Kommentar

Åbn barerne. Uden barpersonalet glemmer jeg coronareglerne og smitter løs til privatfester

Lad os være ærlige: Når barerne lukker kl. 22, fester vi unge videre til privatfester uden at skænke corona en tanke. Derfor er det dumt at lukke barerne, for de har i det mindste professionelt personale til at sikre, at vi holder afstand, skriver studerende Emmeli Rose Adler i dette debatindlæg
Studerende Emmeli Rose Adler opfordrer statsminister Mette Frederiksen (S) til at lade barerne holde åbent. De unge fester alligevel bare privat, og uden professionelle til at minde dem om det er de simpelthen ikke gode nok til at overholde de råd, der skal mindske smittespredningen. Her er det Anton Fogt Pedersen på 22 år og Asger Lange på 21 år, som forleden fortalte til Information, at de ikke stoppet med at feste på grund af pandemien.

Studerende Emmeli Rose Adler opfordrer statsminister Mette Frederiksen (S) til at lade barerne holde åbent. De unge fester alligevel bare privat, og uden professionelle til at minde dem om det er de simpelthen ikke gode nok til at overholde de råd, der skal mindske smittespredningen. Her er det Anton Fogt Pedersen på 22 år og Asger Lange på 21 år, som forleden fortalte til Information, at de ikke stoppet med at feste på grund af pandemien.

Emilie Lærke Henriksen

28. september 2020

Jeg forstår Mette Frederiksens desperation. Det gør jeg virkelig. Jeg ved, at vi unge fester for meget, for ukontrolleret og med for få forbehold.

Jeg er selv bange. Bange for, hvad det kan gøre ved økonomien, ved mig selv og ved dem, jeg holder af. Bange for at misse mine fedeste ungdomsår.

Nu siger jeg det, som man ikke må sige, og det er meget muligt, at jeg fremstår ignorant og uansvarlig. Men Mette … Vi finder andre måder at feste på.

Så jeg beder dig igen: Lad være med at lukke barerne.

Det siger jeg ikke, fordi jeg længes efter at drikke en vodkabooster klokken tre om natten på natklubben Dorsias dansegulv og skrige med på DJ’ens mix. Det siger jeg, fordi jeg oplever på tæt hold, at barerne i København har langt bedre styr på situationen, end jeg og mine kammerater har.

Jeg har aldrig haft nogen i min omgangskreds, som er blevet smittet efter en aften på en bar. Jeg har derimod set en masse mennesker i min omgangskreds, som har deltaget i større privatfester, hvor op imod 30 mennesker er blevet smittet.

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg savner festerne på Dorsia af hele mit hjerte. Men jeg forstår også godt, at der går lang tid, før det bliver aktuelt igen. Vi, ungdommen, kender jo godt til alvoren af den situation, vi befinder os i.

Men når statsministeren lukker barerne klokken 22, skader hun ikke bare den danske økonomi og en masse hårdtarbejdende virksomheder, hun skaber en endnu værre festkultur uden struktur eller forbehold.

For når vi drikker, som vi nu engang gør, mister vi forståelsen for, hvor vigtigt det er at holde afstand. Derfor har vi brug for professionelle, som holder øje med os.

Privatfester i små lejligheder

Under mit introforløb på studiet var jeg på Chateau Motel, som nu er lavet om til en bar. Efter den sjette genstand mente jeg, at ethvert hjørne af baren var mit eget personlige dansegulv. Heldigvis var der kompetente vagter, som gentagne gange mindede mig om, at jeg ikke måtte danse, og at jeg skulle holde afstand.

Trods mit berusede jeg var vagterne søde. De sørgede for, at jeg selv med mine midlertidigt manglende hjerneceller ikke udsatte mig selv eller andre for yderligere smittefare.

Når barer lukker klokken 22, opstår der et tomrum, som vi udfylder med privatfester.

