Læserbrev

14-årige Sofie: Sociale medier gav mig usunde tanker om, hvordan kvinder skal se ud

På Facebook og Instagram bliver unge udsat for reklamer for hårfjerning og billeder af meget slanke kvinder, som sætter normerne for, hvordan en kvindekrop skal se ud. De sociale medier har et ansvar for at vise et alsidigt billede af kroppen, skriver Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg
Debat
2. september 2020

Når jeg dagligt scroller ned gennem mit Instagram- eller Facebook-feed, bliver jeg tit mødt med reklamer, hvor der står: »Bliv sommerklar med en hårfri krop« eller »Bliv klar til sommeren med den perfekte krop« efterfulgt af et billede af en meget slank kvinde.

Da jeg var yngre, tænkte jeg ikke over det, for det er bare sådan, normen er, og billeder af slanke kvinder var jeg vant til at se. Men siden da er jeg blevet ældre, og jeg har indset, hvor bekymrende det er, at reklamerne har så meget magt over os, at de er med til at diktere, hvordan vi ser ud.

Det værste er, at mange af os slet ikke lægger mærke til det, for det sker i vores underbevidsthed. Men sådan er det altså bare. At en god sommerkrop for en kvinde er, at man skal have en slank og hårfri krop. Og det er der to problemer ved.

For det første: Må man for fanden ikke selv bestemme, om man vil barbere sig eller ej?

Og for det andet: Må man ikke bestemme, hvad man selv synes, er den perfekte sommerkrop?

Det er så problematisk, at man kan blive mobbet, hvis man ikke har barberet sig, eller at man i hvert fald bliver kigget skævt til. Alle burde have retten og ikke mindst viljen til at se ud, som man har lyst til. Uden at nogen skal kigge skævt til en, eller at man på nogen anden måde kan komme til at føle sig utryg, fordi man ser ’forkert’ ud.

Jeg synes, det er vildt, at det ikke er acceptabelt at have hår på kroppen som kvinde. Og det gør det bestemt ikke bedre, at reklamerne på sociale medier holder fast i disse normer.

Jeg mener, at reklamerne har et kæmpe ansvar for at tegne et alsidigt billede af kvindekroppen. Jeg er tidligere blevet påvirket af dem og har barberet mig. Jeg har haft tanker i hovedet om, at jeg ikke måtte spise nogle bestemte ting, for så ville jeg blive tyk. Det er ikke sundt for en 14-årig pige som mig at have sådan en livsstil.

Man skal være glad og spise, hvad man har lyst til, når man er 14 år gammel. De sociale medier skal ikke diktere, hvordan en kvindekrop skal se ud.

Sofie Risager Villadsen går i 8. klasse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Malou Lauridsen

Ser kvinder ikke forskellige i den virkelighed vi bevæger os rundt i dagligt? Problemet er nærmere at den nyeste generation bruger for meget tid på sociale medier?

Hvis folk gerne ville kigge på slanke kvinder på instagram skal de vel have lov til det?

Eva Schwanenflügel

Supergodt indlæg i debatten, Sofie.
Forhåbentlig er mange flere unge på vej mod samme konklusion.

Malou Lauridsen

“For det første: Må man for fanden ikke selv bestemme, om man vil barbere sig eller ej?

Og for det andet: Må man ikke bestemme, hvad man selv synes, er den perfekte sommerkrop?“

Jo og det er derfor du har din frie ret til bare at undlade at købe produkter du ikke føler du har brug for.

Hvis jeg ser en reklame for briller er jeg også klar over at det ikke er verden der fortæller mig at nu SKAL jeg gå med briller. Det er bare et firma der gerne vil sælge briller. Hvis de sætter en lille tekst på hvor der står “få mere udsyn” er jeg ligeledes klar over at de ikke prøver at fortælle mig at jeg inter udsyn har.

Sofie Risager Villadsen

Malou Lauridsen: jeg er for det første helt enig i at den nyeste generation, men samtidig også den ældre generation, bruger for meget tid på sociale medier! Det er virkelig problematisk og dét skal der gøres noget ved!

Og JO! Alle må helt selv bestemme om de vil ind og se på slanke kvinder og søge efter hårfjerningsmidler, det har jeg slet intet problem i. Problemet er bare at når der er en reklame hvorpå der står “bliv sommerklar med en hårfri krop“ som man ikke selv har bedt om, så bliver der sat en norm for, hvordan kvindekroppen skal se ud. Man begynder at tro, at den rigtige ‘sommerkrop’ er en hårfri slank krop, og det er lige netop dét jeg synes er problematisk! Og selvfølgelig kan man bare kigge væk fra reklamerne, men når man ikke ved bedre, så får man en idé om, at en kvindekrop ikke skal have hår andre steder end på hovedet. Og sådan er det IKKE!
Jeg kender så mange unge (inklusiv mig selv) der er blevet eller bliver påvirket til at barbere sig på grund af den norm, der er i samfundet.

Og så vil jeg lige sige, at der er stor forskel på noget som briller, som der er nogle der rent faktisk har brug for, og hårfjerningsmidler som der ikke er nogle der ‘reelt’ har brug for. I hvert fald ikke med det formål at blive ‘sommerklar’.
OG, så er det de færreste unge piger der får reklamer for briller på de sociale medier, da de allesammen anvender cookies:)

Mvh. Sofie

Hans Houmøller og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

“Problemet er bare at når der er en reklame hvorpå der står “bliv sommerklar med en hårfri krop“ som man ikke selv har bedt om, så bliver der sat en norm for, hvordan kvindekroppen skal se ud. Man begynder at tro, at den rigtige ‘sommerkrop’ er en hårfri slank krop, og det er lige netop dét jeg synes er problematisk!“

Det må jeg erklære mig uenig i. For udenfor reklamernes univers ligger virkeligheden hvor du ser menneskelig diversitet og hår masser af steder på masser af mennesker der nyder sommeren som de nu engang ser ud.

Hvis du altid tager en reklames salgsteknik som en kritik af dig selv bliver livet vist en hård omgang.

Det du kalder “norm” med barbering kan også være kultur. Der foregår masser af ting i samfundet som et flertal gør uden at reklamer diktere det. Hygiejne har i øvrigt altid ændret sig. Du lader dig vel heller ikke provokere af tandpastareklamer med hvide tænder?