Klumme

Vi kan godt lege, at øremærket barsel fikser ligestillingen. Men det er jo løgn

Det er glædeligt, at vi med EU’s hjælp kan se frem til at få en mere lige fordeling af barslen. Det er bare håbløst forsimplet at tro, vi får ligestilling på arbejdsmarkedet, hvis bare fædrene skubber barnevognen en måned eller to mere, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i denne klumme
Trods mange års snak om mere barsel til fædre er barsel primært noget, kvinder tager sig af. Danske mænd tager i snit 31,9 dages barsel, mens kvinderne tager mere end ni måneder, konstaterer debatredaktør Gry Inger Reiter i denne kommentar.

Trods mange års snak om mere barsel til fædre er barsel primært noget, kvinder tager sig af. Danske mænd tager i snit 31,9 dages barsel, mens kvinderne tager mere end ni måneder, konstaterer debatredaktør Gry Inger Reiter i denne kommentar.

Peter Nygaard

4. september 2020

Jeg tror, de fleste, der har prøvet det, husker det som noget ganske særligt at fortælle venner og familie, at man skal være forælder. Jeg skal være mor til januar, og de første gange, jeg sagde det højt til andre, havde jeg ikke engang selv fattet det endnu. Tårerne i øjnene på mine nærmeste var med til at gøre det virkeligt. Men nu er det jo ikke alle, der forfalder til følelsesfulde glædesudbrud.

»Så er det nu, du skal skynde dig at bede om mere i løn«, indskærpede en af mine mandlige venner for eksempel. Det kan jo godt se lidt ufølsomt ud, når det sådan bliver taget ud af kontekst. Men det var nu godt ment. Og han har en pointe.

For mens mænd og kvinders indkomst stort set udvikler sig parallelt indtil fødslen af deres første barn, falder kvinders løn brat umiddelbart efter fødslen. Det første barn koster moren et fald i indkomst på cirka 30 procent i årene lige efter fødslen, og selv ti år efter fødslen ligger mødrenes timeløn stadig næsten 20 procent lavere, end hvis de ingen børn har fået.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Jane Jensen
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro, Jane Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

@ Gry Inger Reiter

Først og fremmest, tillykke :-)

Og det er fuldstændig rigtigt :
Ligestilling er så meget mere end øremærket barsel.

Globalt set vil det stå endnu værre til i de kommende år, efter coronavirus har spredt sig.

Kvinder er langt mere udsatte mht smitterisiko, arbejdsløshed og manglende uddannelse end før.
Hertil kommer en eksplosion af teenagegraviditeter og børneægteskaber.

"Covid 19 har vendt rundt på årtiers fremskridt for kvinders rettigheder i verden"
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-09-03-covid-19-har-vendt-rundt-paa-aa...

Tak for artikel. Jeg er meget enig. Selv i politik ser vi problemer. Jeg tænker især på "fyringen" af Britt Bager som statsrevisor, kort tid inden, at hun skal på barsel. Det sender et uheldigt signal til unge kvinder på arbejdsmarkedet.

Erik Fuglsang og Fødevarestyrelsen Mørkhøj anbefalede denne kommentar

Selvfølgelig fikser øremærket barsel ikke ligestilling. LIgestilling - eller mangel på samme - er dybt forankret i vores kultur. Tag nu bare samtykkeloven, hvor mange mænd udtaler sig som om, de bliver udsat for overgreb, fordi retten til gratis sukkermad er blevet mindre. Det er i høj grad kultur, der taler her.

Men det kan ofte være svært at spise en kæmpe elefant, og det er bedre at spise den i små bidder.

Øremærket barsel og samtykkelovgivning er 2 skridt på vejen. Så er der alle de andre skridt, der mangler. Men én af de vigtigste milepæle for kvinder i Danmark bør være retten til lige løn. Fordi i den ret er også placeret en kæmpe kulturændring, der gennemsyrer alt hvad der sker omkring os: Kvinder er ikke lige så kloge som mænd. Selv nogle kvinder tror på den. Får vi ikke ændret den indstilling, får vi aldrig ligestilling.

Mette Poulsen, Denise Krogsbøll, Klaus Lundahl Engelholt, Anina Weber, Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Munk, Hanne Ribens, Henning Kjær, Jan Bisp Zarghami, Jane Jensen, Eva Schwanenflügel, Fødevarestyrelsen Mørkhøj, Inge ambrosius, Dorte Sørensen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jeps, Rikke Nielsen.
Det er en skrøne, at vi har ligeløn.
Især er det jo uforklarligt, at mange postulerer vi har, når det er så let at modbevise.

Hvornår har nogen forøvrigt hørt om en kvinde, der tjener mere end en mand, selvom de har nøjagtig samme job og kvalifikationer?
Det omvendte er mere reglen end undtagelsen.

Kenneth Graakjær

Jeg tør godt bide på, @Ewa.

For det første siger statistikken at der findes områder hvor kvinders gennemsnitsløn er højere end mændenes. https://www.dst.dk/websites/extranet/viz/loen.html

Det betyder ikke at jeg synes tingenes tilstand er i orden som de er. Nogle steder er forskellen virkelig stor, men at forvente 50/50 over hele linjen er håbløst naivt. En del af forklaringen kunne jo også handle om forhandlingsevner, kompetence og ambition.

Jeg vil lige indskyde at retten til ligeløn er lovfæstet. Jeg tror iøvrigt at en del af forvirringen omkring ligeløn skyldes at man blander løn og indtjening sammen. Der er angiveligt en forskel i indtjening på ca 15 % i mændenes favør - af flere grunde som der f.eks. er redegjort for her: https://www.da.dk/politik-og-analyser/loen-og-ansaettelse/2019/derfor-tj... og som bl.a skyldes at mænd har flere lønnede timer end kvinder. For ser man på både det lønnede og ulønnede arbejde hen over hele døgnet (husarbejde, børn) vil jeg godt tro på at kvinder arbejder mindst lige så meget som mænd. Men det er der sikkert undersøgelser der kan sige noget om.

Malou Lauridsen

Kultur er helt essentielt her. Ligeløn er indskrevet i lovgivning så der er ingen grund til klynk over det. At vi er ringere end mænd til at kende vores værd og gå ind til chefen og kræve mere i løn på det private arbejdsmarked er faktisk vores egen skyld, ikke mændenes. Det er jo selvfølgelig altid lettere at skælde mændene, eller “patriarkatet”, ud end at indse at vi bare har dårlig forhandlingskultur.

https://www.da.dk/politik-og-analyser/loen-og-ansaettelse/2019/derfor-tj...

Mere barsel til mænd er da helt sikkert en god ting for kvinders karriere men hvad med at få fædrene til at tage mere barsel frivilligt? Evt. ved at give dem lige rettigheder til deres børn som i dag stadig nærmest er mors private ejendom uagtet barnets tarv og at der burde være ligestilling i Familieretshuset.

jan sørensen, Niki Dan Berthelsen, Mads Hansen, Erik Fuglsang, Søren Jensen, Søren Fosberg og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar

@Eva Schwanenflügel
"Det er en skrøne, at vi har ligeløn.
Især er det jo uforklarligt, at mange postulerer vi har, når det er så let at modbevis "

pay gap vs earnings gap
"Når det er så let at modbevise" hvor??? Dette er ellers blevet debunket så mange gange, medmindre du snakker om "equality of outcome” Løn. Men ellers, at det blevet brugt og bragt op, viser en uærlig dagsorden fra feministernes side og vores medier, der elsker at bringe dette op igen og igen. En mantra, som man kommer belejligt selv til at tro på.

Et 40 år gammel klip med den retorik og debunking facts som nu.
Thomas Sowell is an economist, social theorist, philosopher and author. In 1981
https://www.youtube.com/watch?v=DUpgoayBPJc

@Rikke Nielsen
"LIgestilling - eller mangel på samme - er dybt forankret i vores kultur"

Biologi betyder ikke noget, for det skal ikke stå i vejen for idologi eller?
For der er da så mange ting, som jeg kan se, der KAN hænge sammen med biolog og IKKE kultur. Og så ville jeg bare gerne vide, hvordan du forholder dig til biologien (hormoner) i kønsrolle specielt under graviditet og mor-barn båndet . Og jeg understreger, jeg snakker ikke i absolutter, men en indflydelse

Men at ville have ligestilling i noget, hvor biologien har en stor indflydelse, er for mig, at man så er ude i en dagsorden, der er ideologisk drevet til den store guldmedalje.

Til sidst og ikke mindst: Hvorfor er det egentligt, at den store ideologisk kønskamp er karriereracet og penge? Noget så koldt og kynisk som det, og ikke familie

@Eva Schwanenflügel
Danmarks Statistik tager ALT og på ingen måde tag hensyn til overarbejder osv.
Det er det, som jeg mener med uærlig, for INDKOMST OG ULIGELØN er 2 forskellige ting.

Så tak for at pointere, at jeg har ret.. ellers forstår jeg ikke pointen, hvis der var en ??

Og læser man https://bm.dk/media/11827/ligeloensredegoerelse-2019.pdf
fra bm.dk.... så er ideologien så tydeligt, at det er svært at tage som saglige argumenter.For dagsorden er meget tydeligt og ordvalget er derefter og opsætningen. (igen æbler og pære)

Kan der være en løn forskel mellem køn..? Ja.
Men slet ikke på den måde, som det bliver slået op til, og der er 117 andre grunde dertil end køn, men ja, selvfølgelig kan køn spiller også ind.

ligelønskommission er meget mere neutralt og grundig, men er godt klar over den ikke passe til vinklen. http://www.lonkommissionen.dk/dokumenter_pressemoede.html

Ps. kvinfo.dk er ikke en god infokilde at bruge(deres dagsorden)... Igen, for den påviser kun min pointe, når den sammenligner ting på den måde, som den gør, uden at tage hensyn til overtid, natarbejdet osv. bare at den misbruge ordet "Løngabet" som den gør.

Jesper Pedersen, jan sørensen, Malou Lauridsen, Søren Fosberg og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Super foto: Far med guldklumpen på nakken, skulende ned på gaden efter mor, der sætter sig ind i bilen for at forfølge karrieren.