Der er kommet en tendens til, at vi efter barernes lukketid mødes ude foran, hvor vi sammen tager videre til privatfester i små københavnerlejligheder. Vi bruger også Instagram og Tinder til at finde folk af det modsatte køn at feste med.

Det er altså ikke svært at finde andre måder at feste på en fredag aften. Problemet er, at disse fester hverken støtter op om nattelivsindustrien eller den danske økonomi – og der bliver heller ikke taget de nødvendige forbehold til privatfesterne.

Forleden var jeg en til fest hos et Tinder-match i selskab med en masse fremmede. Hele dagligstuen var indrettet som et stort dansegulv. Vi stod op og ned ad hinanden og dansede til musikken uden at skænke afstand og COVID-19 en tanke.

Jeg skammer mig over min adfærd den aften. Men hvis det kan hænde, at jeg glemmer det, tror jeg også, at det kan hænde for rigtigt mange andre unge.

Til festen var der ingen, der fortalte mig, at jeg ikke måtte danse med Tinder-fyren og hans venner. Ingen mindede mig om ikke at skråle med på Backstreet Boys op i hovedet på mine veninder.

Jeg ved godt, vi ikke kan fralægge os ansvaret, og jeg ved, hvor dumt det må lyde, at jeg kaster håndklædet i ringen og siger, at jeg ikke kan styre det selv. Men lad os være ærlige: Erfaringen har vist os, at rigtig mange unge vælger at feste alligevel. Så lad da vores kompetente eksperter på området styre festen.

Slavevodka fra Netto

Vi har en helt vildt kompetent industri inden for natteliv i København – blandt andet Rekom-koncernen, der ligefrem uddeler mundbind og tegner afstanden, vi skal holde, op. De har utallige medarbejdere, som kender reglerne, og bruger hver evig eneste dag på at finde løsninger, der gør, at vi unge kan efterleve dem. Men Mette Frederiksen giver dem ikke chancen.

Det nye tiltag, hvor barer skal lukke klokken 22, ødelægger deres virksomhed. Og det skaber bedre vækst i økonomien, når jeg bruger mine penge på en Espresso Martini på Bæst Cocktailbar, end hvis jeg sidder derhjemme med en slavevodka fra Netto.

At lukke barerne er en lose-lose.

Så derfor beder jeg dig igen, Mette: Giv nu nattelivseksperterne en chance for at guide os til en ansvarlig festkultur. De vil så gerne. Og når du lige skraber det øverste lag af ungdommelig dumdristighed væk, så vil vi også virkelig gerne. Restauranter og barer er ikke problemet. Efterfesten er problemet. Så lad os få lukket den.

Emmeli Rose Adler studerer HA i markeds- og kulturanalyse på CBS.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jonas Kolodziej
Jonas Kolodziej anbefalede denne artikel

Kommentarer

Malou Lauridsen

“Men når statsministeren lukker barerne klokken 22, skader hun ikke bare den danske økonomi og en masse hårdtarbejdende virksomheder, hun skaber en endnu værre festkultur uden struktur eller forbehold.“

Forskellen er at de fleste fester med folk de kender. De gør man ikke på barer i de store byer. Nu er det vist også begrænset hvor stor en del af dansk økonomi barer udgør og er du sikker på at alt barpersonale gider lege politi overfor folk der ikke nødvendigvis tager situationen så alvorligt som andre.

“Jeg ved godt, vi ikke kan fralægge os ansvaret, og jeg ved, hvor dumt det må lyde, at jeg kaster håndklædet i ringen og siger, at jeg ikke kan styre det selv.”

Det kan de andre gæster på en bar heller ikke og derfor er det problematisk at personalet skal være babysitter for dig og alle andre. For når en supersmitter er løs er det fuldstændigt ligegyldigt at personalet fortæller hende/ham at nu skal masken på igen og at hun skal blive ved sit eget bord. Skaden vil være længe sket.

Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Mads Troest, Erik Fuglsang, Chris Ru Brix, Rolf Andersen, Claus Nielsen, Henriette Bøhne, Hans Aagaard, Michael Kamp, Anker Heegaard, Lillian Larsen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Hugo Prestegaard

Det er dog utroligt, at en intelligent junior som dig ikke har forstået, at vi er i krig mod en virus, som let kan knuse os. Du vil opleve en ungdom, mens din bedsteforældre dør af smitte i et formentlig privat plejehjem. I en krig er det normalt de unge vi ofrer for at redde Danmark. Nu er det os gamle med kronisk sygdom. Og i en krig er de unge i lejre uden udgang for at forsvare landet mod fjenden. Når forsvaret er på bar, så er det meget let at udrydde de andre/gamle. Du vil gerne have en gravsten, Bedstefar var en god mand, som døde pga barnebarnets barcrawl . Ære være hans minde.

Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Erik Fuglsang, Bent Nørgaard, Rolf Andersen, Lars Løfgren, Claus Nielsen, Henriette Bøhne, Hans Aagaard, Michael Kamp, Trond Meiring og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg er 63 år gammel og har som ung taget min tørn "i byen" Jeg ved at man som ung ikke tror at man kan leve uden fester.
Jeg ved at ingen troede at vi i vor tid skulle opleve en pandemi som Coronapandemien
Jeg ved også at Coronapandemien er global, overordentlig smitsom og ikke forsvinder, med mindre vi alle gør en indsats.
Jeg forstår ikke dette patetiske forsvar for handlingslammet ansvarsløshed.
"Vi ved godt det vi gør er forkert, men vi SKAL bare feste, så hjælp os til at gøre det sikkert, så vi ikke behøver at få dårlig samvittighed, over de konsekvenser vores opførsel har"
Tag et ansvar og lad være med at være sådan nogen skvat.

Benta Victoria Gunnlögsson, Torsten Jacobsen, Niels Johannesen, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Erik Fuglsang, Helle Walther, Chris Ru Brix, Rolf Andersen, Mikkel Lambert, Erik Winberg, Bo Klindt Poulsen , Irene Sørensen, Claus Nielsen, Henriette Bøhne, Hans Aagaard, Viggo Okholm, Herdis Weins, Lillian Larsen, Michael Kamp, Trond Meiring og Marianne Borgvardt anbefalede denne kommentar

Simpelthen så dumt og uansvarligt. Man kan ikke andet end ryste på hovedet, over den ligegyldighed og uansvarlighed som beskrives af denne person.
Tror at der skal grovere metoder i brug overfor disse unge, der mener at druk og fest er en menneskeret, midt i en af de værste pandemier i nyere tid. De har endnu ikke fattet, at deres handlinger slår andre mennesker ihjel.
Det kan være at dine penge fremover, skal gå til bøder frem for "Slave"vodka (og er du venlig at bruge et andet begreb tak!).

Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Erik Fuglsang, Helle Walther, Jane Nielsen, Chris Ru Brix, Rolf Andersen, Erik Winberg, Hans Aagaard og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Svend-Erik Runberg

Jeg synes, at flere af kommentarerne er ret hårde ved debatøren.
Jeg synes faktisk, at debatøren har en pointe, som jeg selv har luftet flere gange.
Hele restaurationsbranchen har vist fantastisk omstillingsparathed, evne og vilje til at overholde alle retningslinjer og restriktioner.
På barer mm. går alt ordentligt til. Personalet kender deres ansvar, - og eventuelle konsekvenser!
Lad branchen holde døgnåbent! - Og forbyd al fest og druk i det offentlige rum!
NB: Jeg er 71 år.

