Læserbrev

Arla: Vi greenwasher ikke, vi knokler faktisk for at blive klimaneutrale i 2050

Arla er allerede blandt de mest klimavenlige mælkeproducenter, og vi kæmper for at gøre det endnu bedre. Derfor er det uretfærdigt at beskylde os for greenwashing på grund af en enkelt uklar rubrik på vores hjemmeside, skriver PR-chef i Arla Danmark, Jesper Skovlund, i dette debatindlæg
Debat
14. september 2020

Magnus L.H. Haslebo og Rune Langhoff skriver i et debatindlæg her i Information, at Arla praler af at være klimavenlige, mens vi fortsætter med at forurene. Og at den slags udgør en fare for den grønne omstilling ved at greenwashe.

Men det er altså ikke korrekt.

Arla knokler for at reducere sit klimaaftryk. Vi har taget initiativ til at tredoble hastigheden af gårdenes CO2-reduktioner over de næste ti år og opbygge et af verdens største sæt af eksternt verificerede klimadata fra mælkeproduktion.

Arla Foods’ andelshavere er allerede blandt de mest klimavenlige mælkeproducenter i verden. De udleder i gennemsnit 50 procent mindre CO2 pr. liter mælk end det globale gennemsnit, nemlig 1,13 kg CO2 pr. liter mælk.

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser pr. produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050.

Haslebo og Langhoff hæfter sig ved, at vi har justeret overskriften på en artikel på arla.dk, der handler om reduceret CO2-aftryk fra emballage til oste. Isoleret set kunne overskriften misforstås. Men selve teksten i artiklen er ikke ændret, for her fremgår det klart, at det er emballagen, der er CO2-reduceret. Det fremgår i øvrigt også tydeligt af logoet på selve produkterne.

Og ærlig talt. En uklar rubrik på vores hjemmeside er i vores verden ikke nok til, at man retfærdigt kan beskylde os for greenwashing.

Vi er stadig langtfra i mål og indrømmer gerne, at CO2-reduceret osteemballage ikke gør det alene. Det er den samlede mængde initiativer, der kommer til at gøre den store forskel. Så i stedet for at hænge sig i en uklar overskrift vil det være mere retvisende at se på det store billede og forholde sig til Arlas generelle arbejde mod at blive klimaneutral.

For klimaet vinder ikke noget ved faktuelt forkerte påstande og eksempler taget ud af en sammenhæng. I stedet har vi brug for dygtige og kritiske NGO’er, der konstant holder os alle til ilden og skubber på den klimavenlige udvikling. Det har Arla og andre virksomheder glæde af, og dét gavner den grønne omstilling.

Jesper Skovlund er PR-chef i Arla Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her