Klumme

Jeg kan ikke komme på én DR-serie om danske muslimer, der ikke skamrider stereotyperne

DR-serien ’Om natten lyver jeg aldrig’ viser, hvor galt det kan gå, når et hvidt filmhold laver tv om danske muslimer uden at inddrage dem. Og det er desværre ikke første gang, DR snubler i egne fordomme om homofobiske og kriminelle muslimer, skriver Mahamad-Bakher Sabah i denne klumme
Med serien ’Om natten lyver jeg aldrig’ skal DR have ros for at løfte en vigtig dagsorden blandt homoseksuelle muslimer, men man er – igen – efterladt med en flad kliché, der bekræfter majoriteten i, at homofobi og kriminalitet er parkeret foran betonblokken i ghettoen, skriver Mahamad-Bakher Sabah i sin klumme.

Med serien ’Om natten lyver jeg aldrig’ skal DR have ros for at løfte en vigtig dagsorden blandt homoseksuelle muslimer, men man er – igen – efterladt med en flad kliché, der bekræfter majoriteten i, at homofobi og kriminalitet er parkeret foran betonblokken i ghettoen, skriver Mahamad-Bakher Sabah i sin klumme.

Lars Vestergaard

2. september 2020

Smid en betonblok, en homoseksuel muslim, et dobbeltliv, et tørklæde, en drug dealer-fætter og et baseballbat i en gryde, tilsæt lidt islam og en hvid frelserskikkelse, lad det stå i seks afsnit af 15 minutter, og så har du DR’s serie Om natten lyver jeg aldrig om unge Yosef.

Yosef er i midttyverne, han bor hjemme hos sine arabiske forældre og bruger datingappen Grindr i skjul til at gå på date med mænd om natten. Han er bange for at blive opdaget som homoseksuel, men da han møder hvide Tobias, beslutter han sig for at konfrontere sin familie.

»Du er ikke min søn,« udbryder Yosefs grådkvalte far, da han afslører sin store hemmelighed. 

Vi skal gribes af melankolien, afsky homofobien og heppe på Yosef i hans frigørelsesfortælling. Men det er kun ét indtryk, jeg står tilbage med: skuffelse – og rulleteksterne giver en del af forklaringen.

Martin, Tomas, Lars, Mads, Trine, endnu en Lars, Dorrit, Linda, Pia og Gro har skrevet, instrueret, produceret, redigeret, fotograferet og klippet serien. Ikke én instruktør, manuskriptforfatter eller konsulent med minoritetsbaggrund var tilknyttet serien.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Naimah Hussain
  • Karen Grue
  • erik pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Olsen
  • Per Klüver
  • Viggo Okholm
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Steffen Gliese
  • Tina Peirano
  • David Zennaro
  • Thomas Tanghus
  • Bjarne Bisgaard Jensen
Naimah Hussain, Karen Grue, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Niels Olsen, Per Klüver, Viggo Okholm, Klaus Lundahl Engelholt, Steffen Gliese, Tina Peirano, David Zennaro, Thomas Tanghus og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så har vi fået taget hul på muslim-vinklen, men der er også en anden virkelig træls ting med den serie. Hvorfor stopper den, da han beslutter sig for at springe ud? Det er da virkelig trivielt at fokusere på selve spring-ud-fasen. Det ville have været meget mere interessant, hvis den var startet, der hvor den sluttede. Hvordan lever man med problemerne med at familien ikke er superbegejstret for ens nye kæreste? Og hvordan lever man med at ens søn er bøsse, når man selv er religiøs? Se det ville have været interessant.

John Poulsen, Hanne Ribens, erik pedersen, Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, Ole jakob Dueholm Bech, Flemming Olsen, Klaus Lundahl Engelholt, Steffen Gliese og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Jamen hvis der skamrides så kom dog i gang selv. Fatih Akin har jo lavet en del i Tyskland og jeg skal ellers love for at der er smæk for skillingerne i nogle af hans film.

Christel Gruner-Olesen, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

Det er nok et udtryk for at man på DR aldrig har skænket det en tanke at høre indvandremiljøet om hvad der foregår i indvandremiljøet. Ligesom alle andre får de vel indvandrehistorier fra døgnrapporten.

David Zennaro, Karsten Aaen, Hanne Ribens, Per Klüver, nils valla og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

#Mahamad-Bakher Sabah
Tak for kritik af en serie, jeg ikke rigtig magtede at gå igang med. Den lød til at være så fuld af klicher, at det blev kedeligt. Nu tror jeg alligevel jeg vil se den, men med helt andre briller: find Holger og fem fejl i dette billede.

Ditte Bjerregaard

Helt enig i denne artikels pointer, orkede kun selv 2 afsnit, den er virkelig gumpetung og unuanceret, ærgerligt.

Karsten Aaen, Niels Olsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Altså; en ufaglært virkelighedsfornægtende far, en hjemmegående helikoptermor (med dildo i natbordsskuffen) som svæver i døgndrift over sin overgemte homoseksuelle søn, der burde være flyttet hjemmefra for længst, en datter hvis horisont primært består af sladder og modetasker og en fætter, der sælger narko og samtidigt bekymrer sig voldsomt om familiens ære. Og hele herligheden placeret i en trøstesløs betonforstad.

Jo, man forstår da godt anklagerne om fede stereotyper. Men den der med at serien burde have fokuseret på Sabaah som en løsning - som foreslået af visse anmeldere - den er altså lige så tyk!

Til gengæld var 'Når støvet har lagt sig' en enestående god serie - det er de ofte, når de er tænkt lige præcis i den længde, de kommer, som et afsluttet forløb.
Den måtte nødvendigvis benytte sig af klicheen i forhold til indvandrere, fordi den netop ikke handlede om de problematikker, vi ellers bliver stopfodrede med. Serien handlede om vores alt for udtalte tilbøjelighed til at føle i stedet for at tænke.

Jens Ole Mortensen

Så og sige alle film og serier er proppet med stereotyper. Bænken, Arven, Matador, Pusher, 1964- Bornedal er jo en moderne Morten Korch .
Samtidigt med at man vil censurere politisk ukorrekte serier, film og andet. Har vi en politisk kultur, hvor intet er under lavmålet.- Fra alle sider.