Peter Meyling, David Zennaro, Karin Hansen og hanne plaschke anbefalede denne kommentar
Mathilde Kastbjerg

Men pointen i indlægget er jo netop at de unge ikke kan tage sig sammen. Hvis du ser nyhederne, ser du også hvor mange gange Mette, Politiet og andre voksne vigtigheder opfordre de unge de unge til at blive hjemme. Alligevel bliver der ved med at finde kæmpe store privatfester sted, så jeg tror faktisk at det er ligemeget hvem og hvor mange gange man siger det til de unge. Jeg er selv 20 år og arbejder på en bar, gæsterne på min bar skal være +18, og selvom jeg selv er "ung" er jeg blevet indviet i en masse regler og forhold som jeg skal skal tage, men også sørge for at andre overholder. Derfor - hvis vi ikke kan stoppe de unges drukkultur i det private, kan vi i det mindste prøve at styre den :)

David Zennaro, Rolf Andersen, Claus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Det er sørme farligt at være ærlig om egene fejl og fejlskøn- Jeg må sige hun er modig-
men jeg er så ikke enig med hende og jeg tror sørme også der er rigtig mange unge der ikke har råd til de barer hun skriver om.
Kan vi og hun ikke blive enige om at vi er i en ny tid hvor vi alle skal gentænke vaner og sædvaner i forhold til medmennesker og glem så ikke klimaet og så medmennesket uanset hvor på kloden denne er..

Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Henriette Bøhne, Lillian Larsen, Erik Fuglsang, Eva Bertram, Helle Walther, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen, Irene Sørensen, Claus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Indtil hvornår mener Emmeli Rose at barerne skal holde åbent for at forhindre de farlige private fester? Kl 2, 3 eller 5 om morgenen? Jeg forstår skam godt hendes og vennernes problem, men der er nok ikke nogen vej uden om selvkontrollen...

Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Lillian Larsen, Herdis Weins, Chris Ru Brix, Henriette Bøhne, Viggo Okholm, Rolf Andersen, Erik Winberg, Irene Sørensen, Claus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

“Og det skaber bedre vækst i økonomien, når jeg bruger mine penge på en Espresso Martini på Bæst Cocktailbar, end hvis jeg sidder derhjemme med en slavevodka fra Netto.”

Gør det? Når nu økonomiens største problem er nedlukning og dig og andre på Bæst forlænger nedlukningen i forhold til hvis du bare blev hjemme?

Du er i øvrigt ikke tvunget til at drikke din “slave” vodka hvis den ikke smager.

Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Erik Fuglsang, Herdis Weins, Henriette Bøhne, Viggo Okholm og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Det var da en skrækkelig negativ tone, der hersker her. Jeg synes da, forslaget er fint og velargumenteret. Emmeli er endda modig nok til at kaste sig for gribbene ved at indrømme egne fejl. At lukke en bar kl 22, svarer vel næsten til at lukke den, før festen er startet. Jeg er glad for, at jeg ikke bor på kollegium i disse tider, for mon ikke nogle så bliver hjemme og holder festen dér. Uhyggeligt at tænke på.

Malou Lauridsen

“Jeg er glad for, at jeg ikke bor på kollegium i disse tider, for mon ikke nogle så bliver hjemme og holder festen dér. Uhyggeligt at tænke på.“

Det uhyggelige er vel at hun kun opstiller to muligheder.

1) Lad mig drikke i en bar og betal folk for at babysitte mig eller

2) “danse med Tinder-fyren og hans venner. Ingen mindede mig om ikke at skråle med på Backstreet Boys op i hovedet på mine veninder.“

Det manglende samfundssind fremstår næsten så karikeret at man tror det er satire.

Benta Victoria Gunnlögsson, Torsten Jacobsen, Niels Johannesen, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Erik Fuglsang, Lillian Larsen, Rolf Andersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Det er den tåbeligste holdning jeg har hørt længe. Tror afsenderen, vi andre synes det er drønmorsomt at handle ind mellem 7 og 8 for at undgå smitte, eller undvære at se sine venner og kun se børn , og det med afstand. Vi bor i et lille smørhul, og det, der kræves af os som borgere er yderst lidt i forhold til andre lande. Alt andet er for dumt og uansvarligt, så hvis ikke man vil have det bliver værre, så hold ud og stå fast. Kan forstå erhvervslivet synes det er træls, og de mister penge, de rammes, men unge der ikke kan leve uden fester, og studerende, der ikke må komme på bar efter kl. 22, nej nu stopper du.

Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Finn Jakobsen, Steffen Gliese, Lillian Larsen, Erik Fuglsang, Rolf Andersen, Herdis Weins og Malou Lauridsen anbefalede denne kommentar

Vågn op, bliv voksen og tag ansvar - og det lige med det vons !!!!

Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Herdis Weins og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Niels Bent Johansen

Tag da ansvar selv fremfor at forlange at "børnehaven" passer på dig altid.
Lad være med at gå til fester, såfremt du ikke kan styre dig selv.
Desværre har vi som forældregeneration opdraget mere til individuel frihed end samfundsmæssigt ansvar og nu betaler vi prisen med en generation der ikke formår at blive voksne.

Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Erik Fuglsang, Herdis Weins, Malou Lauridsen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

"Emmeli Rose Adler studerer HA i markeds- og kulturanalyse på CBS."

Emmeli har da leveret en markeds- og kulturanalyse, der burde føre til en PhD-grad :)
[ironi kan forekomme]

Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Erik Fuglsang og Malou Lauridsen anbefalede denne kommentar

Én væsentlig information er det imidlertid at vort forbrugersamfunds festkultur har udviklet en ganske betydelig afhængighed af hyppige eskapader blandt mange mennesker; det er jo i et klinisk perspektiv behandlingskrævende. I sandhed har Coronakrigen mange facetter, men eksponering af en distraktions-, forbrugs- og beruselseafhængig kultur får vi til fulde. Mens festen fortsætter.

Rolf Andersen, Carsten Munk, Torsten Jacobsen, Dorte Haun Nielsen, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Steffen Gliese og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Er det ment som en trussel fra din side ?

Nå men man kan vel også nøjes med sin faste omgangskreds, og så er 50 personer vel ikke så få.. Men du lyder stolt af atville/måtte ud og træffe fremmede ude i byen.
Dine egne studiefæller er ikke gode nok til dig, eller har de bare ikke det rette dyre look og klirrende pung?
Ja den skønne ungdom må ikke falme og bruges på hvem som helst, eller hvad, Emmell?

Rolf Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Malou Lauridsen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

og i en anden artikel advokerer Runcimann for at børn skulle også kunne stemme til Tinget...Ungdommen er skør, men den går over , heldigvis!

Hvorfor dog styrte i byen og møde folk, når det alligevel er for farligt at gå i seng med dem?

Anne-Marie Krogsbøll og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

Hvad med at sende alle festaberne ud på et cruise vinteren over? Så kan de arbejde og og studere derfra. Naturligvis skal de først i karantæne og så igen, når de vender tilbage.

Rolf Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese og Malou Lauridsen anbefalede denne kommentar

Hvis nu de "Corona søgende" (Covidlemmingerne) fik at vide, at de blev rynkede og impotente imellem mulige senskader, ville de måske så kunne standse og tænke sig lidt om, til en afveksling?

Koncentrations-, hukommelses- og trætheds- senskade problemerne tæller åbenbart ikke nok? Måske ikke værre end de velkendte tømmermænd?

Rolf Andersen, Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Erik Fuglsang og Malou Lauridsen anbefalede denne kommentar
Jesper Eskelund

Jeg tror, der er en gavtyv som laver fis med os halv- og helgamle Informationslæsere... ;-)

Anne-Marie Krogsbøll og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Når nu du i så ung en alder er blevet klar over, at du slet ikke kan styre dit forhold til alkohol, så har du da fået et vink med en vognstang...Lyt til det vink.

En løsning på akut tab af milliarder af hjerneceller, så snart du træder ind ad en bardør, kunne jo være helt at lade være med at gå derhen, helt lade være med at åbne spritflasken, og dermed give netop noget af det dyrebareste, du ejer - din hjerne (det vil du engang erkende) - en åbenbart veltiltrængt ferie, så den kan komme sig af spritforgiftningen her under coronaepidemien. Det vil den værdsætte. Den dag, du bliver smittet, og måske får kognitive senfølger, som mange oplever, kan du få hårdt brug for de få resterende hjerneceller.

