Læserbrev

Lærer: Håndsprit er vores eneste værn mod overfyldte gange og klasselokaler

Vi lærere tager imod børn, der ikke forstår at holde afstand, vi går på elevfyldte gange og underviser i trange lokaler. Vi har brug for beskyttelsesudstyr, undervisning i mindre hold og bedre rengøring på skolerne, skriver lærer i dette debatindlæg
25. september 2020

Smittetrykket i Danmark er alarmerende højt igen. Alligevel går lærerne på arbejde uden beskyttelse.

Vi tager imod børn, som ikke forstår at holde afstand, og som tit har brug for fysisk omsorg. Vi går på elevfyldte gange, hvor eleverne står tæt, inden de lukkes ind i de trange lokaler. Rengøringsniveauet er næsten tilbage til det normale, som i forvejen ikke var godt nok.

Inden første pause flyder skraldespandene over med brugte papirhåndklæder. I pauserne er eleverne begrænsede til særlige coronazoner – mange helt uden legeredskaber. Børnene keder sig, deres konfliktniveau stiger, og det sætter spor i deres trivsel.

Kun med håndsprit som værn skal lærerne lede børnene gennem dagen. Imens ignorerer myndighederne lærernes belastede arbejdsmiljø.

Efter sommerferien har man ikke lavet nye tiltag for at mindske smitterisikoen i skolerne. Den ekstra rengøring i klasserne er erstattet af pletvis overfladerengøring, skolerne behøver ikke at overholde forsamlingsforbuddet, og afstanden mellem eleverne i klasserne er sløjfet. Corona kan åbenbart ikke nå os, når vi er på skolens område.

Ansvar og alvor

Vi fortæller vores børn og unge, at de skal opføre sig ansvarligt, holde afstand og nyse i ærmet. Men de glemmer alvoren, fordi skolens rammer ikke understreger alvoren. Det er useriøst og forvirrende for både børn og voksne.

Lærerne har brug for de nødvendige redskaber til at forebygge smitterisikoen. Skolerne skal signalere, at smitterisikoen tages alvorligt. De bør indføre kortere skoledage, eventuelt med formiddagshold og eftermiddagshold. Der bør indlægges pauser mellem holdskiftene, hvor man kan lufte ud og spritte borde og kontaktflader af.

Lærerne er blevet en del af frontpersonalet, for vi udsættes dagligt for smitterisiko. Med den opgave bør der følge beskyttelse. Vi skal have mulighed for at blive strakstestet, så vi hurtigt kan vende tilbage til arbejdet og begrænse udgiften til vikarer. Når man kan være rask smittebærer, er det vigtigt, at vi ikke sparer på værnemidlerne og slækker på hygiejnen.

Vi har krav på beskyttelsesudstyr, så vi trygt kan passe vores arbejde.

Sarah Urgaard er lærer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Anker Heegaard
  • Torben Lindegaard
Eva Schwanenflügel, Klaus Lundahl Engelholt, Anker Heegaard og Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er ubegribeligt at der ikke omgående indføres holddeling, så færre børn opholder sig på skolen samtidig. Det vil være til gavn for smitteniveau, trivsel og arbejdsmiljø. Det samme gælder i øvrigt ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Det er idioti at sætte lighedstegn mellem antal timer i sammenstuvede lokaler og læring. For udsatte mindre børn kan man skabe særordninger.

Jan Bisp Zarghami, Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne kommentar