Klumme

Sexismedebatten handler desværre mest om de fordomme, lejrene i forvejen havde om hinanden

I stedet for en vigtig samtale om, hvordan vi fremover skal gebærde os på arbejdspladsen, har vi i denne uge fået en polariseret og polemisk debat imellem den progressive og den konservative fløj i værdipolitikken, skriver journalist Kristian Villesen i dette debatindlæg
Dårligt havde Sofie Linde trukket sin kjole ned om maven igen efter sin modige optræden ved Zulu Comedy Galla, før hun måtte stå over for Pia Kjærsgaard i Debatten på DR2.

Dårligt havde Sofie Linde trukket sin kjole ned om maven igen efter sin modige optræden ved Zulu Comedy Galla, før hun måtte stå over for Pia Kjærsgaard i Debatten på DR2.

Anders Rye Skjoldjensen

24. september 2020

Fronterne var allerede trukket op – den progressive Linde, som ønsker forandring i den sexistiske kultur på arbejdspladsen, mødte den kulturkonservative Kjærsgaard, som mente, at Linde gjorde sig »selv til et offer«.

Siden skrev flere end 1.600 kvinder fra mediebranchen under på, at de også havde oplevet sexisme. At »have oplevet« noget er som bekendt et vidt begreb. Det blev i Politiken mere eller mindre udlagt, som om de alle i lighed med Sofie Linde havde erfaringer med sexchikane på egen krop, men flere havde skrevet under, fordi de kendte andre, der havde været udsat for noget. Andre igen ville med underskriften bare støtte op om Linde.

Siden er adskillige historier blevet fortalt, men med samme sammenblanding af alvorlige overgreb og små kommentarer, som måske ikke er videre elegante, men dog hører til i en helt anden kategori.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Rune Mariboe
  • David Zennaro
  • Steen K Petersen
  • Bjørn Pedersen
  • Ejvind Larsen
Rune Mariboe, David Zennaro, Steen K Petersen, Bjørn Pedersen og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

Der er ingen mulig udgave af denne debat, som ikke var blevet til kulturkrig.

Det virker intuitivt åbenlyst at der må være en måde at sige det højt nok til at få opmærksomhed og skabe forandring, men ikke så højtlydt og "skingert" at det bliver mødt med afsporinger og rasende modsvar. Dette er forkert - når kritikken er højlydt nok til at blive hørt, er det allerede "skingert" og alt for højlydt. Hvilket så igen gør det svært for den progressive side at holde det sobert og proportionalt, når man nu alligevel VED at man får et møgfald, hvis man siger noget der kan høres og måske ændre noget.

Hanne Ribens, Lillian Larsen, Steffen Gliese, Katrine Damm, John Liebach, Eva Schwanenflügel, Henning Kjær og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Nej, nu kan jeg simpelt hen ikke mere!

Jeg havde ellers svoret for mig selv at holde kæft, at lade nåde gå for ret..

Men nu kan jeg simpelthen ikke mere..

Hvis jeg blot éen gang til skal lægge øre eller øje til påstanden om, at Sofie Linde har optrådt modigt, ja så får jeg sgu et føl på tværs!!

Hvad fanden er det, der foregår??!

--
Manuskriptforfatter
Hey Chef...Chef! Jeg har fået den mest geniale idé..!

Chefen
Well, din opsigelse er egentlig ikke mit bord..jeg holder ligesom mere de kreative bolde i luften, ser du..Du skal have fat i Kirsten nede i HR..Men tak alligevel! Og tak for indsatsen...trods alt..!

manuskriptforfatter
Hehe, altid fuld af sjov! Det er derfor det er så skide inspirerende at arbejde sammen med dig! Men nej, mand! Jeg har fået den mest geniale idé til en historie..Der vanker Emmy'er, du!

Chefen
Det har jeg virkelig svært ved at tro på..

manuskriptforfatter
Jamen så må du sgu tro om, du gamle! Jeg har sgu ramt guld, du! Ser du...Hvad er det mest hotte emne, lige nu? Du ved, helt fremme i skoene, på alles læber...vor tids mest presserende issue?