Du kan ikke bære at undvære den uhæmmede festegoisme i bare en kort periode. Hvordan tror du så, det føles for de to trediedel sårbare borgere og deres pårørende, som stort set ikke har kunnet se deres nærmeste i et halvt år, uden at det er med livet som indsats? Og at de højst sandsynligt kan se frem til et til to år mere på den måde? Prøv at forestille dig dig selv i den situation? Og de sårbare grupper udgøres vel at mærke ikke bare af folk, der er så ældre, at de har mistet behovet for fest og socialt samvær helt (findes de?) - Det er også unge/yngre med kroniske sygdomme og deres pårørende. Jeg tror helt ærligt - ud fra de skriverier af denne type, jeg er stødt på for nylig - at I festfanatikere overhovedet ikke har nogen anelse om, hvor svær I har gjort tilværelsen for de omkring to trediedele af befolkningen, som ikke kan tillade sig at blæse på risikoen. Og jeg tror, det er en forholdvis lille del af de unge, som blæser på det hele - jeg gætter på, at flertallet trods alt værdsætter forældre, bedsteforældre, sårbare søskende og venner og familie højere end at være nødt til at feste igennem ved enhver lejlighed.

Du appellerer til en form for solidaritet fra samfundets side med unge festglade. Hvad med at vende solidariteten lidt om - jo mere du fester, jo mindre kan andre grupper i samfundet overhovedet se andre og færdes uden for egen dør. Hvad med at vise solidaritet med dem?

Hvis kl. 22 lukketid medfører fortsatte uansvarlige fester andre steder, så luk dog barer og restaurationer helt i en periode.

Jo hårdere vi slår ned på corona, jo mere konsekvente vi er, jo hurtigere kommer vi ud på den anden side, hvor vi alle - ikke kun I festglade unge - kan trække vejret lidt friere igen. Du forlænger pinslerne for ikke bare os andre, men også dig selv, når du melder dig ind i den gruppe, som insisterer på (næsten bogstaveligt) hjernedødt at drive epidemien videre i sprittens tåger.

Jakob Knudsen, Erik Fuglsang, Niels Jakobs, Rolf Andersen, Lillian Larsen, Heidi Larsen og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar

Måske er indlægget skrevet af en skælm på Information. Ikke desto mindre sættes det i relief, hvordan ønsket om personlig frihed dominerer behovet for ansvarlig adfærd.
Vi ser det samme flere steder. Jeg er temmelig chokeret over, at smitteopsporing ikke gennemføres konsekvent, således at man får fat i 100% af de testede smittede. Hvordan kan det være, at en test udført af offentlige midler ikke er ledsaget af et uomgængeligt krav om, at en positiv test forpligter den testede til straks at medvirke ved smitteopsporing? Jeg forstår det ikke.

Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

Finn Jakobsen, det var vel et princip, vi slap med afskaffelsen af de veneriske love under AIDS-epidemien, fordi den i modsætning til corona åbenbart i høj grad lod sig bekæmpe med ansvarlig opførsel.

Kære Emmeli: Smittetrykket er sådan nogenlunde en funktion af den samlede aktivitet i samfundet og herunder naturligvis også social interaktion. Og naturligvis skruer man på de håndtag, som man kan skrue på, hvis smittetrykket stiger - specielt hvis man mener, at kunne konstatere stigende smitte ved festaktivitet. En del af de unges aktivitet ligger i et resort, som man ikke har kontrol over.

Man kan også stille sig det simple spørgsmål om det er rimeligt, at samfundet skal lukkes meget mere ned - eller at folk skal sendes hjem fra arbejde fordi nogle unge mennesker har lyst til, at gå i byen? For det er jo det vi læner os op ad med det stigende smittetryk pt.

Når det skal gøres op økonomisk og i forhold til betydningen for samfundet, så må livet på Caféer og beværtninger alt andet lige have lavere prioritet end mere samfunds vigtig virksomhed. Væk med den aktivitet som udgør den største risiko for smitte og som er mindst nødvendig med andre ord.

Dit argument om, at forbyder man fest på barer og Caféer, så finder de unge vej til, at feste alligevel er helt analogt til, at man indfører hastighedsbegrænsninger, og reaktionen så ville være, at så er der nogle der finder steder, at køre stærkt alligevel. Så hvorfor ikke bare fri hastighed? Fordi fart dræber - derfor er det simple svar..

Når Corona breder sig i samfundet, så kan samfundet ikke umiddelbart begrænse de unge trang til, at feste og ikke alt kan reguleres gennem restriktioner.

Forudsætningen for, at vi kan lykkes med, at begrænse smitte er, at vi indretter vores adfærd på en hensigtsmæssig måde, hvor den enkelte også bærer et ansvar, og hvor man handler solidarisk over for samfundet og dem i risikogrupperne.

Sundhedsmyndighederne og det politiske niveau har sagt det ved flere lejligheder: Begræns den sociale aktivitet mest muligt - se andre mennesker i mindre grupper ad gangen og hold de sociale kontakter til en begrænset kreds af mennesker - her i efteråret.

Det er sådan set et simpelt budskab, som burde være til, at forstå.

Samfundet har allerede betalt en pris for Corona smitte i samfundet, folk bliver syge - mister deres arbejde - så der er ingen grund til, at gamble alt for meget med det hele ved hovedløs social aktivitet. Det er dog vigtigere, at vi ikke skal indføre alt for mange begrænsninger i hverdagslivet frem for, at vi skal moderere trangen til, at feste.

Anne-Marie Krogsbøll og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

lad os håbe at resten af befolkningen indser at de unge er for farlige at være i stue med, og reagerer ved at holde god afstand til enhver ung hele tiden,
og så kunne det være at de unge fatter de er ved at gøre sig selv til uønskede og stopper med at være ligeglade,
ellers må vi vel bare samle alle unge i isolationslejre indtil de har opnået fuld flokimmunitet eller evt indtil resten af befolkningen er vaccineret,
på den anden side kunne vi lade dem være unge og vænne os til deres manglende fornuft og deres
( tillærte ) egoisme , og så håbe de ender med at blive voksne en dag inden vi andre har smadret deres fremtid, og så leve med at nogen dør, herregud vi skal jo alligevel dø.
Men måske handler det i virkeligheden om at de har valgt helt at undlade at tage hensyn til vores generation, hvilket vel måske er ganske rimeligt da vi jo åbenlyst insisterer på at fortsætte med at stjæle deres fremtid med vores ødelæggende hyper-overforbrug,

Og i øvrigt mener jeg, at afholdenhed er den bedste måde at undgå at teenagere bliver gravide!

Hvad siger du? Sexual undervisning? Kondomer og p-piller? Pfft! De unge skvat må da tage ansvar for deres eget liv! Jeg løfter min pegefinger, det må de da kunne forstå.

Jeg nægter også fuldstændigt at høre på dem og overveje om de kunne have en pointe. Tanken om dialog og at finde gode løsninger, som vi alle er glade for, finder jeg afskyelig i min moralske panik!

@Emmeli Rose Adler,
du læser på CBS så du er ikke et barn. Jeg antager, at du er +18 år. Så er du (juridisk)
voksen. Du har stemmeret og er en del af civilsamfundet i Danmark. Du kan få kørekort, køre 18 tons lastbiler, blive togfører, passe børn eller erhverve flycertifikat eller blive møbelsnedker. Så hvorfor søger du voksne til at hjælpe dig med dine drukture. Har du ingen forældrer eller famiie, der kan hjælpe dig med dit drukproblem? Der findes mange muligheder for hjælp, f.eks. AA. Men ellers vil jeg foreslå, at du bare "grow up" og tager ansvar for dit eget liv.

Mvh
Jakob Knudsen

Erik Fuglsang, Rolf Andersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar