Læserbrev

Folkeskolen lærer dem, der kan noget med hænderne, at det ikke har værdi. Det må laves om

Coronaskolen har fået elever, som normalt har svært ved at gå i skolen, til at blomstre op. Det kalder på, en ombygning af vores folkeskoler. Her skal der gøres plads til de elever, som er gode til håndværk og som vil noget andet end at gå i gymnasiet, skriver folkeskolelærer Julie Hjære Rasmussen i dette debatindlæg
10. september 2020

Sebastian bliver en dygtig og imødekommende mekaniker. Det ved jeg. Men det ved han ikke selv. Han tror ikke, det, han kan, har værdi. Sebastian hjælper den lokale bondemand, hvis dennes mejetærsker er gået i stykker. Han fikser drengenes scootere, hvis de ikke vil starte. Vi har brug for mennesker som Sebastian, men folkeskolen er ikke bygget til elever som ham. Vores folkeskole burde bære præg af, at en skruetrækker kan være et lige så nyttigt redskab i livet som en bog. En dygtig dreng som Sebastian skal ikke føle, at hans evner ikke har værdi.

I 2018 vedtog et bredt flertal i Folketinget, at alle elever skal have et praktisk valgfag. Det betyder, at man skal vælge musik, madkundskab eller håndværk og design. Nu skulle der være plads til de kommende håndværkere, men kun to timer om ugen.

Det har ikke løst Sebastians problem. Han og hans klassekammerater skal forskellige steder hen efter 9. klasse, men det er skolen bare ikke indrettet til. Lige nu er Sebastians eneste mulighed at glæde sig til, han er færdig med folkeskolen. Det kan ikke være rigtigt, at det er hans eneste mulighed.

Vi har brug for en ombygning.

Den måde, vi driver skole på i dag, fortæller vores børn, at de skal holde alle muligheder åbne, hvis nu de skal i gymnasiet. Hvorfor skal de konfronteres med det hver dag?

Det er lige så svært for en journalist at skifte en karburator, som det er for en mekaniker at læse en tekst fra det moderne gennembrud, men alligevel lærer vi jo ikke at reparere en motor i skolen.

Coronaskolen har været et glimrende eksempel på, hvordan elever, der normalt har svært ved at gå i skole, er blomstret i en anderledes skole. Det tog ikke lang tid. Derfor skal vi bygge en skole, der kan rumme, at eleverne skal forskellige steder hen. Vores kommende håndværkere skal ikke holdes udenfor. De fortjener at blive værdsat allerede i folkeskolen. Det er den eneste måde, vi kan gøre det mere eftertragtet at blive håndværker.

Af Julie Hjære Rasmussen, folkeskolelærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Marie Vahl Hansen
David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Marie Vahl Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu