Kommentar

Transportministeren: I min hybridbil tanker jeg benzin mindre end én gang om måneden

Ligesom Informations journalist har jeg også overvejet elbil. Men for nu har jeg valgt en hybridbil, og jeg tanker benzin så sjældent, at jeg ofte glemmer, hvilken side af bilen tankdækslet sidder på, skriver transportminister Benny Engelbrecht i dette debatindlæg
»Selv om jeg ’kun’ har boet 30 år i Sønderjylland, er jeg altså så meget jyde, at jeg ikke spilder penge på benzin, hvis jeg på nogen måde kan klare den på ren el,« skriver transportminister Benny Engelbrecht.

»Selv om jeg ’kun’ har boet 30 år i Sønderjylland, er jeg altså så meget jyde, at jeg ikke spilder penge på benzin, hvis jeg på nogen måde kan klare den på ren el,« skriver transportminister Benny Engelbrecht.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
24. august 2020

Som politiker er det altid en overvejelse, om jeg nu også i min hverdag og mine handlinger kan leve op til de idealer, jeg kæmper for.

Det kan jeg ikke altid, for jeg vil også gerne leve et helt normalt liv, hvor tingene skal fungere i praksis. Jeg bor i Sønderjylland – nærmere bestemt i Adsbøl ved Gråsten. Her kører bussen hverken tit eller tæt på, så når jeg skal købe ind i Sønderborg, har jeg brug for en bil.

Jeg spiller også musik, og selv om Benny and the Black Ties måske ikke tager på verdensturné (endnu), er der en gang imellem bud efter os, og vi skal jo også øve. Derfor skal jeg have en bil med plads til sanganlæg og guitar.

Da jeg sidst stod for at skulle skifte bil ud i 2018, var jeg medlem af Folketinget, min arbejdsplads var Christiansborg i København, og som finansordfører skete det, at jeg blev kaldt afsted med kort varsel på alle tider af døgnet.

Så da jeg skulle udskifte min gamle Polo, stillede jeg mig selv det spørgsmål, som Informations journalist Anders nu også har stillet sig selv: »Er det så nu, man skal skifte til elbil?«. Jeg kiggede derfor på elbiler som det første, men måtte også hurtigt konstatere, at den bil, som kunne opfylde mit behov, simpelthen ikke var på markedet endnu. Jeg syntes heller ikke, at jeg ville købe en benzin- eller dieselbil igen, så efter nøje undersøgelser valgte jeg en Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke her ønsker at fremhæve bestemte bilmærker eller teknologier frem for andre, men det er nu engang den bil, jeg har. Den kan køre 50 kilometer på ren el, hvilket er fint til det meste af det kørselsbehov, jeg har, indkøbsturen ind til Sønderborg for eksempel. Den kan køre 130 kilometer i timen på ren el, så den fungerer på motorvejen, uden at slå over på benzin. Der er lige plads til musikudstyret, når jeg lægger sæderne ned. Og så kan den få mig til København i ét stræk, når der er brug for det.

Der går sport i at køre på el

Det var så teorien, dengang før jeg kunne skrive minister på visitkortet, og nu kan jeg sige, at praksis på stort set alle områder har levet op til forventningerne. Jeg har valgt et flatrate-abonnement, hvor jeg for cirka 320 kroner om måneden kan ’tanke’ al den strøm, jeg vil, både i min indkørsel og på offentlige ladestandere.

Da Sønderborg Kommune arbejder for at blive CO2-neutral, er antallet af ladestandere, der matcher mit abonnement, relativt langt større, end hvis jeg boede i København. Og selv om jeg ’kun’ har boet 30 år i Sønderjylland, er jeg altså så meget jyde, at jeg ikke spilder penge på benzin, hvis jeg på nogen måde kan klare den på ren el. Jeg må bare sige, at der går sport i at køre mest muligt på ren el, og jeg er blevet helt nørdet, når det handler om at få batteriet til at række længst muligt.

Jeg kan for eksempel få næsten 10 kilometer ekstra, hvis jeg slukker for alt andet end det strengt nødvendige strømslugende udstyr i bilen – og på de kolde dage kan jeg forvarme bilen, mens den er tilsluttet ladestikket, inden jeg skal ud at køre. Så i hverdagen i Sønderjylland klarer jeg stort set det hele på el.

Nu har jeg for nylig købt et sommerhus på Langeland. Det er en tur på cirka 240 kilometer, og her kan jeg naturligvis ikke klare hele vejen på el, men da jeg senest tog turen, målte jeg et samlet brændstofforbrug på cirka syv liter benzin til hele turen. Og når jeg er på Langeland, kan jeg igen klare den på ren el.

Jeg ved godt, at nogle kritiserer plug-in-hybriderne og hellere så rene elbiler. Kritikken bygger på, at nogle forbrugere i praksis anvender plug-in-hybridernes forbrændingsmotorer mere end batteriet, og jeg medgiver da også, at plug-in-hybridbilerne kan have et meget komplekst emissionsregnskab, som afhænger af det konkrete kørselsmønster.

Min personlige erfaring er, at mit kørselsmønster passer rigtig godt til en plug-in-hybridbil, og jeg kan sagtens se for mig, at plug-in-hybridbilen er et rigtig godt alternativ for andre i min situation.

Jeg er sikker på, at vi i en nær fremtid har elbiler, der både i pris og anvendelse kan dække stort set alle behov i Danmark. Jeg holder selv øje med det og har også øjnene rettet mod en spændende elbil, der både har plads til musikudstyret, kan klare den lange tur til København og ligger i et prisniveau, jeg kan overkomme.