Chefen
Global Opvarmning?

manuskriptforfatter
Globa...Tager du pis på mig, Boomer? Nej for helvede! Det er sguda kællingerne, mand! Er du ikke klar over, hvordan de bliver sablet ned, hver eneste gang de åbner munden? Hvordan de ikke kan stikke trunten frem, uden at der med det samme står en eller anden klam stodder klar til at give den et klem? Hvad fanden sker der for dig??!

Chefen
Hrmmm...Jeg aner virkelig ikke, hvad du..errrmm..taler om..?

manuskriptforfatter
Hvad fanden, du har vel ikke fået Corona? Du ser helt bleg ud? Træd lige et skridt tilbage, mester!

Chefen
Jeg har det fint!.. Og du har en historie, der ligesom tydeliggør at vi står på kællin..kvindernes side?

manuskriptforfatter
Hell yeah, Boii! Skarp som en retvinklet trekant! Et 360 graders eftersyn..fingeren direkte op i samfundets dirrende anus! Pulsslag på pulsslag!

Chefen
I så fald er jeg lutter øren..

Manuskriptforfatter
allright! Historien tager sin begyndelse med en ung og håbefuld kvinde..måske spillet af en af dem fra 'Skam'?...anyways, hun har ligesom altid bare brændt for at blive set, du ved? Spillet lidt skuespil her, medvirket i noget mediehalløj der, du ved?

Chefen
Så hun kæmper ligesom en enormt hård kamp for at blive set...at blive anerkendt?

manuskriptforfatter
Præcis! Og det er bare helt enormt hårdt, du ved, fordi hun kan ikke rigtig andet end bare at være enormt meget sig selv...men det er bare så usandsynligt hårdt, ikke? Hvis man ligesom ikke bare bliver helt enormt anerkendt for at være enormt autentisk og..sig selv?

Chefen
Jeg er allerede tryllebundet...fortsæt endelig!

manuskriptforfatter
Jo, men så sker der det, at hun ligesom får foden indenfor, du ved, der i døråbningen til enorm megen anerkendelse! Men hun er ikke særlig gammel, forstår du, let påvirkelig og alt det der..men hun står sgu med adgangsbilletten i hånden! Sådan lidt ligesom Askepot, bare i mere moderne sko, ikke? Hun står der ved ballet, og så kommer en af prinserne sgu hen til hende..

Chefen
Og han tilbyder hende sin hånd og det halve kongerige? Det er sgu en smuk historie!

manuskriptforfatter
Nej Nej Nej! For det er sgu her tragedien indtræffer, ikke? Nej, han forsøger at tvinge hende til det mest modbydelige! Han truer med at smide hende helt ud af slottet, hvis ikke hun.. - ja, det er en metafor, ikke - hvis ikke hun underholder ham på det mest modbydelige..

Chefen
Men det gør hun da vel ved gud ikke? Hvad fanden ville det være for en historie?

manuskriptforfatter
Nej for helvede da, mand! Hun beder ham pakke sine liderlige sydfrugter sammen! Hun beder ham om at gå ad helvede til!

Chefen
Wauuww..det er sgu en stærk historie! Jeg kan allerede se plakaten for mig: 'En Kvindes Mod!' med fede typer, og så et realismesimuleret nærbillede af en af kællin..dem fra Skam!.

manuskriptforfatter
Vent! Historien er slet ikke færdig endnu: Så går der 12 års tid ikke..og endelig vinder hun bare den enorme anerkendelse, som hun altid har drømt om...til sidst er der snart sagt ikke en eneste i Danmark som ikke elsker og anerkender hende..hun er bare så skide autentisk ikke, og hun tager vilde kjoler på..gifter sig med en skærmtrold og køber et pissedyrt hus i Nordsjælland..

Chefen
Okay...en Happy Ending...og ham der KlammoPrinsen...hvad skete der med ham? Han fik vel som fortjent? Hun fortalte kongen om hans mildest talt upassende opførsel, ikke?

manuskriptforfatter
Nej, for helvede da mand! Hun kan sguda ikke lægge sig ud med sådan en prins på sin vej op..guderne må vide hvilke kæppe han kunne lykkes med at stikke i hendes hjul...Du har ingen respekt for plottets integritet..

Chefen
Så i de tolv efterfølgende år løb prinsen uforstyrret rundt og antastede andre unge, håbefulde kællin..kvinder?

manuskriptforfatter
Mnjoeh, men det fremgår nu ikke af mit manuskript.. Den detalje overlader vi til publikums fantasi - eller mangel på samme..et 'plot hole', som vi kalder det i branchen..

Chefen
Jeg ved sgu ikke rigtig...historien forekommer mig en smule...uforløst?

manuskriptforfatter
Jo, men her kommer den geniale slutning så..jeg udtænkte den på tønden igår...det ligesom bare kom til mig...Efter de 12 år holder hun pludselig en tale - en særdeles offentlig og meget meget modig tale - hvor hun ligesom bare risikerer ALT ved at fortælle om dengang for så længe siden, hvor prinsen truede hendes ganske karriere på mest modbydelig vis! Men hun modstod gjorde hun, og nu ler hun sidst..!

Chefen
Så endelig fandt hun modet til at udpege prinsen, og hans rige sank i grus? Det er sgu en genial slutning, min kære! Han fik som fortjent, og vor prinsesse stråler om kap med solen..!

manuskriptforfatter
NEJ! nej, nej, nej! Hun nævner ikke hans navn! Det er netop det, der er det geniale! Hun stråler om kap med solen, og prinsen..prinsen fortsætter sit virke, som om intet var hændt! Hvis jeg ikke tager fejl, står han såmænd den dag i dag på lur ved kællin...kvindernes toiletter..han er efter sigende fortsat en stor kanon!

Chefen
[...]

manuskriptforfatter
Genialt, ikke?!

Chefen
...Hvem fanden gider se et så absurd skuespil?

manuskriptforfatter
De fleste, Chef...De fleste..!

Tæppe!

Rune Mariboe, Erik Jakobsen, Søren Lyngbjorn, Jens Jensen, Steen K Petersen, Lillian Borch, Flemming Berger, Lars Rasmussen, Gert Friis Christiansen, Tino Rozzo, jan sørensen, Martin Kristensen, Sten Dokkedahl, Niels Johannesen, Trond Meiring, Jens Christian Jensen, Steinar A. Klock og Thomas Østergaard anbefalede denne kommentar
Thomas Østergaard

Ja, når det kan fremtvinge kreative præstationer i den klasse ville det da være et utaknemmeligt skarn der ikke sprang over på "stærk og modig" holdet, ihvertfald ind til musen er redet tør.

Steinar A. Klock

Til Troels Ken Pedersen
Takk så mye. Det var en rar start på dagen, og veldig mange ord for å få sagt dette ene - konspirasjon!
Til Kristian Villesen
Hva om vi bare forkuserer på alminnelig folkeskikk og respekteter hverandres grenser? Jeg er muligens den eneste i hele verden, som er "glad for koronaen", for nå er det "ingen" (spesielt kvinner!) lenger, som tar på meg og skal klemme på meg hver gang våre veier krysser. Det er handlinger jeg foretrekker å praktisere med mine aller nærmeste; min kjæreste og mine barn. "Så takk til koronaen!"
Og til slutt: En arbeidsplass er ment for produksjon! Alt annet kan man bedrive på sin fritid, så ...! VIps - så er hele grunnlaget for #metoo borte vekk.
Beste hilsen Steinar

Troels Ken Pedersen

Steinar A. Klock: Ingen konspiration. Bare mange års frustrerende erfaringer med hvordan protester og protester over protester virker, socialt set. Det nemt nok at sige "vi skal alle være flinke ved hinanden" og nemt nok at være enig med det. Det er også uforpligtende og ændrer ikke det store.

