Læserbrev

Hent danske børn hjem fra syriske lejre. De er ikke ansvarlige for forældrenes forbrydelser

30 danske børn sidder fanget under kummerlige forhold i Al-Hol-lejren i Syrien, og nu er coronavirussen nået frem til lejren. Børnene skal hentes hjem hurtigst muligt, for det er inhumant at straffe dem for forældrenes eventuelle forbrydelser, skriver Marie Vibe i dette debatindlæg
11. september 2020

Sommetider har man brug for at råbe så højt, at andre må lytte: Coronavirussen er nået til den syriske flygtningelejr Al-Hol, hvor 30 danske børn sidder fanget under i forvejen kummerlige forhold. Virussen har lukket lægeklinikker, og ifølge Red Barnet døde otte børn på blot fem dage i august.

Den danske regerings reaktion er tavshed. Kun regeringens støttepartier og Red Barnet ønsker at hente børnene hjem til Danmark. Et flertal i Folketinget gør danske børn ansvarlige for deres forældres gerninger, selv om arvesynden for længst er afskaffet.

Det bærende argument for de fleste politikere er, at børnene og deres forældre udgør en trussel mod landets sikkerhed. Men PET kalder det »usandsynligt«, at børnene vil udgøre en sikkerhedsrisiko mod Danmark, hvis de hentes hjem. Faktisk mener de, at det kan udgøre en større sikkerhedsrisiko at lade børnene blive i lejrene, fordi »større børn, der vender hjem fra konfliktzonen eller fra lejre, kan udgøre en terrortrussel på grund af indoktrinering eller anden påvirkning i konfliktzonen«.

Dansk Institut for Internationale Studier, DIIS, mener også, at det vil være »mere effektivt at hjemtage danske IS-fremmedkrigere hurtigst muligt«, hvis vi vil »sikre Danmark mod terror«.

Politikerne taler altså mod bedre vidende, når de ikke vil hente danske børn hjem, som de er forpligtet til at beskytte.

Ifølge FN’s Børnekonvention, som Danmark tiltrådte i 1991, forpligter medlemsstaterne sig til at sætte barnets tarv i første række, uanset hvem deres forældre er. Barnets tarv må vægtes højere end forældrenes forbrydelser.

Alle børn af danske statsborgere bør hentes hjem til Danmark. Det er inhumant, at regeringen straffer børnene for de forbrydelser, som man mistænker deres forældre for at have begået. Forældrene bør også hentes hjem og retsforfølges her, hvis man kan bevise, at de har begået noget kriminelt.

Støt borgerforslaget »Børn af danske statsborgere samt deres forældre skal hentes hjem til Danmark fra flygtningelejrene Al-Hol og Al-Roj i Syrien« på borgerforslag.dk, og sørg for, at danske børn hentes hjem til Danmark.

Marie Vibe er kunstner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ib Gram-Jensen
  • Per Klüver
  • Dorte Schmidt-Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Marie Vibe
Ib Gram-Jensen, Per Klüver, Dorte Schmidt-Nielsen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Marie Vibe anbefalede denne artikel

Kommentarer

D Ø D E N / E R / E T / V A R I G T / M E N
Sådan var den originale titel.
For 3 uger siden, sendte jeg nedenstående debatindlæg til Information. EN akut opfordring til at redde børn og voksne hjem fra lejrene i Syrien.
Det passede ikke i formatet.
Nu brød Moira i brand forleden. Derfor er min oprindelige metafor heller ikke passende. Nu...vil jeg lade Jer læse det oprindelige indlæg. Som jeg ønskede det skulle være. I stor respekt for Informations arbejde med artiklen, er originalen skarpere og længere.
Jeg håber I der tvivler, vil blive overbeviste. Tilgiv metaforen om branden, den blev skabt før vi indhentedes af virkeligheden i Grækenland.
Men. Om ilden er synlig eller usynlig: Døden er et varigt men. Og den er ikke for børn. Som regeringen heller ikke er det. Lad dette nu gælde og gjalde for både børn I Al-Hol, Al-Roi og i Moira. Del gerne.
"Døden er et varigt men. (Original)
Indenfor den sidste uge er 8 børn døde i den syriske flygtningelejr Al-Hol. Tallet er fra Unicef den 19.august. Tilfælde af Covid er konstaterede.
Danmarks reaktion er tavshed. Kun Red Barnet har bedt regeringen påtage sig ansvaret for de danske børn.
Nu beder jeg dig. Jeg skriver fordi det brænder. Skriver, mens jeg rækker dig en spand med vand. Jeg skriver fordi regeringens uhyggeligt manglende respons, overlader ansvaret til os. Dig. Vi der står, inde på en strand. Og ser til, mens en båd fyldt med udmarvede mennesker, lige ud for os går ned.
I flere år har vi set den synke. Et flertal har blindt vendt blikket mod klitterne, og bistået af populisme valgt døvheden bistået af regeringens tomme skaller af retorik. De har vinket børnene farvel. Vognstangen kaldes”ikke længere danskere.”
Farvel til de svedne små figurer der allerede forbrændte danser i ilden, mærkede uhelbredeligt for livet.
"Synk! "Lyder det udanske svar - vor redningsbåd er desværre fyldt med stemmer fra andre farvelvinkere, der som vi fornægter barnets tarv, internationale konventioner og dansk lov.
Branden er ” forældrenes ansvar.”
Trods arvesynden længst er afskaffet og mange børn så små; at de end ikke fandtes da man stævnede ud. Jeg rækker en spand vand ud imod dig. Den er fyldt af argumenter fra PET der klart har udtalt: at børn IKKE er en sikkerhedsrisiko. Forældrene ej heller; hvis vi tager dem hjem. I spanden er også et citat fra udenrigsministerens maske af sten:” - medicinsk evakuering af børn (…) forudsætter at barnet befinder sig i en alvorlig helbredssituation, (…) som ubehandlet enten kan udvikle sig livstruende eller give alvorlige permanente mén.”
Jeg siger: Døden er et varigt mén. Covid gør at Al-Hol og Al-Roj af Røde Kors kaldet ”helvede på Jord” nu reelt står i flammer. Det drejer sig om ca 40 børn. Samt det helt banalt enkle: at gøre det rigtige. I forhold til både moral og ekspertudsagn.
Jeg rækker dig en spand med vand: Et borgerforslag. 04523 ” Børn af danske statsborgere, samt deres forældre, skal hentes hjem fra flygtningelejrene Al-Hol og Al-Roj i Syrien.” Ser jeg din hånd?

Lillian Larsen, Ib Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Schmidt-Nielsen

Ingen børn skulle sidde i fangelejre. Men de 30 danske børn har et retskrav på at komme til Danmark, da de er danske statsborgere. Og deres mødre har som danske statsborgere ligeledes et retskrav på at komme til Danmark, sigtet og retsforfulgt, hvis de er mistænkt for at have gjort noget ulovligt.
Hent de danske børn hjem fra Al-Hol og Al-Roj-fangelejrene - NU.

Marie Vibe, Ib Gram-Jensen, Per Klüver og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Schmidt-Nielsen

- hvis mødrene har dobbelt statsborgerskab, og hvis regeringen administrativt har taget statsborgerskabet fra dem, har de muligvis ikke et retskrav på at kunne vende tilbage.