Klumme

Jeg savner politikere, der vil være de voksne

Jeg savner en voksen, der tør drømme om en bæredygtig fremtid og sige, at det ikke er drømmene, der er noget galt med. Jeg savner en voksen, der siger, at denne gang bliver vi nødt til at skabe en virkelighed, der kan realisere drømmene, skriver klummeskribent og forfatter Nanna Goul i denne klumme
Skovene brænder i Amazonas og Californien, vi elsker alt, hvad der er gratis.

Skovene brænder i Amazonas og Californien, vi elsker alt, hvad der er gratis.

ETIENNE LAURENT/Ritzau Scanpix

14. september 2020

Jeg savner en voksen, der laver regler for fremtiden.

Som barn kunne jeg ikke blive voksen hurtigt nok, for friheden tilhørte de voksne. Som voksen er jeg spærret inde i friheden, for friheden er ikke længere kompatibel med fremtiden.

Jeg køber en gammel bil på Den Blå Avis, fordi den er billig, den er stor, og vi kan have alle børnenes bamser og klapvogne og dyner og Afrikas Stjerne i bagagerummet. Den kører på diesel, og det er noget lort med de fossile brændstoffer, men jeg er en fattigrøv, så jeg tænker på børnene.

Men jeg tænker ikke på børnene. Jeg tænker ikke på deres fremtid. Jeg savner en voksen, der siger: Den der lortebil, den er slet ikke en mulighed. Det er en ulovlig lortebil, du skal købe en elbil, hvis du skal købe bil, og hvis du ikke har råd, så må du jo undvære bil. Sådan er tiderne.

Jeg læser Politiken en fredag og savner bedre overskrifter.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Bjarne Bisgaard Jensen
  • Gert Romme
  • Ejvind Larsen
  • Kim Øverup
  • Petter A. Urkedal
  • Lars Koch
  • Carsten Munk
  • Kristian Nielsen
  • Ete Forchhammer
  • Steffen Gliese
  • Anker Heegaard
  • John Scheibelein
  • Lise Lotte Rahbek
Bjarne Bisgaard Jensen, Gert Romme, Ejvind Larsen, Kim Øverup, Petter A. Urkedal, Lars Koch, Carsten Munk, Kristian Nielsen, Ete Forchhammer , Steffen Gliese, Anker Heegaard, John Scheibelein og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Start med selv at tage ansvar. Stop med at lægge det over på andre. De værste er ikke dem der handler i uvidenhed; men dem der fortsætter med at handle mod bedre vidende .
Mvh Hanne Pedersen

Ejvind Larsen, Henning Kjær, Flemming Berger, Ete Forchhammer og Maria Francisca Torrezão anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Hanne Pedersen, enig. Men det ville nu ikke skade med nogle politikere der gik forrest og ikke halsede efter laveste fællesnævner af hensyn til næste valg. Her har demokratiet virkelig et problem! for nok kan man komme langt med fornuft og argumenter, men frygt og en meget overskuelig horisont kommer længere på en valgperiodes korte tid...

Bjarne Bisgaard Jensen, Liselotte Paulsen, Gert Romme, Ejvind Larsen, Kim Øverup, Carsten Munk, Lise Lotte Rahbek, Jens Peter Madsen, erik pedersen, Peter Mossing og Maria Francisca Torrezão anbefalede denne kommentar
Thorkel Hyllested

Måske er grundproblemet, at vores repræsentative demokrati, drives af mindste fællesnævner, den individuelle grådighed - genvalg for enhver pris. Måske kunne vi få en mere kvalificeret lovgivende forsamling, hvis vi indførte en række tiltag, der skulle gi os en anden type politikere. F.eks.: Max 2 valgperioder, efterfølgende karenstid i forhold til bestyrelsesposter og lederstillinger, fuld indsigt i partiers og folketingsmedlemmers skatteforhold, fuld offentlighed i Folketingets sagsbehandling, etc. En klog græker sagde en gang, at vi er bedst tjent med politikere, der ikke har valgt det som livsstilling.

Martin Rønnow Klarlund, Gert Romme, Ejvind Larsen, Arne Albatros Olsen, Flemming Berger og Jens Peter Madsen anbefalede denne kommentar

"Politikere, der vil være de voksne"!?

- Tja..., jo.., det ville da være godt, eller måske endda ideelt, men som vi har indrettet os her i den mest frie verden, - er det vel underligt meget ikke er sådan.

- Selv ikke i "verdens bedste system(Amerika)", er det slet ikke sådan, og det til trods for vi gerne sammenligner om i og om den liberalistiske idelogi, om frihed for mennesker.

Retten til arbejdskraftens frie bevægelighed, som kapitalens frie bevægelighed, - som og for sig kan være udmærket, men primært tilgodeser kapitalens behov over samfundets.

Findes der overhovedet nogen idealistisk politiker, der siger staten politiske demokrati står over kræmmernes "absolut frie adgang til udnyttelse af markedets / demokratiets ressourcer"

Man kan spørge hvorfor vi afholder frie valg med jævne mellemrum, når det alligevel ikke afspejler hverken en politisk demokratisk virkelighed, - som den dagligt udøves?

