret længe, men myten i Jylland har været ’det skidt når ikke os’, eller ’broklappen ned’.

Nu er det sket - illusionen er bristet; Jylland kan også rammes af virussen.
Det er ikke fedt."

Eva, jeg tror at du skal interessere dig lidt mere for virkeligheden end for myter om eksotiske og tilbagestående jyder der alle ryger pibe, er indremissionske, der "ikke tror på sådan noget corona-halløj", eller hvilke andre tåbelig fordomme du end måtte have om de andre landsdele.

John Liebach, Lisbet Laursen, jens christian jacobsen, Søren Fosberg, ingemaje lange, Birgit Kraft, Thomas Jørgensen, Nette Skov, Kristine Skøtt-Jensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen og Anders Olesen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Det er nu ikke et udtryk andre har opfundet om inuitter, det er et udtryk, de hvide har overtaget fra inuitterne selv, det betyder "den der går med snesko." Man kan læse sig til dette faktum på inuitternes egne hjemmesider. Desforuden er der stadigvæk en del steder, der stadigvæk kalder sig for noget med eskimo i både Canada og Alaska! Derfor er det underligt, at man ser det som racistisk, formentlig fordi man ikke har sat sig ind i baggrundshistorien.

Steen Bahnsen, Søren Fosberg, Per Christensen, Klaus Lundahl Engelholt, Niels K. Nielsen, Marianne Jespersen og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Desforuden, hvis ingen kendte navnet eller dets betydning, hvad var så problemet i at kalde en is for en Kæmpeeskimo? Mærkevarenavne og begreber er kommet og gået i tidens løb uden problemer. Hvorfor ikke bare fase det ud. Men for de fleste er en Eskimo noget fortidigt og man forbandt det ikke til inuitter. (Som i parents bemærket ikke har noget godt navn) Hvorfor gøre noget til et stridspunkt for at sælge et par is mere? Og ja der er forskel på land og by, københavneri har alle dage været kendt. Men ude på landet er de mere interesseret i om regnen falder og man budding til dessert! Gudskelov for det!

Steen Bahnsen og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Og hvad artiklens indhold indgår. Når den politiske, økonomiske og kulturelle magt centreres, flytter dem der dækker magten med. Man ser samme tendens i USA, hvor de store mediehuse lukker lokale afdelinger ned på stribe, lokalaviser dør ud, og hvor journalister kun dækker deres landsdele fra de samme størrere byer. Dermed får man medier, der på den ene eller anden måde fremmedgør sig for dele af deres medborgere. I USA har det ført til at progressive medier generelt maler et hånende billede af de landlige samfunde, mens højreorienterede medier romantiserer og fetisherer landsbysamfundende - men de store mediehuse på begge fløje har alle deres kontorer og ansatte i storbyerne.

Problemet er ikke "dannelse", eller mangel på samme. Det er prestige-fælden, en fælde der kommer af at jo tættere man er på magten, jo mere gnubber det af på én selv, og jo mere prestige får man selv. Tror man. "De kan da bare spise kage" var en tidlig kommentar til "boble"-fænomenet, men boblen er jo ret beset ikke bare en boble af mangel på indsigt i andres virkelighed - det er en boble af prestigefyldt uvidenhed, uvidenhed der får næring af at det er prestigefyldt at være i boblen. At der er status i at vide visse ting, men ingen status eller ligefrem negativ status i at vide noget om andre ting.

Journalistikken har generelt, også i Danmark, vokset sig tættere på, og blevet en størrere del af, magtapparatet, en udviskende svingende dør mellem journalistik og virksomheder og politikernes "mediekonsulenter". Og man kan "da" ikke bo i provinsen, hvis man vil være dér "hvor det sker". Som er ved magten. I København. Man jagter prestigen... og dyrker ideen om at man bedst lærer samfundet - hele samfundet - bedst at kende ved at kende det "oppefra". Og ved at tro på at "toppen" af hierakiet, et hieraki man selv forestiller sig... er bedst informeret, alene i kraft af de lever tættest på magten, på eliterne, på de mest prestigefyldte lokationer og personligheder.

https://www.politico.com/magazine/story/2017/04/25/media-bubble-real-jou...

