Klumme

Sofie Lindes tale hjælper ikke alle dem, der følte sig nødsaget til at give et blowjob

Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla har skabt et vigtigt fokus på sexchikane på arbejdspladser. Men Lindes pointe om, at man kan sige nej, lægger vægt på offerets ansvar frem for krænkerens svineri, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
’Når jeg lytter til Lindes tale, kan jeg ikke lade være med at tænke over, hvor dårlige vi stadig er til at tale om magtdynamikker og -misbrug i dagens Danmark’, skriver Mathilde Moestrup i denne klumme.

’Når jeg lytter til Lindes tale, kan jeg ikke lade være med at tænke over, hvor dårlige vi stadig er til at tale om magtdynamikker og -misbrug i dagens Danmark’, skriver Mathilde Moestrup i denne klumme.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

10. september 2020

»Du ved godt selv, hvem du er. Du ved også godt, at jeg sagde nej. Men altså – det gik jo meget godt alligevel, gjorde det ikke?«

Sådan sluttede tv-vært Sofie Linde sin tale til Zulu Comedy Galla til stående applaus og hujende tilråb.

Siden er hun blevet rost for at kritisere den »tv-kanon«, der til en julefrokost truede med at ødelægge hendes karriere, hvis ikke hun gav ham et blowjob, da hun som 18-årig lige var begyndt at arbejde på DR.

Forudsigelige kritikker er også blevet rettet mod hende: Adam Holm mener, at Linde bør sige navnet på kanonen (af hensyn til uskyldige tv-kanoner), og Pia Kjærsgaard (DF) synes, hun bør holde op med at gøre sig til offer.

Jeg mener ikke, nogen af disse indsigelser rammer plet, særligt ikke hvis målet med ens argumentation skulle være at mindske sexchikane. Grundlæggende tror jeg, at Sofies Lindes tale skaber forandring til det bedre og er med til give kvinder en tiltrængt følelse af empowerment. Hvem den konkrete mand så er, er mindre vigtigt.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kim Øverup
  • David Breuer
  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • erik pedersen
  • Karen Grue
  • Kjeld Hansen
  • Anders Olesen
  • Jane Jensen
Kim Øverup, David Breuer, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Karen Grue, Kjeld Hansen, Anders Olesen og Jane Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

At se en stærk kvinde sige, at du KAN sige nej, gør det lettere for den svagere kvinde at sige nej. Der er sådan set ikke så meget at diskutere om det.

Hvad gør det sværere at sige nej, er ikke Sofie Linde. Det er andre - som Mathilde Moestrup nu - der gør det sværere at sige nej, fordi Sofie Lindes styrke beklikkes. Hendes motiver beklikkes i en fortænkt gang akademisering, hvor det simple, dybfølte udsagn "du kan!" undergår dechifrering. og motivfortolkes i en uendelighed så triviel, at det rette budskab går tabt: "Du kan sige nej".

Berit Mogensen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Klaus Lundahl Engelholt, June Beltoft, Irene Clausens, Nanna Kinch, Kenneth Graakjær, Ole Frank, Jan Visser, uffe hellum, Marie Vibe, Anna Louise Finck-Heidemann, Paul Richardt Metelmann, Rikke Nielsen, René Arestrup, Jakob Sulsbrück Møller, Sus La Cour, Niels Johannesen, Herdis Weins, Ole Arne Sejersen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Adam Holm - Nej, Sofie Linde skal naturligvis ikke udlevere krænkeren til offentlig lynchning, men hun burde nok tale med sin tillidsmand (m/k) og/eller DR's HR afdeling.

Men ellers: AL respekt for Sofie Lindes offentliggørelse af hændelsen.

Randi Christiansen, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Anna Louise Finck-Heidemann, Paul Richardt Metelmann og Ulla Nielsen anbefalede denne kommentar

Sofie er så klog at hun godt ved at tavshed er den bedste "klemme" hun har på krænkeren.
Bomben kan sprænge hvor som helst, og når som helst.

Thora Hvidtfeldt Rasmussen, June Beltoft og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar

Det kunne faktisk være interessant at høre fra de som formodentligt er gået med på "legen", fik de noget ud af det, var det karrierefremmende, eller blev de bare udnyttet?

Klaus Lundahl Engelholt og Poul Simonsen anbefalede denne kommentar

Tusind tak for en rigtig god pointe at få med.
Det ændrer ikke ved Sofie Lindes gode historie. Men giver en god vinkel at tage med.

Og du har helt ret. Det er ikke alle, der kan sige nej. Ligesom det er omsonst at forvente af børn at de kan sige fra overfor seksuelle overgreb.