"Konspiration" kræver en snedig plan og hemmelige alliancer, og det er ikke nødvendigt her. Bare en udbredt uvilje mod at lave om på noget som helst, og en udbredt vilje til at gribe undskyldninger for ikke at tage ansvar, samt til at vende det blinde øje til når man ser andre mennesker udøve sexisme og generel trælshed mod folk, der ikke er én selv.

Anina Weber, Hanne Ribens, Rikke Nielsen, Lillian Larsen, Steffen Gliese, Katrine Damm, jens christian jacobsen, John Liebach, Eva Schwanenflügel og Steinar A. Klock anbefalede denne kommentar
anne lindegaard

Mansplaining.
Jeg siger det bare.

Anina Weber, Hanne Ribens, Estermarie Mandelquist, Rikke Nielsen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det synes mig, som Kristian Villesen selv føder ind i omtalte polarisering ved at opdele debattørerne i 'progressive' (røde) og 'konservative' (blå).

Helt så enkelt er det nu ikke, hvilket fremgår af Jarl Corduas glimrende analyse i Altinget af Støjbergs splittende evner udi eget parti:

"Problemet er dog, at hendes opslag netop ikke samlede en koalition af hendes egne. Opslaget ser snarere ud til at splitte Venstre, vurderet på udsagn fra flere kvindelige V-MF'ere, blandt andet Eva Kjer Hansen og Ulla Tørnæs, og mere direkte kritik fra Venstres borgmester i København, Cecilia Lonning-Skovgaard, og hendes forgænger Pia Allerslev samt de nævnte 22 brevskrivere, herunder VU’s landformand."

Desuden havde partiformand Jakob Ellemann før sin operation for diskusprolapser givet udtryk for støtte til Me Too :

"Interessant nok skrev Ellemann, at debatten netop ikke handler om, at man "ikke kan give et kompliment længere", men om at gøre opmærksom på et problem. Det er efterfølgende svært at se, at hans vikar er enig i det synspunkt. Faktisk skrev hun det stik modsatte, nemlig at debatten – efterhånden – er gået over gevind og netop handler om, at man ikke må give et kompliment længere."

"Jarl Cordua: Støjberg har igen splittet sit parti"
https://www.altinget.dk/artikel/jarl-cordua-stoejberg-har-igen-splittet-...

Måske det hele er mere kompliceret.

Vibeke Hansen, Anina Weber, Estermarie Mandelquist, erik pedersen, Troels Ken Pedersen, Steffen Gliese, Katrine Damm, Dorte Sørensen, Per Christiansen og John Liebach anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvad med at vi alle så hinanden som mennesker og ikke som køn.

Derudover er der meget større problemer - fx. at MF igen svigter sine klimaløfter fra valgkampen - Nu vil hun ingen gang have så mange el-biler ud at kører som LLR foreslog. Det er håbløst - hvis det er de manglende afgifter ved "de sorte biler" hun ser som problemet - så kan regeringen da bare se at komme i gang med en afgifts reform - det kan ikke ske for hurtigt.

Dorte Sørensen

PS: mht IS kan hendes udtaleler ikke ses som en aflednings manaøver fra hendes afhøring i Instrukskommissionen i morgen.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Livet fortabes i dag af evige komplikationer. Jeg har lidt ondt af nutidens mennesker. Ikke mindst de unge. Savner de gode gamle 70'er dage, den gyldne tidsalder. Fik heldigvis lov til at være teenager den gang.

Anina Weber, Flemming Berger, erik pedersen, Trond Meiring, Lillian Larsen og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar

Ved egentlig ikke om jeg savner "de gode gamle dag", dengang, hvor jeg, i mit første job, fandt ud af, at kvinder skulle have en højere IQ for at blive ansat end mine mandlige kollegaer. Det er ren privilegieblindhed at antage, at de gamle dage var bedre. Det var de kun for de udvalgte.

Vibeke Hansen, Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist, Ruth Sørensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Thomas Østergaard

Mænd der svarer på en anden mands klumme er vist ikke mansplaining. But nice try..