John Liebach, Jan Weber Fritsbøger, Daniel Jensen, Søren Fosberg, ingemaje lange, Morten Pedersen, Inger Jensen, Michael Larsen, Torbjørn Methmann, Rolf Andersen, Finn Sørensen, Nette Skov, Kristine Skøtt-Jensen, Dennis Jørgensen, Ole jakob Dueholm Bech, Allan S. K. Frederiksen, Torsten Jacobsen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Flemming Berger, Trond Meiring, Hanne Utoft, Markus Lund, Carsten Svendsen, Lise Lotte Rahbek, Claus Nielsen, Jane Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Morten Hansen og Mads Kjærgård anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Mads Kjærsgaard
Eskimo var ikke inuitternes ord for dem selv, men en indfødt nordamerikansk (men ikke inuitisk) stamme, der beskrev inuitterne som "dem der går med snesko". De første europæere fik ordet eskimo fra denne nordamerikanske, ikke-inuit stamme.

Italesættelsen om ordet som i alle tilfælde "racistisk", giver jeg dog heller ikke så meget for. Det er jo et spørgsmål om ens personlige associationer. Det er det man associerer med et ord, det man selv tænker ved et ord, der gør om man er racistisk. Hvis man tænker "underlegen race", når man hører og siger ordet "sort", "inuit" eller "indfødt amerikaner", er det jo værrere end én der bruger ordet "neger" og "eskimo" og ikke har nogle racistiske associationer når de hører eller bruger ordet.

John Liebach, Jan Weber Fritsbøger, Steen Bahnsen, Søren Fosberg, Jørgen Larsen, René Arestrup, Therese Hagen, Rolf Andersen, Klaus Lundahl Engelholt, Ole jakob Dueholm Bech, Allan S. K. Frederiksen, Marianne Jespersen, Flemming Berger, Carl Chr Søndergård, Trond Meiring, Hanne Utoft, Carsten Bjerre og Mads Kjærgård anbefalede denne kommentar
Ole Schwander

Uha, uha - på tur i DF-land ... Red alert!

“ Hvor mange af os kender en Eskimo?” skriver Eva. Ja, pudsigt, jeg har aldrig forbundet ‘Eskimo-is’ Med grønlændere eller andre bestemte inuitter, ‘kun’ som en slags tegneseriefigur. Nu er jeg heldigvis langt om længe blevet klar over det racistiske element. Nu må man vel ikke en gang tegne inuitter med mindre man selv er inuit ...

jens christian jacobsen, Rolf Andersen og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar

Jeg er meget i tvivl om, hvad hensigten med denne artikel egentlig er. Men selvfølgelig er der da en difference forskel på verden, om man ser den fra Jylland eller fra København.

Nu har vi altså valgt at bo mange forskellige steder udenfor Danmark i flere omgange og i denne omgang gennem mange år. Og for os ser vores verden faktisk temmelig ens ud, uanset hvor man bor.

Men selvfølgelig er der da små nuancer i vores verdensopfattelse, der adskiller de forskelige lokaliteter fra hinanden. Da jeg jobbede for hovedkontoret for en stort fransk dækproducent fyldte klasseforskellene i koncernen ganske meget. Da jeg efterfølgende foretog samme arbejdsopgaver for en stor italiensk dækproducent, var det nok denne lidt overfladiske opfattelse af næsten alt, der prægede. Og netop nu fylder de forskelige religiøse opfattelser lidt.

Men - i væsentlighed har vores egentlige opfattelse af verden og verdens problemer egentlig ikke ændret sig. Det rører sig i væsentlighed stadig om social uretfærdighed, undertrykkelse og klassekampe.

John Liebach, Jan Weber Fritsbøger, Steen Bahnsen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Ja det er også sådan ca. jeg har hørt og læst det. Men var det ikke fordi, at denne "ikke-inuit" stamme, ønskede at differentiere sig fra inuitterne, selvom de faktisk var af samme oprindelse?
Nå sagen udvedkommende, det er blot ikke de hvide, der har opfundet ordet. Jeg synes, at det hører med! Det er forøvrigt sindsygt, at tale om hvide kontra inuitter. Er vi ikke alle blot mennesker? Jeg har ikke tænkt så meget over det før! Så hvorfor gøre noget levende igen, som burde være dødt og begravet pga. et par is over disken? Hansen Is burde squ skamme sig! Det er historie, det er farverigt og flot, men blot historie!

Steen Bahnsen, Per Christensen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Dybest set så "nakkede" inuitterne jo nordboerne i Grønland, uden nogen grund. Så hvem er egentlig racister her! Nå dum diskussion! Men jeg kan godt forstå, at inuitterne tager afstand til begrebet Eskimo! :-)

jens peter hansen

En franskmand var i min ungdom et kondom. En jydekrog er en krog til en trailer. Er københavnertorsk er en ulk. En tysker, englænder og franskmand er jo også noget vi kalder dem, mens de selv kalder sig noget helt andet. Hvad Anton betød for 12 årige drenge undlader jeg skrive og en fjeldabe vil jeg ikke forklare af hensyn til min nabo. Jeg er så en kartoffel og bonderøv og synes det passer trods 55 år i København. Nogle udtryk er da ret uskyldige men at blive kaldt hund, svin, snog eller slange er vist ingen pryd. n torsk er i Sverige en der køber sex og en alfons er en der formidler sex. Derfor er navnet umuligt i DK. En københavnerstang er en københavnerstang og et fanøbolche er slik og ikke en sild fra Fanø.

Steen Bahnsen, Rolf Andersen, Per Torbensen og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Man kan vel ikke forvente, at alle andre er optaget af nøjagtig det samme som en selv. End ikke ens familie, venner eller kolleger er optaget af det samme. Tag nu f.eks. Dagbladet Information. Læser vi alle de samme artikler - og samtlige? Næppe. Og kommenterer vi alle på det samme stof? Næppe heller - og enige i synspunkter er vi da heller ikke altid/hele tiden.

Man kan være ærgerlig over, at nogen ikke brænder/er optaget/følger de sager, man selv jeg går op i, men sådan må det være. At spejle sig 100% i andre mennesker og vice versa er ikke muligt - langt mindre interessant. En delmængde må række.

Birgit Kraft, Therese Hagen, Rolf Andersen, Ditte Jensen og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Godt at få hul på boblen og ud til de virkelige problemer, for er det i grunden inuitterne eller Hansen is der tager mest afstand fra begrebet Eskimo? I øvrigt er det vel et historisk begreb og personligt, selv om jeg jeg har boet både på Christianshavn og i Grønland, har jeg aldrig hørt betegnelsen brugt om nutidige grønlændere, og selv hvis jeg havde, hvad var så egentlig problemet? Det kan selvfølgelig være det forholder sig anderledes i Jylland, hvor jeg aldrig boet. Uanset, så forbliver bundlinjen den samme, at jeg kommer til at savne Eskimo-isen, alene for de svale og nostalgiske associationer navnet tilsiger. Men OK, så er problemet heller ikke større, bare endnu et irriterende tegn på en omsiggribende krænkelseskultur, som jeg og gad vide hvor mange eskimoer, der ligesom jeg selv, godt kunne have været foruden. Gad vide i øvrigt hvornår turen kommer til hindumanden på Tørsleffs vaniljesukker og Atamon-kineseren. Hvordan kan de gå fri?

Jane Jensen, Steen Bahnsen, Søren Fosberg, Per Christensen, Rolf Andersen, jens peter hansen, Flemming Berger, Carl Chr Søndergård, Ole Schwander og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Marianne Ljungberg

What are you reading, my Prince?

Words, words, words....

Henrik Ljungberg, som aldrig har tænkt en klog tanke over ordet eskimo.

Ole Schwander

Lad en grønlænder/inuit kaste den første snebold i stedet for grisedanskere, der kun er ude at lede efter nye krænkelsemuligheder. Jeg tror grønlænderne/inuitterne er ligeglade med, om en is hedder Eskimo Is.

