Trafikminister Benny Engelbrecht (S) afslører begrænset indsigt i elbilmarkedet og manglende ambitioner for den grønne transport i sin kommentar i Information den 24. august.
Han redegør åbenhjertigt og ureflekteret for, at hans transportbehov matcher en plugin-hybridbil, altså en ’falsk elbil’, som reelt er en forurenende benzinbil med meget lille batteri, der kan køre lidt af vejen. Fossil tankegang i dobbelt betydning. Ministeren burde i stedet sætte sig lidt ind i sagerne og gå foran.
En plugin-hybrid er nemlig en nødløsning og lidt for nemt et valg for mange. De vælges tillige af praktiske årsager, for eksempel manglende mulighed for trækkrog på mange elbiler. ’Falsk elbil’ betyder magelighed, men den sælges også på statsstøttet markedsforvridning i form af en forkert afgiftspolitik, der støtter hybrider på elbilers bekostning. Det er altså et uigennemskueligt og forvirrende marked, som selv en central minister i en klimabevidst regering ligger under for.
Projekt for eliten
Men måske kan min egen lille rejse fra dieselhakker over hybrid til elbil på et halvt år inspirere og oplyse ministeren.
Mit endelige valg faldt på en mellemklasse elbil med lang rækkevidde godkendt til trækkrog endda. Først havde jeg dog en kort, men tvungen flirt med den ’falske elbil’. Jeg anskaffede mig den udelukkende på grund af den trækkrog, den var forsynet med til trailer. Altså af praktiske årsager.
Trækkrogen er et must for mig og mange andre. Næsten hver tredje bilejer benytter trækkrog, og hidtil har det kun været de allerdyreste fuldelektriske biler, der er godkendt dertil. Pludseligt blev det muligt at få krog på en fuldelektrisk Hyundai KONA. Jeg foretog en hård og dyr konvertering, men hvad gør man ikke for at blive rigtig klima- og miljøvenlig?
En kort og dyr rejse fra dieselhakker i januar over hybrid og nu til rigtig elbil.
Forhåbentlig får flere elbiler trækkrog, men så længe hybriden dækker det behov billigere og med en magelig følelse af klimavenlighed, er det nok ikke sandsynligt. Statstilskud til plugin-hybrider bør ophøre, da positiv særbehandling bør forbeholdes elbilen og er ufravigeligt hen imod visionen for 2030. Ellers bliver elbilen blot et projekt for eliten.
Troels Brücker er bibliotekar.