Klumme

Et opgør med sexisme kræver klare og konkrete regler på arbejdspladserne

Sexisme er et reelt problem, ledelserne har pligt til at handle på. Det er samtidig til tider en gråzone at navigere i, fordi alle har individuelle grænser. Ledelserne må tage ansvaret for at formulere konkrete, nedskrevne regler – og håndhæve dem, skriver klummeskribent og forfatter Nanna Goul i dette debatindlæg
Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen fremstod i mandags som en sagesløs og uvidende chef, der øjeblikkeligt lagde sig fladt ned og lovede bod og bedring, da 46 af avisens nuværende og tidligere kvindelige medarbejdere gjorde opmærksom på avisens sexistiske kultur, skriver Nanna Goul.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen fremstod i mandags som en sagesløs og uvidende chef, der øjeblikkeligt lagde sig fladt ned og lovede bod og bedring, da 46 af avisens nuværende og tidligere kvindelige medarbejdere gjorde opmærksom på avisens sexistiske kultur, skriver Nanna Goul.

Unger Anthon/Ritzau Scanpix

25. september 2020

Da jeg først hørte Sofie Lindes tale i radioen, kørte jeg for hurtigt på motorvejen og var lige ved at bremse op midt på overhalingsbanen. Jeg måtte skifte bane, og mens hårene rejste sig på mine arme, gik jeg ind i en tilstand af måbende, euforisk chok. Sagde hun lige det?

Det, der chokerede mig, var ikke så meget indholdet – den store tv-kanons trussel – men det, at Linde sagde det. Og som hun sagde det! Foran publikum, kameraer og ikke mindst ham, der havde krænket hende. Hun italesatte et problem, som rigtig mange kvinder i branchen vidste fandtes, men som de fleste vel nærmest havde opgivet at ændre på.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Troels Ken Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Freddie Vindberg
Troels Ken Pedersen, Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Freddie Vindberg anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Hvis man lavede konkrete nedskrevne regler for, hvad der ikke tolereres på en arbejdsplads – det kunne være uønskede seksuelle berøringer eller kommentarer – og håndhævede dem, ja, så ville det alt andet lige være nemmere at begå sig for alle parter. "

Øh, altså,..." konkrete... regler"...for at " ikke tolerere... UØNSKEDE seksuelle berøringer eller kommentarer" - Hvem andre end potentielle "OFRE" (=kvinder) kan vide om dette kriterium måtte være blevet opfyldt og altid bagudskuende, og således på altid tolstårt efterbevilling udstille KRÆNKEREN (=manden) efter nøkker og forgodtbefinde OG sanktioneret af HR afd. /ledelsen med advarsler eller fyring som følge - Og måske faktisk eller sandsynligvis blot på grund af simpel mellem menneskelig misforståelse?

Her kan dagligdagens helt og ridderlig enkebeskytter blive fundet frem i en leder, som måtte finde behag og behov herfor. Hvem ville her ikke være fristet af at kunne CV føre sådan heltegerning?

Derfor indebærer de her forslag især og mest en kæmpe glidebane imod vilkårlighed, og magtmisbrug fra ledelserne, subsidiært af selvperciperede og indbildte krænkelses ofre.
Cheferne forbliver urørlige eller for store mundfulde relativt til de "regler" , som de selvsamme måtte vedtage i samarbejdsudvalg med de krænkelses parate.

Jeg sætter køn på, fordi vi hidtil mangler at få eksempel på, at en mand er offer for " uønskede seksuelle berøringer eller kommentarer " eller har underskrevet Metoo klagelister, mig bekendt altså.
Derfor er også den eksplicitte påstand om køns -neutralitet, i dette indlæg, overfor de nye foreslåede "konkrete regler" også helt ude af forbindelse med virkelighederne på arbejdspladserne!

Claus Bødtcher-Hansen

24/sep/2020

Kære Venner,
livet, og især samliv og samarbejde,
handler om at erkende og bevare sin
personlige integritet / afgrænsning :-) ...