Siger du. Men det er velkendt at debatten på Information er fuld af mænd der spinder fælder for uerfarne kvinder, med henblik på at udsætte dem for mansplaining. Disse sproglige rovdyr bruger samme taktik som sandgraveredderkoppen, og lader byttet selv grave sig dybere ned i fælden, fanget mellem nysgerrighed, forhåbning om at indlægget vil vise sig at indeholde en reel, empatisk pointe, og angst for at den allerede forbrugte tid og energi på at læse indlægget så langt vil vise sig at være forgæves. Uværgeligt med det resultat at de afmægtigt må erkende at de er blevet forklaret selvfølgeligheder på en nedladende, patriarkalsk måde, ofte med postkoloniale undertoner. De er blevet mansploited!

Og hvis så endelig en stærk og modig kvinde kalder det ud bliver hun victimblamet af forhærdede kulturbenægtere. Det er grove løjer. Og sandsynligvis MeeToo 3.0.

Rune Mariboe, Anina Weber, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

“Siger du. Men det er velkendt at debatten på Information er fuld af mænd der spinder fælder for uerfarne kvinder, med henblik på at udsætte dem for mansplaining.“

Bravo, her faktisk et rigtigt eksempel på mansplaining. Let krydret med dine egne antagelser om at mænd er kyniske og kvinder uerfarne sarte børn.

“Disse sproglige rovdyr bruger samme taktik som sandgraveredderkoppen, og lader byttet selv grave sig dybere ned i fælden, fanget mellem nysgerrighed, forhåbning om at indlægget vil vise sig at indeholde en reel, empatisk pointe, og angst for at den allerede forbrugte tid og energi på at læse indlægget så langt vil vise sig at være forgæves.”

Så kvinder der deler meninger herpå har altså krav på bekræftelse af mændene? Eller kommer her kun for at få bekræftelse?

Jesper Pedersen

@Rikke Nielsen

Hvad var det for et job, hvor de prøvede at måle ansøgernes IQ?
Den eneste gang jeg har været udsat for det, var til session.
Og det "job" havde jeg gerne overladt til en kvinde.

Rune Mariboe, Erik Fuglsang, ulrik mortensen, Malou Lauridsen, Sten Dokkedahl og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar
Thomas Østergaard

Så kvinder der deler meninger herpå har altså krav på bekræftelse af mændene? Eller kommer her kun for at få bekræftelse?

Det eneste der har krav på bekræftelse er vist Poes lov. Selvom jeg må tilstå at jeg ikke finder den anden del helt i skoven som en generel, kønsrelativ observation.

Jesper Pedersen
Det gør man mange steder. Det her var/er en velrenommeret dansk virksomhed.
Ja, jeg ville også gerne have været igennem en IQ test i forsvaret, ville endda have klaret den godt, men det kunne jeg ikke få lov til.

Malou Lauridsen
"Så kvinder der deler meninger herpå har altså krav på bekræftelse af mændene? Eller kommer her kun for at få bekræftelse?"
Du påstår at du er kvinde, så det kan du vel selv svare på...

Thomas Østergaard

Rikke Nielsen: Jeg tror nok at der er tale om et retorisk spørgsmål til mig i anledning af mit angreb på mainsplaining i debatten, som jeg naivt troede var så overdrevet at det ikke ville blive taget alvorligt.
Det er trange tider for satire - uden sammenligning iøvrigt er det jo lidt som hvis slagterne lobbyede for børnegullasch om søndagen samtidig med at Jonathan Swift forsøgte at skrive "A modest proposal".
Men bortset fra det, hvordan i alverden skulle Malou så kunne svare for alle kvinder blot fordi hun selv er en (med forbehold for at det synes at være et postulat)? I det højeste kan man vel give sin egen mening, og eventuelt svinge sig op på mere eller mindre kvalificerede gæt på procentdele.

