Læserbrev

Jeg tvinges til at vælge mellem mit helbred og studie, når universitetet fjerner vores borde

Humaniora på Københavns Universitet fjerner de studerendes borde for at få plads til flere under coronarestriktioner, men som studerende med store smerter har jeg brug for at sidde ved et bord. Skete det på en arbejdsplads, havde Arbejdstilsynet været dybt forarget, skriver Catharina Lærkeholm Madsen i dette debatindlæg
Debat
31. august 2020

Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet fjerner studerendes borde for at få plads til flere studerende uden at bryde afstandsreglerne.

Som bachelorstuderende, der er plaget af stærke fysiske mén efter et cykelstyrt, har jeg været i kontakt med studienævnet for at få dispensation til et bord. De sagde, at da jeg kan sidde på en stol, men ikke skrive på en computer eller blok i skødet, må jeg bare lade være med at tage noter.

Prodekan for uddannelse på Humaniora, Jens Erik Mogensen, siger i B.T., at beslutningen er taget »ud fra ønsket fra studerende og undervisere om fysisk undervisning frem for online«. Men løsningen er uden interesse for studerendes ergoterapeutiske sundhed, hvorfor det er uansvarligt at bruge et ønske om fysisk undervisning som bevæggrund.

Formand for Ergoterapeutforeningen Tina Nør Langager har i Uniavisen fortalt, at hjernen vil »bruge energien på at sidde bedre, og så kan man ikke lytte til, hvad der bliver sagt«.

Prodekanen mener også, at man vil se på konsekvenserne »i situationen, som den nu udvikler sig«. Men gravide, handicappede og andre med smerter kan ikke vente på, at en vis procentdel får fysiske gener.

På vej til universitetet kan jeg sidde i et overfyldt tog med mundbind og håndsprit og klare turen uden bekymringer, selv om jeg sidder klods op ad medpassagererne. Alligevel er der ingen tiltro til min opførsel, når jeg bevæger mig ind på universitetet.

Fjernundervisning er ikke ønskværdigt, men hvis alternativet er bordfri undervisning med smerter og aflyste fag, vælger jeg undervisning på Zoom.

Nu har jeg været nødt til at afmelde et fag grundet manglende bord.

Andre fakulteter tænker på de studerendes sundhed og lader dem møde op i halve hold, men alligevel har vores fakultet ingen tiltro til sine studerendes opførsel.

Når ergoterapeuter rejser kritik, burde fakultetet genoverveje sin inhumane beslutning. Hvis det skete på en arbejdsplads, havde Arbejdstilsynet været dybt forarget.

Der er allerede studerende, som tager et forfærdeligt, men nødvendigt valg: Er mit helbred eller min uddannelse vigtigst?

Catharina Lærkeholm Madsen, studerende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Det er i sandhed en usund beslutning at fjerne de studerendes borde for at spare.
Det samme er sket på flere professionshøjskoler.

Selvfølgelig kan man ikke undervise på denne besynderlige facon i længden.

Steffen Gliese, Ellen Jeppesen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er klart, at så må man tage fjernundervisning på zoom. Der er alternativer, og desværre er folks tilbøjelighed til at finde dem eller træffe selvstændige valg som f.eks. at studere på egen hånd og lave eget pensum faldet bort til fordel for en mangel på fleksibilitet. Man løber for meget efter flokken, men universitetet skulle altså gerne selvstændiggøre, endog i ekstrem grad.