Steen Bahnsen, Søren Fosberg, arne tørsleff og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar
Lasse Glavind

Som indfødt københavner skal man eddermame finde sig i at få meget af andres lort læsset i hovedet. Det er sgu til at blive helt krænket af, at den gamle københavneridentitet og det helt store flertal af byens nulevende borgere, hele tiden skal findes sig i at blive skamredet af henholdsvis provinsielle mediefolk fra Indre By-boblen og deres politikerbonkammerater på Christiansborg. Rigtige indfødte københavnere har fandeme snart ikke råd til at bo i deres egen by - og så skal vi tilmed hele tiden stå model til det der ulidelig selvsmageri fra tilflyttende provinsboer. I er selvfølgelig velkomne i byen, men I skal vide, at I kraftedeme kan være ulidelige at høre på.

John Liebach, Steen Bahnsen, Søren Fosberg, Jørgen Larsen, Morten Pedersen, Markus Lund, Torbjørn Methmann, Rolf Andersen, Kristine Skøtt-Jensen, Dennis Jørgensen, Ruth Sørensen, jan sørensen, Marianne Jespersen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Jeg har nærmest ikke tal på hvor mange gange det med kæmpeeskimoen liiige er blevet vendt over kaffen eller øllen i løbet af sommeren og det er altså i Jylland. Især ældre familiemedlemmer og kollegaer har følt trang til at lufte deres krænkelse over Hansen is’ beslutning om at omdøbe deres ispind. Det er åbenbart meget stødende for nogle mennesker hvis der bliver lavet om på noget med madvarer. Selv ville jeg have været lykkelig over at slippe for diskussionen og de vittige hentydninger til emnet, som ærligt talt hænger mig ud af halsen.

Steen Bahnsen, Inger Jensen, Markus Lund, Rolf Andersen og Søren Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Nielsen

@Marina Veis Høi.
Dine forældre og din veninde havde ikke hørt om det med Eskimo isen.
På den baggrund kan du altså ikke konkludere noget som helst
Jeg tror ikke at du er i en Københavnerboble, det er snarere en journalistboble.

Steen Bahnsen, Inger Jensen, Therese Hagen, Rolf Andersen, Kristine Skøtt-Jensen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar

"I næste øjeblik blev jeg flov over min reaktion. Selvfølgelig kan jeg ikke forvente, at de tager stilling til identitetspolitiske debatter hver gang, der er en. Men jeg kunne ikke stoppe mine tanker. Jeg var simpelthen pisseirriteret over, at de ikke går noget mere op i det. Hvorfor gør de ikke det? Det er jo virkelig vigtigt for udviklingen af vores samfund. Hvorfor vil de ikke noget mere? Hvorfor søger de ikke mere viden?"

Nej, identitetspolitiske debatter virker afsporende og segregerende ... og understøtter en højest uheldig, til tider nærmest narcissistisk udvikling, som sjældent bibringer væsentlig viden til samfund og fællesskab - ofte tværtom.

Der findes en anekdote om den anonyme zenmunk, som fik foretræde for en mester,
og da adspurgte denne: Hvem er jeg?

- Hvem skulle du spørge fra?, lød svaret.

Nils Lauritzen, Jane Jensen, Steen Bahnsen, Jørgen Larsen, Michael Larsen, Rolf Andersen, Nette Skov, Allan S. K. Frederiksen, Sten Christensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Flemming Berger og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Henning Sørensen

Så kom Eskimo Is så lige på banen igen igen. Jeg opfatter det som en rigtig dårlig sag for Hansen Is. En gang gas. De oplyser at de har fået rigtig mange henvendelser om at ændre navnet. Men vil ikke ud med, hvor mange. Der har lige været afstemning i Sermersoq kommune i Grønland, om hvorvidt statuen af Hans Egede skulle stå og skue ned over Nuuk. Et overvejende flertal stemte for Statuen. Men vigtigst af alt er stemmeprocenten på 6,61. Alt det her som Københavnerne finder meget vigtigt, interesserer ikke grønlænderne. Det der er vigtigt er, levevilkår, fiskerierhverv, uddannelse og sunde boliger. I København er vi gode til at finde på ligegyldige samtaleemner. Jeg er stået helt af og holder med jyderne.

Steen Bahnsen, Therese Hagen, Rolf Andersen, Ole Schwander, Allan S. K. Frederiksen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Sprog skaber virkelighed - det kan I ikke løbe fra

Grisedanskere ... ha, den var go schwander. 13 mio svin og 6 mio mennesker - i danmark.

Dan jeg var barn for 70 år siden, havde jeg en bog om eskimoer. En bog, der gav mig anledning til at beundre dem. Selvbevidste, driftige, kloge. Måske var det en kultur, som nutidens inuiter tager afstand fra. Da vil jeg sige: vær stolte over jeres forfædres kultur også selvom den selvfølgelig ikke kan overleve idet samfund som I ønsker.

Jeg er skisme ikke helt sikker på, at jeg forstår alt det her halløj med identitetspolitik, som skulle man identificere sig med et bestemt segment af en subkultur.

Det har altid været et vilkår, at man blev påvirket af de mennesker man omgiver sig med, af den uddannelse man har taget, af det arbejde man udfører etc.

Man behøves såmænd ikke, at tage til Jylland for, at nå til en bestemt erkendelse af sandheden. København er en stor by. Her er masser af diversitet, og mennesker der lever med et bestemt udsnit af virkeligheden.

Her er taxachaufføren, bistandsklienten fra Ishøj, direktøren fra Rudersdal. Omtrent en så divers virkelighed, som man kunne ønske og så forskellige syn på livet og tilværelsen, som man kunne fordre.

Nej her er ikke fiskeren fra Thyborøn eller landmanden fra Sønder Omme. Men ellers byen rig på diversitet - alt det man ønsker, hvis man vil ud af boblen

Mon ikke alle vi får nogle værdier i livet, som adskiller os fra hvad der gælder som norm andetsteds? Jeg ser slet ikke nogen løsning anden end man naturligvis tager farve af de omgivelser vi færdes i.

Men jeg vil da medgive, at det kan være et kulturchock, at komme til Jylland. Måske derfor bør man også holde sig i København :-).

Næ efter mange år i journalistfaget bliver man sikkert erhvervsskadet. Og det kan da givet være skræmmende, at se sig rundt på redaktionen. Men så er det uanset hvilken branche man skulle kaste sig ud i. Man bliver sær med alderen. Og du kan trøste dig med, at det kun bliver værre :-)

Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Jeg kan sandelig godt forstå, at du blev pisseirriteret over, at din familie ikke interesserer sig for, at Hansen Is giver et nyt navn (som jeg altså ikke kan huske, sorry!) til isen, formerly known as Kæmpeeskimo.
For hvad kunne være vigtigere? Hvad skal I så tale om, Marianne Høi? Og så på en FORLÆNGET weekend! Hvor du sad og genovervejede, hvor vigtigt det er, hvordan vi taler om ting.

Det var så også imens ghettoplanens salg og nedrivninger (med ghettodefinition ud fra etniske kriterier) fortsatte, og mens endnu flere forældre fik frataget deres børnepenge, fordi de ikke kunne få deres børn i skole. Og mens du kunne læse om, hvor forfærdeligt de har det, de børn i lejre i Syrien, der ikke kan komme til Danmark, fordi vi har frataget deres mødre statsborgerskabet.
Mens regeringen gik af i Beirut på grund af den enorme eksplosion i lageret af konfiskeret gødning.
Der var selvfølgelig også opblomstringen af Corona-smitte. For ikke at nævne klimaet, og pensionsalderen da slet ikke.

Så jeg kan da godt forstå, at du blev pisseirriteret over, at dine forældre ikke var seriøst optagede af Hansen Is. Er det virkelig tænkeligt, at de måske slet ikke spiser Hansen Is?

John Liebach, Søren Dahl, Steen Bahnsen, Inger Jensen, Karsten Aaen, Gitte Runge, Rolf Andersen, Nette Skov, Ditte Jensen, Christine Kirkegaard, Randi Christiansen, Jan Bisp Zarghami og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Thora Hvidtfeldt Rasmussen
11. august, 2020 - 20:58

Det eneste der blev talt om, på det pågældende tidspunkt, var Eskimo is.

Ole Schwander

Jens Peter - Ja, du har selvfølgelig helt ret ..! “Svin Ole Schwander kan være sortbrogede, brune, helt sorte og lyse i huden. Ak ja.” Ligesom alle danskere er.

Sten Christensen

"Indlemmet i en boble af dannelse" skriver du, nej du har udlemmet dig af den boble af dannelse din forældre præsterer.
Er man dannet spørger man ikke om meninger. Meninger føre til polarisering og dine forældre ved at polarisering ikke har hjemme familien, dine forældre har med deres 'ligegyldighed' overfor dit spørgsmål netop dannet dig, men der vil nok gå nogle år før du indser det, måske er du blevet så begejstret for den der rigtige instrumentaliserende boble at du aldrig når til at indse dine forældres dannelse.

John Liebach, Jan Weber Fritsbøger, Steen Bahnsen, Karsten Aaen, Rolf Andersen og Nette Skov anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

For Helvede!!!

Marina Veis Høis ungdommeligt naive klumme handler IKKE om identitetspolitik. Den handler derfor heller ikke om 'Eskimo-Is'.

Men hvad hjertet er fuldt af, bevares..

Marina Veis Høi beskriver et meget virkeligt problem: At i selvsamme øjeblik hun indløser sit pas til den 'dannede' klub i Store Kongensgade, ja så opstår der en selvoplevet 'afgrund' mellem hende og 'befolkningen': Pludselig føler hun sig 'oplyst' og 'dannet', mens vi andre - det kan ikke læses anderledes - fortsat tumler rundt i formørkelsen.

Det er således 'journalistens' ophøjede opgave - igen kan man ikke læse Marina Veis Høi anderledes - at begave vi mere jordfaldne med egentlig indsigt..

Well, Som jeg allerede har antydet i et tidligere indlæg, så beror denne Marina Veis Høis noget oppustede selvfølelse på et falsum:

Og som Bjørn Pedersen i en kommentar allerede har bemærket:

Marina Veis Høi lever tilsyneladende i den misforståelse, at hendes egen nærhed ved magten og prestigen siger blot det mindste om hende selv..At hun er 'dannet', blot fordi hun omgås 'dannede' mennesker. Blot fordi hun mener noget om det, som hendes omgangskreds mener noget om..

Egentlig Dannelse er selvsagt antitesen til denne ungdommelige overgivelse. Det opdager Marina Veis Høi forhåbentlig med tiden..

Var der her blot tale om et enkelt menneskes subjektive oplevelse af en pludseligt opstået afgrund, kunne man med en vis lettelse affærdige denne beretning som et unikum.

Men hvis man ellers har en vis kritisk opmærksomhed i behold, så vil man vel ikke være sen til at bemærke, at det af den

Jan Weber Fritsbøger, Camilla Bank Andersen, Søren Fosberg, ingemaje lange, Inger Jensen, Bjørn Pedersen, Karsten Aaen, Therese Hagen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Lasse Glavind, Rolf Andersen, Kristine Skøtt-Jensen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

*ups, de to sidste og ufuldstændige afsnit er fra klippebordet, og bør derfor overses. Måske en nådig moderator vil fjerne dem helt?

Man kan vel tage det helt roligt, hvis boblen alene skulle være skabt af dannelse, eller det miljø man færdes i.. Virkeligheden indhenter os alle..

Den skide eskimo is stjæler fokus fra så meget andet. Jeg finder det en anelse latterligt. Jeg er 57. Det hed en kæmpe eskimo da jeg var barn, uden at der lå noget racistisk i det. Krænkelseskulturen skyder sig selv i foden, med sådanne eksempler. Jeg har i alle tilfælde svært ved, at tage Hansen is alvorligt. Men OK - hvis det er krænkende, at kalde en is for eskimo, så lad os da for helvede kalde den noget andet. Hvad der ellers var sædvane skal pludselig omskrives efter det politisk korrekte, men racismen trives i fuldt flor rundt omkring. Men fint nok - vi kan da kalde den is noget andet, hvis det skulle være.

Bobler har det med, at briste, og man kan så nemt fæstne sin identitet i overfladiske fænomener, hvor hele samfundet dog er opdelt efter klasse og kultur

Det er en forbandet illusion, at tro, at man skulle kunne frigøre sig af det, som John Lennon synger i Working class hero: "You think you are classless and free. The hate you if you are clever and dispise a fool"

Man finder jo nok sine ben, at stå på - og det ophav man kommer af har ikke altid ret. Vi har som mennesker fordomme. Vi har nærmest fået dem ind med modermælken. Det kan være svært, at gøre op med. Men derfor kan man jo godt kigge lidt skævt på den og revidere en sætning her og der.

Randi Christiansen, Mikael Andersen, Rolf Andersen og Ole Schwander anbefalede denne kommentar

Eskimois er en reaktionsdebat for alle småtbegavede som køber det det er på hitlisten, det eneste jyder reagerer på er dr og tv2 mellem 18:00 23:00.Når kulturbølgerne går højt, reagerer jyder på bankens motionsløb, for der er der pandekager efter løbet.

Lise Lotte Rahbek

Emil Groth
Jyder løber ikke. Ikke engang efter pandekager. Vi synes allesammen, det er noget københavneri.

jens christian jacobsen, Søren Dahl, Bjørn Pedersen, Markus Lund og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Lise, motionsløb i jylland er mere spektakulære i og med der efter strabadserne er hoppeborg bamseboder pandekager.
Kbh lokker kun med løb når der er royal deltagelse.

jens christian jacobsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Så meget uenighed og så i sådan et lille land ... sålænge det kun er sproglige dissonanser, ku det jo være værre

@Lise Lotte
Måske fordi vi har opdaget at der er noget performativt se mig-kultur over det og ikke vil deltage i sådan noget pjat? ;)

Lise Lotte Rahbek

Heh, Markus Lund, det er jo heller ikke til at spæne rundt i terrænet iført træsko eller røjser. Og som du er inde på; det er jo ikke noget ved at løbeperforme, hvis ingen ser det. Og så skal vi til at slå det op på Facebook eller Endomondo eller slige steder og det bliver så bøvlet.
Køvenhavneri, siger jeg bare :D

Søren Fosberg

Jeg hæfter mig ved mængden af indlæg og forstår det som udtryk for en særlig informationsdebattørboble. Jeg vil ikke anbefale nogen at forsøge at rejse dette emne (eskimo) til frokostpassiar udenfor København, evt Nordkysten (om sommeren). Ellers har jeg ingen forslag til noget der hitter.

Ib Christensen

Mangler vi ikke at blive foraget og stødt over københavner stang og jyde krog hvis vi skal være det over eskimo is? :)

Stig Andersen

Utroligt som folk må kede sig rundtomkring. En journalistik skriver en, iøvrigt, både morsom og selvironisk, men også velanbragt, klumme om kulturforskelle. Og så flipper læserne helt ud og begynder at diskutere alt muligt andet end det klummen handlede om, nemlig kulturforskelle mellem mediefolk i København og hendes familie og venner i provinsen. Eskimoisen var blot en anledning, ikke emnet. Og der er ingen der bliver hængt ud som uvidende eller ignoranter. Blot afspejler vores bevidsthed den virkelighed, der omgiver os. Identitetspolitik er vigtig for mediefolk og inderlig ligegyldig for flertallet af folk i Brørup eller Hammershøj, - der jo ikke dagligt konfronteres med LGBT'er eller sorte mennesker, - ja vel knap nok en tyrker.
Keep on rocking, Marina.

Jan Weber Fritsbøger

hmm jeg kan godt blive vred over visse ord, pladderhumanisme for eksempel, altså den slags ord som skal nedgøre empati og andre gode egenskaber, så der kan blive frit spil for alle de grimme egenskaber som egoisme grådighed og og fremmedhad, men fred være med eskimo-isen den har vist nok egentlig aldrig rigtig generet nogen.

Sider