Rune Mariboe, Jens Kofoed, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

Rikke. “Malou Lauridsen
"Så kvinder der deler meninger herpå har altså krav på bekræftelse af mændene? Eller kommer her kun for at få bekræftelse?"
Du påstår at du er kvinde, så det kan du vel selv svare på...“

Jeg er kvinde! Du virker meget intolerant overfor mennesker der er uenige med dig. Specielt kvinder.

Lige et link til jer begge der mangler at udvide jeres horisont og komme lidt ud af ekkokammeret. Der er faktisk mange i Danmark der ikke definerer sig selv som feminister. Jeg ved godt det er ildeset på venstrefløjen, men jeg er bestemt ikke den eneste. Jeg skal altid høre det ene og det andet fra en snæver skare af intolerante kvinder herpå mediet når jeg giver mine holdninger til kende. Jeg er humanist og det provokerer jer åbenbart så meget at I ikke kan dy jer for barnlige beskyldninger når jeg ikke stiller kvinder over børn, mænd og transpersoner. Argumenter løber I hurtigt tør, som sædvanligt.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/may/10/and-the-least-femin...

Torsten Jacobsen

'Malou Lauridsen'

Dit løb er ved at være kørt. Det har været uskønt, som det som regel er med mennesker, der forsøger at bedrage andre.

Dine argumenter fejler i sig selv ikke noget. Blot kan jeg - og tydeligvis efterhånden så ganske mange andre - ikke rigtig tage en mand alvorligt, som via sit valg af brugernavn camouflerer sig selv som værende en kvinde. Den form for forsøg på bedrag er selvsagt latterlig, en latterlighed der - fortjent eller ej - virker tilbage på førnævnte argumentation..

Måske du lige kan nulstille, og så vende mere ærligt tilbage?

Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Anina Weber og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Thomas Østergaard
"Men bortset fra det, hvordan i alverden skulle Malou så kunne svare for alle kvinder blot fordi hun selv er en (med forbehold for at det synes at være et postulat)? I"
Ganske logisk fordi Malou Lauridsen jo så kender svaret fra sig selv. Er "hun" uenig, så ER "kvinder" ikke sådan, per definition!

Steinar A. Klock

Hvor vanskelig skal det få lov å være? Kan vi ikke bare lage en enkel kjøreregel og begynne å oppføre oss respektfullt og ordentelig mot hverandre, til etterfølgelse for våre barn?
1) Arbeidsplasser er ment å være arenaer for produksjon (ikke et "sjekkested"!) og der er man primært kolleger (ikke "venner"?). (Det er nesten som jeg tidvis lengter tilbake til "den sene middelalder (!), hvor man var "De's" og tiltalte hverandre med Hr og Fru.) "Mannlig" og "kvinnelig" i alle sine "former" og "uttrykk" kan man være på privaten!
Beste hilsen Steinar

Thomas Østergaard

@Rikke Nielsen:

Din logik og definition unddrager mig, medmindre der skulle have stået "alle kvinder".
I så tilfælde er det en logisk stringent følgeslutning at hvis Malou er en kvinde, og ikke mener at hun har krav på på bekræftelse, betyder det at ikke alle kvinder mener at de har krav på bekræftelse.
Skulle hun dog mene det omvendte, altså at alle kvinder har krav på bekræftelse, er det IKKE en logisk følgeslutning at alle kvinder mener at de har krav på bekræftelse.

@Steinar A. Klock
Kan vi ikke bare lage en enkel kjøreregel og begynne å oppføre oss respektfullt og ordentelig mot hverandre, til etterfølgelse for våre barn?
Tydeligvis ikke. Men så igen, "vi" kan betyde lidt af hvert nu om stunder, ihvertfald i medierne.
"Vi" har længe haft den enkle køreregel at man ikke fremviser sit kønsorgan til fremmede mennesker i det offentlige rum hvis man vil regnes for et dannet menneske, samtidig med at med ganske regulære mellemrum kan læse artikler om at der nu igen har været en blotter på spil.

Thomas Østergaard
Prisværdig at du sådan forsvarer Malou Lauridsen ;-)
KvindER=alle kvinder - også lig med Malou Lauridsen, hvis høn altså er en kvinde.