Den kommer på markedet om et par år, ser det ud til, og mon ikke jeg til den tid vil være den første til at booke en prøvetur. Indtil da er jeg rigtig glad for, at jeg med mit bilvalg har en hverdag, der fungerer og gør en forskel for klima og miljø.

Jeg tanker benzin mindre end én gang om måneden – og det eneste problem ved det er, at jeg alt for tit kommer til at holde forkert i forhold til mit tankdæksel. Derimod misser jeg ikke elstikket.

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben K L Jensen

Enderesultatet skal jo blive nær 100 % el-biler - så Benny - bliv den den minister i regeringen der kører ren el i privaten og i nødstilfælde kan du jo altid hidkalde din ministerbil.

Mikael Jensen

Her har vi en minister som holder øje med om der en gang i fremtiden kommer en spændende elbil der ligger i et prisniveau, han kan overkomme. Den forrige statsminister lovede en million el-biler, men i Norge har man seriøst taget fat på overgangen fra benzin til elbiler, for at bekæmpe klimaforandringerne. Danmark leverer ikke den lovede nedskæring på 7,5 % CO2-udledning pr. år. Den nuværende regering trækker den ligesom den forrige. Det handler vel om forskellen mellem fata morgana og luftkasteller. Send regningen videre til de fremtidige generationer.

Malou Lauridsen

Bussen kører hverken ofte eller tæt på? Det gør den ingen steder i landet så hvad med at udvide den kollektive trafik i stedet for at bruge dens politiker-bestemte dårlige tilstand til at retfærdiggøre din egen privatbilisme?

Mikael Jensen

Ingen behøver nogensinde igen at stille spørgsmålet om, hvem der skal betale for den grønne omstilling, hvis bare de nøje studerer følgende:

Først en infograf som forklarer hvor mange penge der findes i verden, i guld, sølv, diamanter, cryptovaluta, i bankerne, aktiemarkedet, samt værdien af de 500 største virksomheder, reelle penge, virtuelle penge, den globale gæld, værdierne af boligmarkedet, de globale formuer, hvor mange penge multimilliardærerne har, samt hvor mange penge finansverdenen spiller for på kasinobørser verden over (derivatives - spekulative finansielle bets på fremtidige gevinster - dvs. gambling der er usynlig for resten af samfundet):
https://www.visualcapitalist.com/all-of-the-worlds-money-and-markets-in-...

Regeringer over hele verden skal handle for at opbygge en ny, menneskelig økonomi, der værdsætter det, der virkelig betyder noget for samfundet, snarere end at fremskynde en endeløs forfølgelse af profit. En økonomi, der værdsætter plejearbejde for kvinder og piger i stedet for milliardærs velstand. En økonomi, der fungerer for alle, ikke kun de heldige få.

Er den nuværende akkumulering af formuer vigtigere end de fremtidige generationers mulighed for at være her? Det handler om det enorme overforbrug og deraf ødelæggende udledning af CO2. De siger at nu kan Grønlandsisen ikke reddes, hvilket fører til en stigning i havniveauet på 1-1,5 meter herhjemme.

Den nuværende økonomi er ødelæggende for verdens befolkning. I lande overalt i verden tager en lille elite en stadigt stigende andel af deres lands indkomst. Det ødelæggende system fylder milliarder i lommerne på de rige, på bekostning af almindelige mænd og kvinder. Ikke underligt, at folk begynder at stille spørgsmålstegn ved, om milliardærer skal findes. Afslut ekstrem velstand for at afslutte ekstrem fattigdom.

En vigtig drivkraft for velstandsgabet er, at kvinder og piger arbejder 12,5 milliarder timer med ulønnet plejearbejde hver dag, og bidrager således med 10,8 billioner dollars til den globale økonomi hvert år - mere end tredoblet størrelsen på den globale tech-industri. De 22 rigeste mænd i verden, ledet af Amazons CEO Jeff Bezos og Microsofts medstifter Bill Gates, besidder mere rigdom end alle de kvinder i Afrika tilsammen.

Ulighed er sexistisk. Med mindre indkomst og færre aktiver end mænd, udgør kvinder den største andel af verdens fattigste husstande, og denne andel vokser. Det er mere sandsynligt, at de findes i dårligt betalte og usikre ansættelser, hvilket støtter markedsøkonomien med billig eller gratis arbejdskraft. De støtter også staten gennem milliarder af timer ubetalt eller underbetalt plejearbejde, et enormt, men ikke anerkendt bidrag til vores samfund og økonomiske velstand.

Forskerne opfordrer til højere skatter på de velhavende for at omfordele velstand og mindske uligheden. De vurderede, at hvis de rigeste 1% betalte yderligere 0,5% i årlige skatter på deres formue i det næste årti, kunne de indsamlede penge skabe 117 millioner job inden for sundhed, uddannelse og pleje af ældre og børn.

Verdens 2.153 milliardærer er rigere end 4,6 milliarder mennesker, dvs. 60% af den globale befolkning tilsammen. Verdens rigeste 1% er mere end dobbelt så velhavende som 6,9 milliarder mennesker, eller næsten 90% af den menneskelige befolkning. https://www.oxfam.org

Troels Brücker

Pinligt at regeringens transportminister kører plugin, når der findes gode langtrækkende ægte elbiler. Hans ‘falske elbil’ er statsstøttet på en måde, der forvrider markedet til fordel for svinende hybrid-plugin biler, der p.t. sælger meget bedre end elbiler. Ministeren er dermed med til at sende uklare signaler om 2030 visionen og de forestående forhandlinger om reel grøn transport.

Jens Christian Jensen

Jeg tanker også mindre end en gang om måneden. Jeg har dog ikke problem med at huske hvilken side at dækslet sidder. Skræmmende at en minister har så dårlig hukommelse.