Læserbrev

Regeringens pensionsudspil favoriserer rige håndværkere over lavtlønnede pædagoger

Jeg vil gerne være med til at betale for, at kassedamen, pædagogen og andre lavtlønnede og opslidte mennesker kan gå tidligt pension, men det er de højtlønnede håndværkere, der lader til at blive prioriteret af regeringen, skriver Niels Graverholt i dette debatindlæg
7. september 2020

Medierne har den seneste tid beskæftiget sig meget med tidligere pension. Det fik mig til at tænke på, at jeg for et års tid siden snakkede med en murer i midten af halvtredserne, som arbejdede på akkord og ikke mente, at han kunne holde, til han blev 67 år. Jeg spurgte til hans løn, og den var 15-20 procent højere end den, jeg havde haft som seminarielærer, og han havde jo næppe som jeg haft en studiegæld på nogle hundredetusinde kroner at afdrage på.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor regeringen vil have mig til at betale til, at nogle går tidligere på pension, fordi de har valgt at få en højere løn ved at arbejde på akkord og dermed at blive slidt tidligere ned.

Jeg vil dog meget gerne være med til at betale til, at kassedamen, pædagogen, politimanden, skolelæreren, sygeplejersken og andre lavtlønnede personer i opslidende lavtlønsjob har mulighed for at gå på pension så tidligt, at de kan nå at få nogle gode år med hobbyer, have, rejser og børnebørn, inden de skal herfra. Men dem er regeringen til gengæld bedøvende ligeglad med.

Af Niels Graverholt, pensionist

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Nu kommer det frem, hvad regeringen og de Radikale egentlig har tænkt sig skal være konsekvensen af Arnes tidligere tilbagetrækning; nemlig en forøgelse af arbejdsudbuddet.

Det skal ske ved hjælp af (endnu en) kontanthjælpsreform, hvor bl.a.kravene til aktivering strammes betydeligt, hvis de uheldige skal gøre sig håb om at kunne modtage offentlige ydelser.

"Flere kontanthjælpsmodtagere skal i job, så Arne kan gå på tidlig pension"
https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/flere-kontanthjaelpmodtage...

De Radikale mener nemlig, det står i det såkaldte Forståelsespapir, at når nogle trækkes ud af arbejdsmarkedet, skal andre erstatte dem i 'udbuddet af arbejdskraft'.
For i parentes bemærket, er det arbejdsudbuddet, der 'holder lønningerne i ro', eller rettere sagt, er med til at trykke lønnen.

Pelle Dragsted mener, der er opstillet et falsk paradigme, nemlig at vi pga den demografiske udvikling med færre unge og flere ældre ikke har råd til en rimelig pensionsalder :

"Det er rigtigt, at der i fremtiden bliver flere ældre, og at der derfor vil være en mindre andel af befolkningen på arbejdsmarkeder fremover, hvis pensionsalderen forbliver uforandret. Men behøver det at blive et økonomisk problem, eller betyde at vi ikke kan betale for velfærden? Nej, det gør det faktisk ikke.

For det som regeringen og økonomerne altid glemmer at fortælle, er at vi i den periode hvor antallet af ældre stiger, også vil opleve en enorm fremgang i velstand. Da velfærdsforliget blev indgået, blev det anslået, at vi frem mod 2050 vil opleve mere end en fordobling af vores velstand, som følge af stigninger i produktiviteten (for eksempel på grund af teknologiske fremskridt). Det bør undre, at vi i en fremtid med dobbelt så stor velstand som i dag ikke skulle kunne finansiere, at der er en større andel der går på pension"

"Thor Pedersen gennemskuede myterne om pensionsalder. Det burde vi også"
https://www.altinget.dk/artikel/pelle-dragsted-thor-pedersen-gennemskued...

Forresten står der intet i det famøse Forståelsespapir om 'arbejdsudbuddet'. Det var nemlig helt centralt for Enhedslisten under forhandlingerne om regeringsgrundlaget.
Derfor står der faktisk 'beskæftigelsen', og med det menes altså arbejdspladser, der reelt besættes, og ikke kurser, nyttejob, arbejdsprøvninger og virksomhedspraktikker.

Så det er altså ikke kun bankerne, der skal betale - hvad de faktisk har sagt, de ikke vil.

Det skal de svageste også.

David Zennaro, Dorte Sørensen, Carsten Svendsen, Jørgen Mathiasen, Marianne Jespersen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Politifolk, pædagoger mm. er ikke lavtlønnede. Det er ufaglærte, som tjener en brøkdel af både førnævnte gruppe og håndværkerne. Og så folk uden for arbejdsmarkedet, som virkelig har tabt i de sidste mange år. Og se bare, hvordan man måtte erkende, at understøttelsen ikke var høj til til koronakompensation.

Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

I forlængelse af Beskæftigelsesministerens udmelding om at de svageste nu skal pines endnu mere, går de politiske forhandlinger om en justering af fleksjob- og førtidspensionsreform i gang i dag.

Der er også kommet en bred og grundig undersøgelse fra Psykiatrifonden og SIND, der slår fuldstændig fast, at syge mennesker får det dårligere, jo længere de er i kontakt med Jobcentret.

Torsten Bjørn Jacobsen og Knud Kristensen, hhv formand for Psykiatrifonden og SIND, skriver i Altinget:

"Vi kan se i vores undersøgelse, at jo længere tid en sygemeldt befinder sig i beskæftigelsessystemet, desto større er risikoen for, at han eller hun oplever, at det forringer deres livskvalitet.

Målet med de lange beskæftigelsesforløb var oprindeligt at støtte den sygemeldte til en tilknytning til arbejdsmarkedet. I stedet er de sygemeldte borgere i mange tilfælde i dag placeret i et usikkert ingenmandsland.

De ved ikke, hvor lang tid afklaringen vil stå på, og de ved ikke, hvad resultatet af afklaringen vil være. De oplever stress og pres, og at jobcentret ikke tager hensyn til deres helbred.

Over halvdelen af de sygemeldte, vi har spurgt, fortæller, at ydmygelse, manglende værdighed, en manglende følelse af frihed og mangel på kontrol over deres eget liv præger deres jobcenterkontakt."

"Jobcenterforløb forringer sygemeldtes helbred"
https://www.altinget.dk/social/artikel/aktoerer-jobcenterforloeb-forring...

Alligevel mener regeringen og de Radikale - samt selvfølgelig hele det borgerlige parnas - at vi skal have mere tvang, umyndiggørelse og ydmygelse af de svageste ledige, der er i højrisiko for at få forværret deres sygdomme, slet og ret få nye sindslidelser, eller begå selvmord.

- Også selvom det slet ikke kan betale sig.

Hele undersøgelsen kan læses her :

https://www.epaper.dk/psykiatrifonden/unders%C3%B8gelse-af-livskvalitet-...

Svend-Erik Runberg

Kære Niels Graverholt,
Da du fejrede din studentereksamen ved at køre rundt på et lad og drikke dig i hegnet, stod mureren med et svendebrev i hånden. Havde tjent sin egen lærlingeløn under sin uddannelse, og nu klar til fast arbejde og til at betale skat. Klar til at betale for din videregående uddannelse, din SU mm.Mon ikke du er kommet min. 10 år senere i gang med at bidrage til samfundsøkonomien? - Og mon ikke du i dag kan hygge dig med en særdeles fornuftig tjenestemandspension? - Det er nok dig der skylder mest. Vær lidt glad for at du ikke er nedslidt, - og fortsat kan bidrage.