Tag f.eks lobbyismen, som den dagligt udøves i såvel EU som Amerika, Her bruges penge på at opnå, og det ikke for at følge de udstukne politiske retningslinjer, eller følge de bedste forskningsresultater indenfor de forskellige videnskaber som politiske beslutninger burde hvile på.

Hvad har vi så fået ud af det; - TJa..., en pseudodebat om en fedmeepidemi, i stedet for den reelle debat - "en debat om vore fødevarer" samt alle de tilsætningssoffer, som der er lykkedes fødevareindustrien at få gennemført retten til af fylde sunde fødevarer med som erstatning.

Nogle gange endog, eller måske oftere end vi tror, at fylde nærmest direkte sundhedskadelige stoffer i, - for smagens skyld lidt sukker her og lidt skjult fedt her" osv., osv., via konstante lobbybesøg i de politiske korridorer, og en frokostinvitation.

- Der er ikke så demokratisk, MEN DET VIRKER, så overskuddet stiger, og så må samfundet lægge sygehuse og læger til de dårligsomme der kommer som følge heraf.

Vort eget landbrug må da endelig ikke glemme, med deres igennem tiderne krav og ret til at bruge sprøjtemidler på markerne, til henholdsvis "stråforkortere" let og billigt effektivt, man alligevel til skade for grundvandet.

Landbruget endog så brutal, at man krævede kompensation af staten, hvis ikke man fik lov til at benytte en bestemt farlig sprøjtegift, som ville skade grundvandet, - en helt uanstændig og absurd situation.

Den politiske bærme i Amerika lader sig lystigt betale på de store selskaber, så noget reelt politisk standpunkt findes ikke, - kun det som vi arrangerede debatter optræder som frie debatter, og de videnskabelige resultater bliver slet ikke brugt for områderne de dækker.

Sandheden om ikke sandheden eller KAOS, skaber man selv med de mange penge der er i virksomhedernes kasser.

Her er kræmmerne lukket ind i det inderste politisker uden at stå til ansvar.

Illusionen om kapitalens ansvar er her undertryk og slet ikke anfægtet, og de videnskabelig resultater, sættes til arrangerede debatter, og politikerne - er ikke dem der skærer af, og kræver sikkerhed i henhold til kendt videnskabelig metoder og regler.

Når kræmmerne for mammon styrer samfund, så bliver der ikke plads til politik, - møntens mængde fortæller hvad der er sandt og falsk, og selv politikerne tror det er sandt.

Lise Lotte Rahbek, Thorkel Hyllested og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Hele verdens befolkning, som lige nu udgør knap 8.000.000.000 sjæle, er gennem kapitalismen blevet afhængige af aktiviteter, som ødelægger verden. En ødelæggende aktivitet, som er livsnødvendig i den "moderne" kapitalistiske vækst civilisation og kultur. Er du ikke produktiv i det her system, så dør du og din familie. I et land som det "moderne" Danmark gør vi alle sammen vores yderste for at opdrage vores børn til at blive gode deltagere i dette ødelæggende system. Vi opdrager vores børn til at det er den eneste rigtige vej, at det er det eneste livet går ud på. At producerer (arbejde), at forbruge, at ødelægge verden. Intet andet tæller indtil den dag vi dør.

Tænk at livets eneste mening er blevet at ødelægge verden. Vores hjem. Velkommen til kapitalismen.

Det bedste jeg kan sige til dig Nanna Goul er, at når du bliver voksen, så arbejd for at afskaffe kapitalismen og det vanvid den har skabt.

Thorkel Hyllested, Liselotte Paulsen, Martin Rønnow Klarlund, Ejvind Larsen og Mads Troest anbefalede denne kommentar

Det er ligesom når man skal have børnene ud af døren om morgenen. Den sidste halve time inden man skal afsted går alt for hurtigt - fordi man er kommet for sent i gang med madpakker, børste tænder og hår, pakke tasker og blive enige om tøj, der faktisk passer til vejret. Og man ved godt at det er sådan, fordi man kom for sent i gang. Det var jo ikke en overraskelse hvad der skulle ske denne morgen.
Men nu bliver man irriterrede og skælder ud, og børnene bliver kede af det og kommer for sent i skole uden mad. Og det er de voksnes skyld, men det er børnene der er sultne og græder...

Du savner jo at bo i et diktatur. Her behøver du ikke at tage ansvar, hverken for dig selv eller andre. Den store leder har svaret på alt.

Et kapitalistisk demokrati og en ødelagt natur og Jord er vel heller ikke ligefrem noget at råbe hurra for. Og ærlig talt, så bliver det sværere og sværere at se en forskel på USA, Kina og Rusland. For helt overordnet set er der i alle tre tilfælde en politisk og økonomisk magt elite, som sætter dagsorden. Og ikke folket, ikke flertallet.