Du har helt ret i, at det er den mandekultur, der skal tage ansvar og ændre sig selv.

Og jeg tror, at mænd skal gøre sig umage for at forstå, de situationer, kvinder kommer i.
For de kommer jo ikke i dem selv. Så spar på de gode råd ;-)

Jan Brunchmann, Kim Øverup, Anne Søgaard, June Beltoft, David Zennaro, Christian Stender, Pia Nielsen, Estermarie Mandelquist, Jane Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

PS. Det ville også være interessant at høre fra de mænd, som krænker på denne måde. Hvad får de ud af det?
Men det er nok lidt urealistisk at forvente, at nogen vil fortælle det.

Gitte Loeyche, Klaus Lundahl Engelholt, June Beltoft, Pia Nielsen, Estermarie Mandelquist, Hanne Ribens og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Når jeg lytter til Lindes tale, kan jeg ikke lade være med at tænke over, hvor dårlige vi stadig er til at tale om magtdynamikker og -misbrug i dagens Danmark."

Det er stadig et tabu, hvordan dårlige arbejdspladser får lov til at være dysfunktionelle.
Og det gælder såmænd også de områder, hvor kvinder er i overtal.
Hér bliver der nemlig heller ikke gjort en dyt.

Muligvis bliver man ikke chikaneret seksuelt, men mobbekulturen lever i storslagen og vild natur, uden indgreb fra kommunernes side.

Jeg har fx en veninde, som blev indlagt på psykiatrisk hospital, fordi hun blev udsat for rovmobning af kvindelige kolleger, og en fraværende leder der ikke greb ind.

Det virker som om, der er noget helt galt på arbejdspladserne rundt om i landet, og folk tør ikke sige fra af frygt for at miste jobbet.

Hvor er arbejdstilsynet?

Jan Brunchmann, Rune Mariboe, Anne Søgaard, Poul Erik Pedersen, David Breuer, June Beltoft, Poul Simonsen, David Zennaro, Ole Frank, Karen Grue og Jane Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Sexchikane og overgreb gøres der heller ikke op med.

Markus Lund, Anne Søgaard, David Breuer, June Beltoft, Karen Grue og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
Line Palle Andersen

Jeg er fuldstændig enig med pointerne i denne klumme, men vil gerne tilføje en kommentar til Liindes "Du ved godt selv, hvem du er" - det er jeg nemlig ikke sikker på, at han gør. Jeg tror, at effekten af Lindes tale har fået de første fem tidligere tv-kanoner fra DR til at granske deres hukommelse for, om Linde var en af de kvinder, som de også forsøgte at true sig til et blow-job hos. #MeToo debatten kom aldrig rigtigt i gang i Danmark, og den største effekt var formentlig, at der sad en hel del mænd derude og bed negle i frygt for, at de blev den næste, der fik en tur i mediemøllen.
Sagen er desværre, at mange overgrebsmænd slet ikke fatter eller interesserer sig for alvoren af, hvad de har gjort, og hvilken effekt det har på kvinden selv mange år efter. Linde har formentlig tænkt på denne blow-job trussel hver dag de sidste mange år, mens tv-kanonen glemte den kort tid efter og forsøgte sig hos andre yngre kvinder i huset.

Markus Lund, Eva Schwanenflügel, Margit Lund Christensen, Henning Kjær, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, June Beltoft, Anna Olsen, David Zennaro, Karen Grue, Pia Nielsen, uffe hellum og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar

Det gode spørgsmål, som Mathilde Moestrup stiller, er :
Hvornår begynder mændene at tage et opgør med sig selv?
Man kan jo godt udpege misdæderne. Men de er jo et produkt at en kultur, som både mænd og kvinder er ansvarlige for.
Indtil nu har det været kvinderne, der har trukket læsset.
De er blevet nedgjort fordi feminister er usexede og latterlige hysteriske.
Problemet er jo i høj grad mændene. Det er de unge mænd, der udstiller deres kvindelige kammerater på nettet. Så der er ikke nedgang i problemet, på trods af disse mange afsløringer.
Måske skulle mænd tage et kollektivt opgør, og få selvrespekten tilbage.
Der må jo være meget skam forbundet med denne kultur, som så øses så "gavmildt" ud over kvinder.
Så lad os også høre de historier, hvor mænd har været vidne til eller været med i nedgøringen af kvinder.
Og hvor de ikke sagde fra.
Der må være en del historier.

Markus Lund, Eva Schwanenflügel og June Beltoft anbefalede denne kommentar

Mathilde Moestrup har en vigtig pointe, men at fremhæve den på bekostnlng af Sofie Lindes tale er en uklog selvpromovering. Der er sagtens plads til Mathilde Moestrups pointe som en supplimering af Sofie Lindes - det ville styrke sagen, og ikke udvande den.

Eva Schwanenflügel, Thora Hvidtfeldt Rasmussen og David Zennaro anbefalede denne kommentar

Da det ikke kun er mandlige chefer og tv-kanoner, der er grænseoverskridende, synes jeg da Lindes løsning, at turde at sige fra, er vigtig, da den næste grænseoverskridende handling kan komme fra en... bilist, eller en håndværker, eller ens kvindelige læge, eller hvem som helst næste gang.

Så hatten af for Linde!!

Eva Schwanenflügel og Lene Krathmann Pedersen anbefalede denne kommentar

Jeg kan ikke tale for andre mænd, men jeg tror, at de mænd, der krænker, ikke er bevidste om det. Jeg tror, de oplever sig selv som sexede, og når de lægger an på kvinder, så gør de dem en tjeneste. Jeg tror slet ikke, man kan få debatten i gang på denne måde.

Markus Lund, Eva Schwanenflügel, June Beltoft og Karen Grue anbefalede denne kommentar

I frihedens navn har vi pligt til at sige fra, når vi på en eller anden måde bliver udnyttet af andre mennesker. Det gælder alle, der er på en arbejdsplads og bliver udsat for chikane af en eller anden art. Dit eget liv er vigtigere end dit arbejde. Jeg har flere gange sagt klart fra også hvad arbejde angår. Jeg bliver utrolig vred, når nogen forsøger at overskride min integritet. Jeg har nogle gange sagt op uden at have noget andet.
Jeg ser, at lærere bliver psykisk slidt ned, jeg ser kommunalt ansatte blive psykisk slidt ned på grund af dårlig ledelse etc. etc.

Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel, Poul Erik Pedersen og June Beltoft anbefalede denne kommentar

Siden fhv. generaldirektør kom til at afsløre, hvad der forventes og forlanges af kvindelige ansøgere på DR, har jeg aldrig kunnet se en TV-vært eller nyhedsoplæser af hunkøn uden at tænke:
Hvem mon hun har serviceret?
Sofie Lindes pointe er angiveligt, at hun sagde nej, men fik en fin karriere alligevel.
Jeg gætter på, at der er mange - rigtigt mange endda -, der også har sagt nej, og så var det omgående ud af vagten.

Markus Lund, Line Palle Andersen og June Beltoft anbefalede denne kommentar

David Zennaro - Jeg tror helt klart du har fat i noget når du siger: "...de mænd, der krænker, ikke er bevidste om det. Jeg tror, de oplever sig selv som sexede, og når de lægger an på kvinder, så gør de dem en tjeneste. "

Mon det så også kan være en del af forklaringen på hvorfor så mange føler sig kaldet til at angribe i kommentarsporet, hver evig eneste gang der er en artikel der handler om mænds grænseoverskridende adfærd over for kvinder...? Fordi de måske et eller andet sted godt ved, at de en eller flere gange selv er gået over stregen? Og så gør det ondt at blive konfronteret med at man måske alligevel ikke var så sexet i mange af disse situationer...?

Anina Weber, Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel, Anne Søgaard, Line Palle Andersen , Karen Grue og Thora Hvidtfeldt Rasmussen anbefalede denne kommentar
Line Palle Andersen

@ June Beltoft - bare som supplement til din kommentar, så viser en norsk undersøgelse, at 70% af mænd, der sender dick-pics, gør det, fordi de anser det for en kompliment, og de mener, at det får kvinder til at føle sig sexedede og ophidsede. Samme undersøgelse afslører at 0% af de kvinder, der har modtaget dick-pics synes, at det er attraktivt eller ophidsende.

Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel og Margit Lund Christensen anbefalede denne kommentar

På grindr, en dating-app for mænd, er det helt almindeligt at blive bedt om dick-pics. Man kan sågar sætte et flueben i sin profil om man ønsker billeder tilsendt, som er seksualiserede. Det hedder NSFW, Not Suitable For Work. Jeg tager det frem her, fordi jeg tror, mange mænd tror, at også kvinder er interesserede i dem. Det, mener jeg, er altså en opgave skolerne må tage på sig at forklare unge mænd, at det ikke er vejen til sikker scoring hos kvinder at sende dick-pics.

Markus Lund, Karen Grue og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Samtidig må jeg også sige, at jeg synes denne diskussion også burde foregå mellem kønnene, fremfor inden for kønnene. Og kvinderne er også nødt til at gribe i egen barm og se på det forhold, at mange stadig kan lide at køre et spil med mænd, hvor de lader som de ikke er interesserede. Det gør det svært for nogle at gennemskue, om kvinder mener nej, når de siger det. Grundlæggende ønsker ingen mand at krænke kvinder, og det virker til at blive glemt blandt kvinder i denne diskussion.

Eva Schwanenflügel

@ David Zennaro

"Grundlæggende ønsker ingen mand at krænke kvinder, og det virker til at blive glemt blandt kvinder i denne diskussion."

Muligvis har du ret i, at det store flertal af mænd ikke ønsker at krænke.
Men du glemmer sociopaterne og psykopaterne i denne regning.
De findes indenfor begge køn, vil jeg medgive, men siden det i overvejende grad er mænd, der sidder på magten, er det også her, de fleste dumme svin befinder sig.

@Karen Grue
Jeg kan godt åbne lidt op uden at gå for meget i detaljer, men da jeg var ung følte jeg et konkret pres for at score, som påvirkede min selvtillid negativt. Hvis jeg ikke havde en historie at fortælle mine mandlige venner fra weekendens ugentlige drukture, så var jeg ikke noget værd i det mandefællesskab/broderskab. Så af frygt for at blive udstødt eller udskammet, bliver man ekstra ihærdig for at hive nogen med hjem, og så får man overskredet nogens grænser i forløbet, fordi man er overivrig og ikke tænker på den anden som et menneske, men som et stykke kød, der skal dulme ens afhængighed af at føle trang til at bevise sig som en rigtig mand. Og fordi kvinder stort set ikke tager teten selv, så føler mænd de skal præstere, for de ved, at hvis de ikke engang prøver, så sakker de bagud i konkurrencen med andre mænd og ender op som tabere. (Bare se på hvor stigmatiseret det er at være jomfru som mand. Selv kvinder synes det gør en umandig.)

Det er sådan det fungerer. Mænd der er fanget i en psykisk og/eller fysisk voldsspiral krænker andre og har det ad helvedes til. Der er selvfølgelig nogen, som er grundlæggende ligeglade, men min oplevelse med seksuel chikane er at det er et symptom på et bagvedliggende problem eller depression som er uopdaget og ubehandlet. Groft sagt så konkurrerer kvinder på udseende, mens mænd konkurrerer på evnen til at nedlægge kvinder på stribe. I værste fald udviklr det sig til inceldom. Vores kultur bilder kønnene alt muligt lort ind, som de desværre stræber efter og skader både sig selv og andre i processen.

I dag har jeg ikke noget at gøre med den slags miljøer, men omvendt så føles det også frygtelig ensomt at leve uden almindelige mænd i sit liv, selv om størstedelen er idioter, fordi man som konsekvens ikke har nogen at snakke fortroligt med og dele sine bekymringer og tanker med, som kan give en det skulderklap eller kram, man har brug for. Man kan generelt ikke dele sin inderste frygt med kvinder uden at de dømmer en på det og ser på en som mindre mand og dermed uattraktiv, så man tager en selvsikker facade på, når man skal kurtisere, selv om man i virkeligheden er dybt ødelagt indeni. En mand med for store problemer har det med at skræmme andre væk, når først han åbner op for alt det, han har ladet hobe sig op gennem årene og skjult for andre af frygt for at virke synligt sårbar, fordi det har konsekvenser for hans liv og førlighed at opføre sig umandigt. Kvinderne griner måske af ham, men mændene tæver ham i værste fald halvt til døde af homofobi, hvis han ikke spiller med i machospillet. Mænd er lige så undertrykt som kvinder, men vi snakker bare yderst sjældent om konsekvenserne af at have en facadd på hele tiden og leve et følelsesmæssigt utilfredsstillende liv og ikke kunne vise sit sande jeg i offentligheden. Se evt. filmen The Mask You Live In for at forstå essensen af det jeg kredser om.

Bruger 333767, Randi Christiansen, Anina Weber, Kia Poulsen, David Zennaro og Karen Grue anbefalede denne kommentar

Markus Lund. Tak for dit virkelige mod.
Det er netop denne undertrykkelse, som mænd udsætter sig selv og hinanden for, som kunne være årsagen. Du beskriver det virkeligt godt. Tænk, hvad der kunne blomstre, hvis de her magtdynamikker blev opløst. <3
I undertrykkende forhold er der to tabere. Og måske er det undertrykkeren, der taber mest.
I hvert tilfælde store dele af sig selv.

Randi Christiansen, Anina Weber og David Zennaro anbefalede denne kommentar

Hvis man vil ændre noget her, er man nødt til at få det overvældende store flertal af mænd med, som ikke opfatter sig selv som krænkere. Og det gør man ikke ved at tale om psykopater. Da de, altså psykopaterne, er uden for pædagogisk rækkevidde, er det meningsløst at starte her. For (hetero)mænd starter diskussionen om, hvordan de scorer en kvinde.

Den anden side af problemet med mænd i magtfulde positioner, som misbruger sin stilling, er efter min mening heller ikke så enkel, set ud fra den enkelte mand. Nogle heterokvinder er tiltrukket af magtfulde mænd, så de har den erfaring, at de er attraktive. Og for mange mænd er scoreprocessen et spørgsmål om at prøve sig frem. Og da ingen er specielt begejstrede for at blive afvist, sørger virkelig magtfulde mænd for at sætte spillet op, så de vinder. Personligt synes jeg, det er vildt usympatisk, men det er svært at bebejdre dem.

@David Zennaro
Altså vi skal jo have den debat om, hvorfor kvinder overhovedet skal spille en så stor rolle i vores liv og identitet, ligesom kvinderne havde det i rødstrømpebevægelsen. Det er jo fordi en mand ikke regnes for noget som enlig. Han repræsenterer en værdi enten i kraft af sin pengepung eller sin dedikation til sin kones velvære. Har han ingen af delene, bliver han komplet usynlig. (Især hvis han i forvejen er uuddannet.) Det er helt omvendt for kvinder. De kan sagtens være attraktive og singler. Det er ikke tilfældet for mænd. Han skal minimum have gang i et harem eller være ungkarl, hvis han skal kunne bære et singlestempel med omverdenens anerkendelse. Hvis han ikke er gift og har børn som 30-årig, så er der noget galt med ham. Kvinder udsættes for et endnu større pres på den front, og det er måske årsagen til at flere af dem lykkes med det. Men omvendt har kvinder tilkæmpet sig et rum, hvor det er okay at være selvvalgt alene, og det er det væsentligste. Det rum eksisterer (endnu) ikke for mænd. Og det er samtidig okay at være hausfrau i de rigeste samfundslag, mens det modsatte er komplet tabubelagt. En mand, der ikke arbejder, er en gedigen nasserøv og bringer så at sige skam over sit køn, når han insisterer på ikke at være skaffedyr.

jan sørensen, David Zennaro og Rune Mariboe anbefalede denne kommentar

Så længe den fremtrædende, feministiske stemme fastholder, at problemet er mænd, vil problemet bestå.
Problemet består i, at magtfulde mennesker typisk er magtfulde i kraft af deres evne til at sætte andres behov under deres og at ikke lade sig anfægte af etiske normer. Derfor er der iblandt chefer en overrepræsentation af mennesker med psykopatiske træk.

Vi har alle - mænd som kvinder - oplevet seksuelt pres (nogen nævner den kvindelige læge, som er en oplevelse, mange værnepligtige drenge vist har haft, og selv mødte jeg generelt fra ældre kvinder et voldsomt og ubehageligt pres i mine tyvere), hvilket har præget min adfærd), og det vil ikke ophøre, så længe sex er en af de - hvis ikke dén - stærkeste drivkraft i vor natur.

Det er en rørende historie, Markus Lund fortæller. Man skal imidlertid passe på ikke at forfalde til generalisering på baggrund af anekdoter; jeg selv har aldrig mødt en tilsvarende kultur - tværtimod var “fissekarl” et decideret nedladende begreb på kollegiet, jeg under studierne boede på, og jeg har aldrig mødt andet end accept iblandt mænd for den livsstil vi hver især har valgt...

Jeg er ved at brække mig over alle de åh så selvhellige kvinder i metoo debatten.....
HALLO !

Der er ikke kun klamme mænd som Linde siger, men sku ligeså mange klamme kvinder !
I rager på mænd, pifter af dem, kommenterer, giver elevatorblikket, alt det i beskylder mænd for.
Jeg tror at anslået 3-10 gange så mange kvinder berører/gør fysisk kontakt til mænd i forhold til mænd der rører kvinder. Kig jer omkring, se folk stå og snakke, se hvor mange gange det sker

Hold nu op.....i er sku ikke så hellige som i selv går og tror. Enten lider i af "selvfornægtelse" eller også er i bare fulde af dobbeltmoral og lyver over for jer selv og omverdenen !