Altså, jeg er mig, uanset hvad en anden
mener og siger, at jeg er :-) ...

Jeg bliver jo ikke rødhåret eller hvid-
håret, bare fordi en anden siger det :-) ...

Det handler også om at lære at mærke
sin mave-fornemmelse (solar plexus),
når en anden nærmer sig, og selv bevare
sin egen afgrænsning :-) ...

Hvis en anden (m/k) siger noget ubehage-
ligt til dig, så siger du bare "Nej tak" :-) !

Kærlig hilsen
Claus

PS: Jeg er erfaren gestalt-terapeut :-) ...

Freddie Vindberg

En rigtig god idé - for lige at gøre det klart for alle, at det er en arbejdsplads og ikke
en fredag aften i swingerklubben.

@ Niels Jakobs, 24. september, 2020 - 22:11 : "Jeg sætter køn på, fordi vi hidtil mangler at få eksempel på, at en mand (...) har underskrevet Metoo klagelister, mig bekendt altså."

Det er ikke lige frem en "klageliste", men en underskriftsindsamling er dog oprettet på Skrivunder.net under opråbet: "Mænd der ved at vi har et problem med sexisme og vil gøre noget ved det" - https://www.skrivunder.net/mand_der_ved_at_vi_har_et_problem_med_sexisme...

Troels Ken Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg tror faktisk, reglerne er en hel del strammere i swingerklubber end på mange arbejdspladser.

Anne Schøtt, Hanne Ribens, Trond Meiring, Dennis Jørgensen, Troels Ken Pedersen, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er åbenbart nødvendigt med regler, når det er så svært at forstå at uønskede berøringer og kommentarer er et no-go på en arbejdsplads.

Ellers vil der altid være nogen, der ikke fatter budskabet.

Anne Schøtt, Estermarie Mandelquist, Ole Frank, Trond Meiring, Troels Ken Pedersen, Rasmus Knus og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar

Jeg har mere end 30 års erfaring med ledelse i industrien, og mobning (herunder sexchikane) har altid været et issue.

Mere end 20 procent af medarbejderne møder deres livsledsager på arbejdspladsen, og det er jo fint. Men det har altid været en ledelsesopgave, at sørge for at to mennesker, der danner par, ikke har et chef/medarbejderforhold. Så er det en ledelsesopgave at løse det problem f.eks. med at flytte den ene eller anden medarbejder/leder til en anden position .. ellers vil der være habilitetsproblemer og/eller andre kolleger vil ikke have tiltro de to.

Efter Sofie Lindes fantastisk modige og flotte tale har jeg naturligvis også tænkt på, hvordan jeg - som chef - ville håndtere situationen efter hendes tale - lige nu er jeg "between jobs" - men alligevel :

* Indkald til et fællesmøde med deltagelse af samtlige medarbejdere på tværs af organisationen.

* Hold en tale, hvor indledningen er: "Det, Sofie Linde har været udsat for, er totalt uacceptabelt, og fyringsgrund for den pågældende chef, hvis det var forgået i vores virksomhed. På den anden side synes jeg også, at det skal være tilladt at give en kompliment på en kollegas nye frisure eller kjole/slips ..

Men vi har alle forskellige grænser og funktioner her i vores virksomhed. Derfor vil jeg gerne have, at vi laver et udvalg - med deltagelse fra alle afdelinger - der laver et oplæg til en mobnings/sexchikane politik, som vi så kan diskutere i samarbejdsudvalget."

.. på min måde er det ikke regler, der er dikteret fra direktionen, men regler, medarbejderne selv har været med til at udarbejde.

Det sikrer også en bedre forankring i organisationen, og mulighed for den menige medarbejder (praktikant), at søge hjælp, hvis han/hun føler sig krænket.

Hvis man er i tvivl, så kan man jo bare lade være med at komme med seksuelle kommentarer og berøringer, når man er på arbejde. Sværere er det ikke.

Anina Weber, Estermarie Mandelquist, Freddie Vindberg, Rikke Nielsen, Trond Meiring og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Mette, det har du naturligvis fuldstændig ret i.

Men hvad der for dig er en seksuel kommentar er måske en positiv kompliment for en anden.
Er et anerkendene klap på skulderen en seksuel berøring ?

Det er altså nemmere at skrive en færdselslov for trafikken (måske pånær for cyklister), end det er for menneskelig adfærd på en arbejdsplads .. eller i øvrigt i samfundet.

En lære vi allerede kan notere os, er, at chefer og ledere ihvertfald skal holde sig langt væk fra berøringer, klap og seksuelt landede kommentarer.

Så kan menigmand og menigkvinde diskutere indbyrdes hvor arbejdspladserne grænser skal gå.

Carsten Svendsen

Jeg kan ikke læse artiklen, men jeg antager Nanna Goul har forfattet et forslag til "Husorden" på arbejdspladsen. Kan en eller anden ikke liste de konkrete regler op?

Poul Madsen må da få styr på sine ting. I et kontormiljø taler folk om hinandens opførsel, påklædning, partnere osv. og ikke altid i en pæn tone.

Eva Schwanenflügel

Det mest afslørende i forbindelse med Poul Madsens tilgang til sexchikane er da, at han forfremmede krænkeren - efter at have givet ham en advarsel.
Og at den krænkede part dermed blev tvunget til at sige op, fordi han dermed blev hendes chef.

Poul Madsen har helt ret : han er døv og blind.

Mette Poulsen, Jørgen Mathiasen, Anina Weber, Estermarie Mandelquist, Knud Chr. Pedersen, Martin Rønnow Klarlund og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Nu siger han jo også at de to var hund og kat så en ledelsmæssig vurdering er på sin plads. Når to ansatte konstant bare ikke kan sammen kan det være svært at vurdere hvem af de to der er værst for stemningen på arbejdspladsen.

Eva Schwanenflügel

@ Ulla Nygaard

En foregående advarsel, det være sig for sexchikane eller andet groft, burde ikke være adgangsgivende til en forfremmelse.

Ar de to var 'som hund og kat' er netop indikator for, at noget er helt galt.

Desuden bliver samarbejdsproblemer somregel ikke løst ved at gøre den ene part til den andens chef..
Især ikke når disse problemer sandsynligvis har udspring i chikane eller mobning.

Eva Schwanenflügel

Her er uddrag af vidnesbyrd fra brevet til Ekstra Bladets ledelse, afsendt af 46 tidligere og nuværende medarbejdere :

"Jeg har oplevet at få upassende mails fra en medarbejder, om at han har drømt om mig om natten, og at de drømme var upassende.
Han har også holdt om mig og rørt ved mig umotiveret til fester og andre arrangementer."

"Til en julefrokost tilbød en chef mig, at jeg kunne blive ansat på hans redaktion efter praktikken, hvis jeg havde lyst til at tage med ham hjem."

"En dag fik jeg en mail fra en praktikantvejleder, hvor han skrev, 'Hvilken parfume bruger du? Den er vanvittig god. Jeg blev helt rundtosset af at gå rundt efter dig lige før.'
Han sad lige overfor mig på redaktionen."

"Jeg er som praktikant af en chef blevet spurgt om, hvad jeg skulle have for at slikke Nutella af en anden chefs nøgne krop.
Det blev sagt midt i Newsroom, og ingen sagde noget."

@ Ar de to var ’som hund og kat’ er netop indikator for, at noget er helt galt.
Desuden bliver samarbejdsproblemer somregel ikke løst ved at gøre den ene part til den andens chef..@

Det er det da afgjort hvis der er en forfremmelse på spil. Hvorfor skal han forbigås over et